vissen er nog veel mensen met een swingtip

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Swingtip
    Frequent aanwezig
    • 18-02-2004
    • 142

    vissen er nog veel mensen met een swingtip

    Ik zelf ben vervent swintip visser ultra licht of wat zwaarder. Waar ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die hier mee vissen. Ik zelf ken paar maar nog is bar weinig voor een visserij die zo boeiend en scherp te vissen is.
    Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.
  • swa
    Theoreticus
    • 09-05-2003
    • 718
    • Tienen

    #2
    Ik vis meestal met de vaste hengel maar als ik feedervis en het is stilstaand water heeft de swingtip nog altijd de voorkeur.
    Zo'n uitzwaaiende swingtip daar kan niets tegenop.

    Reageer

    • Swingtip
      Frequent aanwezig
      • 18-02-2004
      • 142

      #3
      Uit wat voor een blank is deze hengel dan gemaakt dat je met een swingtip kunt vissen. Ik probeer een blank te vinden om zelf een swingtiphengel te maken om mee te feederen.
      Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

      Reageer

      • Lex van den Ende
        Met enige kennis...
        • 23-01-2003
        • 402
        • Tilburg

        #4
        Hoi,

        Ik vis ook graag met de swingtip.
        Ik heb vorig jaar een 1.25 ponds daiwa hengel gekocht, waar een schroeftopoogje op zit. Door de schitterende parabolische actie van de hengel is hij uitermate geschikt voor het "swingen". Hij is 3.60 lang. Ik gebruik hem ook graag als ik met een maiskorreltje of een broodkorst op karper ga vissen. Het is een superzacht hengel mat een ijzersterke ruggegraat. Carbon blank.
        Groeten,

        Lex.

        Reageer

        • Swingtip
          Frequent aanwezig
          • 18-02-2004
          • 142

          #5
          Ik weet genoeg over gewone blanks maar het gaat mij om een blank om te swingtippen waar mee je een voer korf kunt weg zetten. Ik bouw zelf hengels voor mezelf dan. Wie weet in de toekomst nog eens te beginne als hengelbouwer
          Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

          Reageer

          • Deputy
            Sportvisser
            • 04-02-2002
            • 606
            • Lille

            #6
            Ik vis wel eens met de swingtip en dit enkel in optimale omstandigheden en als het nodig is.
            Anders gebruik ik de contra-quiver.

            De hengel dit ik ervoor gebruik is een Alan Brown (AB) die niet meer gemaakt worden (spijtig genoeg).

            Is nog één van de eerste carbons die er waren.
            Top eraf en aangepast zodat mijn swingtips er op pasten.
            Is een 11,4 voet.
            Nu denk ik dat je naar de lichte holglas stokken zult moeten gaan
            groetjes van Deputy Dog

            ---------------------------
            http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
            http://www.marcelvandeneynde.be

            Reageer

            • Lex van den Ende
              Met enige kennis...
              • 23-01-2003
              • 402
              • Tilburg

              #7
              Hoi Dep,

              Ik ken de AB hengel die je bedoelt......een vriend van mij heeft er ook eentje.
              Ik zal mijn swingert meenemen naar de interland kun je die eens bekijken. Ik denk dat je verbaast kijkt als je dat stokkie in de hand hebt. Dat had ik ook namelijk..........
              Groeten,

              Lex.

              Reageer

              • Swingtip
                Frequent aanwezig
                • 18-02-2004
                • 142

                #8
                Dan heb ik nog een vraagje aan jullie wedstrijd vissers. Word er tijdens wedstrijden bijvoorbeeld veeel gebruik gemaakt van een swintip en zo ja welke.
                Wil graag beginnen met wedstrijd vissen maar hou niet zo erg van een vaste stok.
                Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                Reageer

                • Lex van den Ende
                  Met enige kennis...
                  • 23-01-2003
                  • 402
                  • Tilburg

                  #9
                  hoi swingtip,

                  Tijdens wedstrijden wordt eigenlijk mooit gebruik gemaakt van een swingtip. Simpel omdat de omstandigheden optimaal moeten zijn om er mee te kunnen vissen. Veel vaker wordt dan de feeder of het pickertje gebruikt.
                  Groeten,

                  Lex.

                  Reageer

                  • Swingtip
                    Frequent aanwezig
                    • 18-02-2004
                    • 142

                    #10
                    Een pickertje stamt weer af van de quivertip word deze dan niet gebruikt. Als je bijvoorbeeld een lichte quiver maakt of koopt bij schreiner dan vis je toch scherper dan een picker toch of ik het mis. Ik namelijk nog nooit met een picker gevist, maar ik ben bang dat de ogen te veel weerstand bieden.
                    Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                    Reageer

                    • Deputy
                      Sportvisser
                      • 04-02-2002
                      • 606
                      • Lille

                      #11
                      De swingtip gebruik ik ook niet meer. In de plaats daarvan gebruik ik dan de contra-quiver.

                      En wat de weerstand betreft van eren quivertop. Die is minimaal, als je maar een type gebruikt dat licht genoeg is.
                      groetjes van Deputy Dog

                      ---------------------------
                      http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                      http://www.marcelvandeneynde.be

                      Reageer

                      • Theo de Kreij (van Berner

                        #12
                        Hoi Swingtip.
                        Als je dan toch zelf gaat bouwen, bouw dan eens een blank op met extra ruimte tussen het startoog en het tweede oog. Monteer daar dan je (demontabele) swingtip tussen, op een veer, en je zal versteld staan van het effect. Ik heb er 1 in de kist liggen die ik in no time kan monteren en dus direct kan inspelen op de omstandigheden.

                        Reageer

                        • Swingtip
                          Frequent aanwezig
                          • 18-02-2004
                          • 142

                          #13
                          Theo bedoel je een springtip. De spingtip is ook weer een voor loper van de quivertip waar wel wind gevoelig
                          Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                          Reageer

                          • maxwi

                            #14
                            Hoi Swingtip,

                            Theo bedoelt een Poly Butt. Dit is een contra-quiver die (in principe) tussen het startoog en het eerstvolgende wordt geplaatst. Indien je je hengels zelf bouwt is het in het geheel niet nodig hier rekening mee te houden . De juiste verdeling van de ogen op de blank is veel belangrijker. Bij het plaatsen van de poly is het bepalen van de goede plek een vereiste omdat bij het indraaien van de lijn de tip richting het topoog moet wijzen, want anders loopt de boel vast. Deze plaats op de blank kan dus ook makkelijk tussen de volgende 2 ogen zijn. Het verklikkersysteem is in principe ongevoelig voor harde wind en golfslag omdat je met de top onder water vist met de hengel bijna recht voor je afgesteund (op 1 uur). De aanbeet wordt bijna recht onder je neus geregistreerd. Voor het vissen in stromend water is de Poly Butt ongeschikt.
                            In Witvis Totaal nummer 2 staat een uitgebreid artikel van mij over deze beetverklikker. Als het nummer nog voorradig is, is het tegen gereduceerde prijs na te bestellen bij Publishing House in Doetinchem.

                            Max Wigt

                            Reageer

                            • Swingtip
                              Frequent aanwezig
                              • 18-02-2004
                              • 142

                              #15
                              Ik hou het denk ik toch maar op de swingtiphengel. Van hier uit ga ik wel verder klooien ik vind vanzelf wel een leuk blankje voor het feedereren.
                              Met wat voor tips vissen jullie zoal.
                              Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎