Onderhoud vaste stok... was of sileconespray gebruiken?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eitcbv
    Doe wat je goed dunkt!
    • 24-12-2005
    • 192
    • nabij Steenwijk

    Onderhoud vaste stok... was of sileconespray gebruiken?

    Hallo mensen,

    Inmiddels heb ik mijn hele viskar doorlopen voor de jaarlijkse "schoonmaak" en kijken wat ik er nog wel en niet erin wil houden, jullie kennen het wel: dit en dat zou eigenlijk anders moeten en zo ben je weer bezig met wat ik noem "het kloten met je visspullen" Zo ook met de spullen die eigenlkijk zonder echt na te deniken of je het nodig hebt zie je dat wat je net nieuw hebt aangeschafd dat je dit nog wel ergens in de garage had liggen.... Man, we weten niet eens meer wat we hebben aan visspullen moet tegenwoordig iedere keer zoeken zo van"ik moet dat wel hebben maar waar lag dat ok alweer? Dus heb ik de bende maar weer eens doorgespit en alles weer keurig opgeruimd en de viskar verbouwd zoals ik het wil hebben.

    Ok mijn vraag was tenslotte: hoe nu je vaste stok te behandelen voor de jaarlijkse schoonmaakbeurt?
    Zelf heb ik zo kit gekocht om met borsteltjes enzo de binnenkant van de hengeldelen schoon te maken maar elk jaar weet ik niet wat ik aanmoet met de vraag waarmee ik de hengeldelen aan de buitenkant moet behandelen om ze goed te houden...(m.a.w. hoe zorg ik ervoor dat ze soepel blijven en dat ik niet zomaar een scheur en knijp..) Het ene jaar doe ik dat met was dat is een heel werkje vindt ikzelf... En de andere keer doe ik het weer met sileconenspray waarvan er sommigen zeggen: niet doen het is slecht!!! Terwijl weer anderen weer zeggen dat dit ook wel kan waar doe ik goed aan?

    Alvast bedankt voor jullie reaktie's!!!
    Fishing is a way of life!!!
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #2
    gewoon autowas daar maak ik de hengel delen mee schoon
    maar geen soort al commander die kan bij een auto een filterdun laagje er afhalen en dat is niet bedoeling bij een hengel denk ik
    maar gewoon een was die reinigt en een beschermlaag aan brengt
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • jan wever
      Banned
      • 19-09-2008
      • 258
      • Valthermond

      #3
      Ik spuit de delen 1 maal per jaar in met siliconenspray,na dat ik ze grondig heb schoongemaakt onder de douche.Bevalt mij prima.Met autowas heb ik geen ervaring,maar zou ook best goed kunnen zijn.

      Reageer

      • spuiliefhebber
        Verificatie gaande...
        • 22-04-2006
        • 4156
        • onbekend

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
        gewoon autowas daar maak ik de hengel delen mee schoon
        maar geen soort al commander die kan bij een auto een filterdun laagje er afhalen en dat is niet bedoeling bij een hengel denk ik
        maar gewoon een was die reinigt en een beschermlaag aan brengt
        neem dan autowas met teflon erin.

        commandant niet doen nee daar zit petroleum in en dat haalt inderdaad een dun laklaagje weg ,dus ik zou het niet op je hengels smeren.

        Reageer

        • † John van der Zee
          [In Memoriam]
          • 16-11-2005
          • 1761
          • in zuidholland in een mooi visgebied

          #5
          welke merk ik heb weet ik zo even niet maar het is verdomd goed spul je kan er alles mee in de was zetten of reiningen het is zeer multifunctioneel die was
          Vissen is ontspannend.
          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

          Met Vriendelijke Visgroeten



          vaste stokvisser????????

          Reageer

          • Jakob
            <*{{{{><(
            • 06-03-2007
            • 1870
            • Staphorst

            #6
            Ik gebruik altijd Diamond wax, verkrijgbaar bij de shell stations, geeft een flitsende glans en blijft heel lang zitten en is gegarandeerd vuilafstotend. Voorkomt ook slijtage op de bussen. Het spul zelf is blauw van kleur.

            Reageer

            • Ronald Nannings
              Verificatie gaande...
              • 05-08-2006
              • 602
              • Enclave Friesland

              #7
              Het spul zelf is blauw van kleur.

              Vandaar die blauwe outfit aan de waterkant Jacob!
              Nee, die diamont wax is een supertip.
              Ik gebruik het ook en de hengels glimmen alsof ze nieuw zijn.

              Reageer

              • misser
                cuore sportivo
                • 06-04-2007
                • 317
                • ijsselmuiden/kampen

                #8
                Maar waar reinigen jullie de hengels mee dan gewoon dubro of een ander middel

                Reageer

                • Jakob
                  <*{{{{><(
                  • 06-03-2007
                  • 1870
                  • Staphorst

                  #9
                  Dat blauw van mijn outfit berust op puur toevaligheid, ik kon er goedkoop aan komen, kreeg wat korting namens de fabriek, alleen de broek is geen succes in 3 x XXXX kan ik maar amper mijn dunne beentjes krijgen en als ik ga zitten dan heb ik een 3 kwart broek. Uitwassen moet je zo,n pak ook niet doen, gaat de waterdichtheid weg, moet je net bij mijn vrouw zijn, als die ziet dat ie smerig is zit hij ook al in de wasmachine. Als ik weer zou moeten kopen kocht ik goretex. Gelukkig hebben ze een nieuwe leverancier en zijn de toekomstige kleren wel goed, wel te laat want het team is al overgestapt naar een andere kledingsponsor.

                  Schoonmakn gaat het best onder de douche met afwas of wat dan ook, goed laten drogen en insmeren met diamont wax en uitpoetsen. Resultaat-verbluffend.

                  Reageer

                  • antoinette
                    Specimen Hunter
                    • 13-11-2005
                    • 1926
                    • oudenhoorn

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door misser
                    Maar waar reinigen jullie de hengels mee dan gewoon dubro of een ander middel
                    ik heb het al eens eerder gezegd, ik neem mijn hengels mee onder de douche 1x p/ paar maanden.

                    Reageer

                    • Jakob
                      <*{{{{><(
                      • 06-03-2007
                      • 1870
                      • Staphorst

                      #11
                      Voor mij de beste manier om ze schoon te maken Antoinette, alleen daarna smeer ik ze nog in. Suprglad, waterafstotend en glimmen als een hondekeutel in de maneschijn.

                      Reageer

                      • antoinette
                        Specimen Hunter
                        • 13-11-2005
                        • 1926
                        • oudenhoorn

                        #12
                        Ja klopt helemaal Jacob, ik smeer ze na afloop in met siliconenspray al klinkt de tip over diamond wax ook erg goed.

                        Reageer

                        • † John van der Zee
                          [In Memoriam]
                          • 16-11-2005
                          • 1761
                          • in zuidholland in een mooi visgebied

                          #13
                          de was die ik gebruik is tevens een reinigende was dat alle vuil weg haalt en tegen een beschermlaag aan brengt
                          Vissen is ontspannend.
                          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                          Met Vriendelijke Visgroeten



                          vaste stokvisser????????

                          Reageer

                          • Ramon Ansing
                            tsjah?
                            • 27-06-2006
                            • 760
                            • Tolbert

                            #14
                            Ik gebruik altijd turtle wax zo`n groene fles met een gouden dopje. Werd mij aangeraden door een hengelbouwer en sindsdien glimmen mij (werp)hengels altijd mooi. Let er bij werphengels goed op dat er niks tussen de pootjes van de ogen blijft zitten dat krijg je er later moeilijk weer af. In de beet van januarie staat ook een stuk over hengel onderhoud.

                            Reageer

                            • Jakob
                              <*{{{{><(
                              • 06-03-2007
                              • 1870
                              • Staphorst

                              #15
                              Ramon, die gebruikte ik voor die tijd ook, maar die kan absoluut niet tippen aan Daimond wax, je krijgt van deze was een diamant pantser, ik heb het 8 jaar geleden op mijn auto gesmeerd en het werkt nog steeds, nog steeds glimmen als een grote en ook vuilwerend, 1 regenbui en hij is weer redelijk schoon

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎