Hoe lang moet de onderlijn zijn?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fisherman Eric
    Frequent aanwezig
    • 25-08-2003
    • 187
    • amersfoort

    Hoe lang moet de onderlijn zijn?

    Hallo vissers,

    Sinds het begin van dit jaar ben ik me wat meer gaan verdiepen in het vissen met de feeder. Daarvoor heb ik altijd met de vaste stok gevist, dus het feederen is relatief nieuw voor mij. Nu zijn er een aantal dingen waar ik me over verbaas. Een van die dingen is de lengte van de onderlijn.

    Veel mensen (ik ook) vissen met een onderlijn van ongeveer 1 meter, ik vind dat erg lang. In het ongunstigste geval kan de vis
    2 meter heen en weer zwemmen voor je een beet registreerd. In een aantal gevallen zou ik me ook nog eens voor kunnen stellen dat de vis (zeker als je heel nauwkerig werpt) een tijdje binnen de registratiecirkel blijft om nog wat lekkers te eten.

    Verklaring dat de vis het aas goed op kan nemen begrijp ik, maar hoe zit het dan met de vaste stok. als je je dobber onder ziet gaan sla je toch ook direct aan en laat de de vis ook niet nog een metertje door zwemmen.

    Tevens heb ik in een de wvtt een artiekel gelezen over iemand die met een karperachtige onderlijn montage vist, volgens mij met een drijvend bolletje. Zijn er mensen die dat hebben uitgeprobeerd en wie weet hier wat meer over te vertellen?

    Groeten Eric
    Groeten, Eric.
  • sven
    Met enige kennis...
    • 17-10-2003
    • 396
    • Venlo

    #2
    Hoi,
    Zelf doe ik dit ook nog niet zo lang,maar ik denk day het eraan ligt waar je vist.
    Ik heb gemerkt dat op de maas(meestal lichte stroming),ongeveer 75 a 100 cm onderlijnen niet te lang zijn.Bij een sterkere stroming gebruik ik ook nog langere onderlijnen omdat je door de stroming toch een voerspoor krijgt.Ik heb geen ervaring op vijvers,maar ik kan me voorstellen dat je daar met kortere onderlijnen kan vissen omdat het voer beter op een plek blijft liggen.
    Er zijn op dit forum echter vissers die je vast betere uileg kunnen geven.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt.
    groeten sven
    groeten sven

    Reageer

    • Janneman

      #3
      De lengte van de onderlijn hangt ook af van de bijtlust van de vis.

      Als de vis er fel op los bijt, kan de onderlijn korter zijn voor snellere beetregistratie. Lijn mag gerust dikker zijn en haak groter om de vis sneller binnen te halen zonder risico om de vis te verspelen.

      Maar als je af en toe minuscule trillingen ziet aan de top, is het raadzaam om de onderlijn te verlengen. (haak kleiner, dunnere lijn biedt ook uitkomst)
      De vis voelt in dit geval te snel weerstand van de top en laat de aas dikwijls los. Hoe langer de onderlijn, des te minder schuw ze zijn. Ze zwemmen even rond met de haakaas in de bek zonder weerstand te voelen en dan slikken ze het pas door. Dan krijg je een flinke stoot van een beet als de vis weerstand voelt en paniekerig wegzwemt.

      Dat is ook het leuke aan feederen. Je kunt net als bij vaste stok visserij blijven variëren met de onderlijn totdat je de beste instelling hebt om snel vis te vangen.

      Veel suc6
      Grtz Janneman

      Reageer

      • Frederik
        Specimen Hunter
        • 05-01-2005
        • 1734

        #4
        Hé Boys,

        Ik vis ook nog niet zolang met de feeder maar gebruik altijd onderlijnen van minimum 80 cm ook op vijver, en behaal er toch mooie resultaten mee.

        Reageer

        • john van den broek
          Specimen Hunter
          • 30-03-2003
          • 1089
          • Venray

          #5
          Hoi Eric,

          Ik vis voornamelijk op stromend water.
          Ik begin meestal met een onderlijn van 1 meter met nog een stuk hoofdlijn van ca 0,5 meter wat na mijn korfje doorloopt.
          Gedurende het vissen kort ik steeds verder de onderlijn in totdat ik "gevonden" heb welke lengte onderlijn op die dag het beste werkt.
          De onderlijn dikte waar ik mee begin is 14/00 en haakje 12.
          Aan de hand van het aantal beten gedurende het vissen pas ik dan de onderlijn lengte, de onderlijn dikte en de angel grootte aan.
          Groet John.

          www.baitstore.nl

          Reageer

          • pastoor
            ...
            • 02-02-2003
            • 1112
            • Drongelen

            #6
            Ik kan alleen maar spreken over het vissen op de Maas.

            Als de vis goed bijt is het minder belangrijk zo als Janneman al beschrijft.
            Je mag dan korter / dikker / groter haak etc.

            Pas als het moeilijk vissen wordt is het zeker belangrijk.
            Je kunt het bijna alleen maar terplekke uitvinden wat het beste is zo als John ook aan geeft.

            Als het moeilijk vissen is kan tijdens een sessie het nodig zijn dat je meerder keren van techniek wisselt.
            Soms kan een normale onderkijn van circa een meter goed zijn.
            Maar dikwijls merk je dan dat de beet minder wordt of je meer mis slaat.
            In geval dat het verkeerd gaat gebruik ik meestal een van de twee volgende oplossingen.

            a: om een heel ander aas aanbod te geven en de vis langer vrij te laten zwemmen met het aas verleng ik soms mijn onderlijn wel tot twee meter of meer, door een lijn met twee lussen er tussen te monteren.

            b: werkt dit niet wijzig ik de montage door zonder lus te vissen en de onderlijn direkt aan de hoofdlijn te monteren bij de korf. De enige speling die de vis dan nog heeft is de rubber ring van de korf. Hierdoor haakt hij zich zelf ontzetend snel.
            Je zou denken dat bij die hele korte montage een korte onderlijn nodig is alleen de praktijk wijst het tegendel uit.
            Zonder gevlochten lijn zie je dan niet de beet.

            a: en b: kunnen soms tot verassend goede resultaten lijden.

            Reageer

            • sven
              Met enige kennis...
              • 17-10-2003
              • 396
              • Venlo

              #7
              Goeie tip!
              Ik ben ook een beginner,en zal dit de volgende keer 's gaan proberen.

              groet sven
              groeten sven

              Reageer

              • Fisherman Eric
                Frequent aanwezig
                • 25-08-2003
                • 187
                • amersfoort

                #8
                En ik maar denken dat een onderlijn van 1 meter al lang was.
                Ik denk dat ik er maar eens flink mee ga expirimenteren. bedankt voor alle tips!!

                Groeten, Eric
                Groeten, Eric.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎