voeren met de matchhengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Sensas
    Banned
    • 25-02-2003
    • 54

    voeren met de matchhengel

    Hallo iedereen,
    Ik heb even een vraag: Weten jullie misschien hoe je beste kunt voeren als je over een afstand van meer dan 20 meter vist met de matchhengel???????
    En dan liever niet met de kattapult!

    Groeten Martin

  • pastoor
    ...
    • 02-02-2003
    • 1112
    • Drongelen

    #2
    Ik maak wel eens geperste voerschijven.
    Die kun je gewoon handmatig goed plaatsen tot circa 30 meter.

    Misschien kun je proberen je voer in blokjes in te vriezen.
    Dan lukt dat volgens mij ook wel.

    Reageer

    • lex

      #3
      Hoi Martin,

      De enige manier die ik gebruik naast de katapult is de werppijp.
      Hiermee kun je na enige oefening tot ongeveer 35 meter gooien.

      Reageer

      • Christ

        #4
        Hallo Sensas.

        In veel gevallen is voeren bij het matchvissen een probleem.
        Bij wind tegen, harde stroom, grote afstand en bij wat je wil voeren.
        Dat alles heb ik opgelost door een klein voerkorfje te plaatsen.
        In plaats van lood te gebruiken om de dobber te laten staan neem je een klein korfje.
        De dobber moet wel het korfje kunnen dragen.
        Nu kun je alles voeren en op de juiste plek.

        Ik heb trouwens heel dat matchvissen op zijn kop gezet.
        De onderlijn en de dobber montage is bij helemaal anders zoals gebruikelijk beschreven staat.
        Heb voor Witvis Totaal dit gedemonstreed en het zal wel over een tijdje in dat blad staan met tekeningen en foto,s en teks.

        Wil je nog meer weten dan hoor ik dat wel.

        Groetjes
        Christ.

        Reageer

        • jagt

          #5
          hoy
          We wachten af Christ ben zeker benieuwd naar je "uitvinding"

          Heb me al meer verbaasd over dingen van jouw hand en wel in de positieve zin.
          :clap: :clap:

          Reageer

          • jagt

            #6
            hoy
            Oja het voeren bij het matchvissen gebruik ik meestal een karperhengel met een baitdropper werkt perfect even de afstand op de kant uitpassen kun je ook gebruiken voor de afstand in te stellen van de match.
            ke: ke: ke:

            Reageer

            • Theo van Berner

              #7
              Huh??? Staat er dubbel in. Ook onder een andere topic.
              Voer bijbrengen met de feeder gaat prima. Neem een flinke korf (meestal zonder loodgewicht). Voordeel van de feeder: je kan ook tussentijds aas brengen op je voerplek.

              Reageer

              • Christ

                #8
                Er is een beetje verwarring ontstaan over mijn uitleg over voeren bij matsch vissen.

                Zonder tekeningen en foto,s zal ik proberen uit te leggen hoe ik te werk ga en waarom.
                De manier van vissen noem ik : Matchfeederen.
                Dat komt omdat ik gewoon met de matchhengel vis met daar aan een gewone wagler dobber (12gram) en als gewicht een feeder gebruik van 12gram zonder voer erin.
                Met voer in de feeder weegt het ongeveer 25 gram.
                De feeder is 22mm in doorsnede en 25 mm lang en van gaas gemaakt.
                Een smal stripje lood rond de feeder zorgt voor het goede gewicht van de feeder zodat de dobber goed gaat staan. Met nog een loodhagel krijgt men de fijn afstelling.
                Het voer wat gebruikt word is ongeveer gelijk aan het soortelijk gewicht van water. Als je gewoon je eigen voer gebruikt zonder verzwarende elementen is het bijna altijd goed.
                Als je dus wild kan je gewoon drijvende vissen of je schuift de stuit omhoog en legt de feeder tegen de de bodem.
                De onderlijn montage is gelijk als bij feeder vissen met vaste feeder bevesteging. Dus niet een beetje het zelfde maar precies het zelfde.
                De dobber montage is wel anders dan normaal.
                De dobber hangt normaal schuivend aan de lijn met een wartelje. Als je nou de dobber er af neemt en je maakt aan de het speltje van de dobber een lijn van ongeveer 1meter lengte en dat lijntje weer vast maakt aan het speltje wat aan de hoofdlijn zit, dan hangt je dobber 1meter van de hoofdlijn. Waarom dat zo moet leg ik later nog wel uit.
                Eigelijk is het dus zo. Als je, je match.hengel zou op tuigen als een feederhengel en van tevoren een wartelje op je hoofdlijn schuift en nog een stuitje monteerd dan zit alles goed in elkaar. Natuurlijk niet het kraaltje vergeten. En natuurlijk de kleine feeder gebruiken.

                Wat zijn de voordelen van zo te vissen.
                Je hebt meer gewicht bij ingooien.
                Je voert precies op de plek waar je vist.
                Je kunt van alles voeren.
                De aanbeet van kleine vis is beter te zien
                Raakt nooit in de war bij in gooien.
                Het aanslaan na beet is veel dierecter
                Als je aan de bodem haakt kun je gemakkelijker je lijn los trekken.
                Je hoofdlijn zit dieper in het water.
                Je hebt veel minder last van wind en onderstoming.
                Als je de dobber er af neemt heb je feedermontage over.
                Je kunt voeren in moeilijke omstandigheden.
                Bij niet schuivende dobbermontage kun je dieper vissen dan de hengel lang is.

                Hier laat ik het even bij en hoor wel of er nog problemen zijn.

                Groetje.
                Christ.

                Reageer

                • Tijs-Witvisser
                  Newbie
                  • 28-08-2003
                  • 27

                  #9
                  Ik gebruik gewoon een werp-pijp met een groot "cupje"zeg maar!
                  Kan er heel precies mee voeren en ook tot een redelijke afstand!

                  Vis-ze Tijs
                  ****\"Fantasie is belangrijker dan kennis.\"****

                  Reageer

                  • meuntje
                    Komt net kijken
                    • 01-01-2006
                    • 59

                    #10
                    #) Net als Theo gebruik ik ook vaak een lichte feeder om een voerplek te maken, danwel tijdens het vissen vooral aas bij te brengen. Het grote risico met een werppijp is, dat de kans bestaat voor of over je voerplek te gooien, vooral als je hierin niet echt bedreven bent. Met een feeder is het voeren/bijvoeren veel naukeuriger.

                    Toch is het wel zaak dat je beide methodes goed onder de knie hebt. Vooral als je mee wilt doen aan de zogenaamde Federale wedstrijden (om je te plaatsen voor het NK ), dan mag je met een matchhengel vissen, maar voeren/bijvoeren met een feeder is uitgesloten. Dan is het zeker erg handig als je de techniek met de werppijp o.i.d. goed onder de knie hebt.

                    Maar zoals bij veel zaken geldt: oefening baart kunst !!

                    Groet,

                    Gert

                    Reageer

                    • Jeepee
                      Komt net kijken
                      • 18-07-2003
                      • 74

                      #11
                      Na vele malen geoefend te hebben kan ik zeggen dat ik het matchvissen een beetje onder de knie heb. Het voornaamste is dat de voederballen uitkomen waar jij het wil. Ik gebruik de laatste tijd de techniek van de omgekeerde driehoek. Gooi je voederballen zodanig dat je een omgekeerde driehoek bekomt (met de punt naar onder). Je hebt nu een grotere oppervalkte om de vis te verschalken. Moet je zeker proberen, is de moeite waart.
                      Viva Bomma ........................................

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎