Rare vissen he, brasems!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Janneman

    Rare vissen he, brasems!

    Vanmiddag heb ik gezellig met de eigenaar van een hengelsportzaak gevist in een matig stromende kanaal.
    We waren van plan voorns te trekken door regelmatig met hennep te blijven voeren en met made aan de haak.

    Maar we werden aangenaam verrast met dikke brasems!
    De medevisser bleef maar dikke vissen vangen en ik ving alleen bladeren!
    Ik zat verkeerd te vissen, op bodem om er zeker van te zijn dat mijn haakaas niet boven bodem komt.
    En hij kwam naar mijn montage kijken en zei: zet al deze valloodjes bij de bulklood en peil de haak 5 cm boven bodem. Ik zei: BÓVEN bodem????? :boggle: :sick:
    En ja hoor, ik begon ook mee te vangen hehehe :cheesy: en ik maar :headscratch: wat er met deze vissen aan de hand was. Brasem aast altijd op bodem, toch?
    Ik ving slechts 5 brasems en hij 14! Maar hij zat wel stroomafwaarts naast mij. Een voordeel omdat mijn voerdeeltjes naar hem toestromen he.

    Ik vroeg me af waarom deze brasems BOVEN bodem aasten. Komt het soms door een laagje bladeren op de bodem??
    Kwam het ook bij jou voor dat de brasems zich vreemd gedragen??

    Grtz Janneman
  • tuurke
    Met enige kennis...
    • 07-10-2003
    • 396
    • oudenaarde

    #2
    Inderdaad bladeren op de bodem een probleem opleveren, eens proberen met maden die zweven juist over de bodem, op de bodem
    kan je aas verstopt geraken en dan vindt de vis niets ,dit is een kanjer
    van een tip!!!!
    TIPS FOR TIPS
    DE GOUDEN TIPGEVER
    genomineerd voor de skynet blogs awards


    GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
    http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

    http://www.geersfishing.be

    Reageer

    • warhead
      Specimen Hunter
      • 27-09-2003
      • 1496
      • haacht

      #3
      Inderdaad Liggen er bladeren op de bodem, dan vis je er beter iets boven.
      Ik weet nu niet hoe het op een kanaal zit, maar op een vijver zijn er verschillende lagen water.
      De brasem zoekt een voor hem aangename laag op. Het komt dan ook voor dat je op sommige dagen moet vissen op half water.
      Op de vaart ving ik een aantal dagen geleden ook kleine brasems iets boven bodem. Vond ik ook raar. In de zomer heb ik dit nog nooit voorgehad.
      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

      Reageer

      • kantvisser
        Bart Van Peborgh
        • 24-12-2002
        • 837
        • Koningskooikt

        #4
        Brasem is nog altijd een bodemvis maar je kan in alle waterlagen vangen, zeker in de koudere maanden is het interesant om zeer lichtjes op de grond te vangen of juist van grond.
        Groeten van Kantvisser

        Bart Van Peborgh
        Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
        Koning 2004

        http://mokabe.be

        Reageer

        • minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

          #5
          Ik meen toch ook dat brasem goed te vangen is boven de bodem ten tijde van de paaitijd !!!
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

          Reageer

          • Theo van Berner

            #6
            Brasem aas en woelt het liefst op en in de bodem op zoek naar voedsel. Maar in andere waterlagen gaat hij een hapje echt niet uit de weg. Op het Voornse kanaal vang je, om onverklaarbare redenen, de brasem soms op 1,5 meter boven de bodem. Vanwege de stand van de bek is er wel een voorwaarde. Hij moet het aas relatief makkelijk kunnen aanzuigen. Daarom is een nylon lengte van 25 cm of meer tussen haak en laatste loodje een must. Je dobber zo fijn afstellen dat hij op 2 maden net niet zinkt is dan belangrijk. Er moet bijna geen weerstand zijn. Gevolg is dat je de dobber vaak iets omhoog ziet komen bij een aanbeet om vervolgens te gaan "lopen".
            In wateren waar veel bomen langs staan heb je in de herfst altijd last van bladeren op de bodem. Voorzover dat je maden door het koude water niet verstijven, kruipen ze uit het zicht, of 'waaien" onder de bladeren door de stroming. In zo'n geval altijd starten 5 cm boven de bodem en wat drijvende/werkende bestanddelen door je voer doen, zodat ook de brasem boven de bodem gaat azen.

            Reageer

            • jagt

              #7
              hoy
              Theo de theorie heb je helemaal voor elkaar, nu de praktijk nog

              Reageer

              • minimus
                Specimen Hunter
                • 19-03-2003
                • 1203
                • Tilburg

                #8
                Da's maar al te waar Cor maar zoals mijn opa zaliger al zei,

                Hij die de boeken weert
                leeft verkeerd.

                Als kind altijd gedacht wat die man daar mee bedoelde, maar inmiddels 35 jaar later weet ik dat wel !!
                As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                Reageer

                • Theo van Berner

                  #9
                  Hoi Cor.
                  De beste stuurlui staan aan wal. En als Nederland speelt zijn er zo'n 2 miljoen coaches die het allemaal beter weten, maar zelf nog geen bal kunnen raken.
                  Oke oke, daar hoor ik ook bij, maar laat me nou in die waan. Ik droom daar zo plesant van. (oei, was dat niet een beetje Belgisch...plesant?)
                  ke:

                  Reageer

                  • benny
                    dobbertjesvraagbaak
                    • 09-12-2002
                    • 383
                    • omgeving Leuven(B)

                    #10
                    Nen plezante hollander
                    Ghoe bezig joeng
                    Vissen is NIET mijn hobby,
                    Vissen is mijn leven!

                    Reageer

                    • Theo van Berner

                      #11
                      Benny: . Voel me al wat 'n Belg zulle.

                      Reageer

                      • Frederik
                        Specimen Hunter
                        • 05-01-2005
                        • 1734

                        #12
                        Opgelet Theo,

                        Anders moet je volgend jaar in het Belgische kamp mee doen ik moet al met de Nederlanders meedoen, omdat mijn adres in Nederland staat.
                        Laat dus maar niet te dikwijls horen dat je al wat Belgisch bent.

                        Reageer

                        • robson
                          Banned
                          • 30-12-2002
                          • 289

                          #13
                          Haha fredje den hollander en theo den belg , amaai wat een rassenverschuiving , straks ben ik nog Robby de chinees ..
                          maar ik doe volgende keer zeker een mee hoor maar dan vis ik toch voor belgie zenne fredje ...
                          im back

                          Reageer

                          • jos
                            Frequent aanwezig
                            • 23-08-2003
                            • 123

                            #14
                            ben noch belg, noch brabander of limburger en toch blijkt dat we allemaal gelijk zijn.

                            visen is een kwestie van goed uitloden en straf vissen, vis je alleen met de pen dan is enkele centimeters boven het grondoppervlakte een goede stand als de bodem vol ligt met troep en rotzooi.

                            voorn en brasem zijn een meester in het opsporen van grondvoer en knip maar eens een paar pieren door je zal geheid sneller beet krijgen.

                            alles is verrassend aan onze geliefde hobby en telkens kun jij je soms een koning voelen en anderdaags een blanker, maar het gevoel van het aanslaan en binnen halen dat is onbeschrijfbaar.

                            Reageer

                            • glensas
                              Komt net kijken
                              • 02-04-2004
                              • 65

                              #15
                              ik heb ooit gewoon brasems aan de oppervlakte gevangen met gewoon brood toen had ik er op twee uur vissen toch ook een stuk of veertien ( en geloof et of niet het waren allemaal hele grote).
                              groetjes, Glen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎