Vissen op voorn, beginner

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JohanPG
    Komt net kijken
    • 02-08-2008
    • 98
    • Alteveer

    Vissen op voorn, beginner

    Ik ben een beginnende visser en wil graag gewoon beginnen met voorn. Ik heb een vaste stok van 5 meter en vis bij een grote, redelijk diepe plas. Nu lees ik op internet vanalles, ook dat ik moet peilen en iets boven de bodem moet vissen. Hoe kan ik het beste peilen hoe diep het is?
    Ook lees ik dat je een onderlijn moet hebben, kan iemand mij hier wat meer over vertellen? Gebruik zelf gewoon een kant en klaar tuigje namelijk..

    Alvast bedankt!
  • 4x14
    Banned
    • 10-12-2006
    • 849
    • Brielle

    #2
    hoi johan,

    peilen doe je met een peillood. kost niks maar is zeker nodig als je wat wilt vangen. het peilloodje doe je aan de haak, je laat de dobber onder je top zakken en schuift de dobber net zo lang naar beneden of omhoog tot het puntje van de dobber een paar cm onder water staat. zo weet je precies hoe diep het is.

    de onderlijn is alleen nodig als je haak eraf gaat of als je sneller van haak wilt wisselen. ik zou voorlopig de onderlijnen weg laten en eerst veel vis vangen !

    succes !

    Reageer

    • janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

      #3
      Voor het behoud van het loodje is het misschien zinvol te vertellen dat je de haak door het oogje van het peillood moet steken en vast haken in de kurk of foam.
      Groeten van Jan de visser

      Reageer

      • Noel Gulpen
        Rutsekletser
        • 11-10-2007
        • 450
        • Nieuwkuijk

        #4
        Beste johan,

        Wat 4x14 verteld is absoluut waar, alleen wil je misschien ook wel graag weten waarom
        Als eerste kun je het beste eerst een peillood kopen in de winkel. Vraag daar even of ze je willen uitleggen hoe je een peillood dient te gebruiken. Ze hebben het hierboven over een oogje en een stuk kurk, echter zijn er bij sommige loodjes en geen oogje en geen kurk te vinden hoe goed je ook kijkt :P

        Als je gaat peilen kun je idd het beste strak onder je hengeltop peilen. je hangt het peillood aan je haak en gooit je hengel uit. Dan houd je het loodje een korte tijd boven de bodem, laten we zeggen ruim boven de bodem. Net zo lang totdat de lijn loodrecht naar beneden loopt. Dan laat je het loodje langzaam zakken. Let wel op dat het langzaam gebeurd. Je voelt wanneer je de bodem raakt. Zie je de dobber niet schuif je deze net zolang omhoog tot je idd de antenne net niet boven water ziet. Staan je dobber boven water schuif je deze omlaag. De reden waarom je het lood langzaam laat zakken heeft te maken met de bodem van het water. Is deze heel zacht en je gebruikt een redelijk zwaar peillood kan het zo zijn dat je lood een aantal cm de bodem in zakt. en je dus een vertekend beeld krijgt van hoe diep je vist. Je kunt dan zeggen wat maken die 5cm uit? nou vraag de ervaren visser maar eens dat een halve cm al genoeg kan zijn om de vissen wel aan het bijten te krijgen.

        Vraag gewoon eens in de hengelsportwinkel aan de verkoper, hoe en wat je het beste kunt doen als je aan het water komt. Hij zal je een hele hoop info kunnen geven waar je iets aan hebt. Het voornaamste is wel dat je met de juiste "tuig" dus dobber lijndikte en haak op de juiste vis en water vist. Ook dit kan je de verkoper absoluut tot in de details vertellen.

        Doe er je voordeel mee, en vang ze.

        Groeten Noel
        Noel Gulpen

        Reageer

        • cverhoeven
          Match visser
          • 30-07-2008
          • 339
          • Oisterwijk

          #5
          Ik weet nog dat ik begon met vissen, jaja ik ben een oudere jongere zoals van Kooten en de Bie het noemen

          Heel belangrijk en heel handig is het als je een vismaatje kunt vinden in je dorp die je het e.e.a. uit kan leggen. Heel handige dingen zoals het maken van een lijntje, het plaatsen van lood, het knopen van een haakje aan de lijn enz enz.... Ik merk uit jou posting dat je een aantal basis zaken nog aan het uitzoeken bent. Als het goed is ben je lid van een vereniging en kun je vissen met de vispas. Bel de vereniging eens op en vertel ze dat je iemand zoekt om je te helpen, 99 van de 100 keer wordt je geholpen.

          Gratis tips van een oudere jongere en heel veel plezier met vissen
          To match or not to match thats the question

          Reageer

          • JohanPG
            Komt net kijken
            • 02-08-2008
            • 98
            • Alteveer

            #6
            Nee, ik zit niet bij een vereniging
            Bedankt voor de tips allemaal, kan ik zeker wat mee!

            Ik ben van plan hier te gaan vissen:



            Dit is erg rusitg water omdat het helemaal omringt is door bomen.
            Wat voor dobber kan ik hier het best gebruiken?

            Reageer

            • 4x14
              Banned
              • 10-12-2006
              • 849
              • Brielle

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door JohanPG
              Ik ben van plan hier te gaan vissen:
              Dit is erg rusitg water omdat het helemaal omringt is door bomen.
              Wat voor dobber kan ik hier het best gebruiken?
              Hoi JohanPG,
              Hoe diep is het water ? En stroomt het ?

              Reageer

              • JohanPG
                Komt net kijken
                • 02-08-2008
                • 98
                • Alteveer

                #8
                Eerlijk gezegd ben ik er nog maar een keer geweest, en dat is wel vier jaar geleden! Ben van plan er morgen eens te gaan vissen. Ik geloof dat het er niet zo diep was.. Voor zover ik weet staan er erg veel bomen omheen en stroomt het bijna niet. (Zoals het op de foto is is het meestal, tenzij het keihard waait. Dit weet ik omdat het naast een weg ligt waar ik vaak langs kom)

                Reageer

                • spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

                  #9
                  waar ik hier zelden iemand over hoor is het gewicht van een peillood.

                  ik heb ze van 5 tot 50 gram ,die zware verteld meer over de bodem dan die lichte hoor,ik wil niet alleen weten waar de bodem zit maar ook hoe hard of hoe zacht de bodem is

                  Reageer

                  • pinda1
                    knoeiert
                    • 01-12-2007
                    • 48
                    • bergschenhoek

                    #10
                    Hé spui,

                    Wat doe je met die info dan?
                    Wat voor aanpassingen pas je toe bij een harde dan wel zachte bodem?
                    Je hebt een punt maar vertel er eens meer over, ander voer, andere loodzetting, etc.?

                    groeten Robert

                    Reageer

                    • JohanPG
                      Komt net kijken
                      • 02-08-2008
                      • 98
                      • Alteveer

                      #11
                      Ik ga vanmiddag wat spulletjes inslaan, is het dan verstandig om kant en klare tuigjes te kopen (een paar verschillende) of gewoon zelf haakjes, lijn loodjes en dobbers te kopen? Zoja, wat voor lijn en welke haakgrootte zijn het beste?

                      Reageer

                      • cquad
                        Iets met water
                        • 18-03-2008
                        • 361
                        • Buitenpost [FRL]

                        #12
                        Ik haal meestal kant en klare die mijn hengelsport winkel zelf heeft gemaakt.(Lui) Ik weet zeker dat deze goed uitgelood zijn en prima vissen. Ik heb ook wel met kant en klare gevist van Spro etc, maar hier viel me al snel op dat deze niet echt super uitgelood zijn.

                        Waar je rekening mee moet houden is de vorm en gewicht. Er zijn verschillende websites op internet te vinden die dit uitleggen.
                        Ik koop dus meestal verschillende vormen, en hier ook weer verschillende in gewicht.
                        Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                        Reageer

                        • JohanPG
                          Komt net kijken
                          • 02-08-2008
                          • 98
                          • Alteveer

                          #13
                          Ik heb vanochtend ook twee tuigjes erbij gekocht, ze zijn dan niet door de winkel zelf gemaakt, maar van Albatros.. Mocht er een loodje bij moeten o.i.d, dan heb ik zelf altijd wel wat bij de hand.
                          Heb ook een paar haakjes gekocht, maar 12 zonder weerhaak met bled en maat 12 met weerhaak en oogje. En een peillood. Die zal ik vanavond eens proberen! Heb net al een beetje geoefend in de regenton

                          Reageer

                          • esperto
                            Sportvisser
                            • 16-09-2006
                            • 654
                            • Oostkamp (Brugge)

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door pinda1
                            Hé spui,

                            Wat doe je met die info dan?
                            Wat voor aanpassingen pas je toe bij een harde dan wel zachte bodem?
                            Je hebt een punt maar vertel er eens meer over, ander voer, andere loodzetting, etc.?

                            groeten Robert
                            als je zit te vissen op een echte slijk/modderbodem en je smijt je keiharde bollen leem daar in dan kan het al eens gebeuren dat zelf de vissen er weinig nut van hebben. Zachte ballen of licht voer en weinig leem zijn dan een oplossing. Ofwel wat dichter/verder zoeken naar een stuk waar de grond hard is tegen een richel ofzo. Weet je zoiets vooraf dan zorg je voor een heel fijn voer, zoiets als special concours ofzo. Natuurlijk moet dat ook passen in je opzet.

                            Reageer

                            • JohanPG
                              Komt net kijken
                              • 02-08-2008
                              • 98
                              • Alteveer

                              #15
                              Peilloot had zin in een duik en is helaas niet meer bovengekomen, dus heb ik maar gewoon een beetje op verschillende hoogtes gevist. De visjes zater helemaal niet diep, dus had ik hem ook ondiep ingesteld. In totaal ongeveer 12 voorns, 8 kleintjes en 4 dikkere Ben er wel tevreden mee.
                              Maar is het eigenlijk zo dat voorns diep op de bodem zitten? Heb diep nog nooit veel gevangen eigenlijk (zonder te peilen, dus dat kan heel goed een reden zijn). En moet ik dan op de bodem, dichtbij de kant, of wat verder de vijver in?

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎