Vis in een leefnet

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Havenvisser
    Banned
    • 01-10-2003
    • 39

    Vis in een leefnet

    Na een wedstrijd zie ik erg veel vis dood drijven. Ik vind dit jammer.
    Sterven er soms ook vissen tijdens een wedstrijd van jullie?
  • Frederik
    Specimen Hunter
    • 05-01-2005
    • 1734

    #2


    Wel eerlijk gezegt ik heb het nog nooit voorgehad daar ik mijn vis bewaar in een groot leefnet en niet in een grote rugzak, of hoe ze dat ding ook al mogen noemen.
    En bij de Forumvrienden heb ik het zeker nog niet gezien die vangen geen vis !!!

    Reageer

    • Henso
      Met enige kennis...
      • 14-12-2002
      • 490
      • Hoogezand

      #3
      !@#$ !@#$ Moi,

      Mis Frederik de Forum vrienden vangen WEL vis, maar wij zijn BDV ( bewust diervriendelijke vissers )., dus wij zetten direkt onze gevangen vis terug in het water, en tijdens wedstrijden wordt gevangen vis uiterst voorzichtig bewaard in een heeeel groot leefnet
      Dus Havenvisser er komt tijdens wedstrijden van Forumvissers geen massale vissterfte voor.
      #)

      Groetjes Henk


      KANJER KAMPIOEN 2013
      2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

      Reageer

      • pastoor
        ...
        • 02-02-2003
        • 1112
        • Drongelen

        #4
        Ik kan me voorstellen dat het soms misschien wel beter is de vis in een net te doen.
        Het is maar hoe je het bekijkt.

        Ik heb er gelukkig wel last van dat er ook vis is om in het net te doen.

        Waar het over gaat is het volgende.

        Doelstelling van ons allemal is het vangen van de vis.
        Als de vis is gevangen en met name de voorn of kleiner bliek zijn ze naar mijn mening niet meer voldoende fit om te vluchten etc. voor b.v. roofvis.
        Nu kunnen ze mooi in mijn heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot net uirusten.
        Tegelijk doe ik ze nog wat voeren zo dat ze weer optimaal zijn als ik ze terug zet.

        snappie

        Reageer

        • Janneman

          #5
          Nou, voeren in een leefnet :? Ze eten er toch niks van??? Ik heb weleens maden in leefnet gegooid, maar ik zag er geen vis naar happen. Al die grappige brasems die aan de oppervlakte smeken om vrijgelaten te worden happen er zeker niet naar.

          Ik heb er ook last van dat ik dode vissen zie voorbijdrijven na de weging van (andermans) vangsten. Ik moest zelfs bijna huilen als ik grote brasems dood zie drijven!!! !@#$ !@#$ !@#$
          Het gebeurt ook eens bij mij dat er een dood visje is in mijn (uiteraard ruime) leefnet. Dat komt vaak doordat hij de haak heeft ingeslikt en ik veel moeite heb moeten doen de haak vrij te maken.
          Daar is toch niks aan te doen. Meestal heb ik geen dode vis. Maar soms wel 1tje. Dat hebben jullie ook, toch?

          Grtz Janneman

          Reageer

          • pastoor
            ...
            • 02-02-2003
            • 1112
            • Drongelen

            #6
            He Janneman dat heeft iedereen denk ik.
            Toch de laatste tijd heb ik er veel minder last van.
            De meningen hier over zijn verdeeld maar sinds tegengesteld zo als wordt beweerd ik vis met langere onderlijnen en de voerkorf bijna vast aan de lijn (de lus is bij mij alleen de ring van de korf) heb ik nauwelijks nog last van haken die ver in de vis zitten.
            Je begrijpt wel dat het hier over de feeder ging.

            Reageer

            • warhead
              Specimen Hunter
              • 27-09-2003
              • 1496
              • haacht

              #7
              Bij ons is er maar weinig vissterfte op de vijver, maar soms liggen er wel een aantal dood na een wedstrijd.
              Dit komt door van die onvoorzichtige vissers die er niet op letten hoe ze de vis in het leefnet zetten.
              Vaak heb ik al gezien dat ze de vis met de staart eerst in het leefnet laten vallen.
              Daar kan zo'n beest dus niet tegen. Heb ook al gezien dat er zijn die gewoon de haak er uit trekken i.p.v
              een onthaker te nemen. :@
              Als je ze gewoon rustig laat glijden met hun kop eerst heb je nooit problemen. Brasem is toch een weke vis die voorzichtig behandeld moet worden.
              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

              Reageer

              • Maximilian
                Met enige kennis...
                • 12-02-2003
                • 352

                #8
                :smoke:
                Ik gebruik normaal gesproken nooit een leefnet, ik meet en weeg de vis meteen nadat ik hem heb gevangen en zet hem direct weer terug waarbij ik hem nog even losjes vasthoud tot hij er op eigen kracht weer vandoor gaat. Heel af-en-toe gebeurd het dat de haak te diep is ingeslikt, als de haak niet meer zichtbaar is knip ik de lijn dan zo kort mogelijk af. Vissen die zo erg beschadigd zijn dat ze niet meer wegzwemmen (gebeurt eigenlijk zelden) snijd ik de kop af en gaan mee naar huis.:burger:

                Tijdens wedstrijden ontkom je er meestal niet aan om een leefnet te gebruiken......er moet zo snel mogelijk gevist worden, wegen tussendoor zou waarschijnlijk teveel tijd kosten. Tijdens wedstrijden van "de Forumvrienden"* gebruik ik daarom wel een leefnet (cadeautje van Lex) want dan komt het echt op snelheid aan, een paar seconden kan tijdens zulke wedstrijden het verschil betekenen tussen eeuwige roem of voor eeuwig het stempel van amateur met je mee te moeten dragen. :hahaha:

                Het belangrijkste van een leefnet is inderdaad dat het een behoorlijke afmeting heeft , stevig is en dat je het op een fatsoenlijke manier in het water legt, een verticale positie is beter dan hem loodrecht naar beneden in het water te hangen :fish:
                In water met veel golfslag is het gebruik van een leeftijd wel af te raden.....

                *Jij bent ook een forumvriend Henso, maar Fred bedoelde "Forumvrienden", dat is een clubje van forumvrienden die regelmatig samen een tijdje aan de waterkant gaan zitten kletsen en zich daarom "de Forumvrienden" noemen. ;-)



                [Gewijzigd door Maximilian op 10-29-03 at 08:23 PM]
                g\'day to y\'all folks,

                :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                Reageer

                • Pieter Pepping
                  Frequent aanwezig
                  • 11-08-2003
                  • 206

                  #9
                  hey,

                  ik vis geen wedstrijden en gebruik geen leefnet :echtniet: .
                  Ik moet wel nog eens een andere constructie bedenken, want ik heb echt véééél te veel last van diepe haken, ik schaam me er gewoon voor :headbanger: . Ik ben eigenwijs geweest, ik had naar John en Theo moeten luisteren met hun uitgelegde constructie:blooz: , ik denk dat je hier dan veel minder last van hebt...

                  Als de haak te diep zit, knip ik de haak af, als de vis echt erg bloed en denk dat hij het niet haalt, snijd ik zijn kop door, wat gelukkig niet vaak gebeurd...
                  ---------------

                  Pieter

                  Reageer

                  • warhead
                    Specimen Hunter
                    • 27-09-2003
                    • 1496
                    • haacht

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Maximilian

                    Het belangrijkste van een leefnet is inderdaad dat het een behoorlijke afmeting heeft , stevig is en dat je het op een fatsoenlijke manier in het water legt, een verticale positie is beter dan hem loodrecht naar beneden in het water te hangen :fish:

                    [Gewijzigd door Maximilian op 10-29-03 at 08:23 PM]
                    verticaal en loodrecht naar beneden is dit niet hetzelfde?????
                    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                    Reageer

                    • tuurke
                      Met enige kennis...
                      • 07-10-2003
                      • 396
                      • oudenaarde

                      #11
                      dit zijn enkele tips voor de vis te beschermen.

                      1.maak u handen nat, slijmlaag beschermen.


                      2. .brasem onthaken in een voeremmer gevuld met water en ontsmettings
                      middel.
                      3.gebruik altijd u onthaker,goed voor de vis en goed voor je haak.
                      4.max. 15kg. in je leefnet.
                      5.leefnet gestrekt in het water, vis geeft maximale bewegingsvrijheid.



                      deze regels hebben hun nut al bewezen bij ons in de club

                      grt. TUURKE
                      TIPS FOR TIPS
                      DE GOUDEN TIPGEVER
                      genomineerd voor de skynet blogs awards


                      GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
                      http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

                      http://www.geersfishing.be

                      Reageer

                      • Slafes
                        Sportvisser
                        • 31-01-2003
                        • 844
                        • Leuven

                        #12
                        Stomme vraag, ik ben niet bekend met het wedstrijdvissen, wel af en toe eens gaan kijken, maar hoe weet je dat je aan 15 kilo zit, en wat doe je als je aan 15 kilo zit?
                        http://www.wandelendetakken.be

                        Reageer

                        • Pieter Pepping
                          Frequent aanwezig
                          • 11-08-2003
                          • 206

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Maximilian

                          Het belangrijkste van een leefnet is inderdaad dat het een behoorlijke afmeting heeft , stevig is en dat je het op een fatsoenlijke manier in het water legt, een verticale positie is beter dan hem loodrecht naar beneden in het water te hangen :fish:

                          [Gewijzigd door Maximilian op 10-29-03 at 08:23 PM]
                          Oorspronkelijk geplaatst door warhead

                          verticaal en loodrecht naar beneden is dit niet hetzelfde?????
                          hey,

                          ik denk inderdaad dat Maximilian horizontaal bedoeld?

                          Ik vind die 15 kg ook een beetje vaag. Ligt dit ook niet ook gewoon aan de grote van je leefnet?! en mssn ook nog wel aan de grote van de vissen? je kan wel 15 kg stekelbaarsjes erin doen, maar dan kunnen die vissen ook hun kont niet meer keren...

                          ---------------

                          Pieter

                          Reageer

                          • Frederik
                            Specimen Hunter
                            • 05-01-2005
                            • 1734

                            #14

                            Wat die 15 kg in de net wil zeggen, zal enkel van toepassing zijn op vijvers waar bijna niets anders opzit dan brasem en karper.
                            Die kan je toch ongeveer in gewicht schatten denk ik, bij DLV wordt er vis gezet van gemiddeld 1 kg in gewicht per vis. Er zijn er bij die iets groter zijn en er zijn kleinere bij, Dus ongeveer 13 vissen per leefnet is voldoende dan heb je ongeveer 15 kg per net.

                            Reageer

                            • Slafes
                              Sportvisser
                              • 31-01-2003
                              • 844
                              • Leuven

                              #15
                              Dat is nog vaag he? Ik ben al dikwijls op brasem gaan vissen op een brasemput, waar je dan dikwijls nog een een kroeskarpertje vangt, of een winde, of zelfs jonge brasem, of eens een brasem van over de 2 kg, of zelfs eens een toevallige pos of baars...

                              Schatten is toch moeilijk vind ik, en wat doe je nu als je net vol is? (je hebt dus 15 kilo geschat! )


                              [Gewijzigd door Slafes op 10-30-03 at 08:54 AM]
                              http://www.wandelendetakken.be

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎