vraagje

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • stokvisser
    Komt net kijken
    • 10-09-2003
    • 52

    vraagje

    als er op een vaste stok staat bv. max 20/00, is dit dan wel te betrouwen?
    niet elke 20/00 heeft dezelfde trekkracht, niet toch? en wat als je niet volle stok vist?
  • vinny
    Komt net kijken
    • 07-08-2003
    • 85

    #2
    ik doe het altijd zo stokvisser
    staat er op een stok max. 20/100 dan zal ik er nooit meer dan 18/100 aanhangen altijd 2/100 minder !
    vang ze ! ! ! ! !

    Reageer

    • kantvisser
      Bart Van Peborgh
      • 24-12-2002
      • 837
      • Koningskooikt

      #3
      Als er 0.20 opstaat dan mag je er zeker een 0.20 aandoen, dat is geen enkel probleem, de meeste stok fabricanten zetten er altijd iets minder op dan de stok kan verdragen, dit wil zeggen dat als er 0.20 opstaat zal de stok zeker een 0.22 afkunnen.
      Een goede tip is als je een nieuwe stok koopt waar 0.20 opstaat, de eerste maal dat je ermee gaat vissen direct er een 0.20 aandoen en testen op sterkte (trekken aan die vis) dan weet dircect wat je stok waard is, en als de eertse keer direct stokbreuk hebt kan je nog terug mee naar de visgeriefwinlel, hoe langer je wacht om die stok te testen hoe minder kans je hebt om een nieuw deel krijgen bij breuken.
      Groeten van Kantvisser

      Bart Van Peborgh
      Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
      Koning 2004

      http://mokabe.be

      Reageer

      • Janneman

        #4
        Ik ben het eens met Vinny.
        Met mijn stok (staat op: Line up to 0.25 mm) neem ik het zekere voor het onzekere: ik zal daarmee nooit verdergaan dan 22/00 of 24/00.

        Dat adviseer ik je ook. Kantvisser kan ook gelijk hebben, maar misschien is dat een maximumbelasting wat er op de hengel staat. De ene hengel kan 24,50 mm overleven en de andere 25,50...
        Ieder hengel toont een afwijking zoals op mijn laboratoriumwerk. De stoffen geven nooit allemaal precies hetzelfde waarden ook al werk ik zo secuur... :~

        Reageer

        • kantvisser
          Bart Van Peborgh
          • 24-12-2002
          • 837
          • Koningskooikt

          #5
          Inderdaad janneman dat is dan ook de reden waarom fabrikanten altijd minder aangeven dan de stok aankan, ik zou geen stok verkopen waarvan ik weet dat de maximum belasting 0,20% en dan er 0,20 laten opdrukken, Nee hoor dan zou ik er 0,18 of 0,16 laten opdrukken.
          Als je dan zoals jij met een 0,14 gaat vissen moet helemaal geen bang hebben om de stok te breken.
          Groeten van Kantvisser

          Bart Van Peborgh
          Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
          Koning 2004

          http://mokabe.be

          Reageer

          • warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1496
            • haacht

            #6
            Das zeker te betrouwen. Staat op de mijne ook tot 20/00. Ik vis daar mee op die karperputten hier in de buurt. Op volle lengte durf ik er een 22/00 aanhangen ook.
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

            Reageer

            • Theo van Berner

              #7
              Je hebt gelijk Bart. Fabrikanten stellen hun maximum altijd zo'n 30% naar beneden. Dus bij 26/00 hoef je het pas benauwd te krijgen als de stok 20/00 aangeeft. De fabrikant wil nou eenmaal geen klachten en declaraties hebben door heel precies de max. lijndikte aan te geven. Zetten ze er 26/00 op, dan zou 1 op 30 henegels knappen. Dat kost geld, en daar doen ze het niet voor. Ze willen overhouden.

              Reageer

              • warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1496
                • haacht

                #8
                Heb al menig magic power zien breken met 23/00 er op. Volle stok. Maja das na een karper of 5 van 5 tot 8 kilo.
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                Reageer

                • Swingtip
                  Frequent aanwezig
                  • 18-02-2004
                  • 142

                  #9
                  Doordat je met een dikke lijn vist heb je vaak ook meer lood nodig. De meeste fabrikanten zetten dat er niet bij. Je hebt immers ook werphengels die 2 t/m 20 gram werpen. Als je dan na gaat dat je voor 5 gram werpvermogen een 14/00 lijn gebruikt en bij 20 gram is dit al 30/00. De fabrikanten zetten deze marges er meer op om zorgen dat ze ten allertijden zijn gedekt. Eigenlijk is dus ook zo met een vaste stok. Het is een veilige marge. Waarschijnlijk is jou hengel het beste geschikt voor 16/00.
                  Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                  Reageer

                  • warhead
                    Specimen Hunter
                    • 27-09-2003
                    • 1496
                    • haacht

                    #10
                    Tot voor kort kon ik op mijn stok gemakkelijk een 20% hangen. ( platil soeveran) Nu ben ik overgeschakeld op Gorilla en daarstraks bij de dril van men 2de karper kreeg ik het toch benauwd. Dacht dat ik men exodus vaarwel kon zeggen en dit met een 16% hoofdlijn en 14% onderlijn. Heeft er iemand ervaringen met deze draad? Ik durf echt wel nie verder dan de 16% gaan terwijl er op de stok 20% staat en jullie ervan overtuigd zijn dat ie dan meer moet aankunnen.
                    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                    Reageer

                    • Cor Jagt
                      Sportvisser
                      • 02-03-2003
                      • 600
                      • Emmen

                      #11
                      Ik denk dat je veel meer de trekkracht van de lijn in de gaten moet houden
                      dan de dikte waar hier steeds over gesproken wordt.
                      Pak maar eens drie verschillende merken en niet één heeft dezelfde trekkracht.
                      BV> Je zou maar een hengel hebben van een jaar terug zeg dat er 0,20 op staat
                      en de techniek van nu maakt een lijn van 0,20 die veel sterker is dan de lijn van een jaar terug.
                      Dus ik zou gewoon op het rolletje platil soeveran kijken of er iets op staat over trekkracht ,
                      en dan de andere lijn kiezen met die trekkracht.
                      Een visgroet "Opa" Cor Jagt

                      Reageer

                      • Swingtip
                        Frequent aanwezig
                        • 18-02-2004
                        • 142

                        #12
                        Vaak komt de trekkracht die word aangegeven ook door dat de diameter dikker is geworden. Hoevaak gebeured het niet dat je eendikkere lijn hebt dan staat aangeven. Dus vind ik lijn dikte en trekkracht belangrijk doordat je beide in evenwicht moeten zijn voor het juiste gebruik van een hengel.
                        Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎