Orienteren Vaste Stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cquad
    Iets met water
    • 18-03-2008
    • 361
    • Buitenpost [FRL]

    Orienteren Vaste Stok

    Na enkele dagen gevist te hebbe, en mijn feeder heb gewisseld voor mijn standaard 5m vaste stokkie.
    Ben ik er achter dat ik toch enkele meters mis. (En de vaste stok toch wel leuk vind )

    Om de wat grotere vissen te vangen zal ik toch wat verder het water in moeten..
    Op de plaatsen waar ik vis,'de zwemmer'/ 'prinses magriet kanaal' zal min. 8 meter
    de plaats zijn voor leuke brasems.

    Na wat gegoogled en zoekenfunctie op dit forum, kom ik eigenlijk achter 1 ding..
    "Sjooowww das duur!!"

    Nu rest mij de vraag, waarom zou je een vaste stok kopen die langer als 10 meter is?
    En hebben jullie misschien nog aankoop tips voor een beginnend vaste stok visser?
    Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/
  • cheffie
    Beginners geluk
    • 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door cquad
    Na enkele dagen gevist te hebbe, en mijn feeder heb gewisseld voor mijn standaard 5m vaste stokkie.
    Ben ik er achter dat ik toch enkele meters mis. (En de vaste stok toch wel leuk vind )

    Om de wat grotere vissen te vangen zal ik toch wat verder het water in moeten..
    Op de plaatsen waar ik vis,'de zwemmer'/ 'prinses magriet kanaal' zal min. 8 meter
    de plaats zijn voor leuke brasems.

    Na wat gegoogled en zoekenfunctie op dit forum, kom ik eigenlijk achter 1 ding..
    "Sjooowww das duur!!"

    Nu rest mij de vraag, waarom zou je een vaste stok kopen die langer als 10 meter is?
    En hebben jullie misschien nog aankoop tips voor een beginnend vaste stok visser?
    Het is onzin dat je voor grote vis er altijd ver in moet.. Maarrrrr:
    Een hengel iets in korten is makkelijk, een stukje eraan plakken lastig. Als jij tijdens het peilen nu een vlak stukje bodem vindt dat net op 12 meter ligt, dan is een 13 meter stok wel handig en kom je met 10 meter net te kort om direct onder de top en dus secuur te vissen.

    Duur?? Dat is persoonlijk. Alle waar is naar zijn geld. Bepaal wat jij wil uitgeven voordat je verder gaat orienteren.
    Tips..??
    -Ga een hengel op volle lengte voelen, het liefst aan het water bij een
    andere visser. In de winkel is nl geen wind.
    -Informeer bij andere vissers de voor en nadelen van de hengel die zij
    gebruiken.
    -Bepaal op welke vis en welk water jij je wilt richten. Vis je vaak in een regio
    waar nogal wat wind staat of juist niet.
    -Ben je een vijver visser of juist kanaal, of misschien wel karper??

    Kortom veel keus, een kwestie van gevoel.

    Succes!

    Reageer

    • cquad
      Iets met water
      • 18-03-2008
      • 361
      • Buitenpost [FRL]

      #3
      Ik vind 300 euro toch wel veel geld... Dus zo rond de 200 euro is mijn budget..


      Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
      -Ga een hengel op volle lengte voelen, het liefst aan het water bij een
      andere visser. In de winkel is nl geen wind.
      Ik heb inderdaad in de winkel een Spro 8m hengen vast gehad. Deze was al een stuk lichter dan mijn 5m stok...

      Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
      -Bepaal op welke vis en welk water jij je wilt richten. Vis je vaak in een regio
      waar nogal wat wind staat of juist niet.
      Met dagen zoals vorige week, dan staat er inderdaad nogal wat wind.
      Maar dan pak ik meestal de feeder, aangezien ik nog niet echt een leuke dobberset heb die met dat soort weersomstandigheden lekker blijft staan.

      Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
      -Ben je een vijver visser of juist kanaal, of misschien wel karper??
      Ik wil me voornamelijk gaan richten op witvis brasem dus. Vijver vissen heb ik nog nooit gedaan. Dus ik vis meestal op het kanaal, en op vaarten.
      Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

      Reageer

      • cheffie
        Beginners geluk
        • 03-04-2008
        • 664
        • Noord Holland

        #4
        Dus je gaat kijken naar een hengel die voor jou omstandigheden en budget het meest geschikt is. €300,- is veel geld, absoluut ééns maar beter even door sparen tot dat je het géne kan kopen wat je echt graag wil.
        Kijk ook eens op websites waar 2e hands spullen worden aangeboden. Vaak is dat niet eens een slechte keus.

        Voor verdere suggesties kan je me altijd mailen. Advies is tenslotte gratis.
        Groet Hans

        Reageer

        • superfisher
          Joep
          • 20-02-2005
          • 135
          • Noord-Limburg

          #5
          ik ben me ook aan t orienteren voor een nieuwe vaste stok. Het liefst wil ik er een van minstens 11 meter. En toen viel mijn oog ook op de CXR M500. Best wel licht en ook niet zo duur (329 euro) . De spro cresta S7/10 viel me ook op. Maar die vind ik wat aan de korte kant. Mijn maximale budget is 350 euro. Wat vinden jullie hiervan?? Of zouden jullie wat anders doen?
          Als ze me missen ben ik vissen

          Reageer

          • cheffie
            Beginners geluk
            • 03-04-2008
            • 664
            • Noord Holland

            #6
            Wat jullie ook besluiten te kopen, houdt er rekening mee dat er in geval van breuk en/of schade je wel nieuwe delen moet kunnen bij bestellen. En liefst binnen afzienbare tijd. De realiteit is namelijk dat je bij een aantal fabrikanten maanden op een nieuw deel moet wachten.

            Reageer

            • superfisher
              Joep
              • 20-02-2005
              • 135
              • Noord-Limburg

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
              Wat jullie ook besluiten te kopen, houdt er rekening mee dat er in geval van breuk en/of schade je wel nieuwe delen moet kunnen bij bestellen. En liefst binnen afzienbare tijd. De realiteit is namelijk dat je bij een aantal fabrikanten maanden op een nieuw deel moet wachten.

              Daar zit een kern van waarheid in. Maar vaak kunnen stukken met breuk of schade ook gemaakt worden door er een bus in te doen. En de stok zal hier niets van leiden
              Als ze me missen ben ik vissen

              Reageer

              • cquad
                Iets met water
                • 18-03-2008
                • 361
                • Buitenpost [FRL]

                #8
                Ik heb bij onze hengelshop wat informatie gevraagd, en kwam een uur later uit de winkel met een Shimano Technium AX.

                Ik heb de spro serie's vast gehad, en verschillende shimano hengels. Na wat advies kon ik beter deze hengel nemen ( ook als beginner) aangezien deze steviger is, en vooral met veel wind. (Wat hier nogal veel het geval is). Het is een strakke hengel, en voor deze prijsklasse een topper (350e)

                Ik heb gelijk een set gekocht met 2 top sets, heeft hij gelijk elastiek voor me ingezet . En een cupset.

                Hengel is 10m + extra verlengset naar 11...

                Ik moet zeggen dat dit een heel nieuwe manier van vissen voor me is. IK zal morgen weer eens proberen.

                Ik heb nog wel wat verschillende vragen, (hoe lang tuigjes, etc) maar aangezien ik nu richting een feestje moet, zal ik die later es gaan vragen...

                Groet Dick
                Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                Reageer

                • cheffie
                  Beginners geluk
                  • 03-04-2008
                  • 664
                  • Noord Holland

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door cquad
                  Ik heb bij onze hengelshop wat informatie gevraagd, en kwam een uur later uit de winkel met een Shimano Technium AX.

                  Ik heb de spro serie's vast gehad, en verschillende shimano hengels. Na wat advies kon ik beter deze hengel nemen ( ook als beginner) aangezien deze steviger is, en vooral met veel wind. (Wat hier nogal veel het geval is). Het is een strakke hengel, en voor deze prijsklasse een topper (350e)

                  Ik heb gelijk een set gekocht met 2 top sets, heeft hij gelijk elastiek voor me ingezet . En een cupset.

                  Hengel is 10m + extra verlengset naar 11...

                  Ik moet zeggen dat dit een heel nieuwe manier van vissen voor me is. IK zal morgen weer eens proberen.


                  Ik heb nog wel wat verschillende vragen, (hoe lang tuigjes, etc) maar aangezien ik nu richting een feestje moet, zal ik die later es gaan vragen...

                  Groet Dick
                  Succes en gefeliciteerd met je aankoop! En onthoud: Vragen staat vrij..

                  Reageer

                  • The Frisian Viking
                    NHSF Erelid
                    • 27-06-2006
                    • 5439
                    • Feânwalden

                    #10
                    je hebt een pb` tje
                    Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                    ik knibbelje foar gjin ien

                    The Frisian Viking

                    Reageer

                    • mike80
                      Visser in hart en nieren
                      • 12-07-2007
                      • 458
                      • grave

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door cquad
                      Ik heb bij onze hengelshop wat informatie gevraagd, en kwam een uur later uit de winkel met een Shimano Technium AX.

                      Ik heb de spro serie's vast gehad, en verschillende shimano hengels. Na wat advies kon ik beter deze hengel nemen ( ook als beginner) aangezien deze steviger is, en vooral met veel wind. (Wat hier nogal veel het geval is). Het is een strakke hengel, en voor deze prijsklasse een topper (350e)

                      Ik heb gelijk een set gekocht met 2 top sets, heeft hij gelijk elastiek voor me ingezet . En een cupset.

                      Hengel is 10m + extra verlengset naar 11...

                      Ik moet zeggen dat dit een heel nieuwe manier van vissen voor me is. IK zal morgen weer eens proberen.

                      Ik heb nog wel wat verschillende vragen, (hoe lang tuigjes, etc) maar aangezien ik nu richting een feestje moet, zal ik die later es gaan vragen...

                      Groet Dick
                      Ik zelf heb deze hengel ook en heb er ook veel plezier mee
                      "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        #12
                        spro s12 10mtr 225 pleuros

                        Reageer

                        • cquad
                          Iets met water
                          • 18-03-2008
                          • 361
                          • Buitenpost [FRL]

                          #13
                          Ik heb nu al 3 keer m'n set kunnen uitproberen met success.
                          Van het weekend, kleine brasems op de zwemmer. Gisteravond 3 leuke grote brasems op het pr Magriet kanaal.
                          In iedergeval heb ik gister wel van mijn elastiek kunnen genieten =)

                          Waar ik alleen mee zit, hoe kan ik het beste de lijn op de voerplek krijg? En vooral wanneer je met lange lijnen, voor op bijvoorbeeld op het pr magriet kanaal, en wanneer je op 10m vist

                          Zoals gister vernam ik dat de dobber wel onder de top lag, maar dat de lijn waarschijnlijk niet bij de voerplek lag.
                          Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                          Reageer

                          • cheffie
                            Beginners geluk
                            • 03-04-2008
                            • 664
                            • Noord Holland

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door cquad
                            Ik heb nu al 3 keer m'n set kunnen uitproberen met success.
                            Van het weekend, kleine brasems op de zwemmer. Gisteravond 3 leuke grote brasems op het pr Magriet kanaal.
                            In iedergeval heb ik gister wel van mijn elastiek kunnen genieten =)

                            Waar ik alleen mee zit, hoe kan ik het beste de lijn op de voerplek krijg? En vooral wanneer je met lange lijnen, voor op bijvoorbeeld op het pr magriet kanaal, en wanneer je op 10m vist

                            Zoals gister vernam ik dat de dobber wel onder de top lag, maar dat de lijn waarschijnlijk niet bij de voerplek lag.
                            Recht onder de top laten zakken. Maar hoe weet je dat je niet op je voer lag dan..?? Misschien een opslag gebruiken van maximaal 0,5 tot 1 meter is een optie. Of bedoel je dat je tuig steeds van de stek drijft?? Dan is het nl zaak dat je het gewicht van de dobber aanpast.

                            Reageer

                            • cquad
                              Iets met water
                              • 18-03-2008
                              • 361
                              • Buitenpost [FRL]

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
                              Recht onder de top laten zakken. Maar hoe weet je dat je niet op je voer lag dan..?? Misschien een opslag gebruiken van maximaal 0,5 tot 1 meter is een optie. Of bedoel je dat je tuig steeds van de stek drijft?? Dan is het nl zaak dat je het gewicht van de dobber aanpast.
                              Toen de wind ging liggen bleef de dobber ook liggen, en kwamen de aanbeten.
                              Ik had meer het idee, dat ik recht voor mij uit moest werpen met een gestrekte lijn, en daarna de dobber iets terug moest trekken.
                              Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎