Vis op vijver.

Collapse
Deze discussie is gesloten
X
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † Frederik de Belder
    [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
    • 13-01-2003
    • 5730
    • Niel (België)

    Vis op vijver.

    Ff deze topic geopend omdat er teveel op andere plaats gereageerd wordt waar het niet thuis hoort.
    Waarom wordt er elk jaar bij ons zoveel vis gezet?
    Er worden wekelijks drie wedstrijden gevist, en men wil wel een gans jaar door zijn visje vangen, daarvoor gaat een visser toch naar het water. Of niet soms?
    Wij hebben een eigen lokaal aan de waterkant, zoals vele clubs hier in België. Er zijn lokalen die veel bezoekers over de vloer krijgen en lokalen die het met minder moeten doen. De reden daarvan is niet zo heel ver te zoeken, weinig volk betekend dat er op de vijver niet veel te vangen is, want dat is de eerste vereiste, dat de vijver goed moet draaien, dan draaid het lokaal ook. En hoe meer volk in het lokaal hoe meer vis men kan uitzetten om het de visser naar zijn zin te maken.

    Persoonlijk ga ik naar de waterkant om vis te vangen en niet om mijn voer en aas er zo maar gewoon in te kieperen zonder iets te vangen, dan kan ik er even goed mijn geldbeugel zo in werpen en terug naar huis gaan.

    Wat in het verleden ook al meermaals is gezegt is dat men de Nederlandse kanalen niet kan en mag vergelijken met de Belgische vijvers. Maar denk nu ook niet dat het zo makkelijk gaat om een vis te vangen op die vijvers, dat zullen de deelnemers van de jaarlijkse bijeenkomst van dit Forum wel kunnen bevestigen.
    Groetjes Freddy

    ********************************
    * Teamlid "Dierenvriend" België *
    ********************************
    http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

    http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

    http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892
  • Ivo-69
    Noob
    • 12-04-2008
    • 166
    • Zuidland

    #2
    Ik vind het in 1 woord schandalig dat men zo met vis omgaat, puur om te produceren, ach ja wat ken jou het schelen als er ieder jaar 3 ton (als voorbeeld werkelijke cijfers heb ik niet) vis doodgaat, gewoon de kweker bellen en weer aanvullen die hap. Nee dat getuigt voor respect voor de natuur..... niet dus.
    Men kan ook wedstrijden winnen met 6 kilo vis, lijkt mij zowiezo ook een stuk natuurlijker, want een echt sportvisser heeft respect voor de natuur....
    Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

    Reageer

    • spuiliefhebber
      Verificatie gaande...
      • 22-04-2006
      • 4156
      • onbekend

      #3
      [quote=Ivo-69;94526]Ik vind het in 1 woord schandalig dat men zo met vis omgaat, puur om te produceren, ach ja wat ken jou het schelen als er ieder jaar 3 ton (als voorbeeld werkelijke cijfers heb ik niet) vis doodgaat, gewoon de kweker bellen en weer aanvullen die hap. Nee dat getuigt voor respect voor de natuur..... niet dus.

      ja dat is een sterk argument maar dat geld natuurlijk ook voor de kip en het varken en noem maar op.


      daarom ben ik ook vegetariër geworden.

      niet omdat ik het zielig voor die dieren vind ,maar ik haat planten

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Freddy ik heb respect dat je er een ander topic voor opent.
        Ik heb mijn mening al neergezet en wil het niet over doen.
        Ik ben en blijf van mening dat een dier niet mag lijden onder de redenen die jij noemt.
        In Nederland is ook een pisput die zwaar overbezet is maar daar telt het goede doel als argument.
        Net zo verwerpelijk, ik begrijp hier de reclame niet die SVN maakt terwijl zij zelf cursussen geven in visstandbeheer.
        Wel leuk is het dat de teams van oa Sensas daar kunnen trainen op karpertjes voordat de wedstrijdvissers daar mee komen.

        Martijn liever een hele koe op de BBQ dan een krop sla.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • T3RR0R
          Dacht dat ik beet had
          • 15-09-2007
          • 980
          • Heerlen

          #5
          [QUOTE=Frederik de Belder;94524]

          Persoonlijk ga ik naar de waterkant om vis te vangen en niet om mijn voer en aas er zo maar gewoon in te kieperen zonder iets te vangen, dan kan ik er even goed mijn geldbeugel zo in werpen en terug naar huis gaan.


          Helemaal met je eens Frederik,

          Ik heb me gisteren lid gemaakt in Diepenbeek. Je kan een lang verhaal kort maken, iemand die vist wil vis vangen.
          De zogenaamde natuurliefhebbende visser gaat ook op zoek naar stekken waar om de een of andere reden meer vis ligt als op andere stekken. En jazeker, die persoon gooit er dan ook zijn geheime, onnatuurlijke lokaas in om die vissen te vangen met een arsenaal aan aassoorten die ook niet van "nature" in dat water voorkomen. Dussss...... Wanneer ik een keer de tijd heb, zal ik ook zeker een keer bij jou in Niel komen kijken.


          Groeten,

          Marco
          Lid Team Sensas Punt NL
          marco@breamteam.nl
          http://www.teamsensas.nl/

          Reageer

          • Gert Koops
            Fishing4/Rix H.Sport
            • 01-02-2002
            • 239
            • Schoonebeek

            #6
            Er is natuurlijk wel verschil tussen een goede en verstandige bezetting in een visput, dan een onverstandige overbezetting. Elke vis heeft een bepaalde hoeveel water/ruimte nodig om goed te kunnen leven en om zich natuurlijk te kunnen gedragen. Als een bezetting van een vijver/put goed is, kun je heel goed aantallen vangen. Het is immers een afgesloten water en niet te vergelijken met een kanaal o.i.d.

            Putten als van de karper in Niel zijn behoorlijk groot. Ik heb echter ook belgische putten gezien die net zo breed zijn als een kwart van een voetbalveld. daar zitten de vissers om en om tegenover elkaar omdat ze elkaar anders de ogen uitprikken....en daar vangen ze ook 34-40-50 kg pp per wedstrijd. Ik denk niet dat hier sprake van een verstandige bezetting is.

            Ok, in Nederland moet je soms hard werken voor een beetje gewicht. Reden..niet alleen door beroepsvisserij, maar zeer zeker het geval dat het water steeds helderder wordt, minder voedsel bevat en hierdoor een teveel aan kleine vis natuurlijk wegvloeit en grote en gezonde vis overblijft. Wil je die vangen, dan komt techniek om de hoek kijken. Vis ziet nu eenmaal meer in helder water dan in een bruine soep. Ze worden ( eigenlijk logisch) wantrouwender. Tja, dan moet je als vissers het anders aanpakken. Doe je dat goed, dan is je beloning maar al te vaak grote, gezonde en sterke vis.

            En geloof me...fosfaten in wasmiddelen komen echt niet terug. Het water zal alleen maar helderder worden.
            Groetjes,

            Gert.

            ***************************
            Team Fishing4u/Rix Hengelsport
            ***************************


            Meer dan 13.000 artikelen online bij Fishing4u
            Alles van Preston, korum en sonubaits bij www.prestonfishing.nl

            Reageer

            • Pieter Stam
              Tinca Tinca
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #7
              Voorop staat voor mij dat de overbezette visvijver geen goed voorbeeld is van fatsoenlijk visstandbeheer. Daarom ben ik er ook geen voorstander van.


              Op het onderstaande stukje wil ik nog wel even ingaan:
              De zogenaamde natuurliefhebbende visser gaat ook op zoek naar stekken waar om de een of andere reden meer vis ligt als op andere stekken.
              Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens. En velen met mij denk ik. Uiteraard zoek ik naar de stek waar de meeste vis ligt. Maar dat betekent niet dat ik daarmee automatisch de meest zwaar bezette put opzoek... (Natuur)beleving, ontspanning en vis vangen gaan bij mij hand in hand. Ik kan ze moeilijk loskoppelen. Dat is voor mij ook de rede om te vissen op tijdstippen dat anderen nog op 1 oor liggen. Ik wil de zonsopkomst zien, sfeer beleven, ik wil in de natuur zijn, in m'n eentje zijn, ik wil onspannen én ik wil vis vangen.

              Ik heb slechts een foto nodig om te zien dat ik op (generaliserend) 'de doorsnee belgische vijver' niet kan vissen volgens mijn beleving. Vissteigertjes, te veel collegavissers (elke overige visser is er uberhaupt één teveel), overbezetting, kale waters, gemaaide graskantjes... het past niet in mijn beleving.

              Misschien ben ik qua vissen een einzelganger die het allemaal wat van de te romantische kant bekijkt. Het zij zo... ik voel me er uistekend bij. En overigens ook als ik een verloren uurtje een stadspark afstruin... Waar ik het complete bestand van weet en waar nauwelijks iets natuurlijks is...

              Samengevat: De vijvervisserij past niet in mijn beleving van hengelsport. Als een ander er zijn voldoening uit haalt vind ik dat prima. Ieder zijn hobby.

              MVG,
              Pieter

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Dat laatste snap ik niet helemaal Pieter: Wat is het wezenlijke verschil tussen een stadvijver in Nederland en een (goed beheerde) visvijver in Belgie?
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Eduard een stadswater in Nederland kent niet die mate van overbezetting.
                  Blijft de vraag wat is een goed beheerde Belgische vijver?
                  Wat ik hier lees kun je met geen enkele smoes goed beheer noemen, de leden vragen om vis en de putten worden gedempt met vis en als er sterfte is vullen we dat gewoon weer aan.

                  Wat ik hier wel lees zijn dingen die mij ook aanspreken uiteraard ga je weg om vis te vangen en als je dat moet doen in een overbezette vijver doe je dat maar, TENZIJ je water in de omgeving hebt waar je ook goed kunt vangen.

                  Vijvervisserij in wat voor vorm dan ook past ook niet in mijn visbeleving waarbij ik WEL wil opmerken dat wij hier natuurlijk gemakkelijk praten hebben dus ik wil graag een sportvisservriendelijke slag om de arm houden.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • Pieter Stam
                    Tinca Tinca
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

                    #10
                    Het verschil Eduard? Soms is er inderdaad weinig verschil. Daar ben ik het mee eens. Er vind echter meestal geen 'beheer' plaats. In ieder geval niet in de vorm van het systematisch 'aanvullen'.

                    Goed beheer? Ze zullen er ongetwijfeld zijn. Gezien de gevangen kilo's kan ik me niet voorstellen dat er een gezond visbestand op veel belgische vijvers zit. Dit geldt overigens ook voor sommige betaalwateren in frankrijk, en voor meer dan voldoende wateren in Nederland.

                    Voor mij is het parkvijvertje echter goed voor een uurtje ontspanning na het het werk. Maar ik ga er niet heen voor natuur o.i.d. Wel is het zo dat je als karpervisser 'vergroeid' raakt met de watertjes waar je op hebt leren vissen. Het blijft voor mij leuk om oude bekende karper(tje)s weer terug te vangen. Vissen waar je ooit van droomde en die je nu inmiddels voor de 8e keer vangt.

                    Liefst zou ik altijd op 'mooie' wateren vissen. Maar de tijd en mijn vervoer (ik ben bezig met lessen ) laten dat (nog) niet toe.

                    Ik denk dat het voor 'ons nederlanders' ook moeilijker te begrijpen is waarom onze belgische collega's graag op vijvers vissen. Wij hebben water in overvloed, ik hier in ieder geval wel tussen de grote rivieren. Daarom zie ik vijvervissers ook niet als minderen. Het is duidelijk een vak apart (gezien de uitslagen van de NHSF-dagen )

                    MVG,
                    Pieter

                    Reageer

                    • vislood
                      Sportvisser
                      • 18-03-2003
                      • 717
                      • Grubbenvorst

                      #11
                      Ik kan vanuit mijn slaapkamerraam de Maas zien. Ik kan er alleen niet vissen omdat de kanten niet begaanbaar zijn door de grote stenen en anders staat er draad omheen voor die niet nederlandse koeien of paarden. Dus dan vis ik liever op een goed beheerde vijver waar de aalscholvers nog weggejaagd worden. Stadsvijvers zijn hier niet en anders is het er verboden te vissen voor die arme eendjes die in een verdwaald stukje vissnoer komen vast te zitten.
                      Groetjes Ruud

                      Reageer

                      • † Frederik de Belder
                        [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                        • 13-01-2003
                        • 5730
                        • Niel (België)

                        #12
                        Hebben jullie al ooit wel eens 5 ton vis bij elkaar zien liggen?
                        Ik denk het niet.
                        Graaf een put van 10 meter lang 3 meter breed en een halve meter diep, wel daar krijg je 5 ton vis in, dan vraag ik me af of dit echt teveel vis is op een vijver van 120 meter op 60 meter en 4 meter diepte.
                        Groetjes Freddy

                        ********************************
                        * Teamlid "Dierenvriend" België *
                        ********************************
                        http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                        http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                        http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                        Reageer

                        • Gert Koops
                          Fishing4/Rix H.Sport
                          • 01-02-2002
                          • 239
                          • Schoonebeek

                          #13
                          Voor de hoeveelheid vissen in een vijver geldt de volgende vuistregel: de lengte van de vis maal 10 = het aantal liters vijverwater. Dus een vis die volwassen 20 centimeter lang is, heeft 200 liter water nodig.

                          Een visput is eigenlijk een grote vijver. Of deze regel dan ook geldt...kweet het niet..

                          Hoeveel liter water zit er dan in jullie put?
                          Groetjes,

                          Gert.

                          ***************************
                          Team Fishing4u/Rix Hengelsport
                          ***************************


                          Meer dan 13.000 artikelen online bij Fishing4u
                          Alles van Preston, korum en sonubaits bij www.prestonfishing.nl

                          Reageer

                          • SeC_187
                            Frequent aanwezig
                            • 20-05-2008
                            • 170
                            • Wellen

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Gert Koops
                            Hoeveel liter water zit er dan in jullie put?
                            Wel vermits ik aan het studeren ben voor industrieel ingenieur kan ik hier op antwoorden

                            Volume van: 120m*60m*4m = 28800 m³

                            vermits 1 liter water in 1 dm³ gaat lijkt het me evident dat je 28 800 000 liter water hebt
                            Clubkampioen Bij Puppe in Wellen 2011, 2010, 2009, 2008
                            Clubkampioen De Karper in Kortessem 2011, 2010, 2009, 2007, 2006
                            Clubkampioen De Snoek in Alken 2006, 2005

                            http://www.bloggen.be/bij_puppe/
                            http://www.bloggen.be/patrick50/

                            Reageer

                            • SeC_187
                              Frequent aanwezig
                              • 20-05-2008
                              • 170
                              • Wellen

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Frederik de Belder
                              Hebben jullie al ooit wel eens 5 ton vis bij elkaar zien liggen?
                              Ik denk het niet.
                              Graaf een put van 10 meter lang 3 meter breed en een halve meter diep, wel daar krijg je 5 ton vis in, dan vraag ik me af of dit echt teveel vis is op een vijver van 120 meter op 60 meter en 4 meter diepte.
                              ik kan me der niet over uitspreken of het veel vis is op jouw vijver, maar ik vind het heel veel vis. Vooral omdat je aangeeft dat het elk jaar over 5 tot 7 duizend kilo gaat. Vind het gewoon jammer dat er zoveel vis sterft. Natuurlijk kan het altijd eens zijn dat er een deel visjes sterven(ziekte of wat dan ook)

                              Bij ons wordt er elk jaar na de laatste wedstrijd(of juist voor) 300 a 500kg bijgezet. Dit om het begin van het nieuwe seizoen een beetje aantrekkelijker te maken. En de vis veel sneller los te maken.
                              Clubkampioen Bij Puppe in Wellen 2011, 2010, 2009, 2008
                              Clubkampioen De Karper in Kortessem 2011, 2010, 2009, 2007, 2006
                              Clubkampioen De Snoek in Alken 2006, 2005

                              http://www.bloggen.be/bij_puppe/
                              http://www.bloggen.be/patrick50/

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎