activiteit v/d vis

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    activiteit v/d vis

    hey,

    ik vroeg mij af wanneer de vis het meest actief is, en dus het meest bijt. 's ochtend/'s middags/ 's avonds. Regen/zon. Wind/geen wind....
    Waar ik gistermiddag redelijk gevangen had, ving ik 's avond helemaal niets. Ben van 20:00 tot 22:30 gegaan.

    gegroet
    ---------------

    Pieter
  • Blackhawk
    Komt net kijken
    • 10-09-2003
    • 77

    #2
    ik dacht heel laat in de avond (snachts tot smorgens)

    maar het heeft ook te maken met het weer


    [Gewijzigd door Blackhawk op 09-29-03 at 06:20 PM]

    Reageer

    • pastoor
      ...
      • 02-02-2003
      • 1112
      • Drongelen

      #3
      Is veel te eenvoudig om zo aan te gven omdat het van veel factoren afhangt.
      Inderdaad de meeste vis denk ik smorgens.

      Maar op een kanaal of vijver of stromend water wel of niet met getijden kan allemaal van invloed zijn.
      Wat voor vis bedoel je??
      Sommige geven smorgens de voorkeur andere savonds.

      Belangrijk is ook meerdere dagen het zelfde weertype.

      Reageer

      • Eijkb
        Banned
        • 13-08-2003
        • 215

        #4
        Interessante vraag waar ik ook wel alle antwoorden op zou willen weten.

        Aan de Leuvense vaart heb ik bemerkt dat de brasem het beste bijt tussen 10:00 en 17:00. Mijn ervaring gaat van 07:00 tot 23:00. Natuurlijk zegt dat niets omdat net zoals Jos al schrijft er meerdere factoren van belang zijn. Toch vang ik tussen bovengenoemde uren altijd wel redelijk veel vis en buiten die uren gewoon minder.

        Reageer

        • Janneman

          #5
          Wanneer de vis het beste bijt hangt altijd af van de heersende omstandigheden.
          De temperatuur speelt de allerbelangrijkste rol bij de activiteit van de vis. Als het kouder wordt, moet men rekening houden dat er minder wordt gevangen.
          En als het snikheet is, heerst er zuurstofgebrek en de vis bijt dus dan ook niet goed.

          Als het mooi weer is en je bent lekker aan het vangen. Opeens pakken de wolken zich samen en trekken de luik open. Dan komen de waterdruppels met bakken uit de hemel. De vis bijt opeens niet meer!
          Dus het hangt ook af van het weer.
          Wind is ook van invloed. Als het waait, is er onderstroming en dus meer activiteit.

          Kortom, het weer is erg van invloed op de bijtlust van de vis :eat: :smikkel:

          Grtz Janneman.

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Het belangrijkste is volgens mij, "geen zon op het water" (dus lichtsterkte).
            Ik heb nog nooit gemerkt dat fel licht een positieve invloed had op de vangsten. Ook niet tijdens het vissen met bijvoorbeeld een korst aan de oppervlakte.
            Daarom vis ik ook bij voorkeur 's ochtends of 's avonds of op (half)bewolkte dagen.

            Groeten,
            Pierre

            Reageer

            • Pieter Pepping
              Frequent aanwezig
              • 11-08-2003
              • 206

              #7
              tsja, ik doelde eigenlijk op al het water. Maar laat ik dan zeggen een poldersloot van 4-5 meter met een max. diepte van 60 cm (schat ik), redelijke plantengroei. Laat ik als vis dan brazem en voorn noemen.

              Toevallig liep ik vanmiddag langs die sloot om een voerplek voor de karpers aan te leggen met mais en aardappels.
              Ik had me paraloid zonnebril op en toen liep ik een stukje langs het water. Ik keek me ogen uit ~0 Nooit geweten dat daar zoveel zo grote vissen zwommen!(@) Heel veel grote brazem aan het azen. Ik liep daar van 18:30 tot 19:00. Windstil, aangename temp. Toen ik terugliep naar die voerplek, was al het mais al weg:boggle:

              Wat vond ik het jammer dat ik m'n hengel niet had meegenomen! Maarja, er moet ook nog huiswerk gemaakt worden hè! ~0

              nog 1 dingetje. heeft het zin om voerplekken aan te leggen voor brazem?
              ---------------

              Pieter

              Reageer

              • miracoli
                http://www.lichtletter.be
                • 24-05-2003
                • 222
                • Kortemark

                #8
                Ik denk dat dit voor alle vissoorten geldt, Pieter. Maar is dit wel echt noodzakelijk?
                http://www.sadoradesigns.be

                Reageer

                • Pieter Pepping
                  Frequent aanwezig
                  • 11-08-2003
                  • 206

                  #9
                  miracoli, waar heb je het nou over?...
                  ---------------

                  Pieter

                  Reageer

                  • jagt

                    #10
                    hoy
                    het loont zeker de moeite om een voerplek aan te leggen om brasems te vangen
                    al menig maal meegemaakt tijdens een wedstrijd dat er iemand op een "karperstek " zijn nummer vond.
                    dan heb je mooi een voorsprong op de rest omdat de vis al rijkelijk voorhanden is.

                    Reageer

                    • miracoli
                      http://www.lichtletter.be
                      • 24-05-2003
                      • 222
                      • Kortemark

                      #11
                      Ik begrijp jou wel. Jij wilt als je gaat vissen zo vlug en zo veel mogelijk vis. Dit echter vraagt zijn voorbereidingen en z'n tijd. Als je die voorbereidingen nu een niet deed en gewoon een lekker ontspannen ging gaan vissen. En dan gewoon genieten van wat die dag wil bijten. Het is niet altijd wedstrijd.
                      http://www.sadoradesigns.be

                      Reageer

                      • jagt

                        #12
                        hoy
                        We gaan er vanuit dat iedereen voor de lol en fun gaat vissen.
                        Dan moet je verschil maken tussen wedstrijdvissers en recreantvissers .
                        De wedstrijdvisser haalt al genoegdoening uit het feit dat hij de voorberijding tot in de puntjes heeft verzorgd , is dus nog niet aan het vissen geweest en heeft toch al het voldane gevoel van "heb mijn zaakje goed voor elkaar".
                        De recreant gaat naar de waterkant met een iets andere gedachte dan de wedstrijdvisser, hij wil rust en genieten van de omgeving en ook nog vis vangen op zich een prima gedachte.
                        Maar de wedstrijdvisser wil zijn kunnen meten met de andere wedstrijdvissers die haalt zijn voldoening uit het "verslaan" van de rest .
                        Het gaat niet altijd om veel te vangen maar wel om meer dan de rest te vangen.
                        En als je dan uit de auto naar huis toe loopt met een leuke vleesschaal op de arm voel je je de koning te rijk.
                        Is zoiets je al eens gebeurd dat je vol trots de schaal in de keuken legt met een brede lach op je gezicht,dan ben je waarschijnlijk besmet met het virus wedstrijdvissen en daar kom je maar niet zo weer af.


                        Reageer

                        • Pieter Pepping
                          Frequent aanwezig
                          • 11-08-2003
                          • 206

                          #13
                          hohoho!!!,

                          ik zal even een misverstand uit de weg halen: ik ben GÉÉÉÉN wedstrijdvisser. Ook niet een beetje (nouja, alleen als m'n neefje mee is ). De enige wedstrijden die ik gevist heb, waren bij de jeugdvisclub, ongeveer 5 jaar geleden. Ik ben dus een recreant visser.

                          En geloof me, de meeste visdagen die ik beleef zijn zonder veel vangsten. Ik geniet zeker van m'n visdag, ook als ik nix vang.

                          Ik vroeg het me gewoon af, omdat (zoals hierboven te lezen is), ik een voerplek voor karper aan wilde leggen, en toen ik terugliep alles al opgegeten was. En ik 'verdenk' daar de brazem van, gezien ik toen heel veel (grote) brazem zag zwemmen/asen.
                          Daarom vroeg ik mij af: is het de moeite een voerplek voor brazem aan te leggen. Ik wilde dit gewoon een keer proberen als experiment.
                          ---------------

                          Pieter

                          Reageer

                          • Janneman

                            #14
                            Om veel brasem te vangen is een voerplek zeker nodig. Leg gewoon weer een voerplekje voor karper aan, want dat vonden de brasems toch lekker??? En je wou toch ook een karper vangen, da's dan een mooie "bijvangst".
                            Zodra (of liever voordat) de plek weer leeggevreten is, voer dan opnieuw bij.
                            Dan zul je je verbazen.

                            Succes ermee.
                            Grtz Janneman

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎