matchhengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ton
    Frequent aanwezig
    • 13-11-2003
    • 126

    matchhengel

    Vis normaal met een vaste stok op vijvers en plassen. (11,5 mtr)
    Wil dit jaar met ook met de matchhengel gaan vissen. Tot ongeveer 20 meter. (anders zie ik de dobber niet meer )
    Wat is een goede matchhengel en een goede molen? Waar moet ik op letten?

    :worm: Groetjes Ton
  • Theo van Berner

    #2
    Match hengels zijn er in vele varianten. Molens ook. Je kan van 80 euro voor een set tot wel 800 euro gaan.
    Een heel goede set is de Shimano Antares Match 3.90 en 20 gram en de Shimano Stradic Super GTM-RA molen. Setprijs rond de 450 euro. Letten op het aantal ogen op de Match. Op de 3.90 meter moeten zeker 15/16 ogen zitten om de curve goed op te vangen. De molen moet een versnelling van rond de 5.9 hebben en een matchspoel bezitten (ondiepe spoel).

    Reageer

    • Loek van Kersbergen
      Met enige kennis...
      • 03-01-2003
      • 289
      • Lekkerkerk

      #3
      Hallo Ton,
      Leuk dat je met matchen gaat beginnen. Het is echt een fantastische sport!
      Als ik je een advies mag geven, koop niet een té goedkope hengel. Die zijn namelijk vaak erg slap en dan wordt het wegzetten van een dobber lastiger.
      Begin op stilstaand water met een diepte van 1,5 tot maximaal 1,8 meter.
      Je kunt namelijk wel veel dieper vissen maar dan wordt het inwerpen lastiger. Zeker als je voor het eerst gaat matchen is het aan te bevelen dat je de door mij genoemde waterdiepte opzoekt. Ondieper geeft namelijk ook weer bepaalde problemen! Kies voor je eerste sessie een afstand van zo'n max 15 m uit de kant en hou rekening met het feit dat je de afstand echt makkelijk moet kunnen gooien. Kies de eerste keer niet voor een te zware waggler en zeker niet voor een te lichte waggler. Advies: pak een 3 AAA voor de eerste keer. Je kunt trouwens bij bepaalde pennen opzet antennes kopen (orgelpijp antennes) die hol zijn en in feite totaal GEEN gewicht toevoegen aan je dobber ( dus geen extra lood nodig). Ze staan over de gewone antenne heen en laten water binnen ( een soort rietje ). Enige funtie is: je kunt zo nog op grote afstand zien staan en ze bieden mits juist gebruikt geen extra weerstand aan een aanbijtende vis.
      Als je nog meer vragen hebt: laat maar weten!

      Succes: Loek
      ****************************
      MATCH VISSEN IS HET MOOIST
      ****************************

      Reageer

      • Ton
        Frequent aanwezig
        • 13-11-2003
        • 126

        #4
        Loek
        Ik heb heel vroeger (1980 ev.jaren) reeds met de matchhengel gevist een Pateke en Morton van 3,96 mtr. en een ABU gesloten matchmolen en natuurlijk ook met de vaste stok.
        Ben na 10 jaar over gestapt op karpervissen. Twee jaar geleden weer begonnen met de vaste stok. Materiaal is oud en zwaar en allemaal aan vervanging toe.
        Een nieuwe vaste stok heb ik vorige jaar gekocht een MILO Spider pool van 11, 5 mtr. Nu ben ik mij aan het oriënteren op een goede matchhengel met molen. Echter de keus is zo enorm dat ik daarom op dit forum advies vraag.
        De vijver waar ik op vis is een oude bruinkoolput. Ondiepste punt vanaf drie meter van de kant is 3 tot 5 meter. Dit blijft zo tot ongeveer 25, 30 meter dan wordt hij nog dieper.
        Ik ben weer opzoek naar een goede matchhengel van 13 ft, met een werpvermogen van 3 tot 5 gram, hooguit 10 en een goede bijpassende molen.

        Ton

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #5
          Ik vis sinds anderhalf jaar met een MITCHELL MATCH 393.
          Is een hengel in de goedkopere prijsklasse (80 - 100 Euro) maar ik vind het persoonlijk een fijne hengel. Kvis er vooral mee op zeelt.

          Groeten,
          Pierre

          Reageer

          • Loek van Kersbergen
            Met enige kennis...
            • 03-01-2003
            • 289
            • Lekkerkerk

            #6
            Hallo Ton,
            Wat ik persoonlijk een heel goede matcht vind is de SHIMANO Technium DF Match. De 3.90 versie heeft 16 (!) guides en weegt weinig maar zet toch een lichte dobber heel goed weg. In 3.90 zijn er 3 types:
            De TECDFMTH390L, gewicht 187 gram, 16 guides, 3-delig en een maximaal werpgewicht van 10 gram. De TECDFMTH390 weegt 198 gram, voorts zelfde specs en zet dobbers tot 15 gram weg en de TECDFMTH390FA is een fast action match die geschikt is voor dobbers tot 20 gram De FA (fast action) tip heb je dan gewoon nodig om op afstand zuiver de haak te kunnen zetten.

            Naast Shimano zijn er natuurlijk meer goede matchhengels op de markt.
            Je kunt ook eens kijken naar de Maver series, maar ook Tubertini heeft goede 3.90 hengels op de markt. Ik vind het persoonlijk echter een groot voordeel van de Shimano hengels dat ze 16 SIH guides hebben, en dat de single leg afstaande ogen lekker hoog zijn, zodat je ook met dunnen lijnen bij nat weer weinig last hebt van sticking.

            Ik heb zelf het geluk nog twee echte 4.20 shimano Twinpowers te bezitten, maar die zijn nergens meer te koop. Kijk ook eens in de product lijn bij Mitchell, want daar zitten ook bepaald goede hengels bij.
            Als je meer wilt weten kan ik je wel wat links mailen waar je info kunt krijgen.

            Succes!!

            Groetjes, Loek


            [Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 01-29-04 at 12:43 PM]
            ****************************
            MATCH VISSEN IS HET MOOIST
            ****************************

            Reageer

            • Ton
              Frequent aanwezig
              • 13-11-2003
              • 126

              #7
              Bedankt Loek

              Ik was vandaag naar wat hengelsportzaken kijken.
              Ik heb jammer genoeg hier in het zuiden geen shimano hengel gezien. Wel molens.
              Wel Garboline, Milo en Colmic e.a.
              De laatste vond ik wel een mooie hengel.
              Ik zal meij verder oriÉNTERN. dUS ALLE ADVIEZEN ZIJN WELKOM. Ik wil mijn geld goed besteden.

              Ton

              Reageer

              • Loek van Kersbergen
                Met enige kennis...
                • 03-01-2003
                • 289
                • Lekkerkerk

                #8
                OK Ton,
                Shimano hengels zie je inderdaad niet bij alle zaken.Ze zijn in Engelamd en o.a. Italië veel populairder en vaak gezien dan bij ons.
                Colmic heeft idd mooie matchhengels, maar de meeste zijn met holle toppen en daar ben ik niet zo.n liefhebber van. Dat is overigens strikt persoonlijk maar ik zie graag in een match een versneden top (FA) zodat ik wat meet te vertellen heb bij het op afstand vissen. De Colmic match stokken komen overigens uit een prima fabriek en zijn zeker niet verkeerd!!
                Wel zijn het echte Italiaanse stokken dus: tamelijk zacht!

                Gr Loek
                ****************************
                MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                ****************************

                Reageer

                • Ton
                  Frequent aanwezig
                  • 13-11-2003
                  • 126

                  #9
                  Kiezen is moeilijk.
                  Op dit moment is de Garbolino en Colmic favoriet. Ik probeer nog ergens een shimano te zien te krijgen.
                  Beide leveren stokken die een laag werpvermogen hebben. (2 tot 10 ram)
                  Nog een vraag ik ben er nog altijd niet uit.
                  EEn keer zie je staan light, medium, power, dan weer 2 tot 3 lbs dan weer 2-10 gram,.
                  Langzaam word je daar gek van. !@#$

                  groetjes Ton

                  Reageer

                  • jagt

                    #10
                    Zou mischien iets voor de fabrikanten zijn om tot een en dezelfde aanduiding te komen .
                    Je hebt gelijk wat betreft de verschillende aanduidingen , je ziet door de bomen het bos niet meer .
                    Maar als je een keuze hebt gemaakt en een match hebt aangeschaft laat even weten welke en waarom juist die .

                    Reageer

                    • Loek van Kersbergen
                      Met enige kennis...
                      • 03-01-2003
                      • 289
                      • Lekkerkerk

                      #11
                      Hoi Ton,
                      Deze materie is ook niet makkelijk! Als je ziet staan light. medium, heavy enz, dan zijn dat alleen maar heel erg grove indicaties. Het zegt wel iets over de hengel , maar de ene fabrikant noemt een 15 grams match een ' light' rod en de andere fabrikant noemt dezelfde hengel een ' medium' action rod.

                      Dus: beter kijken naarhet ideale werpvermogen, dat is aangegeven in grammen. 2-10 gram is een lichte hengel met een dusdanig soepele (lees: parabole) actie, dat hij gemakkelijk lichte dobbers kan weg zetten en lekker te vissen is met licht materiaal, dus ook dunne lijnen (12/00-14/00) hoofdlijn.

                      Een hengel van 10-20 gram zal al wat stugger ( meer 'rug' of backbone) zijn en is dus wat geschikter om op afstand te werken en om wat zwaardere materialen te gebruiken, terwijl een 20 + grams matchhengel in de regel een wat stugge top actie heeft. Dat is ook nodig om een zware dobber goed zuiver weg te kunnen zetten en ook om de haak goed te kunnen zetten bij langere afstanden.

                      De aanduiding 2-3 Lbs heeft niets met het werpvermogen te maken.Dat is in feite het arbeidsvermogen van de hengel. In feite het gewicht waarmee de hengel belast kan worden. Als men dus aan een 3 LB hengel een gewicht van 3 Lb zou hangen, terwijl de hengel volledig horizontaal ligt dan buigt de top van de hengel op dat moment recht naar de grond, dus haaks op de hengel. ( De top zou dan in feite een perfecte kwartcirkel van 90° beschrijven.
                      Dit arbeidsvermogen zegt niet zoveel over de actie van de hengel en het werpvermogen, echter met dien verstande dat natuurlijk een 4 Lbs hengel een heleboel meer backbone zal hebben dan een 1 Lbs hengel.

                      Als er al aanduidingen staan in Lbs (arbeidsvermogen) dan zoek jij het in feite denk ik het best in een 1 1/4 tot 1 3/4 Lbs stok.
                      Om redelijk universeel te zijn zou het volgens mij voor jou het beste zijn om naar een (eerste) match hengel te zoeken in een klasse werpvermogen tot 15 gram.Daar kun je heus ook wel een iets zwaardere pen mee wegkrijgen en ook een lichtere pen is met een goede werptechniek nog te doen.

                      Een echte universele match bestaat gewoon niet ( al willen fabrikanten je natuurlijk anders doen geloven) maar zo'n midden klasser kan wel iets onder z'n werpvermogen en iets erboven gevist worden.

                      Als moeln gebruik ik zelf heel vaak een gesloten kap molen, omdat ik daar gewoon goed mee om weet te gaan! Deze molens zijn ook absoluut onovertroffen als ik moet ' trotten' dus stroomvissen, waarbij je lijn geeft en neemt (mending). Anders is mijn favoriete molen mijn Shimano Twinpower 2500 M (match). Da's verreweg de beste molen die ik bezit ( en ik heb er nogal een paar), maar eerlijk is eerlijk: hij kost tweemaal de prijs van een gewone goede molen, maar misschien op de Stella na ( die helemaal onbetaalbaar is ruim boven ? 1200!) is het wel de beste molen die ik waar dan ook ter wereld ooit in mijn handen heb gehad!

                      Succes met je keuze Ton

                      Laat maar weten als je nog meer tips wilt!

                      Groetjes,
                      Loek
                      ****************************
                      MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                      ****************************

                      Reageer

                      • Ton
                        Frequent aanwezig
                        • 13-11-2003
                        • 126

                        #12
                        Hallo

                        Ben vandaag weer op zoek geweest. Via Nelis Hengelsport bij iemand de shimano antares match 390 gezien (15 gr). Mooie hengel.
                        Nelis adviseert de Twin power MGS 1000 (0.15/100 MTR). Molen zelf alleen in catalogus gezien. Krijg mooie set korting (20%).
                        Iemand ervaring met deze molen?

                        groetjes Ton

                        Reageer

                        • Theo de Kreij (van Berner

                          #13
                          Prima molen voor regelmatig gebruik. Daar val je geen buil aan.

                          Reageer

                          • Loek van Kersbergen
                            Met enige kennis...
                            • 03-01-2003
                            • 289
                            • Lekkerkerk

                            #14
                            Hoi Ton, De Twinpower MgS is een heel erg goede molen. De body is van koudgeperst duraluminium ( zeer vormvast en zeer slijtvast), en is daardoor iets lichter dan de 'gewone' Twinpower.Het MgS staat voor een magnesium rotor, dat is een eveneens zeer slijtvast materiaal, en daardoor blijft de overbrenging van de molen jarenlang heel gelijkmatig. De spoel is vervaardigd van een duraluminium-carbon combinatie en is afgewerkt met een titanium spoelrand, dus de spoel zelf is licht en de rand is zo hard dat zelfs gevlochten draad er niet op inslijt.De frictie (wrijving) van de spoelrand is zodanig laag door die heel gladde titatium rand dat dat de worplengte positief beïnvloed.
                            Ik zou je overigens in plaats van een type 1000 eerder een type 2500 aanraden!!
                            De 2500 spoel is groter, en werpt dus wat verder, ook kan je er wat meer lijn op 'laden'. Dat is nu niet zo heel erg van belang want op de 1000 spoel gaat al meer lijn dan dat je afstand kan werpen, maar als je een keer wat dikkere lijnen (16/00 of 18/00 zou willen gebruiken heb je iets meer speling).
                            Dus de 2500 heeft enkele voordeeltjes t.o.v. de 1000.

                            Specificaties:
                            TP1000MgS gewicht 225 gr lijncapac. 0.15/100m 1 extra spoel 8 lager + i roller bearing.Gear ratio (versnelling) 5.0:1
                            TP2500MgS gewicht 230 gr lijncapac. 0.18/100m 1 extra spoel 8 lager + i roller bearing.Gear ratio 5.2:1
                            TP3000MgS gewicht 230 gr lijncapac. 0.25/100m 1 extra spoel 8 lager + i roller bearing.Gear ration 5.2:1

                            Het 3000 model wordt overigens met een diepe spoel geleverd! (en is dus meer bedoeld voor roofvisserij e.d.)

                            Alle molens zijn uitgerust met Stargate system, Stress Free System. en Aero wrap.
                            Als deze laaste kreten je eventueel niet bekend zijn dan laat maar weten, leg ik het even uit.

                            Dus: een wel heel erg goede keuze.!

                            Je winkelier had gelijk!

                            Groetjes, Loek
                            ****************************
                            MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                            ****************************

                            Reageer

                            • Ton
                              Frequent aanwezig
                              • 13-11-2003
                              • 126

                              #15
                              Loek

                              Ik viste vroeger met de match altijd met 0.12, 0,14 en 0,16. Dobbers 2 a 6 gram. Ben van plan om dit nu weer te doen.
                              Afstand tussen 15 en 25 meter. Vandaar de keus op de 1000. Voor het prijsverschil hoef ik het niet te doen is 8 euro netto.
                              Voor verder afstanden gebruik ik de feeder en heb hierop een ABU cardinal 55.

                              Wat stargate, stress free system en aero wrap is, weet ik niet

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎