Vissen aan het eemmeer ter hoogte van de molens

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fisherman Eric
    Frequent aanwezig
    • 25-08-2003
    • 187
    • amersfoort

    Vissen aan het eemmeer ter hoogte van de molens

    Hoi visfanaten,
    ik heb nu een aantal keren met de feeder bij de molens aan het eemmeer gevist (net naast het bekende bungalopark). ik hoor van diverse mensen dat je daar netten vol met vis kan vangen. De keren dat ik er ben geweest waren echter sterk wisselend.

    De eerste keer redelijk tot goed en gevarieerd gevangen op een afstand 20 tot 25 meter
    De tweede keer zeer matig gevangen allemaal klein spul wederom op een afstand van 20 tot 25 meter. Even later wat verder weg (40 tot 45 meter) geprobeerd, was geen verbe******.

    De derde keer ( zat toen dichter bij de snelweg op c.a. 300 meter er vanaf ) NIET 1 X BEET GEHAD! verschillende afstanden geprobeerd, maden, caster, wormen, het mocht allemaal niet baten.

    Als ik de verhalen van anderen mag geloven dan doe ik toch echt wat fout. Wie van jullie vist hier vaker en kan mij nog wat wat tips geven. bij voorbaat bedankt.
    Groeten, Eric.
  • dekaai
    Newbie
    • 25-02-2003
    • 23

    #2
    hoi Erik,

    Dat de vangsten op het gooi en eemmeer sterk wisselend kunnen zijn heeft verschilende oorzaken.

    1) De windrichting, als de wind op de kant staat zijn de vangsten bijna altijd goed, je hoeft dan ook niet ver te vissen(18 tot 30 m ). Vis je tussen twee fuiken dan zal de plaats naast de fuik waar de wind op staat bijna altijd de beste zijn. Als de wind van de kant af staat, kan het noodzakelijk zijn om tot afstanden tot 90 m te vissen.

    Om een voorbeeld te geven , op de tweedaagse van catch zaten mijn maat en ik de eerste dag links naast een fuik, de wind kwam schuin van voren op de fuik. Ik ving toen mijn vis op 6 delen met de vaste stok, en op 20 m met de feeder. Mijn maat viste op 35 m maar ving geen vis, pas toen hij ook kort ging begon hij te vangen, we haalden toen het hoogste daggewicht van de wedstrijd 71.800 kg.

    De tweede dag echter draaide de wind van de kant af , we hebben toen tussen de 40m en 85m gevist om vis te kunnen vangen de vangsten waren die dag beduidend minder als de eerste dag met de wind op de kant. Met 35 kg behaalde we toen een derde plaats in ons vak het top gewicht die dag was toen ongeveer 45 kg.

    Wat betreft het aas is dit per dag ook weer verschillend, er zijn dagen dat je zonder pieren in je voer geen vis vangt, maar er zijn ook dagen dat een korfje met pieren jiust fout is en dat je alleen met casters moet voeren.

    Dan het voer, zorg dat je een stevig voer gebruikt dit omdat er vaak een hele sterke onderstroming staat. (voertip pure BVG van Geers lokvoer)

    Wat betreft de feeder montage is uit ervaring gebleken dat een schuivende lus goed werkt, aast de vis voorzichtig monteer dan een zijlijn van minimaal 15 cm tussen lus en voerkorf.

    En dan zijn er ook nog dagen aan het gooi en eemmeer dat er gewoon geen vis huist aan deze kant van het water.

    Dan nog een tip van mij zelf, nooit de moed opgeven want aan dit water is het zelfs zo dat je bij een wedstrijd van 5 uur de eerste drie uur niets vangt en als de vis er op komt je in twee uur tijd nog 30 kg vis kunt vangen.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt om je vangsten te verbeteren.

    Groeten dekaai

    Reageer

    • john van den broek
      Specimen Hunter
      • 30-03-2003
      • 1089
      • Venray

      #3
      Hoi dekaai,

      Ik neem aan dat wat jij beschrijft opgaat voor alle wateren die vallen onder de randmeren ?
      Groet John.

      www.baitstore.nl

      Reageer

      • dekaai
        Newbie
        • 25-02-2003
        • 23

        #4
        Hoi John,

        Ik kan alleen uit ervaring spreken over het gooi en eemmeer, over het ketelmeer, ijselmeer. Maar ik neem aan dat dit ook geld voor andere grote wateren, bv in ierland in de meren bij Balina more gaat vaak de zelfde regel op, als de wind op de kant staat kan je je eigen op korte afstand helemaal klem vangen en als de wind aflandig is zijn de vangsten vaak mager. Dit heeft ook te maken met het voedsel aanbod en de zuurstof in het water dat door de wind een bepaalde kant word op gestuwd. (volgens mijn theorie). Dan is er natuurlijk ook nog de invloed van de temperatuur van het water, het is nu eenmaal zo dat het water onder de kant ondieper is en daardoor sneller opgewarmt is en daardoor een positieve uitwerking heeft op de eetlust van de vis.

        Groeten Dekaai

        Reageer

        • john van den broek
          Specimen Hunter
          • 30-03-2003
          • 1089
          • Venray

          #5
          Ik bedoelde met de randmeren ook de meren die je opsomt en natuurlijk niet te vergeten het veluwemeer en het drontermeer.
          We hebben afgelopen zaterdag op het veluwemeer gevist aan de overkant van Harderwijk, ca. 500 meter van het gemaal aldaar.
          Met drie personen zijn er maar twee kleine visjes gevangen.
          Er zijn gedurende de dag meerdere vissers gekomen en gegaan, allemaal met hetzelfde resultaat : nooit geen beet gezien !
          De wind stond op de kant, dus dat was eigenlijk goed.
          In de elektriciteitsmasten die er in het water stonden, stikte het van de aalscholvers ( ik weet niet of dat invloed heeft gehad).
          We hebben gevist van afstanden varierend van 20 meter tot 65 meter.
          Ik denk dat er gewoon geen vis aanwezig was.
          Groet John.

          www.baitstore.nl

          Reageer

          • Fisherman Eric
            Frequent aanwezig
            • 25-08-2003
            • 187
            • amersfoort

            #6
            Hoi Dekaai,

            Dit is nou informatie waar ik wat aan heb! Met name de windrichting is dus in redelijke mate van belang. Zeer zeker voor mij, want mijn werptechniek moet ik hier en daar nog wat verbeteren. dus hele grote afstanden zitten er voor mij nog niet in.

            Als ik de weerberichten zie dan hebben we de hele week aan het eem en gooimeer dus goede kansen (windrichting zuidwest) Ga het morgen gelijk weer proberen. Laat je nog weten hoe het is gegaan.

            P.S. Wat bedoel je met een zijlijn tussen de lus en de voerkorf. Moet ik er dan voor zorgen dat de afstand tussen voerkorf en aanknooppunt onderlijn c.a. 15 cm groter wordt?
            Groeten, Eric.

            Reageer

            • dekaai
              Newbie
              • 25-02-2003
              • 23

              #7
              Hoi Erik,

              Met een zijlijn tussen de korf en de lus. Met andere woorden, normaal maak je een schuiflus met hierin een wartel waaraan de voerkorf komt, nu doe je inplaats van de voerkorf gelijk aan de wartel eerst een stukje 0,30 van minimaal 15cm tot maximaal 30cm tussen de wartel en de voerkorf. Dmv een tekening had het meschien duidelijker geweest, maar ik weet niet hoe dit moet. Nog even een tip in de nieuwe witvis totaal van september staan hele goede feeder montages, de meeste heb ik al geprobeerd en ik meot zeggen dat door deze montages de aanbeten nog duidelijker op de top waarneembaar zijn.

              Groeten dekaai

              Reageer

              • Fisherman Eric
                Frequent aanwezig
                • 25-08-2003
                • 187
                • amersfoort

                #8
                Hoi dekaai

                Een beetje laat maar alsnog bedankt. De montage die jij beschrijft met een stukje extra lijn staat inmiddels ook in de witvis totaal beschreven. De andere montage's die er in staan heb ik ten dele uitgeprobeerd. Vooral de dubbel op montage met nylon heb ik intensief uitgeprobeerd. Ik moet zeggen dat ik hier tot nu toe niet echt over te spreken ben. Vooral het feit dat je top maar de helft van de oorspronkelijke afstand registreert. De aanbeten waren erg klein. Ik had verwacht dat de vis juist verder door zou trekken, omdat de weerstand die de vis met deze motage voelt is gehalveerd. Misschien moet ik het nog eens in een andere situatie uitproberen. Ik vind het overigens wel erg leuk om het allemaal uit te proberen. Ben nogal nieuwschierig van aard en probeer altijd een verklaring te vinden waarom het een in bepaalde situatie's beter werk als het ander.

                Groeten Eric.
                Groeten, Eric.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎