welk draadje

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    welk draadje

    "Welk draadje" is een beetje een oneerbiedige aanhef. Ik stond Zaterdag in de viswinkel voor het rek met visdraad en toen dacht ik : als nou iemand zich voorneemt om te gaan vissen dan wordt hij toch al kierewiet bij de gedachte om uit dat rek het juiste rolletje draad te kiezen. Ik - die zonder aanmatiging - zich toch een redelijk ervaren visser mag noemen, denk er zelf wel eens over na of ik überhaupt wel de goede draad heb. Er zijn draden die 10 honderste vermelden, maar die eigenlijk 12 zijn. Aangezien ik wedstrijden vis en daar natuurlijk voor de brasem ga, wil ik eigenlijk van onze brasemvrienden wel eens weten welk lijntje zij gebruiken (eeehhh ik bedoel geen heroïne of cocaïne)
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
  • lex

    #2
    Hoi mini,

    Voor onderlijnen gebruik uitsluitend sensas lijnen.
    Voor de vaste hengel gebruik ik Palmer feeling. Een superlijntje in de diktes 0.062 / 0.067 / 0.074 en 0.083.
    Voor de feeder gebruik ik Classic new van 0.10 tot 0.16 .
    Moet het nog dikker dan pak ik G-line.
    Het voordeel van sensas vind ik de dikte. 0.062 ik ook echt 0.062.
    Daarbij komt de treksterkte die niet gering is en de soepelheid van de lijn. Dit laatste is het belangrijkste van een lijntje wat door veel vissers wel eens wordt vergeten.
    Met een stugge lijn kan er in mijn ogen nooit sprake van een natuurlijke aasaanbiening zijn.

    voor mij is er dus maar een soort lijn en dat is die van Sensas.

    Reageer

    • minimus
      Specimen Hunter
      • 19-03-2003
      • 1203
      • Tilburg

      #3
      Lex, wat gebruik je dan als er "platte" te vangen zijn van 50++
      Dan vrees ik dat je met 0.83 er niet komt. Wat is die G-line precies want die ken ik niet. Ik vis zelf met albatros MINIMA (heeft niks met mijn naam te maken) maar dat is een Duits product. Daar wordt van gezegd (en Duitsers gaan op zeker ook met vissen) dat 10- honderste geen 10 honderste is maar 12- honderste
      Als je echter naar de trekkracht kijkt dan die opmerking larie.
      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Ik geloof dat het verstandig is niet meer zo laat op het forum te komen want daar komt kwatspraat van. Ik heb zelf een rol G-line in m'n kist zitten (sorry Lex) en ik vis niet met MINIMA van Albatros maar met MAXIMA CHAMELEON. Vindt dit persoonlijk een bijzonder sterke draad. Maar ik voeg daar onmiddelijk aan toe, dat met de hedendaagse technieken er volgens mij geen "slechte" draad meer is ??!!
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • kantvisser
          Bart Van Peborgh
          • 24-12-2002
          • 837
          • Koningskooikt

          #5
          Ik gebruik tegenwoordig Gorrila van Tubertini, zeer sterk en ideaal om op brasem te vissen.
          Groeten van Kantvisser

          Bart Van Peborgh
          Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
          Koning 2004

          http://mokabe.be

          Reageer

          • lex

            #6
            hoi mini,

            Maxima is inderdaad een goede lijn.
            Ik zou hem alleen niet gebruiken als onderlijn daar vind ik hem te stug voor.
            Als ik brasem van 50 + ga vangen vervang ik mijn onderlijn naar 10/00 Classic new.niet dat je ze met 0.083 niet kunt vangen maar je hebt iets meer te vertellen.
            Ik heb het over deze diktes in combinatie met elastiek.

            Reageer

            • dim
              Komt net kijken
              • 16-11-2002
              • 85
              • Ingelmunster

              #7
              Dag allemaal
              Ik vis meestal met de feeder , soms met de match en de laatste tijd ook met de stok . Met de feeder heb ik altijd een hoofdlijn van gevlochten draad ( fireline , de beste ) als onderlijn gebruik ik Gamakatsu G-Line . Tot 0.10 mm is die juist , 0.12 is gemeten bijna 0.13 . met de match vis ik als hoofdlijn Maxima , die zinkt goed en er zit niet zo veel rek op maar het nadeel is dat hij flink afwijkt van de opgegeven maat . 0.10 = 0.12 of 0.13 . Met de stok vis ik als hoofdlijn de G-Line en als onderlijn Drennan Double Strength . Een juiste en zeer soepele lijn . Ik heb die Drennan met de feeder en match geprobeerd maar het nadeel is dat die teveel kinkt wanneer je indraaid .

              Groetjes Dim

              Reageer

              • minimus
                Specimen Hunter
                • 19-03-2003
                • 1203
                • Tilburg

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door kantvisser
                Ik gebruik tegenwoordig Gorrila van Tubertini, zeer sterk en ideaal om op brasem te vissen.
                Ik weet dat jij "rechtdoor" vist Kantvisser, welke dikte gebruik je dan. Ik heb overigens van deze draad nog nooit gehoord.
                Is die toevalllig van MILO ?
                As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                Reageer

                • minimus
                  Specimen Hunter
                  • 19-03-2003
                  • 1203
                  • Tilburg

                  #9
                  Vraagje aan Lex. Jij zegt met onderlijnen van Sensas te vissen. Ik kom die ook regelmatig tegen maar nooit in de goeie lengte. Dat begint bij 40 cm tot aan 100 cm toe.(en vaak ook nog de -voor mij-verkeerde haak) Bij Vlemmix heb ik ook nog nooit onderlijnen gezien van 20 cm. Betekent dit dat jij je onderlijnen allemaal in zit te korten of is jullie assortiment inmiddels wel uitgebreid met kortere onderlijnen ??
                  As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                  Reageer

                  • lex

                    #10
                    Hoi mini,

                    Ik maak mijn onderlijnen altijd zelf.
                    Daar door kan ik ze op elke gewenste lengte maken.

                    Dim, je zegt dat je met maxima op de match vist. Dat is een van de betere lijnen om te matchen. Omdat hij zo goed zinkend te maken is. Maar je zegt dat er weinig rek op zit en dat klopt niet.
                    Maxima is een van de meest rekkende lijn die er bestaat.
                    De meeste nylon zit op ongeveer 10 % rek. Bij maxima is dit maar liefst 18 %. Dus juist meer rek in plaats van minder.
                    Ik wil er wel aan toevoegen dat je hier gewoon mee door moet vissen want het is een van de betere lijnen om te matchen

                    Reageer

                    • Loek van Kersbergen
                      Met enige kennis...
                      • 03-01-2003
                      • 289
                      • Lekkerkerk

                      #11
                      Hoi Allemaal,
                      Ik denk dat het een groot verschil is, met welke techniek je vist voor
                      wat betreft het gebruiik van onderlijnen. Heb je de JUISTE combinatie
                      van elastiek en lijn ( dus bijv gŽŽn elastiek 12 met 0.07 onderlijn) dan
                      kan je met hele dunne onderlijnen nog behoorlijk grote vis landen, als
                      je tenminste weet hoe op de juiste manier de vis te drillen.
                      Vis je rechtdoor en met een spriet of versneden top dan zal je vaak wat
                      kwetsbaarder zijn in het landen van zware vis op dunne lijnen.
                      Wat merk betreft maakt het mij vaak niet eens zo heel veel uit. Op mijn
                      werk hebben wij regelmatig vislijnen getest en vooral gekeken naar de
                      dikte die aangegeven werd op de lijn verpakking en de werkelijke
                      dikte. Geloof me, mijn micrometer is uitstekend, maar afwijkingen in
                      vooral de dunnere lijnen zijn soms zomaar 20% (!!).
                      Eerlijk is eerlijk ook in Sensas ( wat ik toch een betrouwbaar en in de
                      regel een goed merk vind) zijn de afwijkingen behoorlijk groot!
                      Ook voor lijnen is het weer zo, dat erg veel materiaal uit dezelfde
                      fabrieken komt. Geeft ook niets. Als je vertrouwen hebt in een lijn en
                      die vist voor jou prettig en betrouwbaar, gewoon gebruiken.
                      Voor de match zoek ik ook altijd naar zinkende lijnen ( Anglaise Lijn).
                      Sensas heeft daar inderdaad behoorlijke lijnen in, maar ik heb ook al
                      goede lijnen gehad van bijvoorbeeld Asso, Shimano (silk shock), en
                      andere fabrikanten.
                      Waar je wel op moet letten is dat je secuur omgaat met het legen van
                      knopen op een lijne en het plaatsen van lood op de lijn.
                      Veel succes allemaal.
                      Groetjes,
                      Loek
                      ****************************
                      MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                      ****************************

                      Reageer

                      • kantvisser
                        Bart Van Peborgh
                        • 24-12-2002
                        • 837
                        • Koningskooikt

                        #12
                        Hoy Minimus

                        Gorilla UC-4 is van het merk Tubertini, er zijn twee kleuren in donkerbruin en groen, ik gebruik altijd de dorkerbruine, meestal vis ik met 0.14 (zeker in de zomer als de brasem goed los is) in de winter of het voorjaar vis ik met 0.12 of 0.10.
                        Waar ik ga vissen bestaat altijd de kans dat je een karper (van 2a 3kg) vastslaat en met die 0.14 zijn die makkelijk te vangen.


                        [Gewijzigd door kantvisser op vrijdag 23 Mei 2003 @ 12:30]
                        Groeten van Kantvisser

                        Bart Van Peborgh
                        Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                        Koning 2004

                        http://mokabe.be

                        Reageer

                        • rikkie1
                          Frequent aanwezig
                          • 09-01-2003
                          • 161

                          #13
                          Mijn combinatie is sensas feeling competition 12 of 10/100 als hoofdlijn en sensas palmer 10 of 8/100 als onderlijn ( 20 cm)
                          Mijn onderlijnen maakt ik zelf.
                          Wij hebben op ons werk verschillende toestellen staan waar we de treksterkte en dikte van de visdraad op kunnen meten. Ik ga hier eens een uurtje aan besteden en laat jullie het resultaat weten.

                          Wordt vervolgt

                          Groeten

                          Rikkie
                          Don\'t worry be happy

                          Reageer

                          • minimus
                            Specimen Hunter
                            • 19-03-2003
                            • 1203
                            • Tilburg

                            #14
                            Het zou mooi zijn Rikkie als je dan lijnen pakt die hier de revue gepasseerd zijn. Dan weten we gelijk hoe de vlag erbij hangt.
                            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                            Reageer

                            • javah
                              Frequent aanwezig
                              • 25-05-2003
                              • 173

                              #15
                              Alles wat ik zie is nieuw dus ook dit. Ik kan me voorstellen dat lijnen allemaal anders zijn maar zou het uiteindelijk nou een wezenlijk verschil maken welke je neemt.

                              Ik heb een tijdje geleden een nieuwe stok gekocht en daar moesten ook lijnen bij een aangezien ik het eerste setje gelijk verspeelde door vast te blijven zitten heb ik dus maar gelijk besloten om mijn onderlijnen zelf te maken. dus ik moest lijnen hebben en toen wist ik niet welke dikte en welk merk. Ik heb wat gekozen maar ik vermoed dat alles wel kan mits je de juiste dikte hebt.

                              dus ik heb g-lines gekocht van gamakatsu niet wetend of het goed is of niet. en ik zie het komend weekend wel voor het eerst.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎