lange dunne of korte dikke antenne

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    lange dunne of korte dikke antenne

    Hallo dobber vissers

    waar ben je nou gemiddeld het beste mee

    een lange dunnen antenne of een korte dikken antenne van de zelfde inhoud

    ik bedoel dit een antenne van 1 mm dik en 90 mm lang verplaats evenveel water

    als een antenne van 10 mm lang en 3 mm dik

    bij die antenne van 90 mm voelt de vis bij aanvang van de beet wel minder weerstand maar wel 90 mm lang

    bij die antenne van 10 mm voelt de vis meer weerstand maar 10 mm lang

    welke antenne brengt nou gemidelt de meeste vis op ( brasem / giebels / zeelt)
    gr Gerard
  • jan wever
    Banned
    • 19-09-2008
    • 258
    • Valthermond

    #2
    tester,dat kan best zo zijn ,maar je kunt die lange 90mm. antenne natuurlijk ook scherp zetten.Als hij dan nog 1 a 2 centimeter boven water staat is ie gevoeliger dan die dikke ,of je moet die zo scherp uitloodden dat die bijna gelijk staat met het wateroppervlak.Dan vis je met een dikke antenne die zo scherp staat dat je hem met wat golven door de wind ook niet meer ziet.Daarnaast is het ook van belang hoe je vist .Met een dikke worm ,of slechts met 1 pinkie daar zit ook een groot verschil wat antenne dikte betreft.Vis altijd zo scherp mogelijk als de omstandigheden op dat moment toelaten.

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Hallo Jan Wever

      daar heb je gelijk in

      het probleem is dat ik die 90 mm antenne op afstand beter zie als die korte dikke

      vandaar de vraag

      je kunt ze allebij met het zelfde gewicht onder krijgen

      het verschil is dat bij die lange antenne die kracht verdeeld is over 90 mm

      maar of dat fijn vist of meer vis opleverd

      je ziet hem iniedergeval beter staan (met mijn ogen dan )
      gr Gerard

      Reageer

      • jan wever
        Banned
        • 19-09-2008
        • 258
        • Valthermond

        #4
        Een ander voordeel van zo'n dunne lange antenne als je hem scherp zet,dat je veel beter de zogenaamde opstekers ziet.

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          De engelsen hanteren bij het matchvissen de theorie dat voor het vissen met licht aas (verse de vase, pinkjes e.d.) en boven de bodem, je een insert waggler gebruikt, dus met een dunne bovenantenne. Zodra ze met zwaarder aas (casters, meerdere maden, coctailtjes e.d.) of met een sleepje gaan vissen stappen ze over op een gewone straight waggler, dus met een dikkere bovenantenne. Als je met een insert waggler bij het matchen met een sleepje gaat vissen wordt je dobber geheid onder getrokken en sla je aan omdat je denkt beet te hebben. Bij een straight waggler van hetzelfde gewicht heb je daar geen last van, enkel vanwege die dikkere bovenantenne. Ik gebruik deze tactiek eigenlijk altijd bij het matchvissen.

          Ik heb deze tactiek ook geprobeerd bij de vaste stok maar gek genoeg gaat ie hier niet op. Met de vaste stok vis ik dus het liefst met een zo dun mogelijke (rode) bovenantenne. Liever haal ik een loodje eraf zodat hij bij stroming en een sleepje niet onder getrokken wordt dan dat ik een dikkere bovenantenne pak.
          Een uitzondering hierop is bij de voornvisserij en/of het 'snellere werk met kleine vis'. Dan gaat mijn voorkeur uit naar een dobber met een korte, dikke bovenantenne die ik zo scherp uitlood dat ie eigenlijk alleen door de oppervlaktespanning van het water nog blijft drijven, heel scherp dus. Bij golfjes/wind of zwaarder aas neem ik een wat zwaardere dobber, maar lood hem ook net zo scherp af. Zo kun je elk aanbeetje gelijk registreren. Als het een moeilijke visserij is (op kleine vis zoals bv pos/baars of kleine voorn) en elk visje telt kan het net het verschil maken.

          Zoals gezegd, gek genoeg staat dit dus haaks op de engelse theorie dat je alleen een dikkere bovenantenne pakt als je met een sleepje gaat vissen of met 'zwaar' aas aan de slag gaat. Bij het 'pikeuren' op kleine vis vis ik eigenlijk nooit met een sleepje en zwaar aas, maar toch pak ik dan een dikke bovenantenne... Met de match werkt dit (m.i.) voor geen meter, met de vaste stok weer wel...
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

            #6
            Antennes het weet wat ,wat Jan al zij zo scherp uitloden /afstellen als de omstandigheden het toe laten En de omstandig heden bepalen dus je afstelling ,met blad stil water kan je de dobber op 1 a 2mm boven water zetten zodat hij bijna aan het water kleeft,en dan is op een mtr of tien vissend met een redelijk stel goede ogen nog wel te doen met tegen zon kies ik al voor een wat dikkere antenne en dan afgesteld op 1 a 1,5 cm ,je moet het tenslotte wel zien ,en met wind /storm ga ik wel van 2 tot 4 cm boven water,of ik schakel over naar Tesse pennen met een witte boven kant ,en dan vissend op het optisch bedrog ,wat ook zeer scherp vist ,maar scherp vissen doe ik eigenlijk het meest op voorn ,als je op deze manier van vissen onze vriend brasem gaat belagen ,zul je nog al wat gaten in de lucht slaan ,Brasem heeft wat meer tijd nodig om het aas tepakken als de voorn ,en op brasem werkt zo'n lange antenne ontzettend leuk met van die hoge opstekers Dus Voorn en Brasem visserij niet met elkaar te vergelijken.O,ja waar hadden we het ook al weer over lange antennes dunne of dikke,voor je het weet gaat het over vissen.
            Groeten van Jan de visser

            Reageer

            • Noel Gulpen
              Rutsekletser
              • 11-10-2007
              • 450
              • Nieuwkuijk

              #7
              kijk en met deze vraag zou ik eens naar het vrouwelijke geslacht gaan. eens kijken hoe zij er over denken.....
              Noel Gulpen

              Reageer

              • jan wever
                Banned
                • 19-09-2008
                • 258
                • Valthermond

                #8
                Ze zullen zoals zo vaak weer precies het andere nemen dan wij als vissers graag willen

                Reageer

                • tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

                  #9
                  Hallo Dobbermannen

                  bedankt voor de info

                  ik moet ze nog lijmen ( en het is voorbrasem giebel en zeelt )

                  dus ik maak ze maar lang in verschillende dikte kan er altijd nog wat af halen
                  gr Gerard

                  Reageer

                  • janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

                    #10
                    Zo is dat tester er af gaat altijd maar er bij is vaak weer wat moeilijker ,ik kijk uit naar je resultaten
                    Groeten van Jan de visser

                    Reageer

                    • Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

                      #11
                      Lange dunnere antennes gebruik ik graag wanneer er een kabbel/golfslag staat. De slanke langere antenne snijdt makkelijker door de golfjes en je kunt hiermee het drijflichaam iets dieper wegzetten zodat een en ander stabieler staat.
                      Voor een rustigere aasaanbieding in ruw weer op stilstaand water is een langere antenne dus een pluspunt.

                      Wanneer het water als een spiegeltje is, kun je volstaan met een kortere antenne. Of deze dan ook dikker moet zijn?? Wellicht, zoals genoemd, om zwaarder aas beter te kunnen dragen of om sneller te kunnen vissen.
                      Groet'n,

                      Ronald


                      ><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                        Lange dunnere antennes gebruik ik graag wanneer er een kabbel/golfslag staat. De slanke langere antenne snijdt makkelijker door de golfjes en je kunt hiermee het drijflichaam iets dieper wegzetten zodat een en ander stabieler staat.
                        Voor een rustigere aasaanbieding in ruw weer op stilstaand water is een langere antenne dus een pluspunt.

                        Wanneer het water als een spiegeltje is, kun je volstaan met een kortere antenne. Of deze dan ook dikker moet zijn?? Wellicht, zoals genoemd, om zwaarder aas beter te kunnen dragen of om sneller te kunnen vissen.
                        Hallo Roha dat is wat ik wou horen

                        in theorie zou een lange dunne antenne net zo veel aas moeten kunnen dragen als een korte dikke

                        en met casters en maden zie ik op afstand die lange antenne veel beter (met mijn ogen dan)

                        omdat ik met rubbertjes vis heb ik als test de dobber aan de lijn is omgedraaid onderantenne werd boven antenne ( 1mm dik ) nou dan krijg je aanbeten van de brasem waar je maag van omdraaid
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • jan wever
                          Banned
                          • 19-09-2008
                          • 258
                          • Valthermond

                          #13
                          mijn motto is :vis zo scherp mogelijk als de omstandigheden toelaten.Je hebt er natuurlijk niks aan als je de antenne niet meer kunt zien.Dat is natuurlijk ook per persoon weer erg verschillend,zo zal de een een scherp afgestelde antenne op 13 meter wel goed zien,terwijl een ander diezelfde antenne op die afstand helemaal niet ziet.Ik heb zelf hele scherpe ogen,vaak genoeg gehoord als er iemand bij mij stond"volgens mij heb je beet,want ik zie je dobber niet ".Dus scherp vissen kan daardoor per persoon nogal behoorlijk verschillen.

                          Reageer

                          • janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

                            #14
                            Scherpe ogen onmisbaar in de visserij ,helemaal mee eens Jan maar ook concentratie ,ik heb het wel als ik als toeschouwer achter een visser sta , dat ik de dobber niet of nauwelijks zie, en zit ik zelf te vissen "geconcentreerd"dan ontgaat mij geen enkele beet ,en dat heeft dan ook weer te maken met gewenning aan je eigen dobbermodel, denk ik.
                            Groeten van Jan de visser

                            Reageer

                            • jan wever
                              Banned
                              • 19-09-2008
                              • 258
                              • Valthermond

                              #15
                              Weer helemaal mee eens jan b,als ik zelf op 13 meter heel scherp zit te vissen blijven mijn ogen continue gericht op de dobber,als je even opzij kijkt moet je soms even weer zoeken van "waar is ie nou" Als je minder scherp vist (tenminste vanuit jezelf geredeneerd) dan zijn er ook genoeg mensen die hem echt niet zien.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎