Hoe vang je vissen met een vliegenhengel ?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pim_Cha
    Newbie
    • 24-06-2008
    • 2
    • amsterdam

    Hoe vang je vissen met een vliegenhengel ?

    Hallo allemaal,

    Heb onlangs een vliegenhengel (5) aangeschaft.
    Hengel en reel zijn van het merk shimano met daarbij een drijvende lijn.
    Ik ben geheel een beginner wat betreft het vliegvissen en heb me wel vooraf laten adviseren dat hengel en toebehoren op elkaar afgestemd moeten zijn.


    Op aanraden heb ik me eerst gefocust op het fatsoenlijk werpen van de lijn wat me nu wel aardig lukt. Echter zou ik hiermee ook wel een visje willen vangen……….
    Hoe doe je dat ?
    Heb met diverse droge vliegen op het water gevist maar kon geen reactie van enige vis waarnemen.
    Heb met nimfen gevist die gelijk naar beneden zakken………….natte vliegen ……….

    Ik ben woonachtig nabij Amsterdam en heb hier op diverse locaties gevist zonder resultaat.
    Uitgeweken naar de Ijssel en de Lek , boeren slootjes nabij Gouda……..geen resultaat.

    Ik weet zeker dat er vissen zaten op genoemde wateren echter wist ik ze niet te vangen.
    Wat gaat er fout ?
    Heb de vliegen ( natte , droge, nimfen ) gekocht in een grote bekende hengelsportzaak.
    Heb ik misschien wel aanbeet gehad maar niet gevoeld of waargenomen ?

    Kortom kan iemand mij vertellen en of op weg helpen waar dit probleem aan schort.
    Zijn het de vliegen ? Heb alle vliegen geprobeerd.
    Ligt het aan de techniek van het vissen ? Moet je de vlieg laten bewegen ?
    Wat doe je lijn met een aanbeet ?


    Wie o wie kan mij helpen.
    Met vriendelijke groet,
    Pim
  • Rick de visser
    Alrounder&Binder
    • 28-02-2007
    • 166
    • Nw-Roden

    #2
    tja dat is altijd moeilijk te zegen weet je ook wat voor vliegen je hebt gekocht bij de naam red tags bv. En hoe goed gaat het werpen laat je de lijn zachtjes op het water vallen of met een harde plets(om het zo maar te noemen) maar verder zal ik toch proberen om met iemand te gaan vissen die al ervaring heeft want het is moeilijk om vanaf achter mijn pc te zeggen wat je fout doet

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Dit is vanaf een PC niet te leren je moet iemand zien te vinden die je laat zien wat je fout doet.
      Je doet al iets fout om bij een aanbeet met de hengel aan te slaan dat moet met de lijn ook het binnenstrippen kan verkeert gaan zo zijn er tientallen dingen die fout kunnen gaan.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • Pim_Cha
        Newbie
        • 24-06-2008
        • 2
        • amsterdam

        #4
        Rick de visser & Douwe allereerst bedankt voor uw antwoord.
        Uit uw beide reactie is mij duidelijk geworden dat de som meer is dan de optelling van de afzonderlijke variabelen alleen. Ik ben inderdaad met een collega "vliegvisser" wezen vissen. Echter heb ik hem ook niets zien vangen en vroeg mij uiteindelijk af......
        Had vandaag nog een andere vliegvisser gesproken en ook het bovenstaande aangekaard. Hij zei inderdaad dat hij mij wat kneepjes van het vissen wilde bijbrengen en
        had het over dat je de leader heel goed in de gaten moest houden tijdens het binnenstrippen. Als deze "terug"werd getrokken zou dit wijzen op een aanbeet.
        Hij noemde inderdaad de red tag.
        Daarnaast omdat deze aanbeet voor een leek heel moeilijk is vast te stellen adviseerde hij mij om een "dobber" voor het vliegvissen aan te schaffen.

        Hebben jullie ervaring met zo'n dobber ?

        In ieder geval kan ik weer wat uit de voeten en de aanhouder wint, is mij wel eens verteld.

        Reageer

        • Rick de visser
          Alrounder&Binder
          • 28-02-2007
          • 166
          • Nw-Roden

          #5
          het is zeker zo dat de aanhouder wint :P ik denk dat de beste man niet een dobber bedoelde zoals bij een vaste hengel maar eerder een beetverkliker deze zijn er in alle soorten en maten van kneed gummetjes tot piepschuim bolletjes ik zelf vis het liefst zonder maar soms is het wel handig

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #6
            Met een nimf is het inderdaad handig om met een dobber te vissen ik gebruikte dan altijd een stukje witte of gele wol je kunt dat in de leader knopen en dan uitpluizen zodat je een beetverklikker krijgt.
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • Jan Grijpstra
              Sportvisser
              • 09-10-2002
              • 646
              • Aalzum

              #7
              ik gebruik altijd en klein stukje van het buisje van een wattenstaafje en daar steek ik dan een stukje veer doorheen, altijd perfect drijfvermogen en weinig weerstand.
              -------------------------------------
              Groeten van Jan

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎