molens

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • wimwijchen
    Komt net kijken
    • 27-03-2007
    • 74
    • wijchen

    molens

    Beste vissers, ik ben een beginnende strandvisser en ben nu op zoek naar een goede molen om vanaf het strand te vissen. Ik vraag mij nu af wat het verschil is tussen een bootmolen en een strandmolen. Ik neem aan de inhaalsnelheid maar waar ligt de grens en waaraan moet een strandmolen voldoen.
  • erwin-van-schilt
    Met enige kennis...
    • 19-02-2006
    • 296
    • Halsteren

    #2
    een strandmolen heeft vaak een hoger inhaalsnelheid dan een boot molen.
    Denk er ook aan dat een bootmolen meer te verduren krijgt, minimaal 200 gram lood bv.

    Hiermee zijn bootmolens dus vaak een slag zwaarder en robuuster dan een strandmolen.

    Zorg voor een grote spoel die het liefst kruislings opwind. hiermee heb je de minste weestand bij het werpen, wat resulteerd in verdere worpen.

    R-win
    http://erwin.vist.nl

    Reageer

    • Harolddick
      zeevisser
      • 11-09-2008
      • 42
      • Burgum

      #3
      Winwijchen,

      Een bootmolen of een strandmolen, soms maakt het niet veel uit.
      Een molen zou je voor beide doeleinden kunnen gebruiken.
      Als je molen wat aan de lichte kant is moet je eerst de vissen een stuk naar boven hijsen en dan snel aan de molen draaien.
      Anders heb je kans dat je hoofdas van je molen na verloop van tijd te veel te voorduren heeft gehad en krom kan worden.

      Bij een reel heb je dat niet. Echter, als je een reel bij strandvissen gebruikt moet je wel met een reel kunnen werpen.
      Dat vereist zeker enige oefening.

      Als je denkt voor de komende jaren strandvisser te gaan worden, koop dan een goede molen.
      Kost een paar centen, maar dan heb je tenminste wat.

      Heb onlangs zelf een shimano ultegra gekocht en je voelt toch verschil met "goedkopere" molens.

      Succes,
      Harolddick

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎