PDA

View Full Version : bevestigen onderlijn

pinda1
29-06-2008, 19:11
Hallo,
Bij de laatste twee keer vissen had ik erg veel last van m'n onderlijntje die gedraaid kwam te zitten om het laatste loodje, kost veel tijd en irritatie...
Als ik het onderlijntje vervangen had dan was het over maar na een half uurtje begon het gelazer weer. :angryfire:
Hoe bevestigen jullie je onderlijn aan je hoofdlijn en hoe voorkom je dat het in de war raakt met je hoofdlijn?
Ik bevestig d.m.v. lus door lus verbinding...

alvast bedankt voor jullie reacties!
groet Robert

janb
29-06-2008, 20:07
welke nylon gebruik je voor je onderlijnen /hard of zacht en welke diameter.

pinda1
29-06-2008, 21:46
ik gebruik G-line 0,08 en 0,10 mm. als onderlijn...
hard of zacht? zit daar ook nog verschil in dan?

groeten Robert

janb
29-06-2008, 23:18
Dan is de ramp in een keer verklaard ik vis ook met g lijn in de winter niks mis mee maar bind hem aan de feeder en je zit in de problemen zeker met 0/8 en 0/10. g lijn is een zachte soepele lijn voor de feeder niet geschikt ,het zal wel lukken maar dan moet je naar 0/14 0/16 of 0/18 ,maar een zachte lijn geeft zo wie zo problemen zeker in samen hang met de snelle molens van tegenwoordig zet een paar casters op je haak en draai de zaak naar binnen met een snelheid van pak hem beet een metertje per slingerslag en een prachtig gekinkelde draad is het resultaat ik zou voor een wat stuggere lijn kiezen ,maar ja wie ben ik!!!

janb
29-06-2008, 23:30
Sorry ik had je vraag niet goed gelezen,ik dacht dat het om een feeder montage ging .Maar G lijn is nog al omstreden ik ken veel vissers die er zeer tevreden over zijn ,maar ik ken er ook een paar die willen er absoluut niets van weten ,die vissen dan toch weer liever met een hardere onderlijn ,zeker omdat je elastiek montage de klap toch wel opvangt ,dus dat is een keus die je maakt, maar ik heb altijd geleerd in de visserij als iets niet werkt of je overlast bezorgt gooi het weg zo ver als het vliegen kan ,straks zit je op een grote wedstrijd lekker in de vis en heb je in eens een heleboel ellende met die zachte onderlijnen en weg goeie klassering,dus denker eens over, of probeer het eens met een wat hardere lijn ,als je niets probeert leer je ook nooit wat ,succes

Dennis Benton
29-06-2008, 23:34
beste Jan, welke lijn zou jij dan aanraden. Ik herken namelijk het probleem van pinda. Ik had eerst het idee om fluorcarbon te gebruiken aangezien het nagenoeg onzichtbaar is onder water ,maar ja welke dikte zou je dan nemen. 0.12/0.14

janb
29-06-2008, 23:58
Dennis je moet even niet vergeten dat de trekkracht van de fluo lijn wat lager licht als de normale lijn ,dat wil dan zeggen, je hooft lijn is dan0/12 en je fluo onderlijn komt dan uit op 0/14,en dan is je trekkracht lager als je hooft lijn ,maar het grote voordeel is dat het lijntje onder water onzichtbaar is voor de vis ,maar op zich is er met de fluo lijn niets mis .
De lijnen waar ik mee vis zijn 0/09 trekkracht 1.26 van Aksiona .en de supercompetition van tubertine ,dat zijn lijnen waar ik al heel lang mee vis ,en wat het aller belangrijkste is ik heb er geen problemen mee .dus wat houd je tegen om ze eens te proberen.

Randy Breukel
30-06-2008, 07:03
Ik had dezelfde problemen met mijn onderlijnen, maar dan met mimetix.
0/06 wel te verstaan. Ik vond het niks. Nu vis ik met Sensas lijnen, werkt geweldig.:yumyum: 0/06,0/08 :banana:

pinda1
30-06-2008, 09:02
Bedankt voor jullie reacties...
Zijn er ook nog negatieve ervaringen met fluorcarbon?
En vissen jullie met verschillende lengtes onderlijn? Waarom? En welke lengte dan?

groeten Robert

Randy Breukel
30-06-2008, 20:35
Ik vis altijd met onderlijnen van 20cm, vind ik een super maat, ongeacht hoe zwaar je zit ligt je aas altijd natuurlijk, deze maat past mooi in een mapje en is makkelijk te knopen, als je kleine lusjes maakt en deze goed aantrekt heeft het bijna geen weerstand en zakt je aas natuurlijk, ik vind langere onderlijnen onzin, als je je lood omhoog schuift bereik je volgens mij hetzelfde effect, (met de feeder is het een ander verhaal...) goeie tuigen maken loont, ik heb 3 dagen achterheen zitten knopen en heb er nu nog plezier van. al hoorde ik laatst bij een wedstrijd iemand vertellen dat hij zijn tuigen om de zoveel maanden vervangt:33:

Dan heb ik nog een vraagje, ik het niet makkelijk om een stuitje te maken en dan de haak door de eigen lus v/d onderlijn halen en aantrekken, zeker tijdens wedstrijden lijkt mij dit makkelijk, iemand ervaring hiermee??:06:

gr, randy:wavey:

Harpie
30-06-2008, 20:54
Dan heb ik nog een vraagje, ik het niet makkelijk om een stuitje te maken en dan de haak door de eigen lus v/d onderlijn halen en aantrekken, zeker tijdens wedstrijden lijkt mij dit makkelijk, iemand ervaring hiermee??gr, randy

Bij het feederen doe ik niet anders, geeft totaal geen problemen, sterker nog, gaat sneller en makkelijker dan lus in lus.

Gr,
Harpie

Randy Breukel
30-06-2008, 21:19
Bij het feederen doe ik dit ook, veel makkelijker inderdaad,
maar is het met de stok ook bruikbaar? lijkt me dat het minder weerstand heeft in het water?:33:

ik hoor het graag:wavey:

Amadeus
01-07-2008, 23:40
Ik gebruik een mini(speld)wartel, deze word tijdens het uitloden uiteraard meegenomen.
Ik gebruik ze zowel voor de vaste alswel voor mijn Feeder.

Randy Breukel
04-07-2008, 15:17
Tja, ik vind dat niet zoveel, ik heb het van de winter ook overwogen omdat ik het lusje v/d hoofdlijn niet openkrijg bij -5:boggled: Ik vind dat je t weinig kan proberen, geen grotere haak, geen dikkere haak en nooit een andere aaspresentatie. Dus het enige voordeel in mijn opzicht is dat het altijd open blijft staan.

Met de Feeder is het een ander verhaal, dan zou het wel kunnen werken denk ik,
verbeter me als het niet waar is, ik ben benieuwd of jullie argumenten hebben om het wl te gebruiken. Met die warteltjes zie ik het niet gebeuren; "Wie het kleine niet begeerd, thuis best."

:wavey::wavey::wavey::wavey::wavey::wavey:

Amadeus
04-07-2008, 16:25
@Piethein,
Motiveer je antwoord........
Te zwaar, te groot of?????

spuiliefhebber
04-07-2008, 20:04
@Piethein,

zo is het maar net:confused:

Randy Breukel
04-07-2008, 20:10
@Piethein,

ze zijn niet zo zwaar nee dat is het niet ik heb er gewoon geen vertrouwen in sorry.
en een lusje is goedkoper,en je zit altijd met een vast gewicht zo laag naar je haak , die je niet omhoog kunt schuiven.

tenminste schuifwartels heb ik nog niet gezien:dance:

4x14
04-07-2008, 22:43
wat ik er van begrepen heb bedoelde piethein een te zware lijn en een te grote haak eraan.
maar ik denk toch dat ik de oplossing gevonden heb, gewoon meer topsets klaarleggen hoef je ook niet veel meer te vervangen. en oja, een goed warmtepak is ook wel handig, bij -5 heb ik geen problemen hoor !

over dat lusje, ik dacht dat bob nudd een andere knoop gebruikte voor zijn onderlijnen. die deed het dacht ik met de allbright knoop ?
waarom je dat zou doen zie ik er niet van in, ik ben er van overtuigd dat als je rechtdoor vist dat je dan je aas het mooiste presenteert. maar met zo'n stuitje onderaan je tuig krijg je dan geen klein bochtje in je lijn ? of valt dat wel mee ?

wat die warteltjes betreft vind ik ook niks, zeker met de havenvisserij in de winter wisselt het op welke diepte je de vis vangt. en dan kan je niet met je valloodje schuiven, en ik ben er van overtuigd dat dat vis kan schelen.

Eduard
04-07-2008, 23:43
Bob Nudd en met hem meerdere engelse vissers als bv Bob Roberts, Ivan Marks en Dave Harrell gebruik(t)en allemaal de zgn Four Turn Waterknot, ook wel Surgeon's Knot genaamd (http://www.carlsons.co.uk/tips/surgeon.htm) Dave Harrell haalt overigens de lijn niet 4 keer er doorheen maar slechts 2 keer, maar dat kan alleen als er niet of heel weinig verschil in lijndikte zit tussen hoofdlijn en onderlijn.
Ik gebruik deze knoop sinds een half jaartje ook (eerder altijd lus in lus) en zie er voornamelijk voordelen in. In verschillende vissessies heb ik beide montages gebruikt (twee excact dezelfde dobbers, loodzetting etc., alleen de een met het knoopje, de ander lus in lus ) en kreeg ik gewoon betere aanbeten met het knoopje dan met de lus in lus, daardoor ben ik overstag gegaan, voor de vaste stok en voor de match. Met de feeder gebruik ik nog wel gewoon lus in lus overigens....
Het enige nadeel van een knoopje is dat je iets langer bezig bent met het verwisselen van onderlijn, maar met een aantal topsets klaar liggend is dat in de prakijk bijna te verwaarlozen. Een ander iets, waar je wel even om moet denken is dat je op je hengel goed aangeeft (met streepjes) waar je dobber, lood etc. zat, want als je er een nieuw onderlijntje aan knoopt kost het een paar centimeter van je lijn. Met een sleep van een halve meter is dat geen probleem maar met een staande haak of met een haakje 'stuiterend' op de bodem kan die paar centimeter net even het verschil maken...

leoj
07-07-2008, 08:55
Sorry ik had je vraag niet goed gelezen,ik dacht dat het om een feeder montage ging .Maar G lijn is nog al omstreden ik ken veel vissers die er zeer tevreden over zijn ,maar ik ken er ook een paar die willen er absoluut niets van weten ,die vissen dan toch weer liever met een hardere onderlijn ,zeker omdat je elastiek montage de klap toch wel opvangt ,dus dat is een keus die je maakt, maar ik heb altijd geleerd in de visserij als iets niet werkt of je overlast bezorgt gooi het weg zo ver als het vliegen kan ,straks zit je op een grote wedstrijd lekker in de vis en heb je in eens een heleboel ellende met die zachte onderlijnen en weg goeie klassering,dus denker eens over, of probeer het eens met een wat hardere lijn ,als je niets probeert leer je ook nooit wat ,succes

Het bovenstaande begrijp ik niet helemaal. Wat heeft een soepele onderlijn nu te maken met het elastiek in je top? Een soepele onderlijn dien je te gebruiken om de aasaanbieding zo natuurlijk mogelijk te houden. Met een stuge onderlijn is dat niet haalbaar. LET OP ! we praten hier natuurlijk wel over dunne onderlijnen, boven de 12honderdste is dit volgens mij niet meer van toepassing.

Overigens is het kinken van je lijn bijna altijd de schuld van het "verkeerd" opzetten van het aas op de haak. Als je het aas als een helicopterblad op je haak zet, gaat het kinken met iedere soort en maat nylon. Met een ongelijk aantal maden of caster vissen help ook.

Of de G-line omstreden is of niet, ik vis er al meer dan 10 jaar mee, als hoofdlijn en ook als onderlijn. Voor mij een topper en zal niet snel veranderen.

4x14
07-07-2008, 09:03
Een soepele onderlijn dien je te gebruiken om de aasaanbieding zo natuurlijk mogelijk te houden. Met een stuge onderlijn is dat niet haalbaar. LET OP ! we praten hier natuurlijk wel over dunne onderlijnen, boven de 12honderdste is dit volgens mij niet meer van toepassing.

ik weet niet of dit wel zo is, ik heb er over nagedacht en dacht dat een dikke lijn misschien wel beter is om bijvoorbeeld vissen op half water te vangen of on the drop. een dikkere lijn valt in mijn ogen veel mooier naar beneden dan een dunnere lijn omdat deze stijver is.

ook ben ik er van overtuigd dat je met een dikkere onderlijn het aas veel stiller aanbied. ik heb het is gehad toen zat ik met de pen te vissen op karper met 25/00 lijn, ik vis bijna altijd rechtdoor en had er toen een haak 6 op staan met 2 3 maiskorrels, naast mij zat er iemand te witvissen. ik had alleen mais gevoerd en ving die platten wel en m'n buurman heel weinig terwijl die ook mais gebruikte.

dus is een dunnere onderlijn wel zo goed ? in mijn ogen niet altijd, maar ik zeg niet dat ik geen 6/00 gebruik.

leoj
07-07-2008, 10:15
Wij hebben het hier over het kinken van onderlijnen, niet over het takelen van brasem.

4x14
07-07-2008, 17:20
Wij hebben het hier over het kinken van onderlijnen, niet over het takelen van brasem.

ok sorry hoor, ik dacht dat een forum was om een discussie te voeren ?
:chairshot:

lolo
07-07-2008, 18:26
Ook dikker lijn kinkt minder en 4X4 ik ben het wel met je eens betreft dikke onderlijn .
gr john

janb
07-07-2008, 20:44
Ik ga in dit geval uit van de haven visserij ,het gaat hier dan om vangsten tussen 10 en de 30 kg ik bedoel dan moet het allemaal wel kloppen ,ga er maar van uit dat de benadering dan vrij grof is ,en als ik wedstrijden vis waar het altijd op gewicht gaat ga ik niet dunner als /10 dan maakte een harde of zachte lijn niet uit sg zal niet veel schelen, maar je lood setting bepaald je aas presentatie . Het verhaal word alleen anders als we over stuks vissen gaan praten met een lijn van minimaal o/6 en een dobbertje van 0/2 gr ,dat je lijnen dan zacht zijn lijkt mij dan vrij normaal Maar zo blijkt maar weer de ene visserij is de andere niet ,maar het is wel leuk hier over te discuseren ,en wie weet ook wel leerzaam ,al die verhalen zetten een mens weer aan het denken, soms denk je wel eens dat zullen nou toch wel weten ,maar je vergeet wel eens dat er nog iedere dag jonge,en ook oudere mensen met vissen beginnen ,en die zitten nog met veel vragen ,daarom is het prettig dat we het Forum hebben waar je met al je vragen terecht kan ,en weet de een het niet heeft de ander wel weer een oplossing,leuk toch!!