Diep en licht stromend water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cesar
    IkVisDusIkBen
    • 28-12-2007
    • 59
    • Zoeterwoude

    Diep en licht stromend water

    Hallo Matchgenoten,

    Ik heb een probleem waar jullie misschien een antwoord op hebben.
    Ik vis de laatste tijd op een plas op zo'n 20 meter afstand op ongeveer 4 m diepte.
    Er staat altijd een lichte (onder)stroom op de plas, die mogelijk veroorzaakt wordt door windstuwing van het water, maar er zijn ook een paar gemalen aanwezig die aangesloten zijn op de omliggende polder.
    Ik vind het moeilijk vissen op deze manier.
    Ten eerste wordt de pen (ook al neem ik een zware) bijna dan wel geheel onder getrokken als de haak over de bodem sleept. Komt deze even los en het is net of je een opsteker hebt.
    Ten tweede onststaat er ook een grote bocht in de lijn vanf de dobber naar de hengel doordat de lijn zinkt en de diepte nogal groot is.
    Als ik de lijn binnenspoel dan zit er dus een bocht naar onder en een bocht naar de stroomrichting in de lijn.
    Dit alles maakt het vissen met de Match niet makkelijk.
    Er zit echter veel brasem op die stek dus ik wil het er wel blijven proberen met de Match.
    Afgelopen weekend ving ik af en toe wel een brasem met de Match ondanks de bovengenoemde moeilijke visomstandigheden.
    Toen ik het echter eens met de Winkler Picker probeerde met een voerkorf kon ik de ene brasem na de andere vangen.
    Ik wil ze echter ook aan de Match kunnen vangen.
    Heeft iemand een tip hoe ik het beste met genoemde visomstandigheden kan omgaan ?

    Groet,

    Cesar
  • cverhoeven
    Match visser
    • 30-07-2008
    • 339
    • Oisterwijk

    #2
    Hallo Cesar,

    Ik ben een beginnende match visser, maar heb erg veel aan de volgende site gehad.



    Mischien kun je er ideeën opdoen.

    Groet,

    Clemens
    To match or not to match thats the question

    Reageer

    • SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

      #3
      Vis je met een slidermontage of met een vaste montage. Als je met een slidermontage vist die zwaar genoeg is moet je een behoorlijke onderstroom van bv wind kunnen weerstaan. Het onderstromen kun je proberen te voorkomen door een dikkere antenne te gebruiken. Je kunt rustig een slider nemen van een gram of 10. Je kunt dan wel hebben dat de vis iets minder snel doorbijt maar blijft wel op de plek liggen. Als de bulk aan de grond komt doordat de dobber naar je toekomt probeer ik meestal onder de bulk 1 of 2 loodhagel no 6 of 8 op de onderlijn te zetten zodat deze op de grond komen waardoor de dobber minder snel naar je toe komt.
      Waar vis je eigenlijk, ik ben redelijk bekend in de buurt van Leiden. Misschien ken ik het water.
      Sjaak van Voorden

      Reageer

      • cesar
        IkVisDusIkBen
        • 28-12-2007
        • 59
        • Zoeterwoude

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door cverhoeven
        Hallo Cesar,

        Ik ben een beginnende match visser, maar heb erg veel aan de volgende site gehad.



        Mischien kun je er ideeën opdoen.

        Groet,

        Clemens

        Bedankt Clemens,
        Ben zelf ook een beginner en ik vind het een heldere en duidelijke site.
        Zal hem gelijk bookmarken

        Groet,

        Cesar

        Reageer

        • cesar
          IkVisDusIkBen
          • 28-12-2007
          • 59
          • Zoeterwoude

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
          Vis je met een slidermontage of met een vaste montage. Als je met een slidermontage vist die zwaar genoeg is moet je een behoorlijke onderstroom van bv wind kunnen weerstaan. Het onderstromen kun je proberen te voorkomen door een dikkere antenne te gebruiken. Je kunt rustig een slider nemen van een gram of 10. Je kunt dan wel hebben dat de vis iets minder snel doorbijt maar blijft wel op de plek liggen. Als de bulk aan de grond komt doordat de dobber naar je toekomt probeer ik meestal onder de bulk 1 of 2 loodhagel no 6 of 8 op de onderlijn te zetten zodat deze op de grond komen waardoor de dobber minder snel naar je toe komt.
          Waar vis je eigenlijk, ik ben redelijk bekend in de buurt van Leiden. Misschien ken ik het water.
          Sjaak,

          Ik vis met een vaste montage. Ik heb dikkere antennes geprobeerd maar vond dat geen succes. De dobber blijft steeds een onrustig beeld geven. Dan weer hoog, dan weer bijna onder.
          Ik heb een dobber van max 8 gram geprobeerd (cralusso Rocket).
          Heb ook geprobeerd om met een aantal loodjes op de bodem te vissen maar dat hielp ook niet echt.
          Ik vraag me af of ik misschien iets heb aan een rivierdobber, zo'n korte stompje met een hoog drijfvermogen.
          Ten slotte trekken de brasems wel een tip van de Picker helemaal krom dus de weerstand lijkt me toch niet zo'n probleem te zijn.
          De stek waar ik het over heb is de Noord-Aa plas te zoetermeer.

          Groet,

          Cesar

          Reageer

          • Deemes
            Met enige kennis...
            • 06-09-2005
            • 335
            • Retie

            #6
            Zou je misschien niet meer gebaat zijn door met de bolo ( 6m ) te vissen?

            Dirk
            \'k Pak \'m \'beet\'!

            Reageer

            • cesar
              IkVisDusIkBen
              • 28-12-2007
              • 59
              • Zoeterwoude

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Deemes
              Zou je misschien niet meer gebaat zijn door met de bolo ( 6m ) te vissen?

              Dirk
              Ehhh, Bolo. Wel eens van de naam gehoord ja. Maar wat is dat nu eigenlijk ?

              Groet,

              Cesar

              Reageer

              • cesar
                IkVisDusIkBen
                • 28-12-2007
                • 59
                • Zoeterwoude

                #8
                Ok Gevonden.
                Een bolognese hengel is een lange matchhengel, deze zijn gemiddeld 5-8m lang. Ze worden vooral gebruikt op de sneller stromende wateren.

                Voor mij niet echt de oplossing. Ik wil met mijn Shimano Speedmaster van 3,90 meter gewoon overal kunnen vissen.

                Ik heb nu een matchdobber gekocht speciaal voor karper (10 gr). Een korte matchdobber met een hele dikke stompe antenne.
                Ik heb hem nog niet geprobeerd maar ik laat nog weten of dat een oplossing is.

                Groet,


                Cesar

                Reageer

                • Ruben Kupers
                  Newbie
                  • 08-03-2008
                  • 5
                  • NL

                  #9
                  Hallo cesar,

                  volgens mij kun je het beter proberen met "onverzwaarde" dobbers. de cralusso Rocket is volgens mij een voorverzwaarde dobber. deze hoeft nog maar ca 1 gram op de lijn te hebben. de optie van een 10-grams dobber lijkt mij wel een goede oplossing, hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan een slider van sensas. Deze zijn ca 3 gram voorverzwaard, dit komt het werpen ten goede, en moeten dus ca 7 gram op de lijn hebben., Als je dit dan ca 50 cm boven de bodem laat zweven heb je minder last van de stroming.

                  Reageer

                  • cesar
                    IkVisDusIkBen
                    • 28-12-2007
                    • 59
                    • Zoeterwoude

                    #10
                    Ok Sjaak noemde dat ook als een mogelijke oplossing. Moet ik maar eens proberen dus.
                    Ik heb nog nooit met een slider gevist dus dat moet maar eens gebeuren.
                    Wat voor stuitje kun je het beste hierbij gebruiken? Iemand nog tips hierover ?

                    Groet,

                    Cesar
                    Aangepast door Gerrit Bakker; 10-08-2008, 12:54. Reden: quoten is niet nodig als het bericht hier direct boven staat

                    Reageer

                    • Ruben Kupers
                      Newbie
                      • 08-03-2008
                      • 5
                      • NL

                      #11
                      een stuitje knoop je het makkelijkste van een stukje lijn van de hoofdlijn. Beste is nog om 2 stuitjes te gebruiken. En om de stuitjes na het uitpeilen op de gewenste diepte "vast" te zetten de hoofdlijn even zwart maken met een watervaste stift. De lijn wordt hierdoor een fractie dikker waardoor het stuitje beter op zijn plaats blijft zitten.

                      Voorbeeld van stuitje knopen vind je hier:

                      Reageer

                      • cesar
                        IkVisDusIkBen
                        • 28-12-2007
                        • 59
                        • Zoeterwoude

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Kupers
                        een stuitje knoop je het makkelijkste van een stukje lijn van de hoofdlijn. Beste is nog om 2 stuitjes te gebruiken. En om de stuitjes na het uitpeilen op de gewenste diepte "vast" te zetten de hoofdlijn even zwart maken met een watervaste stift. De lijn wordt hierdoor een fractie dikker waardoor het stuitje beter op zijn plaats blijft zitten.

                        Voorbeeld van stuitje knopen vind je hier:
                        http://www.abc-sportvissen.be/images...n/stuitje1.jpg
                        Bedankt Ruben voor de informatie.
                        Heel duidelijk voorbeeld van hoe je een stuitje moet knopen.
                        Volgend weekend ga ik een en ander uitproberen.

                        Groet,

                        Cesar

                        Reageer

                        • SvVoorden
                          Sportvisser
                          • 26-07-2002
                          • 747
                          • Woerden

                          #13
                          Ik denk inderdaad dat het vissen met een slider een oplossing kan zijn. Ik ken de Noord AA plas wel een met een sliders moet dat prima gaan. Gewoon een sldier van 10-12 gram en een bulklood van een gram of 10 aan de grond.
                          Ik kom zelf uit Woerden dus eventueel kan ik binnenkort wel een keer met de slider komen vissen daar en dan kun je wel met een dobber van mij vissen om het te proberen. Aan goede sliders is helaas niet altijd makkelijk te komen.

                          Een stuitje knoop je gewoon met 14/00 nylon en daarvoor laat je een kraaltje over de lijn schuiven met een heel klein gaatje erin. Je heb deze o.a. van Sensas. De montage is verder erg simpel. Dobber met connector laten schuiven en op een wartel laten rusten. Hieronder een loodlijn van 40 cm met daarop een olivetti. Hieraan wederom een wartel en vervolgens een onderlijn van 50-100 cm.

                          Succes en als ik een keer moet komen kijken laat je het maar weten.

                          Groeten Sjaak
                          Sjaak van Voorden

                          Reageer

                          • cesar
                            IkVisDusIkBen
                            • 28-12-2007
                            • 59
                            • Zoeterwoude

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
                            Ik denk inderdaad dat het vissen met een slider een oplossing kan zijn. Ik ken de Noord AA plas wel een met een sliders moet dat prima gaan. Gewoon een sldier van 10-12 gram en een bulklood van een gram of 10 aan de grond.
                            Ik kom zelf uit Woerden dus eventueel kan ik binnenkort wel een keer met de slider komen vissen daar en dan kun je wel met een dobber van mij vissen om het te proberen. Aan goede sliders is helaas niet altijd makkelijk te komen.

                            Een stuitje knoop je gewoon met 14/00 nylon en daarvoor laat je een kraaltje over de lijn schuiven met een heel klein gaatje erin. Je heb deze o.a. van Sensas. De montage is verder erg simpel. Dobber met connector laten schuiven en op een wartel laten rusten. Hieronder een loodlijn van 40 cm met daarop een olivetti. Hieraan wederom een wartel en vervolgens een onderlijn van 50-100 cm.

                            Succes en als ik een keer moet komen kijken laat je het maar weten.

                            Groeten Sjaak
                            Ik heb een slider (onverzwaard) aangeschaft (merk DRAKE) van 10 gram en ga het eens proberen op de manier zoals jij aangeeft. Ik zal de resultaten laten weten. Als ik je nodig heb dan hoor je het nog wel.
                            Bedankt in ieder geval.

                            Groet,

                            Cesar

                            Reageer

                            • SvVoorden
                              Sportvisser
                              • 26-07-2002
                              • 747
                              • Woerden

                              #15
                              Succes. Als je de montage goed knoopt moet het lukken.
                              Sjaak van Voorden

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎