Onderstroom driften met verzwaarde driftzak

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Breuk
    Newbie
    • 07-04-2008
    • 2
    • Oldenzaal

    Onderstroom driften met verzwaarde driftzak

    We zijn net weer terug van een weekendje Middelfart (DK). Super mooi weer (zon, windkracht 2). We hadden onderdak geregeld op de Galsklint camping. Dat is een mooie nette camping met erg aardige en hulpvaardige medewerkers.

    Bij aankomst rondgevraagd bij overige vissers. Resultaten waren overal erg slecht. Bij één groep hadden ze op 7 bootjes op een hele dag vissen maar 3 gulletjes gevangen!.

    Vrijdag bleek al snel waarom het zo moeilijk ging:
    s'morgens stond er een zeer sterke onderstroom richting Kolding en een sterke tegengestelde bovenstroom richting Middelfart. Compleet onmogelijk om verticaal te vissen. Zelfs met 200gr was de bodem op 40 meter niet te bereiken.
    s'middags viel de stroming helemaal weg. Dobberen op 1 punt. Langzaam varen en vis proberen te zoeken hielp ook niet. Vis was bij weinig stroming niet actief.
    Aan het eind van de middag keerde de sterke stromingen weer terug en de bodem was weer niet te bereiken.
    We zijn van het water afgegaan met in totaal 12 gulletjes op 3 boten. Zeer mager.

    Zaterdag en zondag hebben wij als enige van de camping goed gevangen. Hier volgt onze supertip.

    Theorie: de enige manier om veel vis te vangen is lange driften maken met de stroming waarin de vis zit. De vis zit in de onderstroom. Je moet dus mee kunnen driften met de onderstroom.
    Oplossing: ik weet niet of er standaard oplossingen zijn. Ik ken ze niet en ik heb ze niet. Improviseren dus. Vlak voor vertrek had ik ook een grote driftzak gekocht. Van thuis had ik ook een dik touw met een lengte van 40 meter meegenomen. We hebben het anker aan het touw vastgemaakt en aan het anker de driftzak bevestigt. Vervolgens het zaakje laten zakken op ongeveer 35/40 meter, ongeveer 3 tot 5 meter boven de bodem. De driftzak komt hierdoor in de onderstroom te hangen trekt de boot tegen de bovenstroom in mee.
    Resultaat: het effect was super. De boot draaide zich 180 graden en we schoten als een speer richting Kolding tegen de stroom in. Alle overige boten dreven richting Middelfart. We moesten echt oppassen dat we niet in botsing met andere boten kwamen. De vissers op de andere boten begrepen er niets van. Op vragen antwoorden we dat we een japanse boot hadden. Die drijven altijd tegen de stroom in

    Ondanks een erg sterke onderstroom konden we zo toch loodrecht naar beneden vissen. Zelfs met 50gr lood! De vangsten waren gewoon goed. s'middags viel de stroming weg en was het vangen gebeurt, maar aan het eind van de middag was de onderstroom er weer en was het weer goed vangen.

    Nog nooit zulke verbaasde blikken van collega vissers gezien bij terugkeer op de camping

    Dus wanneer er kans op onderstroom is: vergeet niet een goede driftzak en lang touw mee te nemen. Verzwaar de driftzak. Dit kan veel extra vis opleveren. Let wel op. De boot reageert op golven nu net zo als je voor anker ligt. Let dus wel op hoge golven in een kleine boot.
Working...
😀
😂
🥰
😘
🤢
😎
😞
😡
👍
👎