Tonkin

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    Tonkin

    Worden er nog dobbers gemaakt met tonkinstokjes ?

    Zag toevallig deze advertentie misschien heeft er hier wel iemand interresse !?

    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

    #2
    Tonkin is dat niet het tungsten, dat in Engeland veel gebruikt wordt als loodvervanger?
    Volgens mij heet het hier toch ook wolffraam, of ben ik nu in de war?

    Reageer

    • janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

      #3
      Tonkin is een houtsoort en tungsten een metaal legering [lood vervanger]
      tonkin sneden we in het verleden uit oude bamboe hengels ,en daar maakte we onze Rotterdammers toen van . maar als het wat nog al eens gebeurde , er te veel kwasten in zaten werd het in de kachel verwerkt , het ging om de lange rechte stukken , en daar maakte we voor die tijd heel mooie dobbers van ,
      Groeten van Jan de visser

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #4
        Klopt Jan,

        Tonkin is een andere benaming voor bamboe. (Sateh-stokjes zijn ook van tonkin gemaakt.) Op zich zeer sterk en recht hout dat je ook nog wel mooi kunt gebruiken voor de dobberbouw. Vooral nostalgische pennen zoals die Rotter- of Amsterdammers (waar je toevallig maar woont!) kun je ermee maken. Inmiddels hebben diverse andere materialen zoals carbon en fiber deze houtsoort vervangen. Af en toe kom je nog pennen tegen die tonkin als bovenantenne hebben. Met name de Engelse dobberfabrikanten verwerken het nog wel in hun producten.
        Voor mensen die dus traditioneel willen dobberbouwen is deze advertentie aantrekkelijk. En wat je niet gebruikt voor je pennen is altijd nog geschikt voor de barbeque. Lekkere spiesjes
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #5
          Ja ja steek de spot maar met een ouwe dobberbouwer,het schiet me nou weer te binnen dat we ook wonderpennen ,en kraal pennen van dat spul maakte ,maar wat is dat al weer lang geleden ,ik denk er nog wel eens aan ,maar verlang er niet naar terug.
          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎