Olivette

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hilario1
    Newbie
    • 20-07-2008
    • 2
    • Sint-Gillis-Waas

    Olivette

    Kan iemand mij vertellen hoe olivette lood op de lijn geplaatst word?
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #2
    klem zetten tussen twee loodhagels
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #3
      Ik zet nooit een loodhagel boven de olivette. Reden: als de vis aan de lijn trekt moet hij het gehele gewicht van de olivette meeslepen. Ik plaats altijd twee loodjes vast tegen elkaar eronder tegen het verschuiven en tussen de olivette en het loodje een stukje siliconenslang, als dit al niet in het druppelloodje zelf aanwezig is.
      John, succes morgen op de Linge.
      Groeten,
      PeBo.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • Robin
        Vaste stok & Feeder
        • 26-11-2006
        • 490
        • Meerssen

        #4
        hoi,
        Er bestaan ook ollivetie loodjes die je op je lijn plaatst doormiddel van twee kleine rubbertjes. De lijn loopt dan buitenlangs ipv binnendoor, deze olivetties hebben in plaats van een gat, ijzerdraadje middendoor waaroverheen je de rubbertjes vast zet op je lijn.

        ikzelf gebruik het liefst olivettie loodjes waardoor de lijn binnendoor loopt, en je dus tussen loodhageltjes in vast zet.
        groetjes Robin

        "De beste tijd moet nog komen"

        Reageer

        • Robin
          Vaste stok & Feeder
          • 26-11-2006
          • 490
          • Meerssen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
          Ik zet nooit een loodhagel boven de olivette. Reden: als de vis aan de lijn trekt moet hij het gehele gewicht van de olivette meeslepen.
          hoi peBo,
          voorheen had ik mijn olivettie ook altijd schuivend, hier ben ik echter vanaf gestapt omdat ik vaker last had dat de lijn achter de olivettie bleef hangen doordat hij kon schuiven. zodoende ben ik weer overgeschakelt naar een ingeklemde olivettie. heb jij hier geen last van
          groetjes Robin

          "De beste tijd moet nog komen"

          Reageer

          • lolo
            Geniet maar niet met mate
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

            #6
            Drennen heeft ook Olivette maar daar heb je gewoon 2 silicone rubbertjes op je lijn en klem je daar tussen de Olivette .
            Voordeel is dat het wisselbaar is en geen geklooi met vast zetten op je lijn met extra lootjes.
            Ik vis er al een poos mee ,het bevalt perfect ,en het zit perfect op of eigenlijk langs je lijn

            gr johnny
            Groetjes
            Johnny

            Match
            Feeder
            Stok

            Reageer

            • 4x14
              Banned
              • 10-12-2006
              • 849
              • Brielle

              #7
              heb met al van alles gevist, zelf gegoten door iemand, colmic en wel meer.
              vis nu met de drennan, wat een uitvinding. blijft goed zitten, mooie vorm en geen gekloot meer met loodjes waar je ze tussen moet klemmen en die soms los gaan. ik raad je de drennan aan, ipv vastklemmen tussen 2 loodjes.

              Reageer

              • Noel Gulpen
                Rutsekletser
                • 11-10-2007
                • 450
                • Nieuwkuijk

                #8
                Hallo Hilario,

                Ik hoor een aantal goede adviezen en een aantal adviezen waar ik vraagtekens bij zet. Om met een vraagteken te beginnen; het vrij schuiven van een olivette heeft alleen nut wanneer er met het volledige gewicht op de grond gevist wordt, anders geen nut alleen maar nadelen, denk maar eens aan het in de war raken bij het ingooien of bij het optillen en laten zakken van het aas in een stromend water, denk bv aan het juliana kanaal.
                Daarom adviseer ik het vastzetten van het lood in 99% van alle gevallen. De loodjes van Drennan zijn de beste in de soort, echter loodjes waarbij de lijn aan de buitenkant loopt heeft ook 2 nadelen, 1 het kan zijn dat de silicone slangetjes waarmee je het loodje vastzet inscheurt of bij een visserij waarbij je op karper vist bv je het loodje kunt verliezen omdat er zoveel spanning op de lijn komt dat de lijn recht getrokken wordt, en er dus een opening ontstaat tussen loodje en silicone. Wat Lolo aangeeft wat betreft het verwisselen van de loodjes, ja loodjes van Drennan..... zonder twijfel, maar ook hiervoor geldt, men vist dan ook alleen maar met de olivette op de grond. en verwisselen heeft alleen dan zin wanneer men de aasanbieding wil vertragen odf zelfs wil stilleggen. In veel gevallen van wedstrijdvissen met de stok is dit overigens niet toegestaan.

                Daarom geef ik de voorkeur aan een olivette waarbij de lijn door de olivette loopt. Ik zelf maak gebruik van de olivettes van Browning om de simpele reden dat de olivettes van Browning vastgezet worden door een carbon stiftje. 2 voordelen tenopzichte van olivettes die vastgezet worden door loodhagels, je beschadigt de lijn niet tijdens het verplaatsen van de olivette, en je bent geen loodhagels kwijt in je loodzetting. ik bedoel de loodhagels waarmee je de olivette vastzet kun je nu gebruiken om een optimale aasaanbieding te maken wanneer dit nodig is.

                Ik hoop dat je hiermee wat kunt, en ik hoop uiteraard dat er misschien mensen zijn die eventueel een aanvulling kunnen geven.

                Groeten Noel
                Noel Gulpen

                Reageer

                • PeBo
                  Hengelaar
                  • 29-09-2007
                  • 2636
                  • Oosterhout

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door 4x14
                  heb met al van alles gevist, zelf gegoten door iemand, colmic en wel meer.
                  vis nu met de drennan, wat een uitvinding. blijft goed zitten, mooie vorm en geen gekloot meer met loodjes waar je ze tussen moet klemmen en die soms los gaan. ik raad je de drennan aan, ipv vastklemmen tussen 2 loodjes.
                  4x14
                  Bij mij moet een lijn rechtdoor, dus niet met een bocht langs de olivette, maar er recht doorheen. Ik ken overigens het buitenlangs systeem al een tijdje, maar mij spreekt het niet aan. Als bv. bij mij de lijn niet precies centraal in een loodhagel zit, gaat de loodhagel van mijn lijn en in de prullenbak.
                  Robin,
                  Je lijn blijft hangen op de olivette. Gebruik je soms olivettes waar een ijzerdraadje doorheen loopt, wat je moet verwijderen. Dikwijls blijft er dan een braampje zitten aan de bovenzijde van de olivette. Daar kan je lijn achter blijven hangen. Ik verwijder altijd het bovenste randje van het druppellood om dit te voorkomen.
                  Groeten,
                  PeBo.
                  ]Member of the Easterwood dreamteam.
                  Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                  Groeten,
                  PeBo.

                  Reageer

                  • PeBo
                    Hengelaar
                    • 29-09-2007
                    • 2636
                    • Oosterhout

                    #10
                    Noel,
                    Volgens jou valt het Juliana kanaal onder stromend water. Waaronder valt dan bv. Het Spui, het Wantij, De Dortse Kil en de Lek om er maar een paar te noemen? Volgens mij is het Juliana kanaal gewoon een kanaal, waar het stroomt, als er geschut wordt, of als er een boot langs komt.
                    Een vraag over het systeem van Browning wat ik niet ken. Ik stel me voor dat je het carbonstaafje in het loodje steekt, met de lijn centraal door het loodje. Klem je dan het nylon niet af en beschadig je het nylon niet steeds als je slaat?
                    Groeten,
                    PeBo.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                    Groeten,
                    PeBo.

                    Reageer

                    • Noel Gulpen
                      Rutsekletser
                      • 11-10-2007
                      • 450
                      • Nieuwkuijk

                      #11
                      Pebo,

                      Goede vraag! Zelf heb ik geen ervaring met het beschadigen van de nijlon, dit waarschijnlijk zijn omdat de rek in de lengte van de lijn redelijk hoog ligt, dus dat dit op deze 1 cm weinig uitwerking zal hebben. Maar het zou zomaar kunnen gebeuren, zou dit dan ook graag willen weten. Mocht iemand hier wel ervaring mee hebben, zelf vis ik er nu bijna 1 jaar mee en heb er niets van gemerkt.
                      Denk echter wel dat het verschil tussen vastzetten met loodhagels en dit systeem absoluut geen nadelen kent voor de browning loodjes. Het risico dat je loopt op beschadiging bij het verschuiven van de loodjes is absoluut groter.

                      Juliana kanaal kan ook een redelijk constante "drift" hebben, laat ik het dan zo omschrijven. Het juliana kanaal is een vaste vaarroute van nederland naar Belgie voor vrachtschepen en andersom, neem van mij aan dat er geen dag in het jaar bestaat dat er geen stroom op het kanaal staat. Dat het varieert, absoluut, maar daar pas je dan ook je bobbers, dus ook je olivettes op aan. Neem als voorbeeld dan de maas.

                      Groeten
                      Noel Gulpen

                      Reageer

                      • Noel Gulpen
                        Rutsekletser
                        • 11-10-2007
                        • 450
                        • Nieuwkuijk

                        #12
                        dobbers uiteraard, met bobbers vissen kan wel, maar die hebben van die rare pakjes aan en dragen zo een raar vervoermiddel mee. :P
                        Noel Gulpen

                        Reageer

                        • hilario1
                          Newbie
                          • 20-07-2008
                          • 2
                          • Sint-Gillis-Waas

                          #13
                          Olivette

                          Dank voor de reakties ik ga alles eens uitproberen

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎