Dood aas

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • kevinbolks
    Komt net kijken
    • 21-11-2007
    • 88
    • Marienberg

    Dood aas

    Hoe kun je het beste met dood aas vissen ?
    Ik heb het vandaag even gedaan 1 misser gehad.
    Arjan Ramaker (ook van het forum) heeft gisteren 1 snoek en een baars gevangen met dood aas.
    Snoek van :74 cm en baars van 25 cm
    en hij heeft ook nog wat missers gehad
  • RemcoR
    Newbie
    • 13-07-2008
    • 12
    • Leiden

    #2
    Gek genoeg geen reactie op gekregen. Hoe kun je het beste met dood aas vissen? Er zijn talloze manier te bedenken en op te noemen om te vissen met dood aas. Het hangt eigenlijk een beetje van de omstandigheden af.

    Ikzelf vis met dood aas waarbij ik een forse haak door de bek van een visje zet. Deze haak zit aan een zelfgemaakte stalen onderlijn. Boven de onderlijn heb ik een schuifloodje van 2 gram gemonteerd zitten. Ik gebruik een 8 grams dobber welke door een stopper op mijn hoofdlijn op de gewenste diepte kan worden gezet.

    Reageer

    • kevinbolks
      Komt net kijken
      • 21-11-2007
      • 88
      • Marienberg

      #3
      bedankt voor de tip !

      Reageer

      • kraak
        mooi weer visser
        • 09-08-2005
        • 307
        • Kampen

        #4
        Als je ipv. de grote haak een takel voorzien van 2 dreggen maakt, kan je bij een aanbeet meteen aanslaan. Bij een enkele haak moet je meestal wachten tot de snoek het visje gedraait heeft. de kans op het slikken van de aasvis is hierbij veel groter, met alle gevolgen van dien..
        vr.gr. Jeroen

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Kraak geweldige tip aan de topicstarter,thnks.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • kraak
            mooi weer visser
            • 09-08-2005
            • 307
            • Kampen

            #6
            vergeet er nog bij te zeggen, als je slepend vist, uit de boot, dan dien je naast de 2 dreggen ook een zgn. neushaak aan je takel te maken.. Dit om je vis 'natuurlijker' door het water te slepen. Door de dreggen is een aanbeet hierbij ook meestal meteen raak..
            vr.gr. Jeroen

            Reageer

            • feedervisser
              Met enige kennis...
              • 27-03-2008
              • 389
              • merelbeke

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door kraak
              Als je ipv. de grote haak een takel voorzien van 2 dreggen maakt, kan je bij een aanbeet meteen aanslaan. Bij een enkele haak moet je meestal wachten tot de snoek het visje gedraait heeft. de kans op het slikken van de aasvis is hierbij veel groter, met alle gevolgen van dien..
              zeer juist kraak

              bij ons op de vijver zijn er een paar snoekvissers die het op deze manier doen gelijk jij aangeeft en met succes want de snoek is iedere keer van voor in de bek gehaakt,bij ons mag je geen snoek meenemen naar huis,dus kan hij iedere keer ongeschonden teruggezet worden.

              gr marnix

              Reageer

              • raymondoo
                Komt net kijken
                • 14-06-2006
                • 69
                • uden

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door feedervisser
                zeer juist kraak

                bij ons op de vijver zijn er een paar snoekvissers die het op deze manier doen gelijk jij aangeeft en met succes want de snoek is iedere keer van voor in de bek gehaakt,bij ons mag je geen snoek meenemen naar huis,dus kan hij iedere keer ongeschonden teruggezet worden.

                gr marnix
                ik heb er dan een vraag over
                als je met een fleurnaald de aasvis erop doet hoe kan je de tweede haak er dan op doen
                want als je de onderlijn eerst maakt kan je er 2 haken op doen maar kan je nie tmet de fleurnaald aan de slag
                als je snapt wat ik bedoel

                Reageer

                • kraak
                  mooi weer visser
                  • 09-08-2005
                  • 307
                  • Kampen

                  #9
                  Ik gebruik geen fleurnaald.. Prik een punt van de dreg net na de staart van de aasvis en en een net voor zijn kop. Allebei aan de ondezijde.. Werkt prima
                  vr.gr. Jeroen

                  Reageer

                  • JohanPG
                    Komt net kijken
                    • 02-08-2008
                    • 98
                    • Alteveer

                    #10
                    Dus jullie laten de dode aasvis gewoon stil liggen? Zelf heb ik ook wel eens met een aasvis gevist, maar dan gewoon uitwerpen, binnenhalen, uitwerpen, binnenhalen enz. ..

                    Reageer

                    • Jeroentje
                      Hobbyist
                      • 31-10-2007
                      • 32
                      • Eindhoven

                      #11
                      Ik vis meestal statisch met een takel. Deze takel is afhankelijk van de grootte van de gebruikte aasvis, maar bevat altijd een enkele neushaak schuivend vastgezet dmv krimpkous en een vaste dreg op het eind. Deze dreg haak ik weer in het vlees tussen de rugvin en de staart. De dreg moet net wat breder zijn als de aasvis die je gebruikt.
                      Gewoon een wartelloodje (afhankelijk van eventuele stroming) tussen de 20 en 50 gram eventueel aan een hoekafhoudertje. Vaak maak ik ook nog gebruik van een stuitje achter het lood. Dit is eigenlijk niet nodig, omdat het inhakingsvermogen van een 20-grams wartelloodje vrijwel nihil is. Dus doe ik dat gewoon voor mijn eigen gevoel.
                      Hengel op de steunen, als gebruikt wordt in de karpervisserij (rodpod). Ik gebuik meestal steeksteunen omdat ik mijn hengel dan wat verder uit elkaar kan zetten en ook zeker weet dat de gehaakte snoek de andere lijn niet op kan pikken.
                      Vaak maak ik gebruik van een waker die verzwaard is met een 10-grams loodje, omdat ik vaak (najaar) goed in de wind sta en m'n lijn (icm wind) nogal eens een loopje neemt met m'n waker. Dit heeft geen invloed op het bijtgedrag van snoek. Snoekbaars wil dan wel eens loslaten vanwege de weerstand. Een mogelijkheid is om dit te vervangen door een optonic.

                      Bij een beet gelijk aanslaan, en de haak zit altijd voorin. Zo niet, dan was je zelf te laat. Zorg voor gevlochten lijn zodat de haak wat beter gezet kan worden. Dit heeft te maken met het feit dat de haken nog in de aasvis zitten en er eerst 'uitgeslagen' moeten worden voordat ze zich kunnen zetten in de snoekenbek. Ook iedereen wel bekend dat een snoekenbek aan de voorkant voornamelijk bestaat uit hard materiaal. Omdat je zo snel bent is de kans ook vrij groot dat de haak hierin moet, dus stevig aanslaan!!

                      Goede aassoorten zijn sardine (beter voor in het najaar/winter, wordt snel zacht, maar goede geurafgifte), alvers (wereldaas indien aanwezig op een stek) en uiteraard de welbekende voorn. Dit zijn niet de enige soorten, maar wel de soorten waartoe ik me beperk... Verder zul je regelmatig zien dat je aasvis niet echt meer op aasvis lijkt. Voor de doodaas-visserij op de snoek zijn dit m'n favorieten. Mijn motto is dan ook de beroerder de vis hoe groter de snoek.
                      Laat nog maar weten of je wat gevangen hebt!

                      Groetjes Jeroen
                      [B][FONT="Comic Sans MS"]Iedere gek z'n eigen gebrek!!!
                      Vissen voor ontspanning, door inspanning!

                      Reageer

                      • Joey
                        Witvisser en Roofvisser
                        • 16-05-2006
                        • 122
                        • Breda

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jeroentje

                        Goede aassoorten zijn sardine (beter voor in het najaar/winter, wordt snel zacht, maar goede geurafgifte), alvers (wereldaas indien aanwezig op een stek) en uiteraard de welbekende voorn.

                        Kun je gewoon sardines gebruiken die je bijvoorbeeld bij de visboer koopt, dus die eigenlijk voor menselijke consumptie bedoeld zijn?
                        www.beekvissers.web-log.nl

                        Reageer

                        • 4x14
                          Banned
                          • 10-12-2006
                          • 849
                          • Brielle

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Joey
                          Kun je gewoon sardines gebruiken die je bijvoorbeeld bij de visboer koopt, dus die eigenlijk voor menselijke consumptie bedoeld zijn?
                          Ik heb nog niet gehoord van Sardines die niet voor menselijke consumptie zijn, ja van die plastic gevallen.
                          Maar deze van de visboer gebruik je inderdaad, valt vaak te praten over de prijs als je genoeg haalt.

                          Reageer

                          • ironny
                            Moderator
                            • 04-04-2006
                            • 1377
                            • Hamont

                            #14
                            ik haal ze altijd bij de macro. zak sardines. vangt als een tierelier
                            Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                            Reageer

                            • kraak
                              mooi weer visser
                              • 09-08-2005
                              • 307
                              • Kampen

                              #15
                              Jeroentje mag ik vragen waarom je een neushaak gebruikt op je takel bij het statisch vissen?

                              Lijkt mij overbodig..
                              vr.gr. Jeroen

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎