Wat is je ideaalbeeld van een dobber voor winderige condities?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jan Broess
    Specimen Hunter
    • 21-09-2003
    • 1131
    • Nieuwegein

    Wat is je ideaalbeeld van een dobber voor winderige condities?

    Hierbij een tekening van een dobber (vanuit Paint, onderstaande link) die ik als een ideale dobber zie voor de meest voorkomende omstandigheden in Nederland, namelijk winderige condities met lichte tot zware golfslag.

    Je hebt het vaak: 's morgensvroeg begint het spiegelglad of lichte rimpeltjes op water. Dan verandert het meestal na 1 uur alweer in matige golfslagen. Daar probeer ik een gevoelige dobber voor te ontwerpen. Dan hoef je niet (snel) van topset te wisselen. Veel vissers hebben beperkt aantal topsets, vandaar de poging hiervoor een ideale dobber te ontwerpen.

    Ik zou het ook leuk vinden als jullie eens een 'fantasiedobber' willen tekenen die je nog nooit in winkels/internetsite gezien hebt! Dan komen we samen misschien wel tot een ultieme pen! Misschien dat Roha of een of ander dobberbouwer het eens voor ons wil draaien???

    Wat is jullie mening hierover?
    Attached Files
    Greetz,
    Jan Broess

    www.devaartposcar.nl
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Hey Jan, Bedoel je misschien deze??:

    Herschaalde kopie van IMG_5626.jpg
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • spuiliefhebber
      Verificatie gaande...
      • 22-04-2006
      • 4156
      • onbekend

      #3
      dit is hem voor mij ook wel denk ik dit modelletje.

      of een lolly maar die gebruik ik te weinig maar dat moet toch eigenlijk de stroom pen bij uitstek zijn

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #4
        De pennetjes op de foto zijn gemaakt door een hele goeie kennis; Fred van Geel. Hij heeft ze, meen ik, ook al gemaakt voor de hengelsportreus in Drempt en voor een zaakje in Maarssen.
        Ze zijn gebouwd van Rohacell met verder de materialen die Jan op zijn tekening vermeld. Een prima pen voor wanneer er een kabbeltje staat. Ook kun je met dit modelletje mooi driften op een lichte trek.
        Zeer stabiel is deze pen.

        Wanneer je echter meer op zoek bent naar gevoeligheid, kun je beter een slanker, langer model inzetten.
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • Jan Broess
          Specimen Hunter
          • 21-09-2003
          • 1131
          • Nieuwegein

          #5
          Beste Roha,

          Deze modellen spreken me ook aan, maar ik heb in de tekening die speciale welving vermeld aan de onderkant van het bolle gedeelte. Misschien dat het daardoor iets gevoeliger wordt. De slanke pennen kun je niet toepassen onder winderige condities...

          Ik heb niet voor niks deze tekening geplaatst, want die kan ik nergens vinden. Meningen over de welving aan de onderkant hoor ik dus graag.
          Greetz,
          Jan Broess

          www.devaartposcar.nl

          Reageer

          • PeBo
            Hengelaar
            • 29-09-2007
            • 2636
            • Oosterhout

            #6
            Ideale wind ongevoelige dobber

            Voor mij is dit de meest stabiele dobber, bij winderige omstandigheden en weinig stroom. Drijflichaam harde rohacell 85 kg/m3(vanwege de lengte), metalen onderantenne, lange glasfiber bovenantenne. Draagvermogen ong.2,5 gram waarvan 2 gram in het buikje, wat ong 10 cm onder het wateroppervlak staat. Bovenaan het lichaam dun zodat de golven weinig invloed kunnen hebben op het drijflichaam van de dobber. Staat als een rots in de branding. (Soms zelfs te lang naar mijn zin)

            Groeten,
            PeBo.
            Attached Files
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

            Groeten,
            PeBo.

            Reageer

            • spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
              Voor mij is dit de meest stabiele dobber, bij winderige omstandigheden en weinig stroom. Drijflichaam harde rohacell 85 kg/m3(vanwege de lengte), metalen onderantenne, lange glasfiber bovenantenne. Draagvermogen ong.2,5 gram waarvan 2 gram in het buikje, wat ong 10 cm onder het wateroppervlak staat. Bovenaan het lichaam dun zodat de golven weinig invloed kunnen hebben op het drijflichaam van de dobber. Staat als een rots in de branding. (Soms zelfs te lang naar mijn zin)

              Groeten,
              PeBo.

              dat is nog eens mooi zwart

              Reageer

              • PeBo
                Hengelaar
                • 29-09-2007
                • 2636
                • Oosterhout

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                dat is nog eens mooi zwart
                Goed blijven drinken jongen. Ze zijn groen.
                Groeten,
                PeBo.
                ]Member of the Easterwood dreamteam.
                Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                Groeten,
                PeBo.

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #9
                  Hoi Pebo,

                  Volgens mij heb je die groene beits gebruikt die eigenlijk voor het hekwerkje op de achtergrond bedoeld was. (Het grootste deel is nog onbewerkt! )

                  Qua pen heb je gelijk. Jouw type heeft een veel lager zwaartepunt dan het pennetje dat Jan op z'n tekening bedoelt waardoor het altijd stabieler zal staan.
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan Broess
                    Beste Roha,

                    De slanke pennen kun je niet toepassen onder winderige condities...
                    Oei,oei,... Da's een boute uitspraak!!

                    Zoals Pebo al aangaf kun je best een slanke pen in dergelijke omstandigheden inzetten mits het zwaartepunt maar laag is ingebouwd.
                    Zelf zet ik juist dan een slanke pen in omdat deze ook nog eens dun aan de bovenkant is waardoor hij makkelijker door de golfslag snijdt.

                    Jan, geen idee of je wel eens met de match vist maar het toppunt van stabiliteit in de hengelsport voor mij is een lange slanke (bodied) waggler die in ruige golfslag zich prima houdt.


                    Ik merk dat we in deze topic over twee grootheden praten n.l.; stabiliteit en gevoeligheid. (Wanneer je mijn mening hierover wilt weten, is het handig om m'n dobberbouw site te bezoeken)

                    Terug naar het gestroomlijnde onderkantje van jouw model.
                    Ik ben het met je eens dat het meewerkt inzake gevoeligheid wanneer een dergelijke pen onder water wordt getrokken. (Alles wat gestroomlijnd is zal bevorderlijk zijn voor de gevoeligheid.)
                    Persoonlijk zou ik het echter meer zoeken in de beperking van maximale diameter van het drijflichaam.
                    (Een bezemsteel geeft meer weerstand tijdens het roeren in water dan een breinaald.)
                    Groet'n,

                    Ronald


                    ><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

                    Reageer

                    • PeBo
                      Hengelaar
                      • 29-09-2007
                      • 2636
                      • Oosterhout

                      #11
                      Jan,
                      Ik heb een serie dobbers van Tubertini. Deze dobbers hebben ong. de vorm die jij aangeeft. Dus met gewelfde onderkant. Ik ga mijn dochter vragen er een foto van te maken en zet de foto dan morgen op het forum. Als ik de foto maak, heb je alleen blauwe lucht, laat staan dat ik hem ook nog op de PC krijg.
                      Groeten,
                      PeBo.
                      ]Member of the Easterwood dreamteam.
                      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                      Groeten,
                      PeBo.

                      Reageer

                      • Jan Broess
                        Specimen Hunter
                        • 21-09-2003
                        • 1131
                        • Nieuwegein

                        #12
                        Hoi Roha,

                        Je hebt wel gelijk dat een slanke pen stabiel staat in water, zolang het zwaartepunt maar onder aan het lichaam zit.

                        Ik had het hier over een slanke pen die ideaal is voor windstille of rustige omstandigheden. Die pas ik dus zeker niet toe bij golfslag. Bij veel wind pak ik altijd uivormige pennen, zoals op je foto. Bovendien stroomt het bijna overal wel een beetje. Dan is een slanke pen te lang (gaat dus plat liggen bij tegenhouden).

                        Mijn ontwerp is dus ook slank van boven en snijdt zeker door de golfslagen heen. Dan wil ik ook mooie aanbeten zien, vandaar die welving. Veruit de meeste "winddobbers" die ik gezien heb, hebben die welving niet. Die zijn m.i. minder gevoelig en ze lijken speciaal voor opstekers bedoeld. Maar ik zie heel weinig opstekers (met mijn afstelling), meestal verdwijnt de dobber gewoon onder water. Dus daarom die ontwerp. Stabiel en tevens gevoelig. Uiteraard ook geschikt voor een lichte trek om in te driften.

                        Ik heb altijd respect voor je meningen, dus wees niet bang om mij tegen te spreken
                        Greetz,
                        Jan Broess

                        www.devaartposcar.nl

                        Reageer

                        • PeBo
                          Hengelaar
                          • 29-09-2007
                          • 2636
                          • Oosterhout

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                          Hoi Pebo,

                          Volgens mij heb je die groene beits gebruikt die eigenlijk voor het hekwerkje op de achtergrond bedoeld was. (Het grootste deel is nog onbewerkt! )

                          Qua pen heb je gelijk. Jouw type heeft een veel lager zwaartepunt dan het pennetje dat Jan op z'n tekening bedoelt waardoor het altijd stabieler zal staan.
                          Ronald,
                          Grapjas, ik kan wel huilen. Ik gebruikte voor de kleur Pantone nr 3292 inkt. Deze inkt bracht ik met een kwastje aan. De inkt was enigszins transparant waardoor je een mooi diepte-efect kreeg door de oplichtende plekken. In het echt, is het mooier dan op de foto. Nu kwam ik er vorige week achter dat Pantone ter ziele is, dus de rekken met inkt zijn leeg in de zaak in Breda waar ik dit kocht. Ik ben speciaal naar s'Hertogenbosch gereden om in een andere grote winkel een gelijke kleur te vinden van een ander merk. Ik heb nu Copic G29 die er op lijkt. Ik ben nu de serie dobbers aan het afwerken voor licht stromend/stromend water, maar mis het transparante bij deze inkt. Dus ik ben niet helemaal blij.
                          Groeten,
                          PeBo (met opkomende huilbui)
                          ]Member of the Easterwood dreamteam.
                          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                          Groeten,
                          PeBo.

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan Broess
                            Hoi Roha,
                            Stabiel en tevens gevoelig. Uiteraard ook geschikt voor een lichte trek om in te driften.
                            Dus eigenlijk zoek je een allround model?! Een pen die qua karakter van alles iets in zich heeft? Uiteraard bestaan er dergelijke pennen. De "Jolly" van Colmic is er een mooi voorbeeld van.
                            Het is echter goed om te bedenken dat je bij allround pennen altijd consessies moet doen. Stabiliteit en gevoeligheid zijn nou eenmaal grootheden die elkaar behoorlijk kunnen bijten.
                            Bij grote gevoeligheid praat je over een wankel evenwicht tussen pen en lood dat makkelijk uit balans is te trekken en zodoende de aanbeet weergeeft. Stabiliteit is juist een factor waarbij een pen en het bijbehorende lood niet op allerlei krachten mag reageren maar 'rust' moet uitstralen in een woelige omgeving.

                            Persoonlijk geloof ik dan ook niet in een pen die uitmuntend is in beide en waarmee je ook nog eens een mooie drift in stromend water kunt maken.
                            Wanneer je leest over diverse dobbers die uitmuntend zijn in alle karaktertrekken kun je oprecht twijfels plaatsen bij de kennis van de fabrikant.
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • rickie
                              hoe kouder hoe beter
                              • 18-11-2005
                              • 2377
                              • Oldebroek

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                              Dus eigenlijk zoek je een allround model?! Een pen die qua karakter van alles iets in zich heeft? Uiteraard bestaan er dergelijke pennen. De "Jolly" van Colmic is er een mooi voorbeeld van.

                              Dat zijn inderdaad wereldpennen. Vooral ik die ik heb.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎