hengel/molen ervaringen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • sven
    Met enige kennis...
    • 17-10-2003
    • 396
    • Venlo

    hengel/molen ervaringen

    Hallo allemaal,

    Als beginner vraag ik me wel 's af met welk materiaal jullie vissen.
    Volgend jaar wil ik graag een nieuwe feeder aanschaffen voor het vissen op mijn favorite water, de maas.
    Wie van jullie vist er ook regelmatig aan een rivier,en dan interesserd me vooral welke hengel/ molen. Misschien dat me jullie ervaring bij een keuze kan helpen.
    Ook vraag ik me af of je met een matchhengel aan de maas kunt vissen,dit zou ik in de toekomst namelijk wel eens willen proberen. Iemand van jullie ervaring hiermee misschien?
    De prijs van een nieuwe hengel vind ik niet het belangrijkste, tenslotte ga ik veel vissen en wil ik er een tijdje mee vooruit kunnen.

    Alvast bedankt voor eventuele reacties.
    groeten sven
    groeten sven
  • patrick
    Komt net kijken
    • 03-02-2002
    • 62

    #2
    Hoi Sven,

    Zelf feeder ik ook regelmatig aan de maas. Een zeer veel gebruikte combo (die ik zelf ook gebruik) is de TitanFeeder 4.20 meter van Spro, gecombineerd met een Shimano 6000 GTE Baitrunner. Met deze hengel kan je een flink eind EN precies gooien (wat soms noodzakelijk op de Maas is). Ook is deze hengel geschikt voor meerdere gewichten korven. De molen is met opzet een karpermolen omdat deze een wat zwaardere as hebben dan lichtere molens, en omdat je met de lijn op de clip vist heeft die as het flink te verduren.

    Reageer

    • sven
      Met enige kennis...
      • 17-10-2003
      • 396
      • Venlo

      #3
      hallo Patrick,

      Als ik het goed begrijp zorgt een zwaardere molen er dus ook voor dat je preciezer kunt gooien?
      Heeft dat ook met de hengellengte te maken?
      Zelf heb ik een medium-feeder van 3.60 en onlangs een van 4.50 (F4E Excellence Pro feeder)aangeschaft.voor beide gebruik ik dezelfde molen.(F4E impreza3)Bij de kortere hengel voldoet die molen prima
      maar bij die langere hengel moet ik dan denk ik toch een zwaardere hebben.
      Weer iets geleerd..... bedankt voor je reactie.

      groeten sven
      groeten sven

      Reageer

      • patrick
        Komt net kijken
        • 03-02-2002
        • 62

        #4
        Hoi sven,

        Mischien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd, maar een zwaardere molen gooit niet preciezer. Wat wel belangrijk is dat met een goede molen je verder kan gooien (dat ligt aan de spoel). De reden van de zwaardere molen is dat hij een sterkere as heeft, dus beter bestand is tegen de klappen die de molen krijgt als de korf op het eind van de worp is. Daarnaast heeft een molen met een grotere spoel ook een hogere inhaalsnelheid dan een molen met een kleinere spoel en dezelfde overbrenging. Ik denk dat je met de hengels die jij in je bezit hebt prima uit de voeten kunt hoor. Met een molen erbij kan je ze ook allebei optuigen en bijvoorbeeld twee voerplekken maken. Wat bij mij wel eens gewerkt heeft in de maas is om op de verschillende plekken verschillende voertactieken te gebruiken, dus bijvoorbeeld, de medium hengel op een metertje of 30 met voer, casters en hennep, en de langere hengel op een meter of 65 met voer en geknipte pieren en casters. (het moet dan niet te hard stromen, en het ligt er ook aan wat er een beetje gevangen wordt). De laatste week heb ik gehoord dat er op niet al te lange afstand ontzettend veel voorn gevangen wordt in de maas. Dan zou ik dus nie voeren met pieren maar met gekiemde hennep door m'n voer.

        Reageer

        • sven
          Met enige kennis...
          • 17-10-2003
          • 396
          • Venlo

          #5
          Ik snap het,en zal voortaan effe beter lezen!
          :blush:
          Momenteel vis ik voornamelijk met allround voer om ook voorn te kunnen vangen.
          Waar (welk gedeelte van nederland) vis jij aan de maas?
          Hier waar ik vaker kom ,vang ik de laatste tijd ook joekels van windes!

          groeten sven,
          groeten sven

          Reageer

          • sven
            Met enige kennis...
            • 17-10-2003
            • 396
            • Venlo

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door sven

            Ik snap het,en zal voortaan effe beter lezen!
            :blush:
            Momenteel vis ik voornamelijk met allround voer om ook voorn te kunnen vangen.
            Waar (welk gedeelte van nederland) vis jij aan de maas?
            Hier waar ik vaker kom ,vang ik de laatste tijd ook joekels van windes!

            groeten sven,
            Met twee hengels tegelijk vissen zoals omschreven ga ik proberen als ik de grote vergunning heb.Momenteel heb ik alleen een sportvisakte.

            groeten sven

            Reageer

            • john van den broek
              Specimen Hunter
              • 30-03-2003
              • 1089
              • Venray

              #7
              Hoi Sven,

              Ik denk niet dat Patrick bedoeld met twee hengels tegelijkertijd te vissen maar met twee hengels die allebei op een andere afstand staan ook twee aparte voerplekken te maken. Om de drie korfjes wissel je dan van hengel en dus van voerplek.
              Op een gegevne moment merk je wel op welke voerplek je de meeste beet krijgt en hier ga je je dan ook automatisch op richten.
              Groet John.

              www.baitstore.nl

              Reageer

              • patrick
                Komt net kijken
                • 03-02-2002
                • 62

                #8
                Hoi Sven,

                John is correct voor wat betreft het vissen met twee hengels. Ik bedoelde twee voerplekken. Ik vis vaak in de maas in de buurt van Boxmeer of aan de overkant daarvan in Afferden.

                Reageer

                • john van den broek
                  Specimen Hunter
                  • 30-03-2003
                  • 1089
                  • Venray

                  #9
                  He Patrick,

                  Dat is dicht bij mij in de buurt !!!
                  Afferden heb ik ook wel eens gevist, maar daar moet je zeer ver vissen 65+ meter.
                  Groet John.

                  www.baitstore.nl

                  Reageer

                  • patrick
                    Komt net kijken
                    • 03-02-2002
                    • 62

                    #10
                    Yep John,

                    Mijn vader woont in Afferden en ze hebben daar op de camping een soort van wintercompetitie. Van de zomer hebben ze nog een groot concours georganiseerd. Er wordt inderdaad vaak heel ver gevist daar, maar het ligt ook ontzettend aan de plek waar je zit. Zelf vraag ik het gewoon na de loting aan wat mensen die daar altijd vissen hoe ver ik erin moet. Er zijn mensen die kennen daar iedere stek en weten precies dat als je daar of daar zit hoe ver je erin moet.

                    Reageer

                    • sven
                      Met enige kennis...
                      • 17-10-2003
                      • 396
                      • Venlo

                      #11
                      Hallo John en Patrick,

                      Goeie tip,ga ik donderdag proberen!
                      bedankt voor de hulp.
                      Ik zal laten weten hoe het gegaan is!

                      groeten sven
                      groeten sven

                      Reageer

                      • john van den broek
                        Specimen Hunter
                        • 30-03-2003
                        • 1089
                        • Venray

                        #12
                        Hoi Patrick,

                        Van de zomer, dat moet 26 juli zijn geweest. De camping bestond toen 25 jaar ofzo ???
                        Groet John.

                        www.baitstore.nl

                        Reageer

                        • patrick
                          Komt net kijken
                          • 03-02-2002
                          • 62

                          #13
                          Klopt john! Dan hebben we dezelfde wedstrijd gevist :-)

                          Reageer

                          • john van den broek
                            Specimen Hunter
                            • 30-03-2003
                            • 1089
                            • Venray

                            #14
                            Nee Patrick,
                            We hebben niet dezelfde wedstrijd gevist, ik ben toen naar de wedstrijd in Vierlingsbeek geweest.
                            Groet John.

                            www.baitstore.nl

                            Reageer

                            • viskabouter

                              #15
                              hallo boy's alles goed nou met mij wel. veder wens ik jullie nog veel vis plezier en ik zie je nog wel John.

                              Groetjes John :worm:

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎