De paling verdwijnt

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Burrel
    Roofvisser
    • 06-05-2008
    • 22
    • Velserbroek

    De paling verdwijnt

    Het feit dat de paling aan het verdwijnen is, is (naar mijn idee) hier in velserbroek goed te merken.

    3 jaar gelede ving ik in de zomer (met 2 hengels) gemiddeld 20 palingen in 4 uurtjes vissen, soms ving ik minder maar soms ook meer.
    Gewoon in de sloot met worm of kattenvoer aan de haak en een dobber ver erboven.

    Maar vorig jaar en dit jaar heb ik ze niet weten te vangen, en ook mensen die hier aan het water wonen zeggen al lang geen paling meer gevangen te hebben.

    Misschien komt het ook wel deels doordat mensen ze niet trug zetten, hoewel paling hier uit de sloot niet zo lekker smaakt.

    Zijn er hier meer mensen die last hebben van een slechte paling stand?
    Volgensmij zijn ze hier compleet verdwenen.
  • Driehoek
    Sportvisser
    • 17-06-2007
    • 787
    • Rijssen

    #2
    Sportvisserij Nederland is bezig om een meeneem verbod te verwezelijken!
    dus terugzetten kon wel eens verplicht gaan worden! Zie hun site!

    Vreemd vind ik wel dat ik de 'lochs' (meren) in Ierland van terugloop weinig sprake lijkt te zijn (zie NPS klootwijk aan zee, afl paling)
    Volgens mij, als ik het zo lees her en der, is het de glasaal die het steeds moeilijker gemaakt wordt om het Nederlandse zoetewater op te trekken...
    door afvissing op zee al, delicatesse, financiele belangen (glasaal wordt duur verkocht aan beroepsvissers enz enz).
    Z.g. water(kunst)werken (gemalen, stuwen e.d.)
    En ook de vervuiling met name dioxine is een groot probleem...

    Nog maffer vind ik dat de IJselmeer paling tegenwoordig uit Ierland komt.
    citaat van Klootwijk "het IJsselmeer is verhuist naar Ierland"...
    .
    Happy fishing.
    ----------------------------------------

    Reageer

    • rovertje
      Maas & Waaler
      • 18-06-2008
      • 293
      • 2e Krib

      #3
      Hallo.

      Hier bij ons in de waal zie je ook steeds minder paling.
      Maar zo raar is het niet als je in de vakantie kijkt wat voor gasten er op de kribben zitten die hier in de omtrek op de campings liggen, je schrikt je kapot.
      Alles maar daar ook alles slaan de meeste de kop in, gewoon niet normaal meer.
      Ik erger me kapot aan deze gasten.
      Gisteravond staan ze met z'n vijfen op 1 krib, en zo 4 kribben op rij trekken alles zo over de bazaltstenen de kant op en gooien alles in een emmer!
      Echt dit is hier momenteel te bizar voor woorden en de politie en andere instanties doen er helemaal niks aan als je belt!!!!
      Die komen liever dadelijk in september als de vakantie's weer voor bij zijn de gewone sportvissers controleren en dan lekker zeiken als je het grote visboek niet bij je hebt!

      Groetjes, Jurgen

      Reageer

      • Driehoek
        Sportvisser
        • 17-06-2007
        • 787
        • Rijssen

        #4
        "Alles maar daar ook alles slaan de meeste de kop in,..."

        Hoe vreemd (in onze ogen ook) in hun thuisland (duits, pools, rus) is het heel normaal (in duistland is er een bewustwording gaande overigens)...
        En toch nog niet zo gek lang geleden was het in ons eigen land ook zo hoor!
        Mijn opa en oom gingen in de 60er jaren karpervissen om ze ook echt te eten!!! (ik niet, ik houd niet van vis! )
        Toen was er geen sprake van een matje of weet ik wat van tegenwoordig...
        Nee hoor, vangen en plof in de emmer...

        Ik denk echt dat er een industrieel probleem (maar ook financiele belangen) aan ten grondslag ligt!
        want als dat werkelijk zo was dat die paar vissers de oorzaak zouden zijn
        van de terugloop...
        Dan is het niet best...

        Ik keur het niet goed hoor, dat z.g. tasvissen
        integendeel ik zou zeker ook gaan bellen ...
        Ze moeten zich maar gewoon aanpassen aan ons systeem punt!

        Maar het is niet 'de' reden!
        .
        Happy fishing.
        ----------------------------------------

        Reageer

        • Harpie
          Specimen Hunter
          • 13-02-2003
          • 1009
          • Emmen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Driehoek
          Sportvisserij Nederland is bezig om een meeneem verbod te verwezelijken!
          dus terugzetten kon wel eens verplicht gaan worden!
          Men is er niet mee bezig, maar, het is een feit.

          Sportvisserij Nederland heeft zaterdag 7 juni op haar Algemene Ledenvergadering besloten om voor de sportvissers een algehele terugzetverplichting voor aal in te stellen.

          Dit besluit werd door een meerderheid van de aangesloten hengelsportfederaties genomen. Praktisch betekent dit dat sportvissers per 1 januari 2009 alle gevangen aal direct in hetzelfde water moeten terugzetten.

          Gr,
          Harpie
          https://www.prestonfishing.nl/

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #6
            Nou Harpie over die algemeenheid van stemmen komt nog wel een discussie.
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • Harpie
              Specimen Hunter
              • 13-02-2003
              • 1009
              • Emmen

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
              Nou Harpie over die algemeenheid van stemmen komt nog wel een discussie.
              Klopt Douwe, zo eensgezind was men niet.

              Gr,
              Harpie
              https://www.prestonfishing.nl/

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                #8
                ja daar sla je de spijker op zijn kop wij zetten allen de paling terug zodat de beroepsvisser ze kan pakken

                ik kan niet geloven dat de sportvisserij op enige manier welke vissoort dan ook kan kapot vissen.

                ik heb me ook wel eens staan verbazen om een turk of marokaan die aan het ijselmeer bij andijk met zijn 2 delige zeehengel(de top was hij kwijt denk ik) stond te pikkelen met een bonk lood en een dreg stond hij zeer fanatiek door het water te raggen.

                en natuurlijk hakte hij zo nu en dan een brasem en die ging hij dan met een stuk pijp doodslaan.

                ja als wedstrijdvisser kijk ik daar raar tegen aan,en toch krijgen zulke knakkers deze populatie nooit kapot gevist.

                dat zijn altijd de beroepsvissers

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #9
                  Dit is nou ook weer zo,n maatregel die slaat als een tiet op een drumstel,wat moet een beetje normale visser nou met weer zo,n verbod , net als het 4uurs verhaal net als de katapult men heeft wat gehoord en gelijk roomser als de paus, moeten er meteen strenge maatregelen worden getroffen,wat zijn we toch weer lekker bezig .Als je ziet wat een hoeveelheid netten er staan bij de haringvlietsluizen aan de binnen zijde helemaal vol en aan de zeekant voor de eventuele ontsnappers is het daar kompleet afgezet met fuiken ,de aal heeft vrijwel geen kans om hier langs heen te komen ,en ook de paling die wij terug zetten zal zeer waarschijnlijk in een van deze netten vast lopen ,tjonge tjonge wat een verlichte geesten die zo iets kunnen bedenken,en als er nou wat aaltjes zijn die denken slim te zijn en de afslag nieuwe waterweg te pakken [mis ]ook hier een en al fuiken ,er is geen ontkomen aan ,en de diertjes zullen uit eindelijk op de vis afslag belanden ,jammer jammer!!!!!!!!!!!!
                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    ja als geen ander kan hij dat als hij wil overleven moet hij over het land komen.

                    helemaal gelijk janb.

                    over 20 jaar zal na langdurig onderzoek blijken dat wij gisteren al gelijk hadden.

                    flut land flut beleid flut beleidsmakers allemaal flut

                    Reageer

                    • Jan Broess
                      Specimen Hunter
                      • 21-09-2003
                      • 1131
                      • Nieuwegein

                      #11
                      In A'dam Rijnkanaal zwemmen nog meer dan genoeg palingen rond, ik vang er regelmatig 1 en zet ze altijd met afgeknipte onderlijn terug. Anderen vangen ze ook vaak. Ik heb er nog geen lucht van gekregen dat het slecht gaat met de paling. Ik zag iemand 2 weken terug in de Delftse Schie ook nog een stevige paling vangen (was ook schrikken, zo'n kromme hengel en wij maar denken dat het een enorme platte was)

                      Dus ik denk niet dat de paling dreigt te uitsterven...
                      Greetz,
                      Jan Broess

                      www.devaartposcar.nl

                      Reageer

                      • Harpie
                        Specimen Hunter
                        • 13-02-2003
                        • 1009
                        • Emmen

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan Broess
                        In A'dam Rijnkanaal zwemmen nog meer dan genoeg palingen rond, ik vang er regelmatig 1 en zet ze altijd met afgeknipte onderlijn terug. Anderen vangen ze ook vaak. Ik heb er nog geen lucht van gekregen dat het slecht gaat met de paling. Ik zag iemand 2 weken terug in de Delftse Schie ook nog een stevige paling vangen (was ook schrikken, zo'n kromme hengel en wij maar denken dat het een enorme platte was)

                        Dus ik denk niet dat de paling dreigt te uitsterven...
                        Als je geen palingen meer zou vangen, dan is het al te laat.
                        Hoef je de discussie ook niet meer te voeren.

                        Dat het op de voorgestelde manier van SVN moet, daar kun je je vraagtekens bij zetten.

                        Gr,
                        Harpie
                        https://www.prestonfishing.nl/

                        Reageer

                        • Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

                          #13
                          Oke bij deze ?????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????
                          Vissen is een hobby geen religie!

                          Reageer

                          • Quido
                            pink floyd
                            • 30-10-2007
                            • 1509
                            • Winschoten

                            #14
                            mag ik ook meedoen??????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???????
                            groeten quido


                            http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

                            Reageer

                            • Burrel
                              Roofvisser
                              • 06-05-2008
                              • 22
                              • Velserbroek

                              #15
                              ik heb gister avond mn 1 palingkie van dit jaar pas gevange
                              het was een kleintje van 30cm

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎