Harde bodem / zachte bodem

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pinda1
    knoeiert
    • 01-12-2007
    • 48
    • bergschenhoek

    Harde bodem / zachte bodem

    Hallo,

    Spuiliefhebber had het in een andere topic over het gewicht van zijn peillood en dat ie zo uit kon vinden hoe hard of zacht de bodem is, dat was iets waar ik toch even over na heb moeten denken, ik doe dat namelijk niet... uitvinden wat voor soort bodem er is. Maar ik heb wel vaker gelezen dat dat wel degelijk heel belangrijk is dus wie van jullie zoekt uit met wat voor bodem die te maken heeft en hoe? En wat doet hij of zij dan met die info? Pas je dan alleen je voer aan en op welke manier of ook je tactiek en op welke manier?
    Een hoop vragen dus...

    groeten Robert
  • martinwinschoten
    ONVOORSTELBAAR
    • 17-02-2008
    • 798
    • Winschoten

    #2
    Het is uitermate belangrijk om te weten wat voor bodem je hebt. Wat heb je er aan als je voerballen 30 cm in de bodem wegzakken.

    Met een zwaar peillood kun je voelen of het een harde of een zachte bodem is. Is de bodem zacht? Maak je voerballen dan een beetje plat. Dan zullen ze minder snel wegzakken.
    Team Bobs hengelsport Prinz Royal

    Team Attrafish Nederland

    Reageer

    • jeroenk
      zolang er geen ijs ligt..
      • 27-12-2005
      • 1490
      • Oldebroek

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door martinwinschoten
      Maak je voerballen dan een beetje plat
      Doe ik nooit: je kunt niet precies voerballen zetten. En eenmaal onderwater gaan ze dwarrelen, zeker als er een beetje stroming staat.

      zachte bodem:
      voer en aas zakt weg. ik maak mijn voer dus wat losser, zodat er geen hele ballen voer in de modder zakken. Voer cuppen kan dan ook erg goed.
      Expirimenteren met verschillende soorten leem kan ook voorkomen dat voer in de bodem zakt.
      Aas in het voer bij voorkeur dood, zodat het niet in de modder kruipt.`

      harde bodem:
      Hier gebruik ik eigenlijk normaal voer, misschien een klein detail: de stroomdruk op het voer kan groter zijn bij een harde bodem. op een zachte bodem licht het namelijk iets beter vast.

      de bodem structuur heeft voor mij geen invloed op lijnopbouw/loodzetting.

      Reageer

      • Viskerluu
        Banned
        • 07-08-2008
        • 278
        • Groningen

        #4
        Op zich is het niet moeilijk om achter het bodemgestel te komen. Je kijkt naar de omgeving, het water en de manier van peilen. Allereerst zie je gauw met wat voor water je te maken hebt. Is het een snelstromend kanaal of rivier dan is de bodem redelijk vlak en ligt er over het algemeen weinig slib op de bodem. Zit je in een stilstaand venwatertje te vissen dat weet je gewoon dat er een dikke drab op de bodem ligt. Peil met een licht peilloodje, ga af en toe op en neer, en voel de bodem en voel je peillood weg zakken. Het is moeilijk uit te leggen, het is ook meer een gevoel dat je moet hebben tijdens het peilen.

        Reageer

        • spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Viskerluu
          Op zich is het niet moeilijk om achter het bodemgestel te komen. Je kijkt naar de omgeving, het water en de manier van peilen. Allereerst zie je gauw met wat voor water je te maken hebt. Is het een snelstromend kanaal of rivier dan is de bodem redelijk vlak en ligt er over het algemeen weinig slib op de bodem. Zit je in een stilstaand venwatertje te vissen dat weet je gewoon dat er een dikke drab op de bodem ligt. Peil met een licht peilloodje, ga af en toe op en neer, en voel de bodem en voel je peillood weg zakken. Het is moeilijk uit te leggen, het is ook meer een gevoel dat je moet hebben tijdens het peilen.


          jaja .....................................

          Reageer

          • janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

            #6
            Als ik weet na gepeild te hebben dat ik met een zachte bodem heb te maken ,zoals bij ons in de singels in Brielle, maak ik [als er niet al teveel wind staat]drijfballen , deze voer ballen zakken na ongeveer 20 a 40 sec in het water gedobberd te hebben naar de bodem ,en zullen niet in de modder verdwijnen .voor het pijlen gebruik ik twee verschillende pijl loodjes een van 30 gram waar ik mee kan bepalen of de bodem hard of zacht is, en eentje van ongeveer 5 a 10 gram dat is het peillood wat aan gaat geven hoe diep het is v,a de modderige of harde bodem. Dit gaat allemaal alleen maar op in niet stromende wateren want dat is weer een ander verhaal ,maar het is toch allemaal een verhaaltje van zoeken en kijken hoe je er achter komt hoeveel water er zich onder je dobber bevind ,en hoe het staat met de bodem gesteld heid.En zoals er vaak gezegd word ,al doende leert men.
            Groeten van Jan de visser

            Reageer

            • pinda1
              knoeiert
              • 01-12-2007
              • 48
              • bergschenhoek

              #7
              Spui van jaja worden we natuurlijk niet veel wijzer hé...

              Maar als ik het goed begrijp is het alleen van invloed op je voer, als dat zo is zou ik liever een dag van te voren weten of ik met een harde of zachte bodem heb te maken.

              groeten Robert

              Reageer

              • jeroenk
                zolang er geen ijs ligt..
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Viskerluu
                Is het een snelstromend kanaal of rivier dan is de bodem redelijk vlak en ligt er over het algemeen weinig slib op de bodem. Zit je in een stilstaand venwatertje te vissen dat weet je gewoon dat er een dikke drab op de bodem ligt.
                Jah, dat is misschien over het algemeen wel zo maar er zijn heel veel uitzonderingen. Bijvoorbeeld de lage vaart: deze kan erg hard stromen, er zijn plekken waar het peillood gewoon 10cm wegzakt.

                Oorspronkelijk geplaatst door Viskerluu
                Peil met een licht peilloodje, ga af en toe op en neer, en voel de bodem en voel je peillood weg zakken. Het is moeilijk uit te leggen, het is ook meer een gevoel dat je moet hebben tijdens het peilen.
                met een zwaar peillood heb ik dat gevoel toch veel beter. gewoon zacht pijlen, en daarna flink plonzen.

                Reageer

                • tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

                  #9
                  Hallo

                  je kunt ook een stukje katoendraad aan je pijlllood doen en dan kun je zien hoe diep de drap is
                  gr Gerard

                  Reageer

                  • Nelis
                    vaste/feeder/barbeel
                    • 21-11-2007
                    • 92
                    • Duiven

                    #10
                    Ik pak altijd gewoon een heeeel licht pijlloodje,, pijl hem zo dat ik precies de antenne boven water heb staan, vervolgens een iets zwaarder pijlloodje eraan en vrij hard laten plonzen op de plek: Is de antenne niet meer boven water heb je een zachte bodem. Ik weet niet of dit een goede tactiek is maargoed
                    beter 1 vis in het net dan....

                    Reageer

                    • spuiliefhebber
                      Verificatie gaande...
                      • 22-04-2006
                      • 4156
                      • onbekend

                      #11
                      met een zwaar pijllood voel je bagger dus kun je mooi zoeken naar een schone harde plek mocht hij in je bereik liggen.

                      en ja voor je voer en je aas patroon ,pas ik de boel wel wat aan ja.

                      Reageer

                      • janb
                        jan b
                        • 21-11-2005
                        • 1982
                        • 't Nieuweland

                        #12
                        Ik neem van een stukje isolatie van 1,5 cm bij 1 cm draai daar een stukje bladlood om heen net zo groot dat je de haak er aan de zijkant de haak nog in kan prikken perfect peillood ,zakt niet in de modder en..als je vast blijft zitten trek je de haak door het schuim heen, het lood met schuim blijft achter maar je tuig is gered.
                        En prettige bijkomstigheid peillood kost niets ,enkel een beetje moeite.
                        Groeten van Jan de visser

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door janb
                          Ik neem van een stukje isolatie van 1,5 cm bij 1 cm draai daar een stukje bladlood om heen net zo groot dat je de haak er aan de zijkant de haak nog in kan prikken perfect peillood ,zakt niet in de modder en..als je vast blijft zitten trek je de haak door het schuim heen, het lood met schuim blijft achter maar je tuig is gered.
                          En prettige bijkomstigheid peillood kost niets ,enkel een beetje moeite.
                          een peillood moet eigenlijk een hoog gewicht hebben en een klein oppervlak,anders zou hij nog in de bagger kunnen blijven liggen.

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎