Gevraagd: Tips & advies voor beginnende matchviser

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fisherman Eric
    Frequent aanwezig
    • 25-08-2003
    • 187
    • amersfoort

    Gevraagd: Tips & advies voor beginnende matchviser

    Hallo vissers,

    Al vanaf mijn jeugd heb ik, met hier en daar een pauze met de vaste stok gevist. Dit jaar heb ik mij helemaal gericht op het feedervissen, en heb het aardig onder de knie gekregen. Nu de vangsten met de feeder wat minder worden heb ik besloten om me de aankomenden maanden alleen met de matchhengel bezig te houden.

    Gezien het feit dat ik in mijn directe omgeving geen mensen ken die zich daar echt mee bezig houden is het voor mij moeilijk om aan goede informatie over het matchen te komen. De mensen die ik ken gebruiken de match alleen in uiterste noodgevallen. Ik heb echter zelf het idee dat het best moeilijk is en er erg veel tijd en training nodig is om het goed onder de knie te krijgen.

    Gezien het feit dat ik voor deze visserij ook nog geen materiaal heb is ook materiaal informatie welkom. Ik heb een hele mooie drennan matchhengel gezien, maar weet echt niet of ik er goed aan doe. Waar moet ik op letten.

    De wateren waar ik regelmatig vis zijn ongeveer 25 tot 35 meter breed en de diepte varieerd van 2 tot 3.5 meter.

    Alle info is welkom!!

    Groeten, Eric
    Groeten, Eric.
  • Janneman

    #2
    Beste Eric,

    Ik ben ook aan het beginnen met het matchvissen.
    Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst matchgevist in een haventje. Helaas alleen maar piepkleine alvers, winde en voorn gevangen. Geen interessante brasems en dikke voorns.
    Het werpen is op zich wel lastig. Ik wierp net tegen het bootje aan de overkant en de wind was hard en blies een forse bocht in de lijn tussen de hengel en de dobber. De dobber drijft dan altijd snel met die "bocht" mee.
    De remedie ertegen is: nadat de dobber zich heeft opgesteld na de worp, steek dan de top diep onder water en draai dan 3 meter lijn binnen en de hele opslag is onder water. Dan blijft de dobber braaf op zijn plek. (wel eerst 3 meter óver de voerplek heen werpen )
    Nu wacht ik ermee tot voorjaar. Dan zijn er weer dikke voorns en brasems.

    Ik ben er wel achter gekomen dat het niet nodig is te matchen terwijl er met de vaste stok genoeg te vangen is!!!
    Met de stok ben je namelijk sneller.
    Ook bij harde wind is het niet nauwkeurig vissen. Dan is feeder/vaste stok veel beter.

    Het is wel moeilijk om een goede keuze te maken van een matchhengel.
    Let wel op: Hengel met kleine geleide-oogjes zijn bestemd voor ondiepe wateren (lijnstopper kan er nauwelijks door) en de hengel met dikkere oogjes zijn voor diepe wateren van 3.50 meter of dieper.
    Je kunt tevens een (lichte) feederhengel gebruiken als matchhengel mits de top niet te slap is.

    Misschien dat er een hengelsportzaak jou verder wil helpen met benodigdheden zoals dobber, slider, lijnstuit, rollerwarteltje (als verbinding tussen hoofd- en onderlijn), etc....
    Als je nog meer vragen hebt, kun je ze gerust stellen hoor

    Hopelijk schiet je ermee op.
    Groetjes Janneman

    Reageer

    • benny
      dobbertjesvraagbaak
      • 09-12-2002
      • 383
      • omgeving Leuven(B)

      #3
      Eric,

      schaf je het boekje van Harry Groenewold aan.Dacht dat het "ongeveer" volgende titel had :"vissen op de engelse wijze"
      Schitterende litteratuur voor zowel de beginnende matchvissers als de iets gevorderden!

      Vissen is NIET mijn hobby,
      Vissen is mijn leven!

      Reageer

      • Deputy
        Sportvisser
        • 04-02-2002
        • 606
        • Lille

        #4
        Benny,

        ik dacht dat de titel was : modern witvissen.

        uitleg over match en feeder in één boek.
        Ik dacht zelfs dat het vorig jaar of zo opnieuw is uitgegeven.
        Mogelijk weet Robson het wel
        groetjes van Deputy Dog

        ---------------------------
        http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
        http://www.marcelvandeneynde.be

        Reageer

        • lex

          #5
          Hoi Mannen,

          Het boek heet witvissen moderne stijl.
          Zeeeeeer de moeite waard........het hoort eigenlijk op de boekenplank van iedere witvisser te staan.

          Reageer

          • benny
            dobbertjesvraagbaak
            • 09-12-2002
            • 383
            • omgeving Leuven(B)

            #6
            Inderdaad Deputy,

            Dat is het boekje dat ik bedoelde!
            Dat wat ik opgaf is mogelijk een subtite?
            Toch bedankt voor de correctie!l
            Vissen is NIET mijn hobby,
            Vissen is mijn leven!

            Reageer

            • Fisherman Eric
              Frequent aanwezig
              • 25-08-2003
              • 187
              • amersfoort

              #7
              [QUOTE]Oorspronkelijk geplaatst door Janneman

              Ik ben er wel achter gekomen dat het niet nodig is te matchen terwijl er met de vaste stok genoeg te vangen is!!!
              Met de stok ben je namelijk sneller.
              Ook bij harde wind is het niet nauwkeurig vissen. Dan is feeder/vaste stok veel beter.

              Hoi janneman,

              Ik weet dat je met de vaste stok sneller bent. De reden dat ik met de match wil gaan vissen is dat het me leuk lijkt deze manier van vissen toch onder de knie te krijgen. Voor zover ik het nu kan inschatten is het een hele actieve en moeilijke manier van vissen, en denk dat er best wat tijd voor nodig is om het onder de knie te krijgen. Ik heb het vissen met de vaste stok (waarschijlijk tijdelijk) nu even een beetje gehad. Tijd voor een nieuwe uitdaging.
              Groeten, Eric.

              Reageer

              • john van den broek
                Specimen Hunter
                • 30-03-2003
                • 1089
                • Venray

                #8
                Er is ook een video op de markt, getiteld "modern witvissen". Hier komen de disciplines matchen, winckle picker en feederen aan bod.
                Groet John.

                www.baitstore.nl

                Reageer

                • Fisherman Eric
                  Frequent aanwezig
                  • 25-08-2003
                  • 187
                  • amersfoort

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door lex

                  Hoi Mannen,

                  Het boek heet witvissen moderne stijl.
                  Zeeeeeer de moeite waard........het hoort eigenlijk op de boekenplank van iedere witvisser te staan.
                  Hoi lex,

                  Ik heb het boek in de hengelsportzaak zien staan, echter toen ik zag dat het boek uit 1992 kwam leek het mij ineens niet meer zo modern. Ik dacht "een boek wat al vanaf 1992 in de winkel ligt kan niet veel moderne informatie bevatten"
                  Als jij zegt dat iedere witvisser dit in z'n boekenkast moet hebben, dan ga ik het boek toch eens nader bekijken.

                  Thanx voor de tips

                  Groeten, Eric.

                  Reageer

                  • Janneman

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Fisherman Eric

                    Hoi janneman,

                    Ik weet dat je met de vaste stok sneller bent. De reden dat ik met de match wil gaan vissen is dat het me leuk lijkt deze manier van vissen toch onder de knie te krijgen. Voor zover ik het nu kan inschatten is het een hele actieve en moeilijke manier van vissen, en denk dat er best wat tijd voor nodig is om het onder de knie te krijgen. Ik heb het vissen met de vaste stok (waarschijlijk tijdelijk) nu even een beetje gehad. Tijd voor een nieuwe uitdaging.
                    Daar heb je ook wel gelijk in. Het is een uitdaging om deze techniek onder de knie te krijgen
                    De match zou ik uitsluitend in wedstrijden toepassen als de vis moeilijk bijt op feeder of als ze net te ver van mijn stok verwijderd zijn dat ik ze niet kan bereiken met mijn vaste stok. (eerst deze techniek onder de knie krijgen natuurlijk )
                    Jammer dat je de vaste stok even niet leuk meer vindt, want er zijn altijd veel nieuwe dingen bij te leren hoor. Het blijft een uitdaging voor mij om meer te vangen dan mijn buren tijdens de wedstrijden.

                    Ik wens je nogmaals veel plezier met je match!
                    Groetjes Janneman

                    Reageer

                    • Fisherman Eric
                      Frequent aanwezig
                      • 25-08-2003
                      • 187
                      • amersfoort

                      #11
                      Hoi Lex,

                      Ik heb het boek "witvissen moderne stijl" aangeschaft en je hebt inderdaad gelijk. Dit boek moet bij iedere visser op de boekenplank staan. Het grootste gedeelte gaat over matchvissen, ik heb er in dat geval dan ook erg veel aan. Tevens staan er ook nog een hoop dingen in die je bij andere vismethoden kan toepassen.

                      Gisteren gekocht, in een keer uitgelezen!

                      Gewoon beginnen en dan komen de problemen en vragen vanzelf naar voren denk ik. Nog bedankt voor de leestip!
                      Groeten, Eric.

                      Reageer

                      • lex

                        #12
                        Graag gedaan.

                        Ik heb er heel veel van geleerd. Er staat heel veel in voor de witvisser.
                        Nog een tip van mij ........ gebruik de tips die je krijgt voor het matchen ook eens bij de vaste stok!!

                        Reageer

                        • Fisherman Eric
                          Frequent aanwezig
                          • 25-08-2003
                          • 187
                          • amersfoort

                          #13
                          Hoi allemaal,

                          Vandaag voor het eerst met de matchhengel gevist, ging niet echt slecht. In 2 uur tijd 47 voorn(tjes) gevangen. 2 x onderlijn in de knoop en vervangen. Mijn grootste probleem was het werpen. ik gebruikte de molenklip om de juiste afstand te gooien, de lijn wilde zich aan het eind echter niet goed strekken. Ik heb de boel niet in de war gegooid, maar het kon veel beter. Kan het misschien aan de loodverdeling liggen. Wie heeft hier een goeie TIP


                          [Gewijzigd door Fisherman Eric op 11-28-03 at 09:05 PM]
                          Groeten, Eric.

                          Reageer

                          • benny
                            dobbertjesvraagbaak
                            • 09-12-2002
                            • 383
                            • omgeving Leuven(B)

                            #14
                            Ben zelf wel nog zo geen "krak" in het matchvissen,maar het is misschien mogelijk dat jouw dobber niet zwaar genoeg was.In tegenstelling met het vaste stok vissen moet je bij het matchen meestal een voldoende zware pen gebruiken om tot een geslaagde visdag te geraken.Het matchen met een te lichte dobber is een veel gemaakte beginnersfout.
                            Vissen is NIET mijn hobby,
                            Vissen is mijn leven!

                            Reageer

                            • Fisherman Eric
                              Frequent aanwezig
                              • 25-08-2003
                              • 187
                              • amersfoort

                              #15
                              Hoi Ben,

                              Het was een voorgelode dobber. 2 gram op de dobber, 1 gram verdeeld over de lijn. Op een afstand van +- 15 meter gevist.
                              Is dit te licht?

                              P.s. op zich was de visdag wel geslaagd, ik had n.l wel verwacht dat ik constant in de war zou zitten en in eerste instantie ging ik er vanuit dat ik maar een paar visjes zou vangen.
                              Groeten, Eric.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎