up side -down wagler

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

    up side -down wagler

    hallo matchfanaten,

    Ik las in het matchangfishing magazine een artikel over upside -down waglers.
    Dit zouden straight waglers zijn met de pauwen veer op de kop, dus het dikke gedeelte bovenaan.


    heeft er iemand hier enig ervaring hiermee?
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    #2
    Hoi Jeroen,

    Waarom zou je zo'n waggler willen? Volgens mij is het niet goed voor de beetregistratie als je het dikke stuk van de pen als antenne gebruikt. Als het even kan, dan vis ik het liefst met zo dun mogelijke antennes, of orgelpijpjes.
    Carpe Diem

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Ik gebruik zulke wagglers altijd... Ik bedoel, ik maak mijn eigen straight wagglers van pauweveer en dan neem ik altijd het dikke gedeelte als top. Ik heb er eigenlijk nooit echt serieus over nagedacht, maar bij een insert heb je zo logischerwijs het grootste contrast met de insert antenne en aangezien alleen de antenne boven water staat heb je van de rest geen last meer (wet van Archimedes enzo)...
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Eduard telt die wet dan niet zodra de pen onder water getrokken wordt????

        Oh Ja : een lichaam ondergedompeld in een vloeistof ondervind een weerstand die gelijk is aan de verplaatste massa, tenminste zo heb ik het onthouden.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • jeroenk
          zolang er geen ijs ligt..
          • 27-12-2005
          • 1490
          • Oldebroek

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
          Hoi Jeroen,

          Waarom zou je zo'n waggler willen?
          Hey Dennis,

          Ik las dat het gebruikt werd bij lichte onderstroom in het water, dus waarschijnlijk krijg je een stabielere aas aanbieding.

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
            Eduard telt die wet dan niet zodra de pen onder water getrokken wordt????

            Oh Ja : een lichaam ondergedompeld in een vloeistof ondervind een weerstand die gelijk is aan de verplaatste massa, tenminste zo heb ik het onthouden.
            Helemaal juist Douwe, volgens Archimedes is het als volgt:

            Ieder voorwerp dat geheel of gedeeltelijk is ondergedompeld in een bepaalde vloeistof, ondervindt een opwaartse kracht. Deze opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.

            Maar, aangezien bij een insert waggler het gehele lichaam al onder water is maakt het dus in mijn ogen niet uit of de pauweveer ondersteboven danwel bovensteonder is, de opwaartse kracht blijft gelijk, want het gewicht van de verplaatste vloeistof is ook gelijk. Bij het eventuele verder ondertrekken geldt alleen de weerstand van het extra te verplaatsen gewicht van het water door de antenne...
            Maar, de wet van Archimedes is hier niet echt relevant, denk ik, na het lezen van Jeroens laatste reactie. Hoe lager het zwaartepunt, hoe stabieler de pen, vandaar de bodied wagglers. Vandaar dat het ook onlogisch overkomt om bij de pauweveer het dikke gedeelte boven te doen. Ik denk echter dat het bij de straight waggler niet veel verschil maakt, zeker niet bij een pauweveer. Als ik na ga wat een drijfvermogen zo'n klein stukje veer heeft! Ik ken het artikel niet, maar de engelsen kennende zullen ze het wel tot in de perfectie hebben uitgedokterd. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat artikel, Jeroen...
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Ik denk het ook bovendien is de verplaatste massa zo klein dat er feitelijk geen kracht meer op rust.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • jeroenk
                zolang er geen ijs ligt..
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

                #8
                inderdaad, zover had ik het ook ongeveer beredeneerd, daarom vindt ik het niet echt logisch dat het stabieler zou zijn.

                @ Eduard: ik kan het nu niet scannen, maar kort samengevat: het is een reactie op de vraag van een lezer: op een locaal meer vissen veel vissers er met een upside down waggler. hierbij word een gedeelte van de lijn op de bodem gelegt (dus ook het lood.) De dikke antenne dient tegen het ondertrekken van de dobber, door eventuele onderstroom.

                dus in tegenstelling tot mijn eerdere reactie krijg je geen stabielere aasaanbieding.

                Maar dan nog de vraag: waarom ondersteboven? bij een normale montage is de antenne dan toch nog dik zat lijkt mij?

                Reageer

                • Kosmozz
                  Match en Feeder
                  • 25-07-2005
                  • 1959
                  • Hannut

                  #9
                  Het maakt wel uit of het dunne of dikke gedeelte boven water staat omdat het volume niet gelijk is wat zich onder water bevindt. Het maakt verder niet uit, het gaat alleen om het volume dat zich boven het wateroppervlak bevindt. Ik denk dat het omdraaien van de pen nuttig is voor het vissen op stromend water. Als je vist met een sleepje, dan zal een dikkere antenne minder snel ondergetrokken worden dan een dunne. Krijgen we een scan te zien Jeroen?
                  Carpe Diem

                  Reageer

                  • jeroenk
                    zolang er geen ijs ligt..
                    • 27-12-2005
                    • 1490
                    • Oldebroek

                    #10
                    volgens mij posten wij tegelijk maar je hebt inderdaad gelijk

                    Reageer

                    • Kosmozz
                      Match en Feeder
                      • 25-07-2005
                      • 1959
                      • Hannut

                      #11
                      Kan gebeuren he hahaha

                      Ik heb trouwens nog G8 lak voor je
                      Carpe Diem

                      Reageer

                      • Eduard
                        Moderator
                        • 11-08-2004
                        • 3278
                        • Sappemeer

                        #12
                        De engelsen vissen met een heel andere filosofie dan wij, wat dobberkeuze betreft. Wij zoeken de dobber bij het soort water, zij de dobber bij de vissoort en daaraan gekoppeld de aassoort. In bv de DVD's "On Your Doorstep Fishing with Keith Arthur", "Waggler Fishing and Dave Harrel" of "Waggler Fishing with Bob Roberts" wordt dat iedere keer even heel simpel uitgelegd: de insert waggler voor het vissen boven de bodem op kleine vis en een gewone straight waggler voor het vissen op grotere vis of met grotere/zwaardere aassoorten, juist vanwege die dikkere bovenantenne, de wet van meneer Archimedes dus. Door de pauweveer om te keren krijg je allicht een nog dikkere bovenantenne en alle beetjes helpen, gewoon heel praktisch. Met een insert en een sleepje sla je gegarandeerd tien keer voor nop aan, gewoon omdat je denkt dat je beet hebt omdat je dobber onder getrokken wordt...
                        De bodied waggler is meer voor onze wateren, in engeland zat men niet echt te "powermatchen" op grote afstanden en was een bodied waggler niet echt nodig. Tegenwoordig natuurlijk wel, maar vroeger sneden die engelsen gewoon aan het water een pauweveer op lengte en gingen daar mee vissen.

                        Stabiliteit krijg je door simpelweg een langere (houdt tevens in een zwaardere) dobber te gebruiken: Door het grotere drijfvermogen heb je meer lood nodig, maar door de lengte komt je lijn ook dieper te liggen en heb je dus minder last van golfjes e.d. Vis je met een blok lood op de bodem maakt het allemaal niet meer uit, dan verankert je lood het aas op de bodem en heb je dus ook een stabiele aas aanbieding. Wat je dan wel weer kunt krijgen is dat je dobber door de stroming onder getrokken wordt...
                        groet,
                        Eduard

                        Reageer

                        • jeroenk
                          zolang er geen ijs ligt..
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

                          #13
                          Die DVD's zou ik graag eens willen zien

                          Overigens gebruik ik weinig inserts meer: ik gebruik alleen nog maar verwisselbare antenne's.

                          off topic: Laatste selectie wedstrijd aan het beukerskanaal, als er boten langskwamen gebruikte ik tegen het klotsen een straight waggler van 8 + 0,6gram !!!
                          de reactie's van de omstanders als je dan vis vangt aan zo'n lange pen

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎