hoeveel delen elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pinda1
    knoeiert
    • 01-12-2007
    • 48
    • bergschenhoek

    hoeveel delen elastiek

    hallo allemaal,

    ik ben dit jaar standaard met vier delen elastiek gaan vissen, ik verspeel eenmaal gehaakt geen vis meer maar raak er wel meer kwijt vlak na het aanhaken, zou dit minder zijn als je met drie delen elastiek vist?
    de vraag is met hoeveel delen elastiek vissen jullie en vanwaar die keuze?
    en als je wisselt waarom de ene keer met drie delen en de andere keer met vier?

    alvast bedankt voor jullie reacties...

    groeten Robert
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #2
    mijn vraag is dan waar vis je dan op en dan bedoel ik de vissoorten.
    en waar vis je dan allemaal op welke wateren
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • pinda1
      knoeiert
      • 01-12-2007
      • 48
      • bergschenhoek

      #3
      ik vis op zoveel mogelijk gewicht dus als het kan brasem maar in de praktijk is het meestal kleinere vis maar als je dan die brasem eraan krijgt dan wil je hem binnenhalen ook natuurlijk...
      en we vissen in principe overal maar vooral kanalen en kleinere rivieren, niet de grote stromende rivieren als de maas, ijssel etc.

      groet Robert

      Reageer

      • junior
        Sportvisser
        • 15-03-2005
        • 563
        • Heythuysen

        #4
        elastiek:
        *Te slap afgesteld?

        Lijn:
        * Haak wel groot/klein genoeg
        * Haak wel scherp, als de haak niet meer scherp is kun je ook veel vissen missen.

        Reageer

        • martinwinschoten
          ONVOORSTELBAAR
          • 17-02-2008
          • 798
          • Winschoten

          #5
          Als je vier delen gebruikt, moet je veel harder aanslaan om de vis te haken. Dit komt doordat je er een best lang stuk elastiek in hebt. Daardoor haakt de vis niet goed.

          De meeste vissers gebruiken voor normale omstandigheden 2 delen elastiek. Dan bedoel ik de visserij op meren en kanalen op voorn en brasem.
          Voor de visserij op karper gebruiken de meeste vissers 3 delen.
          Hoe strak je je elastiek in je top spant is dan ook afhankelijk van een aantal dingen.

          Is het een moeilijke visserij: span je elastiek dan wat losser. Zo heb je veel meer kans om een dikkere vis te landen. Je hoeft immers niet veel dikke vissen te vangen.

          Moeten er aantallen gevangen worden: Span je elastiek dan wat strakker. Zo heb je de vis sneller binnen en zo heb je dus meer tijd om te vissen, dus ook meer vis.

          Ook van belang is de combinatie van het elastiek met je onderlijnkeus.
          Zou je een te dik elastiek nemen met een dunne onderlijn, zou je onderlijn kunnen breken.
          Neem je een dun elastiek met een dikke onderlijn, zou je elastiek kunnen breken.

          Dit zijn allemaal belangrijke factoren die je in je achterhoofd moet nemen voordat je met elastiek gaat vissen.

          Mocht je nog vragen hebben...... stel ze dan gerust!
          Team Bobs hengelsport Prinz Royal

          Team Attrafish Nederland

          Reageer

          • KOELI3
            sensassupper pur sang
            • 23-11-2007
            • 162
            • Heerlen

            #6
            sensas catalogus

            Probeer eens een sensas catalogus 2008 te pakken te krijgen.
            Bij de sectie elastiek staat een mooi overzicht met elastiek diameters met de daarbij te gebruiken lijndiktes en 1,2 of 3 delen elastiek.

            Kijk anders hier eens op, staat een leuk artikel van Arjan Klop, met een overzicht onderaan.

            Groeten,


            Marc

            TEAMSENSAS.NL

            Reageer

            • spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

              #7
              1 en een half top deel want die zijn telescopisch de rest niet.

              ik ga niet met die geknakte delen met elastiek bochtjes op pad .

              het is ook onzin,ik zie ook mensen die het schijnbaar erg leuk vinden om met 8mtr elestiek uit die hengel te zitten.

              walking the dog noemen de engelsen het.

              je hebt geen controle op je vis en kan er geen kracht op zetten dus kost het je tijd .
              en hoe langer de vis aan je lijn in het water ligt dus te groter de kans is dat je hem verspeelt.

              een brasem kan in 30 sec maximaal binnen zijn ,niet als hij vals gehaakt is of als je erg dun vist.

              maar voor de kilo wedstrijden moet je niet klooien maar de vis naar binnen halen en snel.

              Reageer

              • 4x14
                Banned
                • 10-12-2006
                • 849
                • Brielle

                #8
                heb het geprobeerd met 3 delen elastiek, maar voor de visserij hier vond ik het niet geschikt. ik had er de 0.98mm preston (oranje) stiek ingedouwd maar het kwam er zo ver uit en je had zo weinig controle over de vis, en zeker op dieper water met aanslaan dat ik het er uitgehaald heb. heb er nu 1.8mm hol elastiek inzitten, bevalt prima ! veel betere controle en haalde er pas met 10/00 tijdens een wedstrijd en karper uit van 13/14 pond. toch weer een leuke bonusvis.

                bij wedstrijden waar je met een iets grotere vis 1e kan worden zou ik misschien dat dunne stiek gebruiken over 3 delen. maar als je meerdere platten moet vangen neem ik niet meer onder de 1.2mm en in 2 delen.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎