Vis wegtrekken bij de buren

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • mike80
    Visser in hart en nieren
    • 12-07-2007
    • 458
    • grave

    Vis wegtrekken bij de buren

    "ja met een zacht stroompje jouw kant op kan een beetje rat je vis wegtrekken hoor dat is goed te doen.

    en dat word ook zat gedaan ook
    ." dit vond ik op het forum.. kan iemand mij dit een beetje verduidelijken??
    Alvast bedankt
    "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"
  • henkus
    Met enige kennis...
    • 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

    #2
    goede vraag, zou ik ook wel willen weten,


    Henkus

    Reageer

    • hopjesvla
      Met enige kennis...
      • 26-03-2009
      • 353
      • hazerswoude

      #3
      met dit zinnetje word bedoelt: als je zit te vissen en er zit een persoon naast je ook te vissen dan laat hij zijn lijn met de stroming mee stromen en komt die richting jouw voerplek en gaat die persoon (rat zoals omschreven word in dat zinnetje) jouw vis dus weg vangen.

      en dat word dus ook best vaak gedaan in de praktijk.

      ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

      gr,
      martijn

      Reageer

      • mike80
        Visser in hart en nieren
        • 12-07-2007
        • 458
        • grave

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door hopjesvla
        met dit zinnetje word bedoelt: als je zit te vissen en er zit een persoon naast je ook te vissen dan laat hij zijn lijn met de stroming mee stromen en komt die richting jouw voerplek en gaat die persoon (rat zoals omschreven word in dat zinnetje) jouw vis dus weg vangen.

        en dat word dus ook best vaak gedaan in de praktijk.

        ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

        gr,
        martijn
        Dat kan dan toch alleen maar als ze aan het feederen zijn toch...? Maar volgens mij hadden ze het over de vaste stok visserij ( twintig meter uit elkaar11.00 meter max hengellengte) niemand die met tuig jou vis wegtrekt.. waar zou het dan aan liggen?? Ik denk dat dat "wegtrekken"niet te letterlijk genomen moet worden...
        "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

        Reageer

        • Retlaw
          TOPvisser
          • 22-01-2008
          • 115
          • Nieuwe Pekela

          #5
          Met de feeder? juist met de match. Daarmee kan je juist heel goed driften vissen
          Jihahaha! Weer een baksteen in het net

          Reageer

          • mike80
            Visser in hart en nieren
            • 12-07-2007
            • 458
            • grave

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Retlaw
            Met de feeder? juist met de match. Daarmee kan je juist heel goed driften vissen
            Met de match,sorry niet aan gedacht...maar met de vaste stok
            "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

            Reageer

            • Retlaw
              TOPvisser
              • 22-01-2008
              • 115
              • Nieuwe Pekela

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door mike80
              Met de match,sorry niet aan gedacht...maar met de vaste stok
              tja, lijkt me vrijwel onmogelijk met de vaste stok. Tenzij je met een +10 meter opslag vist
              Jihahaha! Weer een baksteen in het net

              Reageer

              • Jakob
                <*{{{{><(
                • 06-03-2007
                • 1870
                • Staphorst

                #8
                Nou, dat vis wegtrekken doe je niet met driften, het is veel simpeler, continu kleine maden bijschieten, die driften mee en attenderen de vis bij de buren er is wat te halen.
                Dit is met de stok, met de feeder is het nog simpeler, gewoon een paar korven waar flink wat maden in zitten leeg trekken boven in het water, dus direct na het in gooien, heeft hetzelfde effect en ja, het wordt heel veel gedaan.

                Reageer

                • preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen
                  • 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

                  #9
                  In theorie klinkt dat allemaal leuk, maar in de praktijk valt dat allemaal wel tegen. Als je buurman zijn stek ook goed onderhoud, dan zullen maar weinig vissen denken dat bij jou het gras groener is. Bij stromend water zit de meeste vis toch al wat stroomafwaarts van je stek. Het is vaak al moeilijk genoeg om ze aan het begin van de drift te krijgen, zodat je geen tijdverlies hebt met driften. In dat geval helpt je buurman als hij met maden begint te strooien de vis onder jouw hengel te krijgen. En verder moet je gewoon zo egoistisch zijn om er geen door te laten haha.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                  Reageer

                  • Retlaw
                    TOPvisser
                    • 22-01-2008
                    • 115
                    • Nieuwe Pekela

                    #10
                    Jakob,

                    schiet je dan maden op de voerplek van de ander, of hoe moet ik dat zien? Anders lijkt het mij dat je de vis bij jezelf weg haalt.
                    En met de feeder werp je dan ook op de ander zijn voerplek?
                    Jihahaha! Weer een baksteen in het net

                    Reageer

                    • Jakob
                      <*{{{{><(
                      • 06-03-2007
                      • 1870
                      • Staphorst

                      #11
                      Walter, uiteraard op je eigen plek, door de stroom aan aas haal je echt wel de vis bij de buurman weg.
                      Prestonfreak, al wel eens uit geprobeerd?. Ik wel en niet te zuinig ook, ik vind dit geoorloofde tactiek.

                      Ik heb zelf al eens een keer een flinke draai om de oren gehad van mijn buurman doordat ik niet op zat te letten en even bij de buurman was gaan kijken om een foto te maken. Vis had even pauze en bij mij doordat mijn buurman ( tevens koppelmaat toen) dit ook deed hele lange pauze en hij won de wedstrijd.

                      Natuurlijk als de buurman zijn stek ook zeer goed onderhoud wordt het allemaal wat moeilijker maar zelfs dan is het mij verschillende keren gelukt.

                      Een voorbeeld, we zaten in Rogat, ik zat op nr.3 en het stroomde naar links. De eerste 3 kregen geen beet en op 4 had binnen het uur 12 kilo. Ik liep naar hem toe en zag dat hij bijna geen aas bracht. Ik zei tegen hem, dat was je laatste platte, hij lachte zich een ongeluk, maar 3 korven met heel veel kleine maden leegtrekken boven in het water en ik won de wedstrijd met 53 kilo en bij de buurman was het lachen over, die heeft inderdaad geen beet meer gehad. Bleef dus steken op 12 kilo. ik heb dit teveel meegemaakt om in toeval te geloven.

                      Reageer

                      • henkus
                        Met enige kennis...
                        • 23-12-2008
                        • 457
                        • hoogmade

                        #12
                        Kijk, dit soort dingen zijn nu aardig om te horen (niet voor de buurman natuurlijk)

                        door dit soort kleinigheden kun je kan je toch meer invloed uitoefenen in een wedstrijd (al zijn het maar verenigingswedstrijdjes.)

                        Bij ons in de vereniging wordt er eigenlijk altijd te weinig voer gebracht naar een stek (een paar uitzonderingen daar gelaten), en ik weet zeker dat ze dit trucje echt niet kennen.

                        door het weg kunnen trekken van vis kan je eigenlijk gebruikmaken van je eigen stek en die van je buurman.
                        dit soort trucjes hoor ik nu graag.

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          Ik vind het allemaal maar link om dergelijk voerspoor te trekken. Als je alleen zit te vissen werkt het perfect in combinatie met de match als je lange driften kunt maken, vooral soorten als barbeel en kopvoorn volgen het spoor. Als je niet kunt driften loop je de kans dat de vis achter de afdrijvende maden aangaat en uiteindelijk de voerplek van de buurman vindt. Het heeft zowel voor als nadelen. De vis dien je in wedstrijdverband in het begin na je toe te trekken en daar te houden. Als je op stromend water geconcentreerd weet te voeren dan komt de vis vanzelf, dat vind ik belangrijker dan je maden spreiden in de hoop ze bij je buurman weg te trekken.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • mike80
                            Visser in hart en nieren
                            • 12-07-2007
                            • 458
                            • grave

                            #14
                            bedankt mensen, dit zijn mooie reactie's... Schitterend zo'n forum waar geheimen(bijna) geen geheimen meer blijven Dankzij vele mensen op dit forum wordt het begrip vissen steeds duidelijker...!!
                            En nu alles toepassen in de praktijk...heb nu al zin in het weekend.
                            "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

                            Reageer

                            • lolo
                              Geniet maar niet met mate
                              • 01-05-2003
                              • 3873
                              • Weesp

                              #15
                              Jakob het klopt wat je zegt .
                              Ik had 2 weken terug op het rijnkanaal (koopman pakoers) Diemen .
                              Bij het sluisje waren we verdeeld net er voor en net er na ,zodat iedereen kans had om bij het sluisje te zitten (eigenlijk bruggetje).
                              Ik zat 1 plek van de staart af en alleen kop werd goed gevangen , en naast me met de stok.
                              Ik ben heel veel pinkies gaan voeren met de de feeder (ook kort ) .
                              En toch ben ik 2de geworden met 6 kilo .Naast me en staart plek kregen geen beet meer ,terwijl het bij mij begon te lopen.
                              Nee hoor ik geloof er wel in .
                              Groetjes
                              Johnny

                              Match
                              Feeder
                              Stok

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎