elastiek gebruiken of niet?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henso
    Met enige kennis...
    • 14-12-2002
    • 490
    • Hoogezand

    elastiek gebruiken of niet?

    :? :? :? Moi, een vervolg op de topic hengel afsteken of niet.
    Ik zat tijdens de wedstrijd bij 2 vissers , waarvan de ene met elastiek viste en de ander zonder elastiek, beide heren vingen vis.
    Het binnen halen van de vis ging in mijn ogen bij beide vissers even goed.
    Nu heb ik het idee dat als je met een korte opslag vist je eigenlijk wel elastiek moet gebruiken en dan vooral als je dikke vis verwacht., maar diegene welke geen elastiek gebruikte ving ook goed en miste ook weinig.
    Ik heb gisteren met een korte opslag gevist en vond het als ik een niet te klein visje ving knap eng, was dan bang voor snoerbreuk.
    Dus heren zeg het maar, wat is het voordeel van de elastiek, en moet ik dan de techniek van het vissen aanpassen of hoe zit het.

    Groetjes Henk


    KANJER KAMPIOEN 2013
    2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌
  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1496
    • haacht

    #2
    Ik heb nog nooit met een elastiek gevist. Aan de andere kant ook nog nooit met lijndiktes
    onder de 10/00. Ik verspeel zelden een brasem hoe dik ze ook zijn en hoe kort mijn aanslag ook is.
    (dit als ze eenmaal gehaakt zijn natuurlijk en op vijvers)
    Heb wel de indruk dat op vaarten en meren de brasems harder trekken en daar lijnbreuk meer voorkomt.
    Denk dat het wel aangewezen is om een elastiek te gebruiken als je met dunnere draad vist.
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

    Reageer

    • Theo van Berner

      #3
      Ik gebruik elastiek wanneer ik met 5/00 tot 8/00 nylon vis. Elastiek dus alleen maar nodig wanneer je met minder dan 10/00 nylon vist. Met het elastiek vang je dan beter klappen op wanneer een brasem aan de top beukt.
      Een korte voorslag met 10/00 levert echt practisch nooit lijnbreuk op. Gewoon een goede lijn kopen en de vis binnen brengen op gevoel. dat doe je vanuit de pols die je op dat moment gebruikt als meeverende schokbreker.

      Reageer

      • Jan Grijpstra
        Sportvisser
        • 09-10-2002
        • 646
        • Aalzum

        #4
        Ik gebruik altijd elastiek ongeacht de lijndikte of de lengte van de opslag.
        Gebruik ik dikkere lijn bijvoorbeeld 12/00 neem ik dikker elastiek zo rond de 1 mm.
        Meestal vis ik met 08/00 als bovenlijn en dan gebruik ik elastiek van 0,75 en 0,85.
        Ik gebruik het elastiek niet alleen ter voorkoming van lijnbreuk, maar ook (vooral) als schokbreker.
        De soepelheid van het elastiek vangt een onverwachte 'run' of windvlaag mooi op en ook kun je naar mijn mening veel sneller vissen als je kleine vis vangt met een wat langere hengel op ondiep water.
        Door de rek van het elastiek komt het visje niet direct uit het water en zal daardoor de voerstek niet onnodig beroeren. Ook kun je door het elastiek, mits niet te strak, de hengel op de roller zetten en naar achteren gooien, want het elastiek vangt immers de klappen wel op.
        Wel denk ik dat veel vissers hun elastiek ietwat te strak afstellen zodat het wel uitrekt met de aanslag maar het de klappen niet voldoende opvangt, waardoor vis wordt verspeeld na een windstoot, of dat de haak uitscheurt of losschiet nadat de vis nog enkele klappen geeft of dat de onderlijn zelfs breekt. Ook moet er met een strakker elastiek veel voorzichtiger worden afgestoken.
        Dus: elastiek altijd, maar aanpassen aan de omstandigheden!

        groetjes Jan
        -------------------------------------
        Groeten van Jan

        Reageer

        • Janneman

          #5
          Altijd elastiek???

          Stel dat je vist in een water met stenige bodem en veel obstakels en je veelvuldig vast komt te zitten.
          Vooral in sterk stromend water zoals Waal en Lek is het een ware crime om met elastiek te vissen.
          Een voorbeeld: Je zit lekker te vissen en landt al snel 4 brasems. Opeens kom je vast te zitten en krijgt de lijn maar niet los door te trekken. Je gooit de hengel naar achteren en het elastiek wordt langer en langer. Je krijgt de top bijna te pakken of de lijn breekt en de dobber gaat als een pijl naar je oog toe!!! ~0 ~0 ~0 ~0
          (Dat heb ik niet ervaren, gelukkig! )

          Dus ik gebruik altijd een loeisterke vaste stok met versneden top in Lek en dergelijke sterkstromende wateren.
          Voor de rest is elastiek natuurlijk handig, vooral om zware brasem te landen in een kanaal.

          Grtz Janneman

          Reageer

          • Jan Grijpstra
            Sportvisser
            • 09-10-2002
            • 646
            • Aalzum

            #6
            Rectificatie; bijna altijd elastiek :lallen:
            -------------------------------------
            Groeten van Jan

            Reageer

            • Christ

              #7
              Elastiek gebruik ik nooit. Je krijgt zo moeilijk die stiek door de oogjes van je feeder en als je er een vis aan hebt kan ie zo ver weg zwemmen.

              Vroeger, toen de hengels nog aan een stuk waren, gebruikte ik onderbroekenstiek bij karper vissen.
              De stiek ging niet door de top van de hengel maar werd aan het onderste gedeelte van de hengel gebonden.
              Het andere eind van de stiek zat vast aan je visstoel.
              Had je een karper aan de haak en hij was te groot dan gooide je hele hegel in het water en de onderbroeken stiek deed dan de rest.
              Als je dus ooit iemand ziet vissen zonder onderbroek dan is ie aan het karperen.

              Groetjes
              Christ.

              Reageer

              • Christ

                #8
                Waarom zit de elastiek door de hengel en niet aan de buiten kant.
                Dan zou je vlugger kunnen wisselen en je hoeft die stiek niet door de hengel te friemelen.
                Of is dit een rare vraag.?

                Groetjes
                Christ.


                [Gewijzigd door Christ op 10-22-03 at 08:18 PM]

                Reageer

                • lex

                  #9
                  Dit is geen rare vraag christ.

                  Er zijn testen gedaan met elastiek aan de buitenkant. Dit deden ze dan wel met een hengel met ogen erop anders kun je de elastiek niet geleiden. Dit is alleen nooit goed uit de grond gekomen.

                  Misschien komt het omdat de meeste vissers beschikken over verschillende topsetjes.
                  Daarmee kun je dus meteen inspelen op de vis. Ook kun je met de bung (elastiekbevestiging in de hengel),de spanning van het elastiek regelen. Simpel door de elastiek om de bung te wikkelen kun je hem strakker maken.

                  Met één extra topset bij je hengel kun je dus al aardig uit de voeten komen. Thuis maak ik de hengels klaar met de elastiek dikte die ik nodig heb. Met het op en afwikkelen kan ik de spanning aan de waterkant direct regelen.

                  het door de hengel friemelen doe je met een lang dun ijzerdraadje. Die duw je eerst simpel door de hengel en dan trek je daarmee het elastiek door de hengel. Dus niet friemelen maar heel simpel.


                  [Gewijzigd door lex op 10-23-03 at 07:55 AM]

                  Reageer

                  • Jan Grijpstra
                    Sportvisser
                    • 09-10-2002
                    • 646
                    • Aalzum

                    #10
                    De kans op beschadigingen is natuurlijk ook vele malen groter als het elastiek langs de buitenkant van de hengel word geleid. Ook lijkt het mij niet erg handig om oogjes op de vaste hengel te hebben waar het elastiek door moet, ten eerste omdat dat denk ik de actie van de hengel niet ten goede doet, het zwakke plekken op het buigende gedeelte van de hengel veroorzaakt, en omdat het snoer constant achter zo'n geleide oogje zal blijven hangen (want wees eerlijk wie heeft dat nog nooit gehad tijdens het gebruik van het bekende kikkertje).

                    Verschillende topsets zijn echt niet nodig om snel van elastiek te wisselen.
                    Zorg dat je je toppen telescopisch hebt en dan heb je alleen een paar extra topjes nodig om te kunnen varieëren van elastiek dikte. En zoals Lex beaamde; met zo'n bung kun je erg gemakkelijk de spanning regelen.

                    Groetjes Jan
                    -------------------------------------
                    Groeten van Jan

                    Reageer

                    • rikkie1
                      Frequent aanwezig
                      • 09-01-2003
                      • 161

                      #11
                      Wat het gebruik van elastiek betreft heeft Jan wel ergens gelijk. Elastiek gebruiken afhankelijk van de omstandigheden.
                      Ik vis al jaren met elastiek, en natuurlijk heb je een probleem als je vast komt te zitten, maar voor de rest is het ok

                      He Jan welkom terug lange tijd niets meer van je gehoord, had gehoopt je op 11/10 te ontmoeten

                      Groeten

                      rikkie
                      Don\'t worry be happy

                      Reageer

                      • Jan Grijpstra
                        Sportvisser
                        • 09-10-2002
                        • 646
                        • Aalzum

                        #12
                        Ha die Rikkie,

                        ja het is jammer dat het daar is misgegaan, maar na twee weekenden limburg achter elkaar werd het me een beetje te gek om het derde weekend op rij dan ook nog eens naar België te gaan.

                        Er werd wel goed gevangen heb ik vernomen.

                        Tot een volgende dan maar?

                        Groetjes Jan
                        -------------------------------------
                        Groeten van Jan

                        Reageer

                        • Henso
                          Met enige kennis...
                          • 14-12-2002
                          • 490
                          • Hoogezand

                          #13
                          :? :? Moi,

                          Voor de elastiek gebruikers onder jullie,

                          Moet ik als ik dat gebruik altijd met een korte opslag vissen, of kan ik ook met met wat langere snoer vissen.
                          Ik heb een hengel van 8.20 mtr., en heb gisteren gevist met een opslag van plm. 3.50 mtr.( het water was 1.50 mtr. diep).
                          Want ik wil eerst weten of het afsteken mij bevalt, als ik gelijk elastiek monteer en ik moet met een korte opslag vissen terwijl mij dat niet bevalt heb ik een probleem.
                          Ik ben nu vast wat aan het experimenteren dan kan ik volgend seizoen fris van start, volgende week ga ik naar de Oostermoerse Vaart vissen met een heel korte opslag ( diepte plus een meter )

                          Groetjes Henk


                          KANJER KAMPIOEN 2013
                          2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

                          Reageer

                          • minimus
                            Specimen Hunter
                            • 19-03-2003
                            • 1203
                            • Tilburg

                            #14
                            Wat denk je dat er gebeurt, waarde Henso, als je met elastiek vist en je lijnlengte is je hengellengte. Bij een 40+ zeelt wens ik je dan veel succes. Dat wordt een Heidens karwei om die te landen. Het is overigens helemaal geen wet van Meden en Perzen om én met een korte opslag te vissen én met elastiek. Ik vis dikwijls met een korte opslag zonder elastiek, vooral daar waar kleinere vis te verwachten is die traag aast. Daarbij is de afstand tussen dobber en hengeltop maximaal 1 mtr. Ga je met de dobber nog korter naar de top, wordt het TOBBEN.
                            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                            Reageer

                            • Christ

                              #15
                              Voor mij was er op 11 okt niks mis gegaan alleen een beetje anders.
                              Heb zelde zo,n mooie visdag gehad ook al had ik niet zoveel vis gevangen met m,n feedertje.

                              Hoe lang moet nou de stiek zijn zonder dat ie is uitgtrokken.
                              Bedoel daar eigelijk mee, wat is de echte werk lengte.
                              Ga toch is proberen de stiek aan de buitenkant te krijgen
                              Ik heb een mooie hengel met een topje er in en kleine kikkertjes op het tweede gedeelte.
                              Niet geschoten is altijd mis.

                              Groetjes
                              Christ.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎