feedertoppen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • patrick vd broek
    Newbie
    • 22-04-2003
    • 14

    feedertoppen

    geachte forumgebruikers

    wie kan mij vertellen wanneer je wat voor een top
    moet gebruiken je namelijk soepele toppen medium en stug.
    maar wanneer gebruik je wat dit heeft natuurlijk ook weer te maken met diverse omstandigheden.
    ik hoop op reacties zodat ik er iets wijzer van kan worden.
    met vr. gr. patrick vd broek
    patrick vd broek
  • dennis
    Newbie
    • 18-11-2002
    • 31

    #2
    patrick,

    je moet de keuze van je top aanpassen aan de stroming.
    D.W.Z: staat er geen stroming,dan gebruik je een soepele top....staat er veel stroming,gebruik dan een zo stug mogelijke top.

    succes

    Reageer

    • viskabouter

      #3
      ha die petje ben je ook langs geweest ik weet het ook niet. Maar verder is alles prima en ben flink met de vaste stok aan het oefenen.De groeten. :worm: :fish:

      Reageer

      • patrick vd broek
        Newbie
        • 22-04-2003
        • 14

        #4
        beste dennis

        bedankt voor de info.
        geldt dit principe ook voor het afstand vissen dan.

        groetjes patrick
        patrick vd broek

        Reageer

        • patrick vd broek
          Newbie
          • 22-04-2003
          • 14

          #5
          ha die viskabouter
          met die vaste stok komt het wel goed met jou
          je moet maar eens een keer mee gaan naar alem
          daar kun je flink vis trekken met de stok.

          groetjes patrick
          patrick vd broek

          Reageer

          • Christ

            #6
            Hallo Patrick.

            Feedertoppen en feederhengels dat is een verhaal appart. Je hebt ze in alle maten en soorten en om daar nog wijs uit te worden is al een hele klus.
            Hoe en wat moet je inzetten bij het vissen en waarom gebruik je dan die hengel en die top?
            Bij aankoop van een feederhengel beginnen de problemen al. De hengel moet bij je passen en bij de manier van hoe je er mee wilt vissen.
            Als je een auto koopt ben je een uur bezig met de zitting af stellen.
            Als je een fiets koopt wordt ie helemaal afgesteld zodat je er goed op kunt fietsen.
            Als je een hengel koopt moet je, je zelf aanpassen.
            De hengel zou ook aangemeten moeten worden maar dat is niet aan de orde.
            De lengte van je armen, de kracht waar mee je kunt gooien of de snelheid van de armbeweging, zijn allemaal punten die bepalen wat voor hengel dat je moet hebben.
            Daarom is het ook zo dat de ene wel met een bepaalde hengel overweg kan en de andere niet.
            Daarbij moet je niet vergeten welke korf dat je gebruikt op wat voor water je gaat vissen en wind speelt ook een grote rol.
            En dan heb je nog welk snoer dat je gebruikt.
            Dat alles maakt het spannend en of dat je veel of wijnig vis zult gaan vangen.
            Een ding is zeker de meeste vissen met te zwaar materiaal en dat komt de beet registratie niet ten goede.
            De hengel met top hoeft niet zwaarder te zijn om je voerkorf op de visplaats te krijgen.
            Dikwijls zie je dat als iemand op 30 meter afstand vist zijn klip los maakt en naar 60 meter gaat. Dat kan natuurlijk niet goed zijn. Hij viste dan op 30 meter te zwaar of breekt zijn hengel om op 60 meter te komen. Ik wil hier nog op terug komen want daar is nog veel over te vertellen

            Vis niet te zwaar.

            Groetjes
            Christ.

            Reageer

            • patrick vd broek
              Newbie
              • 22-04-2003
              • 14

              #7
              beste christ
              allereerst bedankt voor je reactie het is voor mij alleen maar nuttige informatie want ik wil 1 worden met mijn hengels.
              ik wacht daarom ook met smacht naar het vervolg van je verhaal want ik weet dat ik er veel van kan leren.
              vriendelijke groeten patrick
              patrick vd broek

              Reageer

              • Eagel
                Newbie
                • 14-04-2003
                • 21

                #8
                Stomme vraag misschien, maar zouden de kleurtjes van de top van de hengel een mate van stugheid of soepelheid
                kunnen aangeven? Of is dat gewoon iets wat jezelf gewoon het fijnst vind vissen. Persoonlijk vind ik groen namelijk
                helemaal niks...

                Reageer

                • john van den broek
                  Specimen Hunter
                  • 30-03-2003
                  • 1089
                  • Venray

                  #9
                  Eagel,

                  Vragen kunnen nooit stom zijn, er kunnen wel domme antwoorden gegeven worden.
                  Op het moment dat je een vraag steld ben je niet zeker van iets of je weet er helemaal niets van, vandaar een vraagstelling.

                  Terugkomen op de kleur van de toppen, ik denk dat dat niets met de stugheid van de top te maken heeft, maar eerder met de voorkeur van de klant welke kleur top hij wil gebruiken. Denk hierbij aan de achtergrond waartegen je de top moet kunnen zien.

                  Groet John.
                  Groet John.

                  www.baitstore.nl

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    Dat is volgens mij inderdaad een kwestie van smaak. Ik vis meestal op stilstaand water en ik vind mijn witte top waardeloos. Ik vis altijd met de groene (die top die jij niks vindt Eagel)
                    Ieder zijn voorkeur en afkeer blijkbaar !!
                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    • patrick vd broek
                      Newbie
                      • 22-04-2003
                      • 14

                      #11
                      beste eagel
                      de kleur maakt inderdaad niets uit.
                      dat is gewoon de voorkeur die je hebt.
                      ik begreep van christ namelijk dat de toppen met nr. werken,daarom kun je hier het beste een vraag over aan christ stellen die kan je hier geloof ik wel wat meer duidelijkheid over geven.we worden er allemaal alleen maar wijzer van.
                      en john heeft inderdaad gelijk dat er geen domme vragen bestaan want als je alles weet hoef je ook niets te vragen.
                      en geloof me maar we zijn allemaal mensen die ook altijd vragen en antwoorden hebben voor elkaar
                      patrick vd broek

                      Reageer

                      • Christ

                        #12
                        Wat moet ik nou over toppen vertellen? Het is zo verschrikkijk moeilijk om daar iets over zeggen. Geen een top is het zelfde, geen een hengel is het zelfde en de kleur of de oz code is van elk merk niet op elkaar afgestemd. Eigelijk is het maar een ratje toe met die toppen.
                        Je koopt een feederhengel van 700 gulden en dan denk je toch dat je iets goeds hebt, mooi niet dus. Van de drie toppen die er bij waren zijn er twee die wel top heten maar het niet zijn.
                        Als je dan zo,n hengel thuis gaat uit proberen wat betrefd buiging dan zie je dat het niet klopt.
                        De afbuiging is niet goed, de topogen staan niet op hun plaats en zo ben je weer avonden bezig om dat allemaal weer op orde te krijgen.
                        Of je nu een strakke of een slappe hengel hebt, altijd zal ie een perfecte afbuiging moeten hebben.
                        Er zal nergens een valze bocht in moeten zitten als je de hengel gaat belasten. Met belasten bedoel ik drie keer het gewicht aan de hengel hangen wat de hengel eigelijk mag hebben.
                        Als je de hengel horizontaal op gesteld hebt hangt nu de top recht naar beneden. Als de top niet zowat recht naar beneden hangt dan is de top te dik voor die hengel.
                        Als je een top hebt van met een oz indicatie geeft dat aan hoe sterk je top is. Een oz is ongeveer 30 gram. Als je dus een top hebt van 3 oz dan kun je daar mee een voerkorf weg zetten van ongeveer 90 gram.
                        Als je nou een top hebt waar niets op staat en je wild toch weten hoeveel oz ie is kun je daar toch wel achter komen.
                        Je steld je top horizontaal op en hangt er net zoveel gewicht aan tot dat ie zowat recht naar beneden albuigt. Dat gewicht getal deel je door drie en dan weet je hoe veel oz je top is.
                        Een ding is zeker je top en de rest van de hengel moet heel goed op elkaar af gestemd zijn.
                        Als je dan op verschilende type waters gaat vissen heb je toch vlug, vijf of zes hengels nodig om altijd optimaal je vissport te kunnen uit oefenen.

                        Vis nooit te zwaar dat kost je vis.

                        Groetjes
                        Christ.

                        Reageer

                        • dim
                          Komt net kijken
                          • 16-11-2002
                          • 85
                          • Ingelmunster

                          #13
                          Dag allemaal

                          Ik vis bijna altijd met de feeder en ik ben in het bezit van de Technium serie van Shimano , die hengels liggen mij zeer goed en je hebt een ruime keuze aan toppen . Bij iedere hengel zitten 3 toppen bij , maar je kan alle toppen van de light tot en met de heavy door elkaar gebruiken . Zeker die nieuwste supertips zijn voor mij de perfecte toppen voor verschillende omstanigheden , van 3/4 oz tot 5 oz .
                          Die toppen zijn trouwens allemaal rood .

                          Reageer

                          • evschilt
                            Komt net kijken
                            • 06-08-2002
                            • 83

                            #14
                            ik maak mijn toppen altijd zelf.

                            Ik koop volglas tips die normaal in vaste stokken worden gebruikt.
                            Maak ze passend met een draaibank, sloop de ogen van de dikste originele top af, en monteer deze op de volglas top.

                            Ik vis dus vaak met hele dunne gevoelige zeer buigzame toppen.

                            R-win
                            -----------------------
                            http://erwin.vist.nl

                            Reageer

                            • Deputy
                              Sportvisser
                              • 04-02-2002
                              • 606
                              • Lille

                              #15
                              kleur : is keus. een visvriend is namelijk kleurenblind en kan enkel vissen met gele toppen. Deze ziet hij het best
                              als ze bewegen
                              groetjes van Deputy Dog

                              ---------------------------
                              http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                              http://www.marcelvandeneynde.be

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎