Peilen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cquad
    Iets met water
    • 18-03-2008
    • 361
    • Buitenpost [FRL]

    Peilen

    Ik begin het vissen met de vaste stok behoorlijk leuk te vinden.

    Ik snap hoe je moet peilen om op brasem te vissen:
    Peilloodje op het loodje wat net boven de onderlijn zit, zodat je met je onderijn op de bodem vist.

    Nu snap ik dat wanneer je de peillood op de haak zet, en uitlood zodat het puntje van de dobber net boven water komt, je meer gericht op voorn vist.

    Met deze methode heb ik veel voorn gevangen, maar 1 nadeel, ze zijn allemaal van het formaat, dat ik eigenlijk niet het schepnet hoef te gebruiken.

    Een reactie van een andere visser was dat ik anders moest gaan uitpeilen, om grotere voorns te vangen (Maar hij zei niet hoe!!).

    Hoe vissen / peilen jullie uit? Ook op deze maneir of anders?
    Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/
  • Alter Ego
    Newbie
    • 22-06-2006
    • 37
    • Heusden-Zolder

    #2
    Ik begin altijd (maakt neit uit op wat ik vis) met de haak juist op de bodem...

    Als ik brasem verwacht schuif ik na 10 min de pen omhoog. Bij voorn laat ik deze zo staan of ga ik van de bodem af...


    Bij wedstrijden begin ik altijd juist op de bodem omdat er meestal eerst kleine vis op het voeder afkomt... deze kan men beter vangen als men juist op de bodem vis, van zodra ik brasem vang schuif ik de pen hoger (dus dieper vissen)

    Reageer

    • Quido
      pink floyd
      • 30-10-2007
      • 1509
      • Winschoten

      #3
      ha cquad, ik peil ook vaak zonder peillood, gewoon net zo lang schuiven tot hij met 1 loodje op de bodem ligt, en dan kun je altijd nog wat schuiven. je moet dan wel weten hoe je je pen hebt uitgelood, maar dat spreekt vanzelf.
      groeten quido


      http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

      Reageer

      • ZinlooS
        Newbie
        • 08-05-2008
        • 20
        • Groningen

        #4
        Dus de afstand tussen het haakje en het onderste loodje is ongeveer 10 cm?

        Reageer

        • cquad
          Iets met water
          • 18-03-2008
          • 361
          • Buitenpost [FRL]

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Quido
          ha cquad, ik peil ook vaak zonder peillood, gewoon net zo lang schuiven tot hij met 1 loodje op de bodem ligt, en dan kun je altijd nog wat schuiven. je moet dan wel weten hoe je je pen hebt uitgelood, maar dat spreekt vanzelf.

          Hey Quido..

          Dit is waarschijnlijk op 'stil' water of niet ?
          Lijkt me nogal moeilijk op golvend water (wind,stroming etc)..


          Mijn onderlijntjes heb ik 20cm gemaakt...
          Waarom 20cm? Omdat ze dan in mijn onderlijnen doosje passen ... en ik meer mensen deze maat heb zien gebruiken..
          Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

          Reageer

          • e.gerth
            te weinig vissende visser
            • 17-01-2007
            • 36
            • Klazienaveen

            #6
            Ik peil eigenlijk op 2 manieren en dat hangt er vanaf hoe ik vis. Ik heb enkele tuigen overlood of terwijl er zit te veel lood op. Dan peil ik zonder peillood aangezien de dobber toch al onder gaat. Als dobber met het puntje boven komt vis ik met het teveel aan lood op de bodem. Dit is in mijn geval altijd 1 klein loodje.

            Als ik met " gewone " tuigen vis peil wel uit met een peilloodje. En dan ook zo dat het topje van de dobber net boven het water uit komt. Wil ik dan toch op de bodem vissen dan dien je de dobber te verschuiven. Hoever is afhankelijk hoeveel je op de bodem wil vissen.

            Reageer

            • cquad
              Iets met water
              • 18-03-2008
              • 361
              • Buitenpost [FRL]

              #7
              Ik ben vanavond wezen vissen op een water waar vorige week veel vis is gevangen met een puntenwedstrijd.

              Mijn doel was vanavond ook om veel vis te gaan vangen, dus ik gokte op veel voorntjes.

              Met peilen vernam ik dat de bodem zacht was, dus een beetje op het oog de dobber wat bijstellen en vissen maar!!!!..

              Binnen 10 minuten 2 kleine brasem, (Hmm toch verkeerd gepeild?), dus dobber ietsje naar beneden...
              20 minuten gewacht zonder aanbeet, dus ben ik constant gaan schuiven zonder aanbeet...

              Weer terug naar begin positie en in 2 uren tijd 9 kleine brasems en 1 mooie, van rond de 45cm. Jammer dat het donker begon te worden want de grote brasems waren net op mijn voerplek terecht gekomen.

              Het enige (Brasem) voer dat ik nog had vanavond was Top! En zeer selectief..

              Want volgens mij lag dit niet aan verkeerd peilen, en niet actief bezig zijn met het verschuiven van de dobber.

              Enige wat ik niet heb gedaan is het verschuiven van lood. Ik viste standaard met 1 verklikkersloodje boven onderlijn, en 25cm daarboven met bulk..
              Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

              Reageer

              • PAS123
                Komt net kijken
                • 06-02-2007
                • 55
                • hasselt (belgie)

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door e.gerth
                Ik peil eigenlijk op 2 manieren en dat hangt er vanaf hoe ik vis. Ik heb enkele tuigen overlood of terwijl er zit te veel lood op. Dan peil ik zonder peillood aangezien de dobber toch al onder gaat. Als dobber met het puntje boven komt vis ik met het teveel aan lood op de bodem. Dit is in mijn geval altijd 1 klein loodje.

                Als ik met " gewone " tuigen vis peil wel uit met een peilloodje. En dan ook zo dat het topje van de dobber net boven het water uit komt. Wil ik dan toch op de bodem vissen dan dien je de dobber te verschuiven. Hoever is afhankelijk hoeveel je op de bodem wil vissen.
                overlood vissen is dat in nederland dan niet veboden in de nationale competitie's???
                in belgie is dat in elk geval verboden.

                grtz
                pascal

                Reageer

                • Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

                  #9
                  Uitpeilen is niets meer dan uitvogelen hoe diep het op je visstek is en het verkennen van de bodem, waar zitten de kuilen, waar is het taaluudje etc. Aan de hand daarvan bepaal je ten eerste waar je voerplek moet komen en op welke afstand c.q. hengelengte je dus gaat vissen en ten tweede waar je dobber in eerste instantie moet komen op je lijn, de 'beginsituatie' zeg maar. Tip: Zet deze beginsituatie met een vetkrijtje o.i.d. op je hengel, waar de dobber, waar je bulk, waar je valloodje etc. (mijn topsetten staan altijd vol met allemaal streepjes....)
                  In het begin leer je inderdaad dat in principe voorn boven de bodem aast en brasem op de bodem, maar als je wat vaker vist merk je dat voorn ook op de bodem aast en brasem ook erboven.... daar gaat je mooie uitpeilen dus...

                  Een veel gemaakte fout is dat men gelijk begint te schuiven met de dobber als de vis niet bijt, terwijl soms het verschuiven van simpel het valloodje al vis kan opleveren. Alles draait om die aaspresentatie en die regel je door te schuiven met je lood. Ga maar na:
                  Op de eerste 30 cm boven de bodem staat een kleine onderstroming en de vis 'hangt' net boven de bodem, in de stroming. Je vist dus ook met staande haak (net op of boven de bodem), je hebt je bulk op 70cm van de haak en je valloodje op 35cm van de haak. Maar door die onderstroming wappert je haak met aas dus wel mooi naar boven, op 30 of 35 cm boven de bodem, buiten het bereik van de vis.... Schuif je nu je valloodje naar beneden zal je haak niet meer omhoog wapperen, oftewel, binnen het bereik van de vis. Als je in dit geval met je dobber zou gaan schuiven en hem dieper zou zetten zakt je valloodje wel binnen die 30cm onderstroom en houdt zo je aas beneden boven de bodem, maar er wappert dan wel 35 cm lijn in die onderstroming. Je aas hangt dan niet echt stil en het is dan maar de vraag of je zo de vis kunt verleiden...

                  Het uitpeilen voor het vissen op voorn is dus voor mij niet anders dan voor brasem. Ik zet bijna altijd mijn peillloodje op de haak. De enige keer dat ik hem op mijn valloodje zet is in het geval ik het valloodje heel precies op maar een paar cm van de bodem wil hebben (bij een opstekertuigje bv.).
                  groet,
                  Eduard

                  Reageer

                  • cquad
                    Iets met water
                    • 18-03-2008
                    • 361
                    • Buitenpost [FRL]

                    #10
                    Eduard, Duidelijk verhaal.
                    Vooral van de strominen e.d. maakt het allemaal een stuk duidelijker.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eduard

                    In het begin leer je inderdaad dat in principe voorn boven de bodem aast en brasem op de bodem, maar als je wat vaker vist merk je dat voorn ook op de bodem aast en brasem ook erboven.... daar gaat je mooie uitpeilen dus...
                    Maak het nog even moeilijker!!


                    Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                    Het uitpeilen voor het vissen op voorn is dus voor mij niet anders dan voor brasem. Ik zet bijna altijd mijn peillloodje op de haak.
                    Peil je dan zo uit dat het topje van de dobber net boven water staat?
                    Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                    Reageer

                    • esperto
                      Sportvisser
                      • 16-09-2006
                      • 654
                      • Oostkamp (Brugge)

                      #11
                      technisch gezien op stil water ja, vergeet niet dat indien er stroming is je lijn in een lichte boog ligt, zodat je iets hoger vist.
                      wat eduard zegt kan ik enkel beamen. Zondag was ik wedstrijd aan het vissen en het liep niet echt los, schuift er een ervaren visser twee dertientjes meer naar onder (wind op kop) en binnen de 5minuten had ik vis als ie in de steunen lag. Dan maakte diezelfde visser de opmerking dat ik meer in de steunen moest vissen. Ik had bij dat punt echter nog nooit stilgestaan, maar ook dat was waar, geen enkele aanbeet in de hand, enkel in de steun, de windstoten op een vijverhengel zorgen voor stoten waar geen enkele vis zot van is. zo zijn er duizend kleine dingen dit het verschil kunnen maken tussen vangen en niet, je zou echter duizend jaar 24/24 moeten vissen om achter alles in je eentje te komen, een goede tip is dus om met enige objectiviteit de tips van de plaatstelijke vissers niet in de wind te slaan.
                      als je echter een goede bodemvisie hebt, en je houdt de omstandigheden in gedachten en je bent in staat om die taal te vertalen in lijntaal, dan zal je vis vangen. Heerlijk simpel gezegd, ook heerlijk theoretisch, maar ook zo moeilijk.

                      Reageer

                      • Quido
                        pink floyd
                        • 30-10-2007
                        • 1509
                        • Winschoten

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door cquad
                        Hey Quido..

                        Dit is waarschijnlijk op 'stil' water of niet ?
                        Lijkt me nogal moeilijk op golvend water (wind,stroming etc)..


                        Mijn onderlijntjes heb ik 20cm gemaakt...
                        Waarom 20cm? Omdat ze dan in mijn onderlijnen doosje passen ... en ik meer mensen deze maat heb zien gebruiken..
                        ja als het erg stroomt werkt het niet..dan gebruik ik wel een peilloodje...
                        groeten quido


                        http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

                        Reageer

                        • cquad
                          Iets met water
                          • 18-03-2008
                          • 361
                          • Buitenpost [FRL]

                          #13
                          Ik denk dat ik inderdaad toch meer met m'n loodsetting moet gaan spelen.
                          Ik ga het voor de volgende vis sessie onthouden.
                          Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            Ik peil inderdaad uit zodat het topje net boven water staat, maar dat is slechts een indicatie van de diepte voor het streepje op de hengeltop....
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • cquad
                              Iets met water
                              • 18-03-2008
                              • 361
                              • Buitenpost [FRL]

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                              Ik peil inderdaad uit zodat het topje net boven water staat, maar dat is slechts een indicatie van de diepte voor het streepje op de hengeltop....
                              Ok duidelijk
                              Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎