Barbeel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bram
    Newbie
    • 01-07-2003
    • 2

    Barbeel

    Ik weet niet goed waar dit te posten dus daarom maar hier..

    Mijn vraag is : hoe vang ik "grote" barbeel ( 50 cm en groter, tot ongeveer 75 cm denk ik).
    Ik heb een goed plekje gevonden op een redelijk snelstromende rivier (de bodem bestaat uit grind). De barbelen vind ik ongeveer altijd op één bepaalde plek : een grote platte rots in het water (ongeveer 1.5 m diep).
    Ik heb al vanalles geprobeerd om ze daar te vangen maar dat lukt niet zo schitterend ( dit wil zeggen ik heb er nog nooit één bovengehaald, laat staan aan de haak gehaald...)
    Moet ik voeren? Welk aas moet ik gebruiken?
    En misschien ook welk materiaal?
    Draad van 20 honderste volstaat dit of is dit te zwaar of te licht? En welke maat haak neem ik het best?

    Groetjes
  • Bram
    Newbie
    • 01-07-2003
    • 2

    #2
    Nog een opmerking : liefst wil ik gewoon dobbervissen.
    Feedervissen vind ik eigenlijk maar niks...

    Reageer

    • Maximilian
      Met enige kennis...
      • 12-02-2003
      • 352

      #3
      Hoi,

      De Barbeel foerageert eigenlijk hoofdzakelijk op de bodem. Je zult het aas dus ook op de bodem moeten aanbieden. Gezien de ondergrond waarop barbelen zich graag bevinden (grind)brengt dit altijd een groot gevaar met zich mee: je komt heel snel vast te zitten !!!!! Barbelenwater in Nederland is (nog altijd)een zeldzaam verschijnsel en de barbeel is mede daardoor een zeldzame (rivier)vis in de Nederlandse wateren. Ben dus voorzichtig met hoe je te werk gaat: zet een barbeel het liefst altijd zo snel mogelijk weer terug en maak zijn biotoop niet onleefbaar door er talloze onderlijnen te verspelen !!!!!! Je kunt daarom inderdaad het best met een wat dikkere lijn (minimaal 18/100) vissen. Barbelen voeden zich met allerlei ongewervelden die ze op de bodem aantreffen, grotere exemplaren eten ook kleinere vissen. Je kunt dus pieren en maden gebruiken, maar voor de grotere exemplaren ook een (dood!) aasvisje.

      Veel succes en laat wat weten als je er een hebt gevangen. Ik zou zelf graag ook eens een barbeel aan de haak slaan, maar op het water waar ik vis zijn deze jongens dun bezaaid al had een maat van me een tijdje terug wel het geluk er een te vangen. Hij viste overigens met een feeder en een trosje maden.

      vriendelijke groeten van een visvriend,
      :smikkel:
      g\'day to y\'all folks,

      :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

      Reageer

      • Theo van Berner

        #4
        Haak nummer 12 met een ruime bocht is prima. Door een dood aasvisje te gebruiken zakt je haak niet tussen het grind. Een flinke tros maden (stuk of 8) helpt ook. Vis niet met je lood op de grond anders heb je hetzelfde probleem. Daardoor ga je wel driften. Gooi in met de stroom mee en hou vervolgens je dobber tegen. Doe je dat niet dan loop je gegarandeerd vast. Barbeel houd van een stille aasaanbieding.
        Barbeelvoer is vergelijkbaar met voer voor voorn maar zonder anijs. Vervang dat door garnalenmeel.
        succes!

        Reageer

        • Janneman

          #5
          Barbelen heb ik al in de Lek, beneden de laatste stuw (hagestein), gevangen dit jaar ergens in de maand april.
          Zelfs 3 achter elkaar, nog voordat de brasems arriveerden!!!
          Barbelen vluchten kennelijk ook weg als de onstuimige brasems zijn gearriveerd.
          De barbelen waren zo rond de 50 cm lang. Gewoon met de feeder gevangen.

          Wel is er een vereiste. Het móét absoluut stromen (Minimaal 80gram korfgewicht). Als het stilstaat (dankzij droogte) kun je het al schudden....

          Wat benodigd materiaal betreft moet de onderlijn zeker sterk genoeg zijn. Barbelen zijn loeisterk. Ze nemen zeer onverwacht nog een stevige run vlak voordat ze aan het wateroppervlak verschijnen!!!
          Gebruik gewoon het aas aan de haak, wat de brasems ook lusten. Barbelen eten werkelijk alles.

          Geef dus niet je moed op. Je vangt ooit nog wel 's een baardkoppie :kerstman3: :kerstman3: :kerstman3: :kerstman3: in Nederland .

          Reageer

          • warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1496
            • haacht

            #6
            Heb al veel gelezen over barbelen. Zoek volgend jaar er ook te vangen op de ourthe. Naar het schijnt zitten ze daar ook.
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

            Reageer

            • tuurke
              Met enige kennis...
              • 07-10-2003
              • 396
              • oudenaarde

              #7

              Allemaal gevangen met kaas,jawel met name babybel in de ardennen

              GRT TUURKE
              TIPS FOR TIPS
              DE GOUDEN TIPGEVER
              genomineerd voor de skynet blogs awards


              GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
              http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

              http://www.geersfishing.be

              Reageer

              • Kapitein
                Banned
                • 20-02-2003
                • 40

                #8
                Babybel of Mini babybel, er bestaat nu trouwens ook babybel Emmental, heb je daar al eens mee gevist

                Reageer

                • tuurke
                  Met enige kennis...
                  • 07-10-2003
                  • 396
                  • oudenaarde

                  #9
                  Doe maar babybel natuur.

                  GRT TUURKE
                  TIPS FOR TIPS
                  DE GOUDEN TIPGEVER
                  genomineerd voor de skynet blogs awards


                  GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
                  http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

                  http://www.geersfishing.be

                  Reageer

                  • schoelie
                    Newbie
                    • 31-12-2002
                    • 35

                    #10
                    voor in de ourthe zeker de babybel,ook heel zijn de larven van de kokerjuffer ,die vind je onder de stenen in het water het best zoek je die in het water waar de bomen of struiken over het water hangen gewoon in een trosje aanbieden veel succes der mee
                    you never fish alone

                    Reageer

                    • Harpie
                      Specimen Hunter
                      • 13-02-2003
                      • 1009
                      • Emmen

                      #11
                      Bram,

                      Doe eens wat Lupinenmeel door je voer.
                      Gebruik, 10% tot 40%, let op, dit is sterk bindend.

                      Gr,
                      Harpie
                      https://www.prestonfishing.nl/

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎