hoe te werk

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rick de visser
    Alrounder&Binder
    • 28-02-2007
    • 166
    • Nw-Roden

    hoe te werk

    hey
    Ik vroeg mij af hoe jullie te werk gaan als je eenmaal bij de waterkant aangekomen bent waar begin je mee voer aanmaken? peilen?
    mvg Rick
  • cheffie
    Beginners geluk
    • 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

    #2
    Beetje afhankelijk of ik vrij ga vissen of een wedstrijd.

    Globaal gezegt:Eerst bekijk ik de stek, zet mijn kist/plateau/space station op de juiste plaats. Leefnet erin (wedstrijd) en mijn schepnet klaar leggen.
    Bouw mijn hengels op en eventuele topsets, cupset etc. Peilen en observeren waar evt vis ligt, kansrijke plekken en obstakels. Uiteindelijke vis en voer plekken bepalen.
    Aas plateau klaarmaken en voer checken op vochtigheid etc. Eventueel voer bij mengen met leem allemaal afhankelijk van de situatie ter plaatse. Vaak heb ik mijn voer thuis al voorbereid door 3x te bevochtigen in een aantal fases en te zeven! Soms al de nacht ervoor ivm activiteit van de voer bestandelen.
    Eventueel nog als laatste een additief toevoegen. (doe ik niet vaak..)

    VISSEN....!

    (ps: Nw Roden ligt toch Noord Drenthe..?? Heb daar vroeger geregeld gevist in oa het Peizer diep)

    Reageer

    • esperto
      Sportvisser
      • 16-09-2006
      • 654
      • Oostkamp (Brugge)

      #3
      Nummertje trekken, naar stek gaan, stek bekijken. Dan zet ik mij kist klaar, leefnet erin; kijk ik wat voor dobber ik kies in die situatie, hengel optuigen, uitloden, 2streepjes aanbrengen (een voor grond en een voor exact een onderlijn op grond). Vervolgens kijk ik hoe de pennen staan en/of ze nog lood moeten hebben. Dan rekker controleren en smeren. Ik werp de pen het water in en ga nu naar mijn voer kijken. Normaal is die volledig klaar van thuis, dus nog een heel klein beetje water, eens door de zeef en dan is het klaar. Dan kijk ik naar mijn pen (is hij veel afgedreven, blijft hij mooi liggen,...) eventueel volgt dan nog een wissel van pen. Schepnet optuigen en zorgen dat alles bij de hand ligt. Reserve tuigen uithalen, aas op de tafel, pult klaar.
      heb ik dan nog tijd over (nagenoeg altijd) dan ga ik tuigen maken of bezoek ik de buren.
      Dan bollen maken, inwerpen en gedurende de 3minuten die dan nog resten (5min voeren) genoeg bijschieten. Vissen en de vissen bezig houden. Wil het niet zo vlotten dan toch even de buren in de gaten houden. En geduren de hele wedstrijd alles goed in de gaten houden. Smijten de buren bij en vangen ze daarna vis? Schieten ze veel bij? Welk aas hangen ze aan de haak? Slaan ze aan het smeren,... Allemaal info die je dan zelf niet hoeft uit te proberen.

      Reageer

      • jodoti
        Vrije witvisser
        • 03-02-2007
        • 207
        • Tilburg

        #4
        Ik begin altijd met het samenstellen van het voer, en het eerste maal bevochtigen.
        Hierover zijn eindeloos vele discussie´s gevoerd.
        Maar ik ben al jaren gewoon het voer ter plekke te mengen en te bevochtigen.

        Voordeel: Het voer blijft na het inwerpen doorwerken en trekt vis aan.
        Nadeel: Door het blijven werken kunnen voerdeeltjes wegdrijven en de vis meelokken.

        De vraag is natuurlijk steeds wat weegt het zwaarst.
        Wanneer ik de vis op de stek krijg werp ik ieder half uur een klein voerballetje bij, maar vanzelfsprekend blijf ik regelmatig bijvoeren met casters en maden, of wat mais en hennep.

        Bovenstaande geldt natuurlijk alleen voor stilstaand water of water waar af en toe wat trek op kan staan, zoals een kanaal.

        Voor rivier maak ik het voer de avond ervoor aan om het wegdrijven zoveel mogelijk tegen te gaan.

        Pas daarna tuig ik mijn hengel(s) op en ga ik peilen en voorbereiden op het echte vissen.

        Reageer

        • ironny
          Moderator
          • 04-04-2006
          • 1377
          • Hamont

          #5
          ik begin altijd met het aanmaken van het voer. met wedstrijden kom ik altijd ( een uur vanaf de loting) tijd tekort. ben echt veel te traag, daarom maak ik mijn voer voor een wedstrijd ook al een paar uur vooraf klaar.
          Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

          Reageer

          • Rick de visser
            Alrounder&Binder
            • 28-02-2007
            • 166
            • Nw-Roden

            #6
            okay @cheffie idd dat ligt in noord drenthe en aan het peizerdiep ben ik regelmatig te vinden waar heeft u meestal gevist aan het peizerdiep

            Reageer

            • cheffie
              Beginners geluk
              • 03-04-2008
              • 664
              • Noord Holland

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Rick de visser
              okay @cheffie idd dat ligt in noord drenthe en aan het peizerdiep ben ik regelmatig te vinden waar heeft u meestal gevist aan het peizerdiep
              De weg van Roden naar Peize. Is al heel wat jaartjes terug. Weet vanuit een ver verleden nog dat er achter het industrie terrein Roden een camping lag met daarbij een recratie plas. Vlak bij de Roder vaart?? Weet niet of die er nog is.. Wat kon je daar een voorns vangen!

              Zeg maar 'jij' tegen 'u' want zo oud ben ik gelukkig ook weer niet.

              Grtz (Cheffie) Hans

              Reageer

              • Ivo-69
                Noob
                • 12-04-2008
                • 166
                • Zuidland

                #8
                Bij aankomst maak ik eerst mijn voer in orde ondertussen het water bekijkend op tekenen van vis en stromingsrichting etc.. Na 2x bevochtigen laat ik mijn voer met rust tot 5 minuten voor het fluitsignaal dan bevochtig ik het nog 1x. Ondertussen maak ik mijn mijn hengel in orde en kies het tuig wat het beste geschikt is voor dat water, uitpeilen en tweede tuig op dezelfde lengte afstellen.
                en dan ga ik ook altijf even buurten bij de buren kijken waar hun mee vissen.
                Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

                Reageer

                • Amadeus
                  Knoeit wat aan het water.
                  • 02-09-2007
                  • 1626
                  • Westerlee

                  #9
                  Mijn volgorde.
                  1
                  Zoek eerst een stek, persoonlijk verkies ik natuurlijk waar;
                  A: vis activiteit te zien is.
                  B: Vis te verwachten valt.
                  2
                  Zet mijn tas en foudraal af.
                  3
                  Zet mijn hengel inelkaar.
                  4
                  Peilen
                  5
                  Afsteunen
                  6
                  Haak be-azen.
                  7
                  Voeren.
                  8
                  Visstek ordenen ( stoel, tas aan de rechter of linkerkant, maden onder de stoel.etc...).
                  9
                  Schepnet resp. leefnet klaarleggen/zetten.
                  10
                  KOFFIE
                  https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                  Reageer

                  • Rick de visser
                    Alrounder&Binder
                    • 28-02-2007
                    • 166
                    • Nw-Roden

                    #10
                    Hans

                    Misschien bedoel (jij) het water aan de dwazziewegen ook wel de oude zwemvijver genaamd maar daar vlakbij ligt ook nog een groot water

                    Reageer

                    • cheffie
                      Beginners geluk
                      • 03-04-2008
                      • 664
                      • Noord Holland

                      #11
                      Ja idd, aan de Dwazziewegen. Een klein water met veel lelie's bij de ingang van een camping. Daarachter een grote plas. Je kon er toen helemaal omheen lopen.

                      Is voor mij inmiddels al 20 jaar terug..

                      Reageer

                      • Rick de visser
                        Alrounder&Binder
                        • 28-02-2007
                        • 166
                        • Nw-Roden

                        #12
                        ok welk voer prefereren jullie en waar hangt de dobberkeuze (tuig) van af bij jullie

                        Reageer

                        • Amadeus
                          Knoeit wat aan het water.
                          • 02-09-2007
                          • 1626
                          • Westerlee

                          #13
                          Die vijver bij de camping, was dat geen oude betonnen constructie?
                          Met daarachter gelijk een veld met die stacaravan's?
                          Ik ben er vroeger wel eens geweest.
                          Zal ook wel zo'n 20 jaar terug zijn geweest.
                          Als je daarachter de camping langs ging dan kwam je op den duur over de roderwolderdijk heen, daarnaast liep dan de peizer/koningsdiep.
                          Mijn oom heeft daar altijd een boerderij gehad naast dat water, helaas is dat allemaal opgekocht door de suikerunie.
                          Mocht er altijd graag vissen.
                          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                          Reageer

                          • cheffie
                            Beginners geluk
                            • 03-04-2008
                            • 664
                            • Noord Holland

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Rick de visser
                            ok welk voer prefereren jullie en waar hangt de dobberkeuze (tuig) van af bij jullie
                            Voer keus is afhankelijk van de tijd van het jaar en de te verwachtte vissoorten. Hier zijn al diverse topict over. Evenals de dobber, afhankelijk van het water, diepte, stroming, wind en de te verwachtte techniek. Ga ik driftend vissen, of blokkend?? Met het éne zal ik voor een andere dobber kiezen dan voor bij de ander. Als ik op een water kom waar ik totaal niet bekent ben zal ik altijd kiezen voor een all rounder en maak ik top sets klaar met diverse gewichten.

                            Reageer

                            • cheffie
                              Beginners geluk
                              • 03-04-2008
                              • 664
                              • Noord Holland

                              #15
                              Hiermee bedoel ik te zeggen: Niet één dobber of voer soort dekt de gehele lading. Ook met vrij vissen probeer ik zoveel mogelijk aan te passen aan de situatie zodat ik het hoogst haalbare resultaat kan boeken!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎