karper

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • john 1949
    Newbie
    • 26-07-2008
    • 7
    • hoorn

    karper

    hallo allemaal wie weet hoe je een karper kan vangen ik zie ze gewoon gaan
    ze lagen me gewoon uit ik heb alles al geprobeerd het is heel helder water
    ik heb ale soorten vliegen nimfen al uit geprobeert
    groetjes john
  • Rob van Halteren
    Waslijnwerper
    • 03-04-2003
    • 192
    • Den Haag

    #2
    een klassieker voor de Karper is (zo heb ik me laten vertellen) de Alexandra (onverzwaarde natte vlieg), zelf wil ik nog wel eens een langzaam zinkend zalmeitje aanbieden en regelmatig met succes.

    Werp de "vlieg" ongeveer een meter tot anderhalve meter voor de karper...als hij iets te hard op het water kletst ben je al verliezer.

    suc6
    M.Vr.Gr.

    Rob

    Lets Go Fishing.nl

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Echte klassieker is de zgn. babydoll van witte wol, ingewreven met een geweekt kattensnoepje was dat een succesvolle vlieg.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • Rob van Halteren
        Waslijnwerper
        • 03-04-2003
        • 192
        • Den Haag

        #4
        Inwrijven met een geweekt kattebrokje is leuk maar denk je niet dat je dan de essentie van het vliegvissen voorbijstreeft, kan ik net zo goed een werphengel pakken en met een kattebrok gaan vissen. Tis juist de kunst (in mijn ogen) om met een immitatie van iets die vis te vangen, bind dan van bruin hertehaar iets wat op een kattebrokje lijkt.

        Maar das mijn mening.
        M.Vr.Gr.

        Rob

        Lets Go Fishing.nl

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Rob inderdaad kan dat aan de orde zijn het is aan een ieder zelf of hij tot de puristen wil behoren of tot diegenen die de mooie vliegvissport iets extra,s wil geven.
          Vliegvissen is de mooiste manier om weinig te vangen omdat je meer bezig bent met werpen dan met vissen.
          De catsansnoepjes geven een mooie vlek in het water, de karper wordt er door getriggerd.
          Ik heb het niet over bruin, de snoepjes zijn witachtig, het is dus niet een brokje.
          Je wrijft ze kapot en maakt ze met speeksel dun vloeibaar, speeksel is dan weer een enzym die ook aantrekkingskracht heeft of is dat bij de puristen ook verboden spugen op een vlieg?

          Maar net wat ik al zeg, de keuze is aan de visser zelf, op grond daarvan wil ik het de lezers niet onthouden.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • Rob van Halteren
            Waslijnwerper
            • 03-04-2003
            • 192
            • Den Haag

            #6
            Ik ben absoluut geen purist maar ik zie geen enkele toegevoegde waarde om de beleving en essentie van het vliegvissen nog iets extra's te geven door te handelen zoals jij beschrijft....pak dan gewoon een werphengel of een vaste stok....nog ff en je zegt dat je maden aan je haakje doet als je gaat vliegvissen....of loop je met een tas vol geurtjes en smaakies op je nek als je met de vliegenlat de polder in gaat...Pure kolder!!!!

            Dan streef je het principe vliegvissen wel heel erg ver voorbij denk ik!!

            Als ik zo zwart/wit zou redeneren is het bevissen van snoek met een dood aasvisje aan een vliegenhengel dus ook vliegvissen. en dat is dus gewoon NOT DONE!!
            Aangepast door Rob van Halteren; 20-03-2009, 16:56.
            M.Vr.Gr.

            Rob

            Lets Go Fishing.nl

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Ach ja het is voor mij niet zinvol om verder in discussie te gaan met iemand die denkt als een soort Messias zijn mening te moeten verkondigen.
              Jij bent geen purist zeg jezelf, nou blijf lekker in die waan en laat een ander de beleving op zijn / haar eigen manier beleven.

              Voor jou geruststeling, mijn vlieghengel hangt aan de wilgen, de reden daarvoor zal ik je maar niet mee vermoeien want waarschijnlijk zijn ook medicijnen verboden omdat de één of ander de mening heeft dat zoiets niet past.

              Oja maden heeft inderdaad niets met vliegvissen te maken, toch moet iemand anders ZELF weten of hij daar iets in ziet of niet.

              Wat wel of niet NOT DONE is maak jij gelukkig niet uit.

              Einde discussie.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • Rob van Halteren
                Waslijnwerper
                • 03-04-2003
                • 192
                • Den Haag

                #8
                Gelukkig maar, gezien de berichten die jij her en der op het forum plaatst lijkt het mij dat jij jezelf ziet als alwetende...en moet iedereen maar respect tonen voor jou mening en heb je lak aan die van anderen.

                Ik hoop van harte dat je het ooit nog leert om andermans mening te respecteren, maar daar heb ik mijn twijfels over.

                Wel een discussie aanzwengelen en dan als iemand aan zijn of haar mening vasthoud maar neerbuigend gaan doen over de ander...ZIELIG!!!
                M.Vr.Gr.

                Rob

                Lets Go Fishing.nl

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Om je gerust te stellen heb ik het betreffende verhaaltje opgeschreven misschien begrijp je dan ietsje meer.
                  Niet iemand veroordelen die je niet kent mijn waarde vriend.
                  Omdat het hier toch niet druk is mag een langer verhaaltje uit 1996 vast wel.

                  Ik loop vanuit de tent naar het water om te zien wat er al zoal op de hele vroege ochtend aan vis is te zien is.
                  De zon komt op het is al warm het beloofd weer een hete dag te worden.
                  Er loopt iemand langs het water met een vlokhengel, hij werpt in en even later drilt hij een vis, een karpertje van een pond of 6 wordt onthaakt in het water.
                  Ik loop naar hem toe en maak een praatje, hij verteld dat er veel vis zit, de plas wordt gevoed door grondwater wat er in wordt gepompt in de zomermaanden.
                  Ik zie aan de andere kant onder de bomen vis aan het oppervlak, karper, niet één maar een hele school, ik weet genoeg.
                  Ik loop naar de tent terug, mijn eega is nog in volle rust, ik pak mijn vlieghengel en doe mijn vest aan.
                  Onderweg haal ik de lijn door de ogen en zoek alvast een vlieg uit.
                  Aan het water gekomen loop ik naar de hoek van het water en begin te werpen dat valt daar nog niet echt mee de oever achter mij is hoger dus ik werp de lijn achter mij omhoog.
                  Een paar kolken in het water laten weten dat de heen en weer schietende lijn niet echt gewaardeerd wordt.
                  Daarom breng ik de lijn langs de kant op lengte en keer de hengel om de laatste worp vooruit te brengen.
                  De vissen zien de vlieg wel maar doen verder niets, terwijl de man aan de andere kant regelmatig een vis(je) drilt.
                  Weer in de tent pak ik de map met voorbeelden van vliegen, ik herinner mij een vlieg wat een imitatie van een korst moet zijn.
                  Verdikkie, geen witte wol dan maar geel valt ook lekker op.
                  Om dit verhaal korter te maken, de karper zwemt wel naar de vlieg toe lijkt hem te pakken maar bedenkt zich dan toch.
                  Een week later heb ik thuis een aantal van witte wol gemaakt, intussen heb ik ook een patroon van de witte babydoll gevonden en ook daar een paar van geknoopt.
                  Verhaal gaat verder, wel interesse maar geen vangsten, met de korst lukt het wel.
                  Met een koud flesje bier in de hand denkt het gemakkelijker, dus zo gezegd zo gedaan.
                  De kat van de buren komt langs, ik jaag hem uit de tent het zoontje moppert wat en geeft het dier een snoepje, stoute buurman.
                  Ik loop naar de buurman, of ik koffie wil vraagt hij, of wil je liever een kouwe, aardige man J
                  Het jongetje gooit wat snoepjes naar de kat, een paar vallen in de bak met water, even later valt het mij op dat die snoepjes een olieachtige glans aan het water geven.
                  Mijn karperhart slaat over en mijn vliegvishart zegt NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE dat ga je echt niet doen!

                  ECHT WEL!!!!!!!!!!!!!!!!!
                  Ik maal en paar snoepjes heel fijn en vermeng ze met water, ik gooi het in het water, het lijkt wel leuk een vlekje vormt zich en de deeltjes zinken langzaam naar onderen toe.

                  Proberen met speeksel, dat werkt al beter.
                  Ik smeer een namaak korst met wat van de massa in en begin te werpen eerst langs de kant daarna naar voren ik weet dat de vis daar niet van schrikt.
                  Na een aantal worpen pakt een karpertje de vlieg ik mis hem, maar de vis pakt nu tenminste.
                  Ik knoop een babydoll aan en begin te werpen, de vis zwemt er naar toe en pakt en spuugt direct weer uit.
                  Dan maar weer “zondigen” ik smeer de vlieg weer in om de vlieg vormt zich een mooie vlek de vis gaat er naar toe en pakt de vlieg ik wacht tot de lijn strak loopt en ja hoor hij zit vast.
                  Op die manier vang ik in die zomer nog veel vis wel in de vroege ochtend zodra het een uur of negen is gaat de vis weg omdat het dan drukker wordt met zwemmers.
                  Vliegvissen is mooi vangen is mooier en als je daar dan een beetje voor moet zondigen: ach er zijn ergere dingen in je leven.
                  Aangepast door Douwe; 20-03-2009, 19:50.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #10
                    Oeps vergeet ik nog wat, ik zou sorry zeggen.
                    Maar wat betekend die ooievaar van Den Haag nu ook al weer?

                    Geintje.
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • Rob van Halteren
                      Waslijnwerper
                      • 03-04-2003
                      • 192
                      • Den Haag

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                      Niet iemand veroordelen die je niet kent mijn waarde vriend.
                      Jij veroordeeld mij toch ook direct en zonder aanleiding, ken jij mij wel dan???

                      Voor de rest interesseerd het me geen ene moer wat je doet met je mooie verhaaltjes, ga alleen geen discussie aan als je de andere mening toch niet respecteerd.

                      Wat jij doet moet jij weten...ik heb alleen gezegt dat ik als vliegvisser me niet met zulke praktijken bezig hou, en van mening ben dat als je het wel doet je niet echt met vliegvissen bezig bent. Nogmaals ik ben geen purist want een purist vist uitsluitend en alleen met een drijvende lijn met drijvende vliegjes. Zoals het vanuit de oorsprong is bedoeld. Vissen met een streamer op snoek is not done voor een purist, of vissen met een zinklijn om nog maar iets te noemen.
                      M.Vr.Gr.

                      Rob

                      Lets Go Fishing.nl

                      Reageer

                      • maarten197
                        Allround prutser
                        • 21-01-2009
                        • 98
                        • assen

                        #12
                        Dames dames, wat zijn jullie toch weer lief voor elkaar zeg :P.
                        Als ik door toevoeging van iets extra s wel vissen kan vangen doe ik dat ook gewoon.
                        Met maden vissen wil soms ook niet doe je een flavour erop dan ineens wel. dus ik zie je probleem niet rob.
                        En als ik eerlijk mag zijn jij viel Douwe aan iet anders om of hij moet je al een pb tje die ik niet heb gelezen hebben gestuurd. Maarja Rob tis een fries he
                        Als jullie me missen, ben ik vissen:

                        Reageer

                        • Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Rob van Halteren
                          I....nog ff en je zegt dat je maden aan je haakje doet als je gaat vliegvissen....of loop je met een tas vol geurtjes en smaakies op je nek als je met de vliegenlat de polder in gaat...Pure kolder!!!!
                          !
                          Wie begint hier zonder respect?

                          Toedeloe het gaat je verder goed, of niet interesseert mij ook geen malle moer.
                          Vissen is een hobby geen religie!

                          Reageer

                          • maarten197
                            Allround prutser
                            • 21-01-2009
                            • 98
                            • assen

                            #14
                            inderdaad douwe dat bedoel ik
                            Als jullie me missen, ben ik vissen:

                            Reageer

                            • Rob van Halteren
                              Waslijnwerper
                              • 03-04-2003
                              • 192
                              • Den Haag

                              #15
                              Begrijpend lezen is heel moeilijk en dingen uit zijn verband trekken is heel makkelijk, de toon maakt de muziek en is soms lastig te intrepeteren als je iets schrijft, ik zal het iets anders stellen.

                              nog ff en MEN doet maden aan het haakje doet als ze gaan vliegvissen....of loopt MEN met een tas vol geurtjes en smaakies op hun nek als ze met de vliegenlat de polder in gaan!!!!

                              Als het anders overkwam excuus, het was zeker niet op persoonlijke titel bedoeld. Maar om mijn standpunt duidelijk te maken kan ik (net als velen hier) lekker bot uit de hoek komen.
                              M.Vr.Gr.

                              Rob

                              Lets Go Fishing.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎