PDA

View Full Version : Q box uni systeem (ultimate)

Visser Pieter
26-11-2008, 14:50
Hallo allemaal,

Ik had eigenlijk even een vraagje.
Ik heb een Q box, allen heb ik eigelijk een probleempje.
Ik heb van die preston tuigenplankjes en die heb ik in een laatje zitten, maar als ik hem mee neem en op mijn schouder draag gaat het lekker heen en weer wat zou je hier aan kunnen doen iets maken met een geufje voor bijde kanten of is zoiest te koop?
Graag reacties of hoe jullie het hebben.

Ramon Ansing
26-11-2008, 15:14
Hallo allemaal,

Ik had eigenlijk even een vraagje.
Ik heb een Q box, allen heb ik eigelijk een probleempje.
Ik heb van die preston tuigenplankjes en die heb ik in een laatje zitten, maar als ik hem mee neem en op mijn schouder draag gaat het lekker heen en weer wat zou je hier aan kunnen doen iets maken met een geufje voor bijde kanten of is zoiest te koop?
Graag reacties of hoe jullie het hebben.

je koopt even zo`n pak van rive met roze tuigen plankjes. Je zaagt die strips die erbij bij zitten even op maat voor je q-box, er moet zo`n 3 cm af. In de nieuwe laden van de q-box zitten zwarte strips, het kan zijn dat die er niet in zitten dan heb je gewoon iets oudere laatjes maar dat is niet erg. Die haal je eruit, door ze gewoon heel voorzichtig aan te trekken en met een mesje los te snijden. Dan plak je die op maat gezaagde rive strips erin. Dan vul je hem met 21 of 22 roze plankjes en alles zit mooi georderd in je kist.

Zo heb ik het gedaan en het werkt perfect, als het niet helemaal duidelijk is moet je maar even een pm sturen

Visser Pieter
26-11-2008, 16:35
Maar liever hou ik wel de tuigen plankjes van preston, want die bevallen mij goed, en de kist is nog nieuw afgelopen zaterdag gekocht op de beurs

janb
26-11-2008, 16:43
[quote=Visser Pieter;106460]Maar liever hou ik wel de tuigen plankjes van preston, want die bevallen mij goed, en de kist is nog nieuw afgelopen zaterdag gekocht op de beurs[/quote
Wat is er voor bijzonder aan de tuigen plankjes van Preston ?

Visser Pieter
26-11-2008, 17:05
[/quoteWat is er voor bijzonder aan de tuigen plankjes van Preston ?[/QUOTE]
Ik vindt ze ideaal, vooral die schuifjes aan de zijkant voor het lusje (mijn mening).

janb
26-11-2008, 17:47
Ja ik dacht al dat je die ondingen bedoelde wat een ramp die dingen ,als je het tuig van je plankje laat lopen blijf je draad bij iedere omwenteling achter dat zgn handige schuif systeem hangen,Ik vind het onbegrijpelijk dat die dingen nog verkopen,maar ja jij vind ze prettig ,dus berijken ze toch een doel groep,Maar bedenk wel iedere verandering is nog geen verbetering .maar gewoon het opberg systeem van Rive aanschaffen en pas maken ,dan kun je je favoriete plankjes keurig opbergen,want als je tuigen heen en weer liggen te schuiven in je kist kan dat niet zo bevorderlijk zijn voor je dobbers.

Visser Pieter
26-11-2008, 18:16
is dat wel een beetje te doen dan, waar maak jij het lusje dan aan vast van de lijn

janb
26-11-2008, 19:35
in het verleden deed ik dat altijd met een elastiekje ,maar die dingen raken kwijt of gaan kapot ,mijn idee is om het allemaal zo simpel mogelijk te houden, de eind bevestiging van het tuig doe ik als volgt,stel je houd na het opwinden op de plank 10 cm van je tuig over,ik heb mijn tuigen allemaal uit gevoerd met een dubbel lussysteem dus een grote en een kleine lus ,het restant wat ik dan over houd van de lijn draai ik dan zijdelings om het plankje tot ik de grote lus aan de zijkant aan kan haken,nou komt de clou in het verleden heb ik dat ook wel geprobeerd maar was het altijd een moeilijke zaak de lus weer op te pikken ,maar nu doordat ik de grote lus gebruik om aan te haken steekt de kleine er buiten ,en kan ik als ik het tuig wil gaan gebruiken simpel weg de kleine lus pakken en de groet lus los trekken ,ik doe dit al jaren op deze manier ,en ik heb er nog geen nadelen van kunnen ontdekken,gewoon eens ff proberen

The Frisian Viking
27-11-2008, 11:11
als je nou aan de zijkant van de laatjes tochtstrip plakt dan schuiven ze niet meer bij mij in de Q-Box in ieder geval niet meer

Visser Pieter
27-11-2008, 14:45
oke en dat dan opvullen tot het er niet ammkelijk uitgaat, alswarem met schuim opvullen aan de zijkanten (voor en achter)

The Frisian Viking
27-11-2008, 20:22
precies Pieter

Visser Pieter
27-11-2008, 22:35
oke bedankt, zal het eens gaan proberen en kijken of het mij een beetje bevalt.
Maar als er leden zijn met andere oplossingen hoor ik het graag.

eduardpost
07-12-2008, 12:18
Hey

ik heb thuis van die houten dingen liggen.
kan je op maat maken an dan passen je tuigen plankjes er ook in.
ik zal er wel en paar meenemen als ik bij jou kom.

en die tuigenrekjes van preston vind ik ook heel handig.
ik heb er geen problemen mee.

Jans
07-12-2008, 16:45
Moi,

Rive tuigen in een Ultimate Q box.

http://webdisk.planet.nl/homan249/publiek/album/Vissen/IMG_0534.JPG

lolo
07-12-2008, 18:26
Wil je alleen even de tip geven ,
Gooi die ellendige klemmetjes er uit en doe daar elasstiekjes voor in de plaats .
Soms wil het wel eens gebeuren dat je de klemmetjes op je lijn klikt waardoor draad-breuk groot aanwezig is .
Zeker als je lager dan 10/00 gaat vissen.Voor de rst puik hoor

Ramon Ansing
07-12-2008, 18:54
Moi,

Rive tuigen in een Ultimate Q box.

Zo heb ik het ook alleen dan roze i.p.v. paars.:flirt:

The Frisian Viking
08-12-2008, 07:12
He Jans da`s mooi gemaakt man hoe hou jij die tuigen klem als de deksel naar beneden gaat, kan je hiervan een detail foto van maken.

Het ziet er goed uit man.

Jans
08-12-2008, 14:45
Moi,

Zo ziet het er in detail uit Viking.
De tuigen klemmen zichzelf vast in het zwarte schuim wat in het aluminiunm profiel zit.
Het aluminium profiel is op zijn beurt weer vastgelijmd aan de wand van het deksel.
Het komplete setje (profiel en tuigenrekjes) is kant en klaar te koop van Rive, alleen even op lengte zagen, er moet ongeveer 1,5cm van het profiel afgezaagd worden als ik me niet vergis.

http://webdisk.planet.nl/homan249/publiek/album/IMG_0662.JPG

spuiliefhebber
08-12-2008, 15:09
slim systeem daar zullen ze bij rive best wel een beetje zuur van zijn,ze hebben liever dat je zo'n station koopt:33:

Ramon Ansing
08-12-2008, 16:32
Mocht je de tijd nog even hebben dan is het ook een optie om nog even te wachten, want als het goed is komt ultimate volgend jaar ook met tuigenplankjes die er in passen. Die werken het zelfde als de preston

Visser Pieter
08-12-2008, 21:34
oke goed dat ga ik afwachten, als ze net zo werken als die van preston.
Waar heb je dat dan gelezen/gezien als ik vragen mag

The Frisian Viking
09-12-2008, 06:43
Da`s mooi Pieter super dat je er een foto bijzet, die klemmetjes zou ik wel vervangen hoor door elastiekjes ( Sensas ) en of zelf maken van metsel elastiek neem een stukje elastiek van ongeveer 15 cm knoop de 2 uiteinden aan elkaar.
Pak dan 1 nietje buig 1 keer recht en 1 keer iets naar elkaar leg hiet het elastiek tussen en knijp het nietje verder dicht.
Ga dan een stukje siliconenslang ongeveer 2 cm schuif dit over het recht gebogen nietje en dan verder over het dichtgebogen nietje met het elastiek ertussen ( als een soort vergrendeling ) je kan hier ook nog een druppie sec lijm doen.buig dan aan het recht gebogen nietje een klein haakje en klaar is kees

goedkoop en echt iets voor de donkere dagen

Ramon Ansing
09-12-2008, 08:41
oke goed dat ga ik afwachten, als ze net zo werken als die van preston.
Waar heb je dat dan gelezen/gezien als ik vragen mag

Zij me baas gistermiddag,

nanoe
09-12-2008, 12:17
Ik denk dat je een beetje aan dit systeem moet gaan denken bij Q-Box. Dits van de PerfectMatch line van Ultimate.

http://www.ultimate-match.eu/products/thumbs_l/59000099.jpg

Jans
09-12-2008, 13:42
Moi,

Da`s mooi Pieter super dat je er een foto bijzet,

Zeg maar gewoon Jans.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die klemmetjes al zeker 15 jaar gebruik en nog nooit lijnbreuk heb gehad door die dingen.
Ik controleer ze trouwens wel altijd op scherpe randjes e.d, het materiaal is volgens mij van hetzelfde soort kunststof als van een elastiekconnector en daar komen heel wat grotere krachten op te staan als op zo'n klemmetje.
Maar als ik nog eens insneeuw deze winter zal ik me eens bezighouden met elastiekjes.

Omdat dit een recensie topic is, terug naar het onderwerp.
Nu precies een jaar de Unibox in gebruik, met extra ladenvak en sleep hem gemiddeld twee keer in de week mee naar het water.
Conclusie, nog steeds zeer tevreden mee.

Visser Pieter
09-12-2008, 15:19
oke, maar ik denk dat ik het toch hou bij die palnkejs met een schuifje van preston en dan eventueel over ga naar die van ultimate als ze komen.
Ik zal het wel zien, waar werk je trouwens ramate?

lolo
09-12-2008, 18:04
Nou idd een kloon van preston en een geleende verfje van Rive .
Mooi hoor

Visser Pieter
08-04-2009, 20:38
Mocht je de tijd nog even hebben dan is het ook een optie om nog even te wachten, want als het goed is komt ultimate volgend jaar ook met tuigenplankjes die er in passen. Die werken het zelfde als de preston

Zijn ze immiddels al uit of heeft iemand ze gezien?

Ramon Ansing
08-04-2009, 21:21
Zijn ze immiddels al uit of heeft iemand ze gezien?

Ja je kan ze zo bij een ultimate dealer bestellen

Visser Pieter
08-04-2009, 21:44
die nieuwe plankjes die zo in de Q-box passen?
Maar dat is wel voor de nieuwe versie Q-boxen of kan het ook nog gewoon in de oudere versie de Q-box uni system?

Bas Nijmegen
09-04-2009, 11:54
Ha Jans,

Ziet er goed uit!
Ik heb het precies zo hahaha.
Maar Johnny heeft wel gelijk. De klemmetjes zijn handig, maar beschadigen wel de (met name dunne) lijn.
En ben het ook helemaal eens met de tochtstrip van onze Friese viking. Die heb ik er dus ook in en dat is ideaal. Je kunt ze lekker makkelijk klemmen zonder dat ze te vast zitten. Ze gaan geen kant meer op. Nooit meer een rommelbak waarin alles door de war of kapot in raakt.
Ik heb zowel de roze als de paarse plankjes. De roze gebruik ik voor de kleinere dobbers, want daar passen er meer van in. De paarse gebruik ik voor de zwaardere dobbers simpelweg omdat ze breder zijn en er dus minder in je la passen. Ik moet ook wel zeggen dat ik erg veel tuigjes in mijn kist heb liggen, misschien meer dan de meesten, maar ja, het scheelt mij heel veel werk tijdens wedstrijden. Ik heb om en nabij de 65 tuigjes klaarliggen. Het hele onderste gedeelte van mijn Q-box is er namelijk mee gevuld...

Groeten Bas

preston-freak
09-04-2009, 21:27
Die klemmetjes zijn echt ouderwets en ze kinken je lijn ook nog eens. Voorheen viste ik met Rive, dus gebruikte ook de tuigenplankjes met elastiekjes (de groene van Sensas en bruine met een plastic haakje). Net als de klemmetjes raak je die nogal eens kwijt, de elastiekjes zijn nogal snel verteerd en als de lengte verkeerd uitkomt bij het tuigenplankje dan is het lastig op spanning krijgen (te veel of te weinig). Dit alles is verleden tijd met de plankjes van Preston, gewoon ideaal dat schuivend systeem. Raakt niet zoek en de spanning is altijd optimaal.

Visser Pieter
09-04-2009, 22:20
ja vindt ze ook ideaal heb ze ook maar zit met het opbergen er van en denk dan misschien aan de tuigenplankjes van ultimate met de schuifjes voor in mijn zitkist (heb een Q-box uni systeem)

Visser Pieter
10-04-2009, 12:59
Heb ff een mailtje naar titus blom in groningen gestuurd, maar die zei dat ze bij ultimate nog niet op voorraad zijn.
Dus ze zijn er nog niet

Visser Pieter
10-04-2009, 22:43
Heb even een foto van gemaakt maar denk dat ik ze allemaal op de lange tuigenplankjes zet van preston (de lijnen), want met die kleintjes wordt het niets, met die lang kun je er wel een stukje schuim achter stoppen

Jans
12-04-2009, 11:52
Moi,

Roze Rive tuigenplankjes MET ELASTIEK DIT KEER in Q box Uni systeem.

http://webdisk.planet.nl/homan249/publiek/album/Vissen/IMG_0667.JPG

Visser Pieter
28-04-2009, 17:52
ben al druk bezig geweest en gezocht en heb al met schuim geprobeert maar was net te dik en iets te hard schuim.
weet ook iemand waar je makkelijk schuim kan halen bij een boumarkt of zo.
Zit dus zelf aan schuim te denken maar zou het ook met een tochstrip willen?