lbs-gram

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ton
    Frequent aanwezig
    • 13-11-2003
    • 126

    lbs-gram

    De ene keer wordt een hengel aangeduid met 2, 3 of 2 1/2 lbs de ander keer zie je staan 30-70 gram werpgewicht.
    Ik dacht dat 1 lbs 453 gram is

    wie helpt mij uit de droom.

    groetjes Ton
  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1496
    • haacht

    #2
    Die ponden, das de testcurve meestal gebruikt voor karperlancés. Het duidt aan hoeveel gewicht je kan opheffen met de lancé. 1 pond komt ongeveer overeen met 30 gram werpgewicht. Gewoon de ponden vermenigvuldigen met 30 en je krijgt het werpgewicht. Meestal kan de lancé wel meer aan. Kheb vorig jaar zo is een paling van een kilo en half uit het water gehaald met een 2 pond-hengel. Gezond is wel anders.
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

    Reageer

    • mercurius
      Newbie
      • 02-06-2003
      • 24

      #3
      1 lbs = amerikaanse pond
      het aantal lbs vermenigvuldigen met 0,45359237 en je hebt het resultaat in kilo

      Reageer

      • lex

        #4
        Hoi,

        Eén lbs is 28 gram. Lbs geeft niets anders aan dan het meest voordelige werpgewicht van de hengel. 30 /70 gram geeft ook het werpgewicht aan van een hengel. Het heeft dus niets te maken met hoeveel gewicht je met de hengel op kunt tillen, maar met het gewicht dat er met de hengel weggezet kan worden.

        Het spreekt voor zich dat het uiteraard ook samen gaat met de actie van de hengel. Een 3 lbs stok is veel stugger dan een 1 lbs stok.

        [Gewijzigd door lex op 01-11-04 at 11:50 AM]

        Reageer

        • Loek van Kersbergen
          Met enige kennis...
          • 03-01-2003
          • 289
          • Lekkerkerk

          #5
          Zal ik het nog ingewikkelder maken??
          Nee, doe maar niet.

          Wel hier komt-ie dan:
          Een pound is de Engelse gewicht maat voor 0,4536 kg , zeg maar 450 grams.
          Een pound bestaat uit 16 ounce (Oz).
          Een Ounce is dus 28,35 gram (zeg maar 28 gram).

          Een 3 Lbs hengel heeft dus een ARBEIDSVERMOGEN van ongeveer 1350 grams.
          Het Arbeidsvermogen wordt aan gegeven in HANG DOWN FORCE. Zeg maar: waarmee de top van de hengel in horizontale stand ( dus de hengel ligt perfect horizontaal) belast kan worden totdat de top een 90° hoek naar de grond beschrijft, in feite vormt dus het buigende deel van de hengel dan een perfecte 1/4 boog van 90° van horizontaal ( het nog rechte deel van de hengel) en vertikaal (het deel dat dus naar de grond wijst : de top).

          Dit vermogen is de grootste belastbaarheid van de hengel. Je hebt DAARNAAST het HOOK UP vermogen dat is de kracht die je kunt uitoefenen met de hengel bij het OPTILLEN van een gewicht. Jekunt je voorstellen dat dat gewicht in de regel LAGER is dan het werkelijke arbeidsvermogen.

          Gecompliceerd?? Valt wel mee.

          Een voorbeeld: Een hengel ligt in de winkel en geeft aan : 2 Lbs. Op de hengel staat een casting weight van 3OZ.

          Dat is een vrij normale curve. De hengel kan dus een Hang Down belasting hebben van een 900 gram, en gooit het beste bij een gewicht tot zo om en nabij ruim 80 gram ( 3 Oz = ca. 84 gr).

          Even nu de werkelijke logica.
          Het arbeidsvermogen zeht me iets over ' de knallen' die de hengel op kan vangen van een gehaakte vis. ( De eerste 'knal' van een gehaakte Zeelt of Karper geeft een behoorlijke bonk aan de hengel, alles ok zolang die knal maar binnen redelijke grenzen van het ARBEIDSVERMOGEN blijft.)
          Daarom ga je met een 3 Lbs hengel ook niet op bijv.Tonijn vissen. De knallen die zo'n beest geeft zouden van dat hengeltje geen spaan heel laten, want die zijn wel 50Lbs of harder!

          Nu even dat wegzetten en de relatie tot bijvoorbeeld een 3 Lbs hengel en een werpgewicht van 'maar' 3Oz. Het hangt ervam af hoe een hengel gebouwd is.
          Een stugge hengel brengt bij het werpen de kracht anders over dan een soepele, meer parabolische of zelfs topactie hengel. Maar.....je kunt je voorstellen dat er heeeeel wat kracht nodig is om een korf van zo'n 80 gram in een fraktie van een seconde van stilstand naar een snelheid te brengen die hem bijvoorbeeld 50 meter ver 'wegzet'.

          Die kracht is vele malen groter dan het simpele gewicht van een korf. En daarvoor telt na weer dat HOOK UP vermogen. Het is een ingewikkelde berekeningen, maar even geen rekening houdend met natuurlijke factoren (weerstand van de korf en lijn en wind, enzovoorts) is het vermogen dat nodig is om een 80 grams korf 50 meter weg te krijgen heel goed te berekenen).

          Daar gaat het hier nu niet om. Als je dus een winkel binnenstapt, dan geeft dus de Lbs aanduiding iets weer over het vermogen van de hengel en het werpgewicht geeft iets weer over wat je met dat vermogen zou kunnen doen, en dat is dan weer een samenhang tussen al die factoren.
          Bedenk je altijd dat dit indicaties zijn van de fabrikant en dat er niet echt eenduidigheid over bestaat in hengelland.

          Ik hoop dat ik in het kort e.e.a. een beetje duidelijk heb gemaakt.

          Gr.Loek


          [Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 02-03-04 at 01:29 AM]
          ****************************
          MATCH VISSEN IS HET MOOIST
          ****************************

          Reageer

          • Rob van Halteren
            Waslijnwerper
            • 03-04-2003
            • 192
            • Den Haag

            #6
            mijn oren piepen ervan Loek.... :lijpo: :lijpo: :lijpo:

            man man wat een uitleg...fantastisch ke: ke:
            M.Vr.Gr.

            Rob

            Lets Go Fishing.nl

            Reageer

            • Ton
              Frequent aanwezig
              • 13-11-2003
              • 126

              #7
              :? Veel vragen zijn op dit forum nu beantwoord. Kan bijna zelf een hengelzaakbeginnen.
              In ieder geval bedankt. Ben nu gelukkig wat wijzer geworden.

              Ton

              Reageer

              • Loek van Kersbergen
                Met enige kennis...
                • 03-01-2003
                • 289
                • Lekkerkerk

                #8
                Hi Ton,
                Zelf een hengelsportzaak beginnen??/ Dan is't erg handig als je in de verte iets van hengelsport weet, maar leer dán eerst de belastingalmanak maar uit je hoofd. De Nederlandse Staat (en dus: belastingdienst) maakt het je namelijk véél moeilijker om een hengelsport zaak te beginnen en draaiend te houden dan dat de Nederlandse Sportvissers doen!
                ****************************
                MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                ****************************

                Reageer

                • Lex van den Ende
                  Met enige kennis...
                  • 23-01-2003
                  • 402
                  • Tilburg

                  #9
                  Zeg Loek.............ken je ook nog iets met je oren????
                  Daartussen zit het namelijk wel goed!!!!!!!!

                  Perfecte uitleg ke: ke: ke:
                  Groeten,

                  Lex.

                  Reageer

                  • Loek van Kersbergen
                    Met enige kennis...
                    • 03-01-2003
                    • 289
                    • Lekkerkerk

                    #10
                    Hi Lex,
                    bedankt.
                    Of ik iets met mijn oren kan???
                    Nu je het vraagt ! Ja eigenlijk kan ik iets heeeel bijzonders.
                    Ik kan namelijk zo heeeel af en toe fluiten uit mijn oren.
                    Maar............ er is daarbij 1 beperking!
                    Het lukt me alleen maar goed als pasen en pinksteren op dezelfde dag valt. :frustrated:
                    ****************************
                    MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                    ****************************

                    Reageer

                    • Swingtip
                      Frequent aanwezig
                      • 18-02-2004
                      • 142

                      #11
                      Ik wil nog wel even wat zeggen over de testcurve. Testcurves wil zeggen wat het de arbeidsvermogen van de blank is. Dit daarintegen heeft niks te maken met de eerste klap die een hengel kan verdragen. Met een ultra lichte hengel is ook wel een karper mee te vangen. De lbs heeft te maken hoe de blank opgebouwd is wat de hengel kan verdragen en hierbij doel ik op de lijn dikten en werpgewicht. Ik moet eerlijk zeggen dat de bedenkers in Engeland van dit systeem het alleen maar moeilijker hebben gemaakt om zo hun hengels te catalogiseren. Als amateur hengelbouwer verbaas ik me er wel eens over dat deze begrippen vaak door elkaar gehaald worden.
                      Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎