feedervissen met gevlochten lijn zonder voorslag?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fisherman Eric
    Frequent aanwezig
    • 25-08-2003
    • 187
    • amersfoort

    feedervissen met gevlochten lijn zonder voorslag?

    Ik als beginnend feedervisser heb het volgende probleem. Vis ik met gevlochten lijn en voorslag, dan gooi ik regelmatig de hele montage kapot. de lijn breekt dan bij de knoop. (Knoop was wel goed). Na een aantal keren was ik het zat en heb de montage direct aan de gevlochten lijn gemaakt. kapot gooien doe ik het nu niet meer. Het probleem wat ik nu heb is dat ik het geheel nu wel erg stug vind aanvoelen omdat er nu veel minder rek in de lijn zit. Het lijkt mij dan ook dat ik op deze manier met een veel dikkere onderlijn moet gaan vissen. Om het hele probleem op te lossen dacht ik er aan om het op te lossen met een stukje powergum. Nu kan je natuurlijk alles wel zelf op lossen, maar ik heb het iedee dat er mischien meer vissers zijn die hetzelfde probleem hebben en het al hebben opgelost. Wie o wie heeft de oplossing!
    Groeten, Eric.
  • dim
    Komt net kijken
    • 16-11-2002
    • 85
    • Ingelmunster

    #2
    Eric

    Hoe zwaar is de voorslag die je gebruikte ? Normaal mag het vissen met een voorslag geen problemen opleveren .
    Vissen met gevlochten lijn rechtdoor is goed te doen met de nodige voorzichtigheid en een gepaste hengel .

    Reageer

    • john van den broek
      Specimen Hunter
      • 30-03-2003
      • 1089
      • Venray

      #3
      Hoi Eric,

      Ik weet voor 99,9% zeker dat je knoop niet goed was.
      Een knoop laat alleen los als hij niet goed gemaakt is.
      Groet John.

      www.baitstore.nl

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Een voorslag van 22 tot 25 honderste gooi je echt niet aan diggelen. Hoe dik was jouw voorslag en hoe lang was die ?? (theoretisch moet deze 1,5 tot 2 x lengte van de hengel zijn)
        Als de dikte en lengte van je voorslag in order is moethet welaast aan je knoop liggen of je hebt er een kanonskogel aan zitten i.p.v een feeder.
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • Keizer
          Newbie
          • 05-05-2003
          • 24
          • aa

          #5
          zorg dat je voorslag een aantal wikkelingen op je molenspoel zit dan kun je nooit je knoop kapot gooien

          erwin

          Reageer

          • lex

            #6
            hoi,

            Bijna zeker dat het de knoop van je voorslag is die voor je problemen zorgt.
            Ik vis met twee keer de hengellengte voorslag van 20/00. Daarmee gooi ik gewichten weg van 150 gram!!!
            en niet wegleggen maar echt gooien over een afstand van 60 meter. Nog nooit heb ik meegemaakt dat de lijn breekt. Wel heb ik in het begin last gehad dat de lijnop de knoop losschiet.
            Nadat ik een goede knoop van bert van gerwen heb geleerd heb ik hier nooit meer last van gehad.

            Reageer

            • Harpie
              Specimen Hunter
              • 13-02-2003
              • 1009
              • Emmen

              #7
              Fisherman Eric,

              Als je de Albright-knoop toepast, met de juiste lijndikte en lengte, dan mag er niks meer mis gaan.
              De Albright-knoop staat op de site van hsv "het meuntje" (hsvhetmeuntje.nl)
              Hier staat een verhaaltje, om de beginnende feedervissers op weg te helpen.

              Gr,
              Harpie
              https://www.prestonfishing.nl/

              Reageer

              • john van den broek
                Specimen Hunter
                • 30-03-2003
                • 1089
                • Venray

                #8
                Klopt Harpie,

                Ik gebruik een variant op de albright knoop ook.
                Ik maak eerst een lus, dan 8 wikkelingen over de voorslag naar onderen, dan 6 wikkelingen over de wikkelingen terug, haal het uiteinde door de lus en trek hem aan.

                Nog nooit geknapt !
                Groet John.

                www.baitstore.nl

                Reageer

                • Fisherman Eric
                  Frequent aanwezig
                  • 25-08-2003
                  • 187
                  • amersfoort

                  #9
                  Hallo vissers bedankt voor alle reacties, gezien het feit dat jullie allemaal hetzelfde zeggen ga ik er nu inderdaad maar vanuit dat mijn knoop niet goed is. Ik wil er nog wel even bij vermelden dat ik de voorslag er af gooi op het moment dat de knoop door de ogen raast. (kunnen de ogen niet te klein zijn?) Het is dus niet zo dat de voorslag er aan het eind van de worp af vliegt. Ga het toch nog maar even snel uitproberen.

                  sportieve visgroeten, Eric
                  Groeten, Eric.

                  Reageer

                  • lex

                    #10
                    Hoi Eric,

                    De ogen van een feeder zijn niet vaak te klein, meestal is de knoop te groot.

                    Maar gezien je zegt dat je de voorslag verliest als de knoop door de ogen gaat is je knoop inderdaad niet goed. Tijdens de worp komen er grote krachten op de knopen te staan. Als het geheel wegvliegt is de grootste druk op de lijn over. Maar de aanzet en het begin van de worp is een ander verhaal.Een korfje van 50 gram kun bij de aanzet van de worp misschien wel 3 kilo druk op de lijn geven. Ik denk dat je knoop hier niet tegen bestand is. Ook kan het zijn dat je de techniek van het gooien nog wat moet verfijnen. Kijk eens naar andere vissers en kijk of hun iets net wat anders doen dan jij. Dit kan een hoop schelen. Niet alleen een rustigere worp maar ook in afstand.

                    Reageer

                    • meuntje
                      Komt net kijken
                      • 01-01-2006
                      • 59

                      #11
                      #) Hoi,

                      Een goede knoop (ikzelf gebruik de Albright-knoop) en zeker eentje welke ook heel blijft, is zeer zeker ook afhankelijk van de kwaliteit van het gekozen voorslag nylon. Niet elke soort gewone nylon zal geschikt zijn om de toch wel grote krachten welke vrijkomen tijdens het werpen/vissen te doorstaan. Zelf gebruik ik een lijn van Cormoran (varierend van 20/100 - 25/100). Dit is een zeer soepele lijn, kinkt niet en heeft goede knoop eigenschappen.

                      Succes.

                      Gert

                      Reageer

                      • Theo van Berner

                        #12
                        Hoi Eric
                        Ik had al eens eerder een artikel geschreven over het vissen zonder voorslag. Dat gaat wel vermits je een paar voorwaarden hanteerd: Niet aanslaan, uit de pols drillen, onderlijn min 12/00, zachte hengel. Powergum heeft geen zin, immers vissen zonder voorslag doe je om direct controle uit te oefenen op de aanbeet. Powergum verzwakt die controle.
                        Zelf begin ik altijd met een voorslag, maar schakel over op direct vissen wanneer de vis argwanend bijt en ik meer controle wil hebben over het haken van de vis.

                        Over die knoop het volgende. Altijd bij het uitwerpen zorgen dat de knoop nog op je spoel zit. Altijd een tube secondenlijm meenemen en de knoop er mee afsmeren. Pas op dat je niet zelf vast zit. Smeren, even blazen en uitrollen tussen je vingers. Super glad zo'n knoop.

                        Reageer

                        • minimus
                          Specimen Hunter
                          • 19-03-2003
                          • 1203
                          • Tilburg

                          #13
                          Mee eens Theo, powergum is controleverminderend. Heb daar eens met de vaste hengel mee gevist i.p.v topelastiek. De ene mispeer na de andere. Dit experiment voorgoed ingevroren !!
                          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                          Reageer

                          • Fisherman Eric
                            Frequent aanwezig
                            • 25-08-2003
                            • 187
                            • amersfoort

                            #14
                            Hallo vissers,

                            ik heb gisteren nog even gevist, en wat denk je? Mijn voorslag is er voor het eerst niet af gevlogen.
                            Heb inderdaad wat rustiger gegooid. Ik heb nu op een afstand van ongeveer 50 meter gevist en heb het gevoel dat er met wat werptraining wel meer in zit. Enkele vismaten zeggen dat ik met deze hengel en molen tot 70 a 80
                            meter moet kunnen werpen. (is me nog niet gelukt, maar oefening baart kunst). Ga het morgen weer proberen op het A. Dam Rijnkanaal ter hoogte van Maarsen.

                            Groetjes en nog bedankt voor de tips!
                            Groeten, Eric.

                            Reageer

                            • minimus
                              Specimen Hunter
                              • 19-03-2003
                              • 1203
                              • Tilburg

                              #15
                              Het gaat bij feederen niet om afstand werpen maar om vis te vangen. Feederen is geen macho-langeafstandsgooien, maar een vistechniek. Het is geweldig dat er mensen zijn die over de 100 mtr gooien maar
                              op 50 mtr zit er ook vis. En hoe verder de afstand hoe oncontroleerbaarder de worp.
                              Laat je niet opfokken door deze instant kleerkasten en hou de afstand die JOU goed dunkt.
                              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎