Vis tot aanbeet verleiden?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Joey
    Witvisser en Roofvisser
    • 16-05-2006
    • 122
    • Breda

    Vis tot aanbeet verleiden?

    Tijdens het vissen met de vaste stok gebeurt het regelmatig dat ik het eerste uur goed vang, eerst meestal kleine voorn en brasem, na een half uur komen dat de grotere brasems 40 to 60 cm. Maar dan valt het plotseling stil.

    Mijn voertechniek is als volgt:
    - Eerst gooi ik 4 a 6 sinaasappel grote voerballen op de stek.
    - Na een half uur voer ik meestal los bij met baitdropper, casters of maden. Dit herhaal ik dan om het half uur.

    Ik vis altijd op een traag stromende rivier, met goede brasemstand. Diepte is ongeveer 1,5 tot 2 meter.
    Ik begin altijd driftend te vissen om de vis op te zoeken. Wanneer ik de vis gevonden heb schakel ik over tot blokkend vissen, met al het lood tegen de onderlijn.

    Ook zie ik vaak de brasem aan de oppervlakte komen op mijn voerstek, maar aanbeten blijven vaak uit.

    Hoe zouden jullie het aanpakken?
    www.beekvissers.web-log.nl
  • postjes
    Newbie
    • 09-04-2007
    • 30
    • Veenendaal

    #2
    Waarom doe je dit pas na een half uur pas, ik doe het direct tijdens het voeren, twee maal een baitdropper of een cupje.

    Nu moet ik wel zeggen dat ik niet driftend vis maar blok.

    Pieter

    Oorspronkelijk geplaatst door Joey
    - Na een half uur voer ik meestal los bij met baitdropper, casters of maden. Dit herhaal ik dan om het half uur.

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Hoe zouden jullie het aanpakken?
      Simpele vraag, moeilijk antwoord. Helaas, of gelukkig ('t is maar net van welke kant je het bekijkt) denk ik niet dat je hier een simpel en klaar antwoord op krijgt. Geen enkele dag is hetzelfde, de ene dag bijt de vis vanzelf, de volgende dag moet je de vis het aas als het ware in zijn bek proppen, anders bijt ie nog niet.

      4 a 6 grote voerballen op de stek.... Wat voor voer? Een werkend voer, een dood voer? Een zwaar voer, een licht voer? Als er 50% leem door je voer zit is het niet veel, is het alleen voer wordt het al wat meer...
      Als de brasem omhoog komt kan het zijn dat er bovenin voer te vinden is, of beneden te onrustig is. Maden graven zich in in de bodem, trekken ook baars en pos aan, dus misschien eens zonder maden proberen, alleen casters met wellicht een beetje mais om de rust te bewaren...?
      Op stromend water zou ik eerder vaker wat minder voeren, dan veel in een keer. Zo maak je een mooi voerspoor waarlangs je kunt driften en de vis kunt zoeken. Zo wie zo ligt een vis niet stil, maar op stromend water helemaal niet, dus je voerplek mag wat groter c.q. breder zijn.

      Waarom schakel je over op blokkend vissen als je de vis gevonden hebt? Passief toekijken levert geen vis op. Alhoewel je soms moet vertrouwen op je tactiek en rustig moet afwachten, verander ik mijn tactiek pas als ik geen aanbeten meer krijg, dus als ik de vis vind met driften, blijf ik driften. Soms verleid je de vis juist door het aas bij hem weg te halen.

      Waarom al je lood tegen de onderlijn? Misschien werkt het wel beter als je je bulk wat hoger zet en alleen je verklikloodje tegen de onderlijn aan zet en af en toe lekker treiterend in de stroom laat 'wapperen' om de vis te verleiden....

      Op stromend water kan het ook zijn dat je een in jouw ogen een te zware dobber moet nemen, je je bulk wat hoger moet plaatsen, op zeg 50 tot 70 cm boven de bodem, daaronder een paar zgn. 'droppers' verspreid over de lijn met een lekkere sleep (50 cm) op de bodem en heel precies je aas laten driften, even blokken, ietsje liften en weer verder laten driften...
      Dit zijn geen kant en klare succesformules, er is geen eenduidige oplossing. Probeer veel te varieren in de aaspresentatie en probeer ook in te spelen op de situatie: Als de brasem hoog zit (en ook hoog aast) heeft het weinig zin op de bodem te blijven blokken, jij moet dan ook omhoog. Dat kan door met je dobber te schuiven, maar eerder zou ik gaan spelen met mijn bulk en valloodjes: Bulk omhoog tot vlak onder de dobber met een klein valloodje tegen de onderlijn. Je bulk steeds een beetje verder naar beneden schuiven en zo de waterlagen afzoeken waar de vis zit.
      En zo zijn er nog tal van andere mogelijkheden, het moeilijkste is de juiste te vinden...
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • Noel Gulpen
        Rutsekletser
        • 11-10-2007
        • 450
        • Nieuwkuijk

        #4
        Eduard, weet je wat eens moet proberen, in een heel ondiep helder water een hand pinkies of minimaden gooien. Dan kom je er wel op terug dat alle maden de grond in kruipen. Pinken die liggen er dood bij. wat wel is is dat pinken veel te licht zijn om te blijven liggen bij een drift als er geen obstakels liggen.

        Groeten Noel
        Noel Gulpen

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Noel, ik had het niet over minimaden, maar over gewone maden, daar zit wel verschil in, maar ik weet wat je bedoelt. Op ondiep water okay, maar... minimaden op een traag stromende rivier met een diepte van 1,5 a 2 m...
          Je zou het misschien een beetje kunnen vergelijken met het vissen met de swimfeeder, zo'n baitdropper, maar toch ben ik voorzichtig met het brengen van losse levende grote maden (tenzij je 'on the drop' vist). Uit ervaring weet ik dat het baars en pos aantrekt (onrust) en ze blijven niet dood op de bodem liggen, maar graven zich in de modder, dus het effect van maden is gewoon te klein. Kijk, als de brasem vollop aan het azen is en er snel bij is, dan kan het eventueel (bv een balletje gemaakt met madenklever of in de voerbal zelf), maar verder... ik heb zo mijn twijfels in het nut/effect van levende maden bij het brasemvissen...
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • Joey
            Witvisser en Roofvisser
            • 16-05-2006
            • 122
            • Breda

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door postjes
            Waarom doe je dit pas na een half uur pas, ik doe het direct tijdens het voeren, twee maal een baitdropper of een cupje.

            Nu moet ik wel zeggen dat ik niet driftend vis maar blok.

            Pieter
            Ik doe dit pas na een half uur omdat ik door het voer ook altijd casters en maden meng. Ik merk wel dat ik direct na het voeren met baitdropper, meer aanbeten krijg.
            www.beekvissers.web-log.nl

            Reageer

            • Joey
              Witvisser en Roofvisser
              • 16-05-2006
              • 122
              • Breda

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
              ik heb zo mijn twijfels in het nut/effect van levende maden bij het brasemvissen...
              Ik merk dat ik op maden wel brasem vang, maar als ik met casters vis, vang ik vaker de grotere brasems.
              www.beekvissers.web-log.nl

              Reageer

              • Visser Pieter
                Sportvisser
                • 29-05-2008
                • 366
                • Borne

                #8
                met maden kun je goed brasems vangen maar ook met van die pellets (ben de naam zo even kwijt hoe het heet) voor op de haak van 4 mm, heb het zelf nog niet lang maar de keren dat ik er mee gevist hebt werkte het wel.
                Visgroet, Pieter

                VISSEN NATUURLIJK

                Reageer

                • ironny
                  Moderator
                  • 04-04-2006
                  • 1377
                  • Hamont

                  #9
                  Ik koop al zolang als ik vis maden omdat dat zo hoort....
                  ik gebruik ze alleen zelden tot nooit, niet om te voeren en zelden om te vissen. Zeker niet als ik op brasem vis. Missschien prik ik er 1 of 2 aan per sessie.. k weet ook niet, ben nu eenmaal meer van de wormen, casters en mais. ( sinds kort pellets en boilies)

                  maar goed, ook als ik van de week weer ga vissen en ik sta weer wormen te bestellen komt er toch weer voor een eurootje maden bij, omdat dat zo hoort...
                  Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    ik kan me toch wel een verschrikkelijk netten vis herinneren van de tijd dat de caster hier nog niet bestond.

                    ik heb het niet getest hoor maar ik denk dat een caster en een maai het zelfde smaken.

                    je zult ze hoofdzakelijk vangen op de caster omdat er zo verschrikkelijk mee gestrooid word.

                    ik ken nog wateren zat waar de maai een super aas is(als je ze ook maar brengt)

                    en dan echt niet alleen baars erop hoor.

                    hier op het spui b.v zal ik altijd een liter grote maden in mijn 4 kilo voer gooien en reken maar dat je ze op de maai vangt dan hoor.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎