vistechniek panieklijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ivo-69
    Noob
    • 12-04-2008
    • 166
    • Zuidland

    vistechniek panieklijn

    Oorspronkelijk geplaatst door swa
    Een bijkomend element is volgens mij dat je een bepaalde vorm van zinkend vissen kunt vergelijken met feedervissen. Dan heb ik het over wat Oscar van Nooten de panieklijn noemt.
    Bij deze vorm van zinkend vissen (heel ver op grond en zwaar overlood) ligt de lijn van aan de hengel naar het lood schuin gestrekt (opgegespannen) in het water i.p.v. dat ze in een hoek van 90° omhoog naar de pen gaat.
    Buiten het feit dat het aas doodstil ligt, voorkomt dit inzwemmers en kan op zwaar bevist water de vis rustiger houden omdat ze de rechtopstaande lijn niet zien en er ook niet tegen zwemmen. Je kunt ook op de maximale afstand vissen als de hengel en lijnlengte beperkt is.
    Bij dit systeem krijg je ook het fenomeen dat als een vis het lood eventjes opneemt de beet sneller wordt weergegeven dan wanneer je met een gewone zwaardere niet overlode pen werkt. Als een vis het lood ook maar eventjes in beweging zet wordt het evenwicht op de gestrekte en opgespannen lijn verbroken en is de beet onmiddellijk zichtbaar, wat je niet hebt met een gewone pen als je heel ver op de grond vist.
    Zoals gezegd gaat dit enkel over deze speciale vorm van overlood vissen (panieklijn), wat voor mij een verder doorgedreven vorm van zinkend vissen is.
    Zoals gezegd zeer vergelijkbaar met feedervissen, war je ook met een gespannen lijn vist.
    Jammer genoeg is het bij mijn huidige club vanaf dit jaar verboden. Vooral naar het einde van de wedstrijd toe (of bij veel wind) was dit soms goed voor een paar vissen extra.
    Dit systeem is een verder doorgedreven vorm van zinkend vissen.
    Mijn vraag over deze techniek is: hoe zie je dat je beet heb? En is deze techniek te doen met elastiek in de top?
    Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven
  • Robin
    Vaste stok & Feeder
    • 26-11-2006
    • 490
    • Meerssen

    #2
    kijk eens op deze link, http://oscarvn.com/My_Homepage_Files/Page31.html

    Ik heb zelf nooit op deze manier gevist, maar er zullen vast andere forumleden zijn die jou vraag kunnen beantwoorden.
    groetjes Robin

    "De beste tijd moet nog komen"

    Reageer

    • Ivo-69
      Noob
      • 12-04-2008
      • 166
      • Zuidland

      #3
      @Robin, dank je daar had ik de montage al vandaan maar kon niet op die site vinden hoe die beetregistratie is, misschien kijk ik er wel overheen

      Maar verdere info is altijd welkom, komend weekend heb ik een vijverwedstrijd en wil daar deze techniek toepassen.
      Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

      Reageer

      • Ramon Ansing
        tsjah?
        • 27-06-2006
        • 760
        • Tolbert

        #4
        mmm, lijkt me interresant,zwaar vissen waarbij het aas goed stil licht maar de vis heeft alleen de weerstand van de pen. Weet een water waar ik dat zeker ga testen

        Reageer

        • esperto
          Sportvisser
          • 16-09-2006
          • 654
          • Oostkamp (Brugge)

          #5
          Indien op de juiste manier toegepast... een productieve techniek!
          zegt genoeg hoor, lijk me helemaal niet makkelijk.
          vergeet vooral niet dat de bodem hard moet zijn, vanaf het moment dat je lood gaat zakken zal het niet meer werken.
          de diepte moet dusdanig worden bepaald zodat juist de antenne boven staat en wordt naar onder getrokken het zware lood op de bodem, vanaf het moment dat je pen te ondiep staat, zal hij ondergaan (mogelijk zie je hem wel nog), staat je pen te diep, dan zal je dobber te verboven staan (lees: de weerstand zal het volledige drijfgewicht van de dobber zijn!!!).
          de aanbeet gebeurt doordat er getrokken aan de gestrekte lijn, waardoor de dobber ondergaat.
          Het is echt moeilijk om zo te vissen, zeker omdat 3cm diepteverschil resulteert in een pen die 3cm hoger staat (of dat is toch hoe ik het heb begrepen)
          Eerder dan deze techniek te gebruiken zou ik overschakelen op een groot plat lood welke een beetje voor de onderlijn wordt bestestigd, de dobber loodt ik dan gewoon uit. doordat het grote platte lood op de bodem tegen het verklikloodje rust, je pen zal dus op een bepaald moment geremd worden als er stroming is en zo mogelijk ook ondergaan bij erg sterke stroming (en is er dus niet voor geschikt).
          Maar ook die techniek heb ik hooguit andermaal geprobeerd omdat de situaties waarin ik meestal vis zich daartoe niet lenen/andere technieken beter zijn.

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            #6
            prachtige techniek werkt goed maar mag alleen bij veel zogenaamde officiële wedstrijden niet

            Reageer

            • Ramon Ansing
              tsjah?
              • 27-06-2006
              • 760
              • Tolbert

              #7
              @esperto: Daarom moet je de dobber aan de onderkant bevestigen, je houd gewoon de hengel in de hand en gooid hem met de stroom mee.je trek de dobber onder tegen de stroom in tot hij boven komt. je kan dan zelf bepalen hoe schrep hij staat. ik vist met een variant op dit systeem maar ga dit zeker proberen deze is nog ietsje gevoeliger

              Reageer

              • esperto
                Sportvisser
                • 16-09-2006
                • 654
                • Oostkamp (Brugge)

                #8
                nu valt mijne frank... thx ramarte, we leren weeral iets bij...

                Reageer

                • Ramon Ansing
                  tsjah?
                  • 27-06-2006
                  • 760
                  • Tolbert

                  #9
                  mooi zo

                  Reageer

                  • PeBo
                    Hengelaar
                    • 29-09-2007
                    • 2636
                    • Oosterhout

                    #10
                    Mijn favoriete manier van vissen lijkt hierop. Sommigen noemen dit op zink vissen, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik noem het zwaar op de grond vissen. Mijn dobber, alhoewel zwaar, kan de loodbelasting altijd dragen. Ik gooi mijn lijn met lange voorslag in en houd mijn arm gestrekt, tot het lood op de grond ligt. Dan schuif ik de hengel naar achter tot de antenne van de dobber, net boven het water staat. Een messcherpe manier van vissen en zeker niet gemakkelijk, als er ook nog eens wat wind staat die je top laat bewegen. Vooral een goede manier om vis die op de grond aast, dus onze vriend brasem te benaderen en het is toch deze vis die we graag in wedstrijden vangen. Daarom begrijp ik ook niet de regels van 25% lood op de grond, zoals dacht ik art. 9 van de topcompetitie, want dan wordt deze manier van vissen voor het gemak maar betiteld als op zink vissen en verboden.
                    Groeten,
                    PeBo.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                    Groeten,
                    PeBo.

                    Reageer

                    • Ivo-69
                      Noob
                      • 12-04-2008
                      • 166
                      • Zuidland

                      #11
                      Dank jullie, ben nu al een stuk wijzer en ga dit dan ook morgen toepassen.
                      Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

                      Reageer

                      • cheffie
                        Beginners geluk
                        • 03-04-2008
                        • 664
                        • Noord Holland

                        #12
                        Op vrije hengel wedstrijden goed toepasbaar, wel een kwestie van oefenen dus.Ik ga het cker zien en beleven!

                        Reageer

                        • Arron
                          Frequent aanwezig
                          • 26-02-2004
                          • 185
                          • Brass

                          #13
                          Overlood vissen

                          Maak een lus zoals bij het feederen aan het korte stukje een muntloodje van 5gr en het andere stuk maak je de onderlijn van +- 30cm.
                          Een dobber van 0,75gr zet hem op je lijn met een connector zoals er met het matchvissen wordt gebruikt, ongeveer de diepte schatten en als je ingooid haal je de hengel iets achteruit is de pen onder de hengel naar voor brengen tot de pen naar behoefte uit het water komt. Men kan ook een schuiflood op de hoofdlijn plaatsen .
                          Succes
                          alle begin is moeilijk

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎