bewaren van droogvoer

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • noel
    Newbie
    • 10-09-2003
    • 8

    bewaren van droogvoer

    hallo allemaal,

    hoe bewaren jullie droog voer, zodat het vers blijft .
    in emmers of papieren zakken of wat????
    toch wel belangrijk denk ik.iemand tips??????

    groetjes,noel
    Walter van \'t Hart
  • jagt

    #2
    HOY
    Zelf bewaar ik geen voer
    Haal elke vrijdagmiddag vers
    voor de hele weekverpakt in
    pakjes van 0,750 kg dat laat ik dus
    maken bij de hengelsportschop.

    Reageer

    • Hyperke
      Frequent aanwezig
      • 24-09-2003
      • 126

      #3
      niet echt voer, maar ik ken hier een vuile visser(is echt vuil en zijn huis is een krot) die zijn mades in een koelkast bewaard !@#$ !@#$ ~0
      wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

      -een lantaarnpaal want een koe eet gras

      Reageer

      • Slafes
        Sportvisser
        • 31-01-2003
        • 844
        • Leuven

        #4
        Hyperke? Heum, wat wil je daarmee nu zeggen? Dat doet elke visser denk ik wel, ik hoop dat dit sarcastisch was,... :~

        Mijn droog voer bewaar ik ofwel in de zakken waarin ik ze koop, en als ik zelf samenstel, is dat maar voor een paar keer vissen, en dan is dat in een grote doos van een paar liter, die goed af te sluiten is. Maar doe dit echter niet te lang, want je voer gaat van geur veranderen hoor...

        Momenteel hebben we thuis een soort motje die de mais die we zelf malen doet klitten, en die komt van VERS!!! gekochte kemp.

        Heel mijn voer, alle mogelijke soorten zit gewoon vol met witte "mot" wormen,... Ik krijg het er van, heeft iemand daar een oplossing voor?
        http://www.wandelendetakken.be

        Reageer

        • Hyperke
          Frequent aanwezig
          • 24-09-2003
          • 126

          #5
          haha , bewaren jullie die mades in jullie keukenkoelkast waar jullie vrouwen en kinderen eten bewaren nee ik laat ze gewoon buiten staan
          wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

          -een lantaarnpaal want een koe eet gras

          Reageer

          • john van den broek
            Specimen Hunter
            • 30-03-2003
            • 1089
            • Venray

            #6
            Hoi Hyperke ook zomers als het 35 graden is of s'winters als het 10 graden vriest ?
            Ik heb in de schuur een aparte koelkast waar ik mijn aas in kan zetten.
            Groet John.

            www.baitstore.nl

            Reageer

            • Havenvisser
              Banned
              • 01-10-2003
              • 39

              #7
              Ik koop altijd 4 grote zakken voer van 25 kilo per stuk. Het merk is onbekend, maar het voer ruikt super lekker. Ik weet niet wat er in zit, maar ik vis er al twee jaar mee. En het bevalt me uitstekend. Ook koop ik dan 8 zakken zilverzand van 25 kilo per stuk bij de Gamma. Lekker goedkoop en het werkt uitstekend.

              O ja, ik bewaar het gewoon in een kast in de schuur.

              [Gewijzigd door Havenvisser op 10-09-03 at 09:22 PM]

              Reageer

              • pastoor
                ...
                • 02-02-2003
                • 1112
                • Drongelen

                #8
                Ik stel mijn voer zelf samen uit een stuk of zes verschillende dingen.
                Indien die goed droog apart in emmers met goed gesloten deksel gedaan worden kunnen ze makkelijk een jaar bewaard worden.
                Aas wordt bij mij altijd bewaard en zelfs mijn voer.
                In de schuur heb ik een hoge koelkast waar onder het aas in gaat en boven in het vriesvak kan een hele emmer voer in. (het zal niet de eerste keer zijn dat ik vergeet mijn voer de dag er voor er uit de halen dus dat is dan een blok voer)

                Reageer

                • Havenvisser
                  Banned
                  • 01-10-2003
                  • 39

                  #9
                  Haha. Dat heb ik ook altijd met mn deeg. Ik vergeet het soms mee te nemen, sta ik dan langs de waterkant ergens in de rimboe zonder een stukje deeg

                  Reageer

                  • Janneman

                    #10
                    Het lijkt me erg belangrijk dat de ruimte (bijv. een kast), waarin je de geopende voerzakken wilt bewaren, niet teveel van temperatuur verandert. Als het teveel afkoelt, gaat er water neerslaan, dus ook op de zakjes en dat beetje water kan jouw voer helemaal waardeloos maken.

                    Ik bewaar al mijn voerbestanddelen (broodmeel, paneermeel, beschuitmeel, maïsmeel, notenmeel, etc..) in reeds geopende zakken (zo goed mogelijk luchtdichtgevouwen) gewoon in een kast in een garage. De temperatuur van de garage wisselt niet veel. Tussen 15 graden C in de winter en 25 graden in de zomerdagen.
                    Echter, de zakken raken snel op. En de nieuwe bevatten altijd verse bestanddelen.
                    Na een winterstop (perioden van vorst) vernieuw ik alles. Zelfs halfvolle zakken kieper ik in een afvalcontainer. Dat omdat het ijskoud is geweest en er dus waarschijnlijk water in is gekomen.

                    Mijn mening: Gebruik nooit voer(bestanddeel) dat al meer dan halfjaar in een geopende zak is bewaard.

                    Grtz Janneman

                    Reageer

                    • Theo van Berner

                      #11
                      Hoi Noel.
                      Na aanschaf van je voer is het belangrijk dat je het verder droogt. Vaak zit er enig vocht in het voer waardoor het sneller in kwaliteit achteruitgaat of zelfs gaat schimmelen in een afgesloten emmer (zoals gemalen hennep, notenmeel, pindameel enz). Zelf heb ik per (mayonaise)emmer 2 deksels. 1 met 6 gaten van 0,5 cm en 1 dichte. Die met gaten gebruik ik tot ca 4 weken(iedere week even omschudden) na aanschaf van het voer. Pas daarna sluit ik de emmer met een gewoon deksel. Die emmers vraag je gewoon bij een cafetaria.
                      Bijkomend voordeel is dat je ook eventuele meelmijten, die in veel meelsoorten voorkomen(herkenbaar aan het rag in het voer), door de droogte om zeep helpt.

                      Reageer

                      • Henso
                        Met enige kennis...
                        • 14-12-2002
                        • 490
                        • Hoogezand

                        #12
                        Moi Noel,

                        Ik maak in het voorjaar een hele partij voer aan en bewaar dat in schoongemaakte sausemmers, dit bevalt mij hartstikke goed.
                        Boliemix en Robin Red en nog een paar middelen voor boillies maken bewaar ik in een luchtdicht afgesloten vat van 10 ltr.
                        De emmers staan in mijn "vishok" waar een redelijk konstante temperatuur is.
                        De maden staan in de schuur waar het in de zomer te warm is, maar ja echtscheiding aan vragen omdat de maden in de koelkast moeten?? dan koop ik maar wat vaker verse heb ik tenminste ook altijd casters.

                        Groetjes Henk


                        KANJER KAMPIOEN 2013
                        2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

                        Reageer

                        • Slafes
                          Sportvisser
                          • 31-01-2003
                          • 844
                          • Leuven

                          #13
                          Ik snap de commotie met die maden ECHT NIET!

                          Bij ons staan die gewoon in de koelkast, en geen enkele made heeft ooit moeite gedaan om te ontsnappen uit mijn dozen, juist voor die kleine maden moet je opletten dat je gaatjes niet te groot zijn, want die hebben laatste wel in heel mijn auto rond gekropen! Wel lastig van de vliegen achteraf! !@#$

                          Als je een beetje een fatsoenlijke madendoos hebt, dan kunnen gewoonweg je maden niet ontsnappen, je kan ze zelfs in een tupperware doos zetten, ik wil ze daar eens uit zien ontsnappen! (als ze koud genoeg zitten bewegen ze amper)

                          Je maden blijven makkelijk tot een maand goed, dat wil ik jou eens zien doen met je maden buiten!

                          Maden zijn absoluut niet vies, ze worden zelfs in de geneeskunde gebruikt!

                          Wil je nog zekerder zijn, dan zet je ze zo in een fruitbak onderaan de koelkast, ontsnapt er toch eens eentje, komt die heus niet verder dan deze bak. Alleen zo'n slabak opeisen zal heus geen echtscheiding veroorzaken! ~_~
                          http://www.wandelendetakken.be

                          Reageer

                          • kantvisser
                            Bart Van Peborgh
                            • 24-12-2002
                            • 837
                            • Koningskooikt

                            #14
                            ik ben al 25 jaar wedstrijdvisser en ik zal nooit of te nimmer maden of pieren in mijn ijskast in de keuken zetten, de kans dat er ontsnappen is gewoon te groot + de reuk van de maden kan het eten aantasten, ik heb in mijn garage twee ijskasten staan en die staan dikwijls allebei vol met maden of pieren, de ene ijskast hou ik enkel voor maden, daar staan dikwijls 10 a 15 liter maden tegelijk in (topseizoen) en in de andere ijskast zet ik mijn pieren of vers de vase.
                            Het vriesvakje van mijn ijskast zit ook altijd vol met bervozen aas zoals overschot van mais of macaroni.
                            Het enige andere dat in die ijskasten komt is een bak bier
                            Groeten van Kantvisser

                            Bart Van Peborgh
                            Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                            Koning 2004

                            http://mokabe.be

                            Reageer

                            • Hyperke
                              Frequent aanwezig
                              • 24-09-2003
                              • 126

                              #15
                              meningen verschillen duidelijk , maar ik koop 1 schepje maden voor enkele visbeurten, meer hoeft niet
                              wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

                              -een lantaarnpaal want een koe eet gras

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎