Vissen op stromende rivier....

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Slafes
    Sportvisser
    • 31-01-2003
    • 844
    • Leuven

    Vissen op stromende rivier....

    Misschien kan iemand me dus wat helpen.

    Ik zou graag eens gaan vissen op de Dijle (rivier in het Leuvense) die toch redelijk wat stroming kan hebben... Is het daar de bedoeling dat ik met speciale montages vis? Ik heb er in de laatste beet een speciale gezien, waarvan, het lood niet op de hooflijn zit,... Alsook, hoe voer je daar? is een modderige bodem, dus te zware voerballen zakken toch weg... Welke dobbers gebruik je? Speciale vlagdobbers van 15-50gr?

    Of ga je resoluut voor de feeder met meer dan 100gr lood? trust me, met mijn picker gaat het niet, reeds geprobeerd!

    Ik heb er geen idee van he,... Ook, de visconcentraties zijn zeer laag... Vraag me af of het loont,.. nu natuurlijk de eerste vis die je dan zo vangt moet wel de max zijn,...

    Ik weet wel dat er zeelt op zit, en grote ook... Maar dat zal allemaal zo makkelijk niet te vangen zijn veronderstel ik... iemand een idee?

    Moet ik bvb met grote hark mijn visplaatsje proper maken etc... Alle tips welkom!
    http://www.wandelendetakken.be
  • abramusbrama
    Komt net kijken
    • 24-04-2003
    • 93

    #2
    Hey slaaf,

    je kan ook met vliegenhengel gaan vissen.!!!

    Reageer

    • Slafes
      Sportvisser
      • 31-01-2003
      • 844
      • Leuven

      #3
      Heu,...

      probleem is dat ik dat niet zie zitten,...

      Ik wil vaste stok, of misschien feeder achtige toestanden,... De Dijle is amper 4-5 meter breed,...
      http://www.wandelendetakken.be

      Reageer

      • kantvisser
        Bart Van Peborgh
        • 24-12-2002
        • 837
        • Koningskooikt

        #4
        over vissen op de Dijle kan ik niet meespreken maar wel over de visserij op de Grote Nete.
        De Grote Nete is net zoals de Dijle een getijde rivier waar het heel hard kan stromen.
        Je moet om te beginnen een plaats zoeken waar het water minder stroomt, dit meestal achter een bocht in de rivier, je zal waarschijnlijk zelf een plaats moeten maken (oeverbegroeing wegdoen, enz.) dan moet je ook op het tij letten, het water van de Dijle gaat op en af wat tot een lage of hoge waterstand kan leiden (met ongeveer 2 a 3 meter verschil in diepte) je zelf uitzoeken wanneer de vis het betse bijt, op de Grote Nete bijt de vis het beste bij laagwater juist voor het begint op te stuwen, waarschijnlijk zal dit op de dijle hetzelfde zijn.
        Je moet dan regelmatig je stek invoeren, dit gebeurt het betse bij stiltaand water (hoog of laag) je moet 2 x per dag voeren als je dit een tijdje volhoud en dan gaat vissen moet je wat vis kunnen vangen, meestal voorn en brasem of andere soortren die veel voorkomen op de Dijle zoals Grodeling, pos en ander klein gespuis
        Je vist best ook niet te ver uit de kant daar heb de minste stroming en je zit altijd wat verscholen tussen de begroeing op de dijk dan ziet de vis je niet zitten, je kan vanzelf met de vaste stok vissen met een niet al te zware dobber, als er genoeg vis op de Dijle zit dan moet bijna elke drijf een vis zijn.
        Op de Grote Nete word er nu al verschillende jaren goed vis gevangen en er is een zeer goede visstand, op de Dijle ben ik daar niet zeker van, ik heb namelijk 20 Jaar in Mechelen gewoond en ken de Dijle als een zwarte stinkende rivier, misschien is de Dijle de laatse tijd wat properder geworden maar ik denk niet dat er al een groot visbestand is, mischien is het stroomopwaarts in leuven wat beter gesteld met de waterkwaliteit.
        In ieder geval wens ik je veel moed en geduld als je op de Dijle gaat vissen.
        En een goede visvangst.
        Groeten van Kantvisser

        Bart Van Peborgh
        Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
        Koning 2004

        http://mokabe.be

        Reageer

        • Slafes
          Sportvisser
          • 31-01-2003
          • 844
          • Leuven

          #5
          Ja, ok, ik kan beetje volgen,... In het centrum van Leuven zelf zitten mooie scholen rietvoorns van rond de 20 cm, en bij het scheppen op vers op de dijle heb ik al een zeeltje geschept ook...

          Als je met lichte dobber vist, dan stroomt die toch zeer snel weg? In de zomermaanden bij lage waterstand (want de Dijle stroomt trager of sneller naarmate de regenval, die staat NOOIT stil) kan je dus de vissen zien zwemmen,... Allez ja, dat gedeelte na Leuven, is slecht bevolkt, want nog maar ene keer een dikke vis gezien in de kant, en dat was een zonnende zeelt...

          Met wat voeder je tussen haakjes? Graan, zware bollen (zinken weg in de modder) lichte bollen, (die zijn meteen weg) hoeveel meter van de kant? een metertje... twee meter? Op de trage stukken heeft de Dijle amper diepte ook he...

          Pff, is moeilijk precies...

          Denk dat ik het zal mogen vergeten, en toch in Heverlee, VOOR leuven, weet ik dat men nog steeds vist, maar ben er nog geen enkele tegengekomen,... Ik kan zo ver moeilijk een voerplek aanmaken he?

          Alle tips zijn nog steeds welkom...
          http://www.wandelendetakken.be

          Reageer

          • kantvisser
            Bart Van Peborgh
            • 24-12-2002
            • 837
            • Koningskooikt

            #6
            inderdaad zo een stek moet natuurlijk kort bij huis zijn zodat makkelijk elke dag langs kunt gaan.

            In de Dijle zullen er ook stukken zijn waar het water minder hard stroomt, die moet je opzoeken, de vis gaat ook graag op deze plaatsen liggen, op een getijde rivier zoals de dijle staat het water zowel bij hoogwater als bij laag water even stil (dit duurt echter niet lang, daarom lijkt het dat het water altijd stroomt,
            Als het water opkomt moet je stroomopwaarts achter een bocht gaan zitten, bij afgaand water is het beter stroomafwaart achter een bocht.

            maak je voer niet te licht anders stroomt het te snel weg, maar het mag natuurlijk ook niet in het slijk wegzakken.

            vis niet te ver uit de kant (in het midden zal er zeer veel stroming zijn) zoek een talud waar je achter kan vissen zodat de stroming je aas tegen het talud duwt, dan heb de meeste kans op vis.
            Groeten van Kantvisser

            Bart Van Peborgh
            Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
            Koning 2004

            http://mokabe.be

            Reageer

            • warhead
              Specimen Hunter
              • 27-09-2003
              • 1496
              • haacht

              #7
              Naart schijnt zitten daar serieus wat karpers ook.
              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

              Reageer

              • Slafes
                Sportvisser
                • 31-01-2003
                • 844
                • Leuven

                #8
                Vermits die nog niet gevangen zijn, veronderstel ik dat die een vlam geven als je die gaat vangen,...
                http://www.wandelendetakken.be

                Reageer

                • Harpie
                  Specimen Hunter
                  • 13-02-2003
                  • 1009
                  • Emmen

                  #9
                  Slafes,

                  Ga daar eens vissen met een voerkorf aan de vaste stok.
                  Montage net als bij het feederen.

                  Je kunt dan op de top vissen, of met een dobber, zo afstellen, dat hij nog net boven blijft.

                  Gr,
                  Harpie
                  https://www.prestonfishing.nl/

                  Reageer

                  • Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

                    #10
                    Blijkbaar toch een moeilijk topic,... Krijg niet zo heel veel bruikbare informatie...

                    Ben dus absolute beginner op stromende rivieren he...

                    Wat voer ik op voorhand? Hoeveel? Wat is een goedkoop voertje, en bruikbaar....
                    Als ik ga vissen, welk gewicht dobber...

                    Ik sta hier soms echt met vraagtekens he!
                    http://www.wandelendetakken.be

                    Reageer

                    • Janneman

                      #11
                      Ja, Slafes. Hier zijn idd veel vraagtekens die ik niet kan beantwoorden.
                      Dat moet je maar zelf ondervinden. Probeer eens met 20 grams lollydobber van Sensas of zelfs met Cralusso. Op de wijze die in Beet staat beschreven.

                      Voeren doe je met Anco Chapelure, broodmeel, bindmiddelen (en smaakmakers) zoals peperkoek, ttx, melasse. Voeg nog eens gemalen hennep toe. Goed vastknijpen!
                      Mocht het toch wegzakken (of weggespoeld worden :?) dan wat minder vastknijpen en met regelmaat voerbal ter grootte van een kippenei bijvoeren.

                      Misschien schiet je er flink mee op en veel succes met je experimenten ke:
                      Grtz Janneman

                      Reageer

                      • the power
                        Newbie
                        • 20-01-2004
                        • 35

                        #12
                        Slafes,

                        Wat ik begrijp is het geen rivier ( 4 tot 5 meter breed )
                        Modderige bodem, harde stroming.

                        De vis die daar leeft zal niet op de bodem het voedsel zoeken maar aan de oppervlakte denk ik zo.

                        Probeer eens broodkorsten te voeren die blijven drijven en kijk dan hoe de vis hier op reageert. Reageren ze hierop dan is het idee van abramusbrama nog niet zo gek.

                        Meestal op dat soort sloten of kanaaltjes zitten de vissen bij bruggen of gemalen.

                        Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


                        [Gewijzigd door the power op 01-29-04 at 07:47 AM]
                        Lied van Peter Blanker uit 1978

                        Reageer

                        • kantvisser
                          Bart Van Peborgh
                          • 24-12-2002
                          • 837
                          • Koningskooikt

                          #13
                          Hey power

                          het is duidelijk dat je nog nooit een Belgische rivier gezien hebt, als je over de Dijle of Nete durft spreken als een "slootje" het gaat hier wel degelijk over een getijderivier waar er bij hoog water een waterdiepte van soms meer dan 6 meter,
                          het is natuurlijk niet te vergelijken met de Maas. De enige manier om op zo een rivier vis te vangen is een plaats maken en daar dan iedere dag gaan voederen tot de vis gewent is om daar voedsel te vinden, dan heb je kans om een vis te vangen, op die rivieren zit zeer weinig vis, niet zoals op de meeste Nederlandse rivieren die vergeven zijn van vis. daar kun je op die manier vis vangen.

                          En als je dan toch met een korst brood bovenop vis wil vangen moet je een plek zoeken waar één of andere propere beek in de Dijle uitmond, bij laag water als er dan water van de beek in de Dijle stroomt kan het zijn dat er karpers komen zoeken achter voedsel, dan heb je kans om eentje te vangen, dit moet je enkel proberen op bij laag tij en dan liefst als het zonnetje schijnt.
                          Groeten van Kantvisser

                          Bart Van Peborgh
                          Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                          Koning 2004

                          http://mokabe.be

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎