spuiten antenne

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    spuiten antenne

    Halloik heb een spuitbusje fluororanje gekocht om de bovenantennes beter zichtbaar te makenmet een spuitbus zou je minder lak opbrengen (dan word de antenne nouwlijks dikker)maar hoe brengen jullie dat op ga je met de spuitbus rond of zet je de antenne in een langzaam draaiende boorkop
    gr Gerard
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

    #2
    bij het maken mijn wagglers draai ik de dobber altijd langzaam door duim en wijsvinger.

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #3
      Ja Tester, het hangt inderdaad af over welke antennesoort je praat! Pauwenveren spuit ik, net als Jeroenk, ook individueel. Met schilderstape en een plastic boterhamzakje dek ik de schacht verder af waardoor de spuitnevel niet op ongewenste plaatsen komt.

      Antennes (fiberglas) voor de vaste stok maakte ik eerst op gewenste lengte en prikte ik in een plaatje foam. Daarna met de spuitbus vanuit diverse hoeken de antennes besprayen.
      Op deze manier heb je het meeste rendement van je spuitbus omdat je in één keer meerdere antennes bewerkt.
      Als je telkens een individuele antenne bespuit gaat er veel lak naast deze antenne verloren omdat de spray-hoek uit de spuitmond te breed is.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #4
        Hallo Jeroenk Roha

        een draaiende beweging dus

        ik vond ook al dat er zo wel heel veel verf langs gaat

        maar een aantal in plaatje steken en dat plaatje laten rondraaien dan ben ik er uit

        gr Tester
        gr Gerard

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Lakken carbon antennes of toppen

          Hallo

          voor iedereen die er wat aan heeft

          ik heb dobbers gemaakt met een doorlopende carbon onder en boven antenne

          het probleem was hoe krijg ik die antenne op kleur zonder dat ie veel dikker word

          en carbon daar houd moeilijk verf op

          ben met een spuitbus aan de gang geweest dan spuit je het meeste er langs en het liep er zo af en een heel gedoe

          op advies van een professional een potje multi-primer (Avis) gehaald kleur wit 10% verdund en met het kwastje opgezet

          word mooi wit en slag en krasvast te gebruiken vanaf 5 gr temperatuur (gemakkelijk voor in de schuur)

          met de permanent marker breng ik ze dan op kleur

          en als ik ze dan opmeet met de micro meter opmeet is de antenne nouwlijks dikker namelijk o,8 mm word
          dan 0,83 mm
          gr Gerard

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            #6
            Op zich is deze laag dus mooi dun (0,15mm.) Het probleem met de carbon vind ik altijd dat hij niet doorschijnend is waardoor je met tegenlicht altijd een schaduwkant krijgt. Een blanke fiberantenne kun je voorzien van een laagje fluo verf (spuitbus) zonder dat je eerst een primer nodig hebt. In principe ben je dus nog dunner uit qua laklaagje!
            Daarbij kan door deze antenne het licht passeren waardoor hij optisch dikker lijkt.
            Dit fenomeen van optisch bedrog levert je al snel tweetiende mm. winst op.
            (Hengelaars die normaal met antennes van 1,2mm. vissen kunnen nu volstaan met een fiberantenne van 1,0mm. terwijl de zichtbaarheid gelijk blijft! Dit levert toch al snel een hogere gevoeligheid van 20% op!)
            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

              #7
              Hallo Roha

              daar moet ik je volkomen gelijk in geven en als het dunner moet als 0.85 mm zal ik het ook zeker gebruiken

              maar die doorlopende carbon onder en boven antenne maakt je dobber zo sterk en simpel om te maken
              gr Gerard

              Reageer

              • lolo
                Geniet maar niet met mate
                • 01-05-2003
                • 3873
                • Weesp

                #8
                Tester maak anders je dobbers met doorlopende glasfiber ,spuit zoals Ronald omschrijft en je hebt de perfecte dobber voor je zelf .
                Groetjes
                Johnny

                Match
                Feeder
                Stok

                Reageer

                • tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                  Tester maak anders je dobbers met doorlopende glasfiber ,spuit zoals Ronald omschrijft en je hebt de perfecte dobber voor je zelf .
                  Hallo Lolo

                  je hebt gelijk Lolo zo zou ik het moeten doen het verhaal van Roha is geen speld tussen te krijgen

                  ik heb zelfs al een proefsetje glasfiber van Roha gehad

                  alleen 1 mm glasfiber geen probleem 0.8 word zwak vergeleken met 0,8 carbon

                  en ik heb nog 50 m 0,8 carbon liggen

                  maar de volgende dobbers worden van doorlopende glasfiber
                  gr Gerard

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Er klop iets niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                    Op zich is deze laag dus mooi dun (0,15mm.) Het probleem met de carbon vind ik altijd dat hij niet doorschijnend is waardoor je met tegenlicht altijd een schaduwkant krijgt. Een blanke fiberantenne kun je voorzien van een laagje fluo verf (spuitbus) zonder dat je eerst een primer nodig hebt. In principe ben je dus nog dunner uit qua laklaagje!
                    Daarbij kan door deze antenne het licht passeren waardoor hij optisch dikker lijkt.
                    Dit fenomeen van optisch bedrog levert je al snel tweetiende mm. winst op.
                    (Hengelaars die normaal met antennes van 1,2mm. vissen kunnen nu volstaan met een fiberantenne van 1,0mm. terwijl de zichtbaarheid gelijk blijft! Dit levert toch al snel een hogere gevoeligheid van 20% op!)
                    Hallo Roha

                    er klopt iets niet ik dacht al

                    je geeft aan dat een 1mm antenne van glasfiber (gespoten/ gezichtsbedrog ) een zichtbaarheid heeft van een antenne van carbon van 1,2 mm

                    met als rezultaat een gevoeliger dobber +- 20% (minder drijfvermogen antenne )

                    maar het is veel meer

                    als je kijkt zie op afstand de breedte van de antenne en die glasfiber van 1 mm is teopzichte van carbon antenne van 1,2 inderdaad +- 20 minder met door het oogbedrog toch gelijk zicht

                    maar de inhoudsmaat (dijfvermogen) van de glasfiberantenne is wel 30 % of meer minder dan die carbon van 1,2 mmm

                    of anders de beetregistratiekracht of gevoeligheid van glasfiber antenne ten opzichte van carbon is 30 % beter bij gelijk zicht

                    klop het niet dan graag toelichting
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • lolo
                      Geniet maar niet met mate
                      • 01-05-2003
                      • 3873
                      • Weesp

                      #11
                      Nu vraag ik me wel af wat maken die 10 % nou uit op een dobber waar je mee gaat vissen ?
                      Je maakt de keuze van een dobber met de omstandigheden waar en hoe zwaar je gaat vissen.
                      We weten allemaal zo licht mogelijk,en zo ver het toelaat .
                      De meeste hebben zo veel dobbers dat ze hun huis er mee kunnen versieren met kerst.
                      Als je een 10 % zwaarder dobber hebt maar scherp uitgeloot zal dat volgens mij beter vissen dan een dobber die wat lichter is met het materiaal waarvan het gebouwd is en niet scherp uitgeloot .
                      Nu is dit mijn gedachte gang misschien dat iemand mij kan overtuigen dat het niet zo is .
                      We zuilen met 2 tot 5 topsets en een opbouwend structuur van dobbers.
                      En een goed zicht bv glasfiber zal toch ook prettiger vissen dan de gemiddelde antenne
                      Groetjes
                      Johnny

                      Match
                      Feeder
                      Stok

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Hallo Lolo

                        de meeste wedstrijden worden gewonnen met een klein verschil

                        dus alles teld
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #13
                          Inderdaad gevoeligheid is een heikel punt in de [wedstrijd] visserij ,en daar worden ,wat je al op merkte veel wedstrijden mee gewonnen .Maar, volgens mij worden er wel erg veel wedstrijden gewonnen door de juiste greep in de plaats nummers ,maar even terug naar je dobbers waarom knip je de boven antenne niet tot 10mm er af ,schuif daar een stukje van het holle elastiek op en plaats daar vervolgens een glasfiber antenne naar keuze op ,en geloof me dobbertjes van 0,5 tot 1 gr 'waar ik meestal mee werk"vissen met deze simpele antenne plaatsing heel erg scherp, dus!!!
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door tester
                            Hallo Roha

                            er klopt iets niet ik dacht al

                            je geeft aan dat een 1mm antenne van glasfiber (gespoten/ gezichtsbedrog ) een zichtbaarheid heeft van een antenne van carbon van 1,2 mm

                            met als rezultaat een gevoeliger dobber +- 20% (minder drijfvermogen antenne ??)

                            maar het is veel meer

                            als je kijkt zie op afstand de breedte van de antenne en die glasfiber van 1 mm is teopzichte van carbon antenne van 1,2 inderdaad +- 20 minder met door het oogbedrog toch gelijk zicht

                            maar de inhoudsmaat (dijfvermogen) van de glasfiberantenne is wel 30 % of meer minder dan die carbon van 1,2 mmm

                            of anders de beetregistratiekracht of gevoeligheid van glasfiber antenne ten opzichte van carbon is 30 % beter bij gelijk zicht

                            klop het niet dan graag toelichting
                            Niet helemaal mee eens; Glas en carbon hebben geen van beiden drijfvermogen. (Dat spul zinkt allebei als je het los in 't water gooit.)
                            Die 20% extra zichtbaarheid win je door doorschijnende antennes met een ondoorzichtige te vergelijken, ongeacht het materiaal.


                            Lolo,

                            Als je recreatief gaat vissen, maakt het inderdaad niet zoveel uit of je een x aantal procenten aan gevoeligheid laat liggen. Wedstrijdvissen is echter.... detail, detail!
                            Vislijnen worden tegenwoordig op het klosje in twee cijfers achter de komma vermeld (= duizendsten van een milimeter)
                            Bij een secure visserij wil een haakje 22 nog wel eens vis opleveren terwijl je aan een nummer 20 geen beet krijgt. (Wat is het verschil in gewicht in milligrammen??)
                            Wanneer je een antenne laat hangen in de oppervlaktespanning met niet meer dan een milimeter boven water wil de voorzichtige vis nogal eens beter doorgaan op een aanbeet dan dat er een centimeter antenne zichtbaar is.

                            kortom; we praten tijdens de wedstrijdsport meestal over minimale verschillen die 't 'em doen!
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #15
                              Hallo Roha mooi he wintervissen maar dan achter de pc

                              zoals je weet word het drijfvermogen bepaalt door de inhoudsmaat van wat er nog boven water uit steekt

                              het gewicht van de antenne is al verwerkt in de uitloding

                              een antenne van 1mm dik en 30 mm lang verplaats +- 0,023 cc water = dus 0,023 gr

                              een antenne van 1,2 mm dik en 30 mm lang verplaats =- 0,034 cc water = dus 0,034 gr

                              als die fiberglas antenne van 1 mm dik op afstand gelijke zichtbaarheid geeft als een antenne van carbon van 1,2 mm heb je dus door die glasfiber

                              een =- 30 % betere beetregistratiekracht bij het zelfde zicht
                              gr Gerard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎