Onderantenne carbon of metaal??

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    Onderantenne carbon of metaal??

    In het Franse tijdschrift Delclic Peche (uitgave july) dat ik tijdens m'n vakantie kocht, staat een interessant artikel over het verschil tussen onderantennes van wedstrijdpennen in metaal of carbon.
    Voor zover ik het begrijp (mijn Frans is errug slecht!) geven diverse toppers hun mening over hun voorkeur en worden de voor- en nadelen netjes opgesomd.

    Kan wellicht een van onze Belgische forumvrienden die de Franse taal beter onder de knie heeft een duidelijke samenvatting geven? Het schijnt namelijk dat dit blad veel in België wordt verkocht.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl
  • KOELI3
    sensassupper pur sang
    • 23-11-2007
    • 162
    • Heerlen

    #2
    volgens scotthorne:

    Hallo Ronald,

    Sorry, mijn frans is ook erg slecht dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

    Ik heb ergens eens een keer iets hierover in het engels gelezen. Ook de mening van verschillende toppers over carbon en staal. Conclusie was dat alles zeer sterk verschilde per visser. Bob Nudd zweert bij carbon terwijl scotthorne bij staal zweert???

    Ik heb vorig jaar het geluk gehad om met scotthorne te kunnen spreken, en hem toen enkele vragen hierover gesteld omdat het me opviel dat hij 80% van zijn dobbers met staal had!!

    Zijn beweegreden hiertoe was dat hij dobbers met stalen onderantenne stabieler vond staan, met name onder winderige omstandigheden. Daarnaast was hij van mening dat deze dobbers sneller gaan staan waardoor hij het aas beter kan volgen tijdens het zinken. Oftewel sneller de "on the drop" beten kon waarnemen. Er zat ook een nadeel aan volgens hem, ze zijn vatbaarder voor schade( krom staan etc.). Dit nam hij echter op de koop toe zij hij.
    Bij het vissen op karper kiest hij echter altijd voor carbon omdat deze dobbers zeer veel te verduren krijgen.

    Daarnaast denk ik dat hij niet snel dobbers zal kopen maar ze gesponserd krijgt, dus dat maakt het ook makkelijker.

    Het rare aan het hele verhaal vind ik zelf nog altijd dat Bob Nudd voor carbon kiest omdat hij deze stabieler vind staan in het water??? go figure.

    Wie er gelijk heeft? Ik weet het niet, ze kunnen allebei een potje vissen dat staat vast.

    Ik hoop dat je wat met de info kunt!
    Groeten,


    Marc

    TEAMSENSAS.NL

    Reageer

    • martinwinschoten
      ONVOORSTELBAAR
      • 17-02-2008
      • 798
      • Winschoten

      #3
      Ik gebruik zelf ook alleen maar stalen antenne's. De pennen waar ik mee vis is antenne door het drijflichaam gestoken. Aan een stuk dus.

      Voordeel van staal is dat het stabiel staat en veel gevoeliger is dan carbon o.i.d.

      En mijn antenne's kunnen bijna niet blijvend buigen. Ze zijn namelijk van verenstaal!
      Team Bobs hengelsport Prinz Royal

      Team Attrafish Nederland

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Ik weet niet of het helemaal de bedoeling was van Roha hier een discussie te beginnen carbon- versus RVS/stalenonderantenne, maar aan de andere kant lijkt me dit wel een leuke, omdat ik weet dat de meningen hierover heel erg verdeeld zijn.

        Zoals Sir Bob nudd en Alan Scotthorne lijnrecht tegenover elkaar staan, Martin, doen wij dat ook: Ik ga helemaal voor carbon.... (en hopelijk komen we allebij nog eens bij hun niveau in de buurt ook, dat zou helemaal mooi zijn! )

        Ik heb ook veel gezocht, maar kom toch steeds weer terug op carbon, niet in de laatste plaats vanwege het 'hufter-proof' zijn. RVS is bij mij na een paar keer aan vervanging toe...
        De gevoeligheid is in mijn ogen gelijk, om de opwaartse druk van een dobber met hetzelfde volume en gewicht op te heffen is even veel kracht nodig. Door de stalen onderantenne wordt die kracht voor een deel wel geleverd door het gewicht van de onderantenne, dus hoeft er minder lood op de lijn, maar de kracht blijft hetzelfde.
        Die zgn. stabiliteit vind ik ook aanvechtbaar en relatief: Doordat er juist minder lood op de lijn zit bij RVS, is de aaspresentatie volgens mij juist minder stabiel, zeker op woelig water en bij winderig weer.
        Bij het on the drop vissen, het peuteren staat de dobber inderdaad sneller en zie je eerder de aanbeten, maar dat kun je heel simpel opvangen door een klein loodje vlak onder de dobber (met carbonantenne) te plaatsen, zodat ie ook gelijk gaat staan.
        Wat ik zeker een voordeel vind is dat, met een carbonantenne (dus zonder gewicht in je dobber en zeker bij de kleiner gewichten), je dobber je lood volgt en niet andersom. Hierdoor kun je exact op de juist plek vissen, je aas presenteren. Met een RVS antenne moet je toch veel meer onder je top vissen of zwaarder vissen...

        Maar... ik ben ook zeer benieuwd wat de 'cracks' in Delclic Peche ervan inden, dus kom maar op met die vertaling!
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • geertje
          Banned
          • 07-03-2004
          • 31

          #5
          holle stalen onderantennes



          Als dobbermaker hoor ik vele voorkeuren voor zowel carbon als stalen onderantennes.
          Persoonlijk vind ik glasfiberantennes welke iets zwaarder zijn dan carbon onderantennes een prima alternatief voor degene die niet met staal willen vissen omdat dit de kans heeft dat het wat sneller buigt.

          Hieronder mogelijk ook een alternatief Bronvermelding: wedstrijdvissen.nl

          De Timm’s dobbers, welke tot voor kort in een tweetal typen massief stalen onderantennes waren te verkrijgen, kennen sinds kort een derde variant. De holle stalen onderantenne, een absolute noviteit voor vissend Nederland!

          Dit nieuw type onderantenne heeft de voordelen van de carbon- en de viseigenschappen van de standaard stalen onderantenne. Deze dobbers hebben net als dobbers met een carbon onderantenne een relatief klein/smal drijflichaam (goed voor een nauwkeurige beetregistratie) en bezitten de viseigenschappen van dobbers uitgevoerd met een stalen onderantenne (o.a. stabiliteit en het zich snel richten).

          Kenmerkend voor dit nieuw type dobber is:
          • De sublieme beetregistratie.
          • Het weinig hinder ondervinden bij wind.
          • Qua stabiliteit overtreft dit type dobber, de dobbers met massieve stalen onderantenne.
          • Ze laten zich perfect uitloden.

          Daarnaast hebben de holle antennes de plezierige bijkomstigheid, stugger dan de standaard stalen onderantenne te zijn. De kans op buigen of vervormen (waardoor het zuivere van een dobber verdwijnt) is hierdoor vrijwel nihil. Dobbers met holle antennes gaan hierdoor langer mee!

          In eerste instantie worden er een tweetal series Timm’s (model Stefan en Emiel) met dit type onderantenne op de markt gebracht. Afgaand op de reacties van collega wedstrijdvissers die tijdens recent gehouden wedstrijden deze dobbers inmiddels in actie hebben gezien, alsmede het Fishingshop visteam, dat deze dobbers ondertussen uitvoerig heeft getest, zijn dit naast juweeltjes dobbers met een fijne actie. Er wordt dan ook veel van deze noviteit verwacht.

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
            Ik weet niet of het helemaal de bedoeling was van Roha hier een discussie te beginnen carbon- versus RVS/stalenonderantenne, maar aan de andere kant lijkt me dit wel een leuke, omdat ik weet dat de meningen hierover heel erg verdeeld zijn.

            Maar... ik ben ook zeer benieuwd wat de 'cracks' in Delclic Peche ervan inden, dus kom maar op met die vertaling!
            Deze discussie is inderdaad niet direct de bedoeling. Jammer dat vanwege het auteursrecht het niet is toegestaan om dit artikel te scannen en hier af te drukken. Voor zover ik het kan beoordelen geeft dit verhaal heel duidelijk de plussen en minnen weer van de beide materialen. Iets waarmee velen van ons weer hun voordeel mee kunnen doen.
            Inmiddels heb ik een mailtje gewaagd naar de auteur Dave Ewing om een vertaling naar het Engels. Hopen dat daar een positieve reactie op komt!
            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • Eduard
              Moderator
              • 11-08-2004
              • 3278
              • Sappemeer

              #7
              Ronald, er heeft een tijd geleden meen ik ook een artikel/test gestaan over dobbers in combinatie met styllood en loodhagel, waar dit thema ook werd besproken op Matchangler.com, maar kan het zo snel niet meer vinden (nadeeltje van internet...)...
              groet,
              Eduard

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                'k Zat er een beetje naast, 't is wel in het engels, maar da's altijd wat populairder dan dat frans....deel 1:


                en deel 2:
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • esperto
                  Sportvisser
                  • 16-09-2006
                  • 654
                  • Oostkamp (Brugge)

                  #9
                  indien ik het in mijn bezit had zou ik het wel willen vertalen. maar ik heb het niet en het is niet voorradig bij IMS en ik vrees dat de gewone dagbladhandelaar het niet liggen zal hebben.
                  De vraag is nu: hoe kom ik aan het artikel want ik ben wel erg benieuwd...

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door geertje

                    Als dobbermaker hoor ik vele voorkeuren voor zowel carbon als stalen onderantennes.
                    Persoonlijk vind ik glasfiberantennes welke iets zwaarder zijn dan carbon onderantennes een prima alternatief voor degene die niet met staal willen vissen omdat dit de kans heeft dat het wat sneller buigt.

                    Hieronder mogelijk ook een alternatief Bronvermelding: wedstrijdvissen.nl

                    De Timm’s dobbers, welke tot voor kort in een tweetal typen massief stalen onderantennes waren te verkrijgen, kennen sinds kort een derde variant. De holle stalen onderantenne, een absolute noviteit voor vissend Nederland!

                    Dit nieuw type onderantenne heeft de voordelen van de carbon- en de viseigenschappen van de standaard stalen onderantenne. Deze dobbers hebben net als dobbers met een carbon onderantenne een relatief klein/smal drijflichaam (goed voor een nauwkeurige beetregistratie) en bezitten de viseigenschappen van dobbers uitgevoerd met een stalen onderantenne (o.a. stabiliteit en het zich snel richten).

                    Kenmerkend voor dit nieuw type dobber is:
                    • De sublieme beetregistratie.
                    • Het weinig hinder ondervinden bij wind.
                    • Qua stabiliteit overtreft dit type dobber, de dobbers met massieve stalen onderantenne.
                    • Ze laten zich perfect uitloden.

                    Daarnaast hebben de holle antennes de plezierige bijkomstigheid, stugger dan de standaard stalen onderantenne te zijn. De kans op buigen of vervormen (waardoor het zuivere van een dobber verdwijnt) is hierdoor vrijwel nihil. Dobbers met holle antennes gaan hierdoor langer mee!

                    In eerste instantie worden er een tweetal series Timm’s (model Stefan en Emiel) met dit type onderantenne op de markt gebracht. Afgaand op de reacties van collega wedstrijdvissers die tijdens recent gehouden wedstrijden deze dobbers inmiddels in actie hebben gezien, alsmede het Fishingshop visteam, dat deze dobbers ondertussen uitvoerig heeft getest, zijn dit naast juweeltjes dobbers met een fijne actie. Er wordt dan ook veel van deze noviteit verwacht.

                    en hoeveel gaat dit nieuwe dobbertje kosten.

                    Reageer

                    • Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                      'k Zat er een beetje naast, 't is wel in het engels, maar da's altijd wat populairder dan dat frans....deel 1:


                      en deel 2:
                      http://www.matchangler.com/pages07/d...Floats1pt2.htm
                      Hoi Eduard,

                      Die Dave Ewing heb ik dan ook via die site benaderd. Hij schrijft namelijk ook voor deze site en in Delclic Peche. Het mooie van z'n artikelen is dat ze goed doordacht zijn en worden onderbouwd door allerlei praktijk ervaringen. Hij laat tevens diverse cracks aan het woord waaronder dit keer; Steve Gardner, Dave Vincent, Da Silva, Jean Desqé, Dufils (dobberbouwer) en nog een vijftal anderen.
                      Allerlei feitjes over het materiaal, vistechnieken waarbij een duidelijke voorkeur ontstaat voor staal of carbon,...gewoon zaken waar veel vissers baat bij kunnen hebben.

                      Hallo Esperto,
                      Dit blad heb ik in een kiosk in Duinkerken gekocht nét over de grens. Later kwam ik het echter ook tegen in een tijdschriften/boekenwinkel in Nieuwpoort. Lijkt me stug dat het enkel daar verkrijgbaar is.
                      Mocht het je echt niet lukken om een exemplaar te bemachtigen, zal ik het artikel kopieëren en aan je toesturen op voorwaarde dat je de vertaling hier zult plaatsen, akkoord?!
                      Groet'n,

                      Ronald


                      ><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

                      Reageer

                      • T3RR0R
                        Dacht dat ik beet had
                        • 15-09-2007
                        • 980
                        • Heerlen

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                        en hoeveel gaat dit nieuwe dobbertje kosten.
                        Die Timm's liggen rond de twee euro spui.
                        Liggen hier in het zuiden al overal in de zaak.

                        Groeten,

                        Marco
                        Lid Team Sensas Punt NL
                        marco@breamteam.nl
                        http://www.teamsensas.nl/

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #13
                          Onder antenne ,staal ,glas,carbon Tonkin ,en dan nu weer iets anders de holle onder antenne ,ik kan bijna niet geloven dat dit nu zo wereld verbeterend zou zijn ,eigenlijk geloof ik er helemaal niet in ,het zal wel weer iets zijn waar door de visser gaat geloven dat hij door deze noviteit meer vis gaat vangen ,een ding valt mij dan nog mee ,dat is de prijs als het waar is he 2 euro is nou niet direct wereld schokkend.Eigenlijk kan het niet ,als je je realiseert wat er voor nodig is om een gaatje van 0,3 in een stukje staaldraad van 0,7mm te prutsen hoe dat dan weer mogelijk is .Ik heb er toevallig met een dobber bouwer uit de achterhoek nog een hele discussie over gehad ik had toen niet het idee dat hij dacht dat dit wel eens het ei van Columbus zou kunnen zijn .Ik snap dus niet wat we hier nou weer mee moeten ,maar misschien kan iemand mij overtuigen.
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            ..en mij...
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door T3RR0R
                              Die Timm's liggen rond de twee euro spui.
                              Liggen hier in het zuiden al overal in de zaak.

                              Groeten,

                              Marco

                              ooooh dat is goedkoop.

                              nee omdat geer erover was begonnen dacht ik eigenlijk dat ze bij hem vandaan kwamen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎