Slechte vangsten

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • S-Type
    Newbie
    • 26-10-2008
    • 13
    • Obbicht

    Slechte vangsten

    Graag zou ik eens willen weten of de vangsten dit jaar in het hele land zo slecht zijn geweest.
    Ik vis al bijna 40 jaar just for fun, in de zomer alleen met de hennep en zo slecht als dit jaar heb ik nog nooit meegemaakt vorig jaar ging het tot aan de gif lozing in België prima daarna was het over en sluiten.
    En zelfs met de made vissen is dit jaar al een probleem enkele uitzonderingen daar gelaten.
    Als ik dan lees op dit forum dat er in het noorden van het land op een paar uurtjes 160 stuks gevangen worden ben ik wel een beetje jaloers moet ik bekennen.
  • Viskerluu
    Banned
    • 07-08-2008
    • 278
    • Groningen

    #2
    Nou, sporadisch wordt er op sommige plekken wel goed gevangen. Echter zijn er veel plekken, waar je normaal om deze tijd van het jaar vis moet kunnen vangen, gewoonweg niet goed. Met name het IJsselmeer is bijzonder teleurstellend. Of dat door de jaarlijke zegenvisserij komt of door de waanzinnig hoge temperaturen, dat weet ik niet.

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Jij weet het wel te zeggen waar het aan kan liggen, onderbouw dat eens, de meningen van deskundigen wijken namelijk nogal af.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • Viskerluu
        Banned
        • 07-08-2008
        • 278
        • Groningen

        #4
        Ik onderbouw mijn mening op basis van ervaringen. Vroeger zat de vis al begin september massaal in de IJsselmeerhavens. Nu is het al eind oktober en wordt er praktisch niks, nada, noppes gevangen in de IJsselmeerhavens. Daar moet natuurlijk een verklaarbare reden voor zijn. En ik denk dat het jarenlange zegenvisserij absoluut geen positief effect heeft gehad op de visstand in het IJsselmeer. Want laten we eerlijk zijn: als je ieder jaar in het voorjaar de massaal verzamelde paairijpe vis wegvangt, dan vernietig je niet alleen die vis, maar ook de toekomst. Je hoeft geen Einstein te zijn om de gevolgen daarvan te voorspellen. Maar ik heb het altijd al gezegd: hopelijk maakt het beroep zichzelf eens kapot en wordt de visstand tot een minimum gereduceerd. Dan kunnen we voor eens en voor altijd schoon schip maken.

        Het zou ook met de warme temperaturen te maken kunnen hebben, maar er zijn op dit moment binnenwateren waar de vis al massaal te vangen is. Dus ik twijfel aan die hypothese. Maar voel je absoluut niet belemmert om jouw mening en die van de deskundigen met ons te delen, Douwe. Ik geloof er namelijk absoluut NIKS van dat wanneer het water glashelder is, dat de vis er dan uitsterft. Zo ken ik een watertje waar het een metertje diep is en je de bodem kunt zien. En als je de bodem niet meer ziet... dan weet je dat de vis er massaal zit. En dan praat ik niet over een paar duizend visjes. En ja, daar kun je nu op dit moment alweer een paar honderd vissen vangen. En nee, op dat water is geen beroepsvisser actief. Wel een hele hoop aalscholvers en een visser uit Groningen
        Aangepast door Viskerluu; 27-10-2008, 12:48.

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Een dergelijke onderbouwing heeft te maken met onderbuik gevoelens, niet dat daar iets mis mee is want ik kan jou redenatie ook heel goed volgen.
          Toch is in al die jaren gebleken dat de biomassa voldoende is om het benutten op te vangen.
          Het is een duidelijk gevolg van alle factoren waarbij het beroep, de aalscholver, de stroperij, de verandering in milieu en de vissers die massa's vis doodslaan - want dat argument wil je toch van mij daar bij horen - een rol spelen.

          Glashelder water is voedselarm water, de vissen worden groter en zwaarder maar minder in aantallen dat is ook bewezen.
          Uitsterven is geen sprake van, wel een verandering in de biomassa en de soortenrijkdom.

          Verder heeft discuseren daarover weinig zin want jij wil je toch niet verdiepen in de andere kanten van het verhaal.
          Jij hebt zoveel ervaring dat je met een natte vinger de juiste pijnplek aan kunt wijzen, helaas voor jou hebben de waterbeheerders daar andere gedachten over.

          Nogmaals ik kan redenatie helemaal volgen en er zit een grote kern van waarheid in.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • Viskerluu
            Banned
            • 07-08-2008
            • 278
            • Groningen

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
            Een dergelijke onderbouwing heeft te maken met onderbuik gevoelens, niet dat daar iets mis mee is want ik kan jou redenatie ook heel goed volgen.
            Toch is in al die jaren gebleken dat de biomassa voldoende is om het benutten op te vangen.
            Het is een duidelijk gevolg van alle factoren waarbij het beroep, de aalscholver, de stroperij, de verandering in milieu en de vissers die massa's vis doodslaan - want dat argument wil je toch van mij daar bij horen - een rol spelen.
            Laten we in ieder geval concluderen dat de visstand in het IJsselmeer drastisch omlaag is gegaan in de loop der jaren. Er zal ongetwijfeld een causaal verband bestaan tussen het een en het ander.

            Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
            Glashelder water is voedselarm water, de vissen worden groter en zwaarder maar minder in aantallen dat is ook bewezen.
            Uitsterven is geen sprake van, wel een verandering in de biomassa en de soortenrijkdom.
            De vissen die ik vang zijn allemaal plusminus 20 centimeter. Groter vang je ze niet. Wel zitten er gigantische roofvissen op dit water. Dat dan wel weer wel.

            Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
            Verder heeft discuseren daarover weinig zin want jij wil je toch niet verdiepen in de andere kanten van het verhaal.
            Jij hebt zoveel ervaring dat je met een natte vinger de juiste pijnplek aan kunt wijzen, helaas voor jou hebben de waterbeheerders daar andere gedachten over.
            Beetje jammer, die vooroordelen. Ik geef namelijk nergens aan dat ik de wijsheid in pacht heb of dat ik nergens voor open sta. Als dat inderdaad zo zou zijn, dan heb ik toch ook niks te zoeken op een forum? Maar als dit jouw mening is, prima. Discussies met jou zijn overigens toch altijd teleurstellend. Je wijst altijd naar deskundigen en zogenaamde onderzoeken, maar nergens kom je met bronnen of met inhoud.

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Discussies met mij zijn altijd teleurstellend omdat de gesprekspartner mij soms niet aanstaat.
              Jij hebt die vooroordelen net zo goed als ik ze heb.
              Jij geeft zelf aan geen behoefte te hebben aan inhoudelijke stukken die je door moet worstelen waarom zal ik die dan aangeven?
              Er zijn hier mensen genoeg die weten dat ik gelijk kan hebben en die de stukken ook kennen.

              Wil je een leesstuk? Bert Zoetemeyer van SVN heeft een stuk geschreven over ABB onderbouwd met diverse bronnen en wetenschappers je kunt het vinden in de Visionair.
              Daarin kun je diverse stukken vinden die allemaal onderbouwd zijn met wetenschappelijke studies en meningen.
              Neem mij niet kwalijk dat ik dergelijke studies serieuzer neem dan ervaringen van vissers die vroeger goed vis wisten te vangen en die vangsten die nu tegen gaan vallen omdat het beroep de vis wegvangt.

              Die stelling klopt niet, ten minste niet helemaal.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • vol nettje
                vangt altijd
                • 26-10-2008
                • 9
                • dordrecht

                #8
                hallo


                ik vis al jaren op het wantij in dordrecht. een kleine 15 jaar geleden zat het helemaal vol met snoekbaars en brasem. ook waren er in de havens mooie grote voorens te vangen. ik ging dan in de middag een paar uur vissen en dan had ik 15 grote plattes. als ik nu wil vissen dan kan ik om 6 uur weg en als ik geluk heb eindig ik dan nog in de dubbele cijfers. ook viste ik af en toe met dood aas op snoekbaars en vinger dan ook drie vier helaas wisten de polen dit ook , en begonnen hier hele dagen te vissen. en dan nemen ze niet een visje mee maar alle vissen ruim 30 vissen om te eten en verkopen, en zo ging het ook met brasem. het wantij is geen supergroot water, dus ze gebruiken geen nette maar in het ijselmeer zal er wel het een en ander gestroopt worden.

                Reageer

                • S-Type
                  Newbie
                  • 26-10-2008
                  • 13
                  • Obbicht

                  #9
                  jongens aub geen ruzie maken, in het zuiden hebben we niet te maken met beroepsvisserij alleen de aalscholvers is een bekend probleem en er worden steeds vaker meervallen gesingaleerd.

                  Reageer

                  • Ivo-69
                    Noob
                    • 12-04-2008
                    • 166
                    • Zuidland

                    #10
                    Jullie weten telkens weer een topic te verne*ken he Viskerluu en Douwe? Wees eens wat sociaal vaardiger en open dan een eigen topic : Hier kan u uw gal kwijt over Viskerluu en Douwe (of iets in die trant) Dit is gewoon niet leuk meer, denk je een topic te lezen over slechte vangsten komen jullie er weer tussen met je grote bek
                    Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Ivo zullen wij er dan maar een: koetjes en kalfjes en aap wat heb je mooie jongen, forum maken.
                      Weet je met de instelling die je hier vaak ziet komen partijen nooit dichterbij elkaar en weet je het onderling begrip tussen ons als kemphanen kon wel eens ontstaan juist door dit soort schermutselingen.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ivo-69
                        Jullie weten telkens weer een topic te verne*ken he Viskerluu en Douwe? Wees eens wat sociaal vaardiger en open dan een eigen topic : Hier kan u uw gal kwijt over Viskerluu en Douwe (of iets in die trant) Dit is gewoon niet leuk meer, denk je een topic te lezen over slechte vangsten komen jullie er weer tussen met je grote bek

                        hahhaaha ja leuk man openen

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #13
                          waar blijft dat topic Ivo ,kom op dan .


                          man man man dat word een klapper

                          Reageer

                          • Ivo-69
                            Noob
                            • 12-04-2008
                            • 166
                            • Zuidland

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                            waar blijft dat topic Ivo ,kom op dan .


                            man man man dat word een klapper
                            http://www.visserslatijn.nl/forum/sh...900#post103900
                            Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎