handgemaakte dobbers waar ?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cesar
    IkVisDusIkBen
    • 28-12-2007
    • 59
    • Zoeterwoude

    handgemaakte dobbers waar ?

    Hallo Matchgenoten,

    Ik ben nu een aantal maanden bezig me matchvissen en heb inmiddels al een stuk of 10 dobbers gekocht en uitgeprobeerd.
    Ben er achter gekomen dat de ene dobber de andere niet is. Vooral tijdens het werpen merk ik nogal wat veschil in "vlieg" gedag.
    Ik vis meestal op een meter of 20 en dan vind ik zo'n 4 a 5 gram eigenlijk het lekkertse vissen. Alhoewel het met 3 gram ook nog lukt.
    Nu heb ik begrepen dat handgemaakte dobbers het beste zijn.
    Weet iemand een goed adres/website waar ik die kan kopen ?
    Zit ook te denken aan Cralusso dobbers maar de ervaringen daarmee op dit forum zijn niet echt geweldig positief, hoewel ze wel goed schijnen te "vliegen".

    Groet,

    Cesar
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Hallo Cesar,

    Handgebouwde pennen zijn precies gemaakt naar wensen van de eigenaar. Dat is het grote voordeel boven fabrieksdobbers.
    Dit wil echter niet zeggen dat er geen goeie pennen in de handel te koop zijn. Vooral op de werp/visafstand van 20 meter is er best wel één en ander bruikbaars te vinden.
    Hoewel mijn meeste pennen eigenbouw zijn, bezit ik ook straight wagglers (rechte pauwenveren) van FAPS en Colmic waarmee ik regelmatig vis.
    Het is zaak dat je in de hengelsportzaak de meest rechte pennen uitzoekt die je kunt vinden.
    Probeer het nog maar eens zwaarder met 6 of 7 gram. Dit werpt nog mooier en vist ook makkelijker omdat je de lijn beter onder water krijgt met zo'n pen en de controle tijdens het vissen ook direkter zal zijn omdat je de lijn beter strak kunt trekken op deze gewichten.
    Wat je aan gevoeligheid qua beetregistratie inboet, krijg je met de controle op je pen weer in balans.

    Van Cralusso ben ik inderdaad geen fan. Wanneer je zo'n dobber gebruikt met een geleidingsstaafje waarover je connector schuift moet je op twee zaken goed letten.
    1. Bij aanvang van de worp moet je controleren dat je pen goed hangt, d.w.z. verticaal met de antenne naar beneden. (Dit gebeurt bij gewone wagglers automatisch)
    Het kwam bij mij regelmatig voor dat de connector aan het verkeerde eind van de geleidingsstang zit.
    2. Tijdens het afremmen van je lijn (gedurende de worp) schuift de connector niet altijd automatisch naar beneden waardoor de pen niet mooi landt in het water. Dit kan pruiken tot gevolg hebben.

    Wanneer je dus Cralusso pennen aanschaft zou ik gaan voor die "gewone" met een oogje aan de onderkant!
    Aangepast door Roha; 20-06-2008, 06:42.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • Noel Gulpen
      Rutsekletser
      • 11-10-2007
      • 450
      • Nieuwkuijk

      #3
      Top Matchpennen

      Hallo Mannen,

      Wat die Cralussopennen betreft klopt dat wel dat je moet opletten dat ze goed hangen, maar met pruiken werpen heb ik absoluut nog geen ervaring. Vis er vrij regelmatig mee. Mocht je een hele goede fabrieksdobber willen dan zou ik je eens aanraden om naar de matchdobbers Van Ultimate te kijken, zijn van een iets zwaarder gewicht, zijn ook bodied wagglers. Beginnen geloof ik vanaf 8 gram. Zijn tevens helemaal demontabel. Pauweveer bodie en antenne zijn los te maken. Heeft een aantal voordelen, je kunt alles tegelijk uitwisselen en je hebt geen grote koker of doos nodig om ze in op te bergen. Perfect!!!!! Daarnaast maakt de vader van Christian Surquin te weten Gerrit magnifieke dobbers. Misschien tref je hem wel eens tijdens een wedstrijd, hij heeft er meestal wel een aantal bij zich.

      Groeten Noel
      Noel Gulpen

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #4
        Klopt! ultimate heeft hele mooie matchpennen in z'n assortiment. Ook de straight wagglers zijn zeker heel geschikt.
        Van Gerrit Surquin ken ik enkel de eigenbouw pennetjes voor de vaste stok. Ben benieuwd naar zijn matchpennen. Als de kwaliteit net zo goed is, kun je deze zeker aanschaffen. Gerrit heeft veel ervaring in zaken waaraan een pen moet voldoen.
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • fpulles
          omgeturnd
          • 15-02-2008
          • 1260
          • Eindhoven

          #5
          Kijk een op marktplaats.nl. rubriek hengelsport.Daar staan regelmatig advertenties van zelfgemaakte dobbers. Ik heb vorig jaar een set van 5 gekocht. vam 8 gr. tot 20 gr.
          Prima spul waarmme ik op de meeste wateren uit de voeten kan.

          Frank
          oude hond kan ook trucjes leren

          Reageer

          • cesar
            IkVisDusIkBen
            • 28-12-2007
            • 59
            • Zoeterwoude

            #6
            Hallo allemaal,
            Bedankt voor de reacties en tips. Ik zal alles ter harte nemen.
            Ik heb vandaag het advies van ROHA ter harte genomen en heb een zwaardere pen gebruikt (gisteren gekocht) van 6 gram.
            Ik moet zeggen dat dat wel een stuk relaxter gooit. Ook de llijn ligt veel strakker naar de dobber toe na het landen en je trekt de lijn inderdaad makkelijker onder water.
            Met een 3 of 4 grams pennetje moet je veel meer zwiepen met je hengel om de dobber op zijn plaats te krijgen, en zit er meer bocht in de lijn.
            Ik vind het wel even wennen met een zwaardere dobber want het is net of je te zwaar zit te vissen.
            Maar ik heb ook enkele kleine voorntjes gevangen dus het is niet te zwaar lijkt me dan.
            Waar zijn trouwens die Ultimate dobbers te koop ? Ik kan ze niet vinden op het Internet.

            Groet,

            Cesar

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              #7
              Dat gevoel van te zwaar vissen kent, denk ik, elke visser wel die met matchen begint. wellicht komt dat door onze ingebakken visie van het vaste stok vissen waarbij veel lichter materiaal wordt gebruikt. Als je echter eenmaal zo'n klein visje die joekel van een pauwenveer ziet wegtrekken ben je daar snel overheen, niet dan?!
              Verkrijgbaarheid;
              Kijk maar eens op hun site dan vind je vanzelf wel een dealer bij jou in de buurt.
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • cesar
                IkVisDusIkBen
                • 28-12-2007
                • 59
                • Zoeterwoude

                #8
                Hallo mannen,

                Ik kon toch de verleiding niet weerstaan om een paar Cralusso dobbers te kopen.
                Rocket 6 en 8 gram en een Rocket light van 6 gram.
                Die pennen hebben nu een maal een magische aantrekkingskracht op mij sinds ik ze gezien heb.
                Ik heb inmiddels gevist met de rocket 6 en 8 gram (op zo'n 4 m diepte).
                Ik moet zeggen: de beste pennen waar ik tot nu toe mee gevist heb. Zeer goed afgewerkt ook. Maar mijn ervaring in de matchvisserij is nog niet groot, dus voor wat het waard is.
                Per vis-sessie hing de pen zo'n 3 keer verkeerd om (zaols ROHA aangaf) als ik hem wilde ingooien. Ik kan daar echter wel mee leven.
                Ze gooien inderdaad als een speer en met de losse ingestoken antenne er op kun je heel gevoelig vissen.
                Ook de bijgeleverde insteekantenne voor knikstaafjes is nooit weg.
                Nu wil ook nog een paar handgemaakte pennen kopen om die eens te ervaren.


                Groet,

                Cesar

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎