Tips en vraagjes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ruudw82
    Newbie
    • 19-04-2009
    • 19
    • IJmuiden

    Tips en vraagjes

    Hallo iedereen,

    Ik vis sinds 2 jaar en het eerste jaar was geweldig met de visvangst. Ik heb dan ook een record van 27 vissen staan op 1 dag. Echter vorig jaar en dit jaar gaat het niet zoals gewenst en heb ik het idee dat ik iets gigantisch fout doe.

    Ik vis altijd met een dobber en had tot eergisteren nog nooit van peilen gehoord. Dit verklaart bij mij ook de minieme vangsten. Nu ik weet hoe ik dat moet doen om op de bodem te komen (peillood en het aantal loodgrammen gelijkmaken aan de dobber) zit ik nog wel met wat vragen. Ik richt me dan ook op vnl op witvis en karper

    1. Als ik alles precies uitgelood heb en ik doe aas aan mijn haakje, wordt het dan allemaal niet te zwaar en zakt het de bodem dan niet in?
    2. Welk haakje is het beste (zelf heb ik haak 10)
    3. Het lokvoer wat ik koop is kant en klaar en daar doe ik mijn aas ook in. Ik gooi zo'n 6 ballen het water in, is dit veel en moet ik nog wat anders toevoegen cq inwerpen aan voer?
    4. Welk aas is het beste? Zelf doe ik het met maden.

    Graag hoor ik van jullie tips om zo van de week een leuke visdag te krijgen. Ik ga dan proberen in de smallere sloten in de polder wat te vangen.
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    1. Maden zijn vrij gewichtsneutraal en trekken je dobber echt niet onder. De dobber pas je ook enigszins aan, met het lichte verse de vase wordt soms met een metalen atenne gevist, fiberglas en vervolgens plastic atennes hebben al wat meer drijfvermogen terwijl je bij zwaarder aas zoals mais en (veel) wormen beter met een atenne kunt vissen met meer drijfvermogen (holle of dik plastic). Bij stilstaand water (weinig wind en stroming) kun je natuurlijk scherper/lichter vissen dan op stromend water.

    2. Haak 10 wordt gebruikt voor kleine karper of vrij grove brasemvisserij (veel wormen op de haak). Haak 16 is vrij standaard en allround voor witvis, 18 of 20 voor voorn, 12 of 14 voor brasem, maar met 16 zit je dus altijd wel goed voor de vaste stok.

    3. 6 ballen ter grootte van een tennisbal is meestal wel goed. Afhankelijk van stroming druk je steviger vast, bij stilstaand water druk ik ze niet allemaal even hard aan. Sommige vallen gelijk uit elkaar, waardoor ze wolken en meteen een voerspoor trekken en anderen blijven langer intact, zodat je de vis langere tijd op de stek houdt. Hoe meer aas in voer hoe sneller ze uit elkaar vallen, daarom hebben mijn ballen niet allemaal levend aas als ik wil dat ze lang intact moeten blijven.

    4. Maden vangen vrijwel altijd en overal en je vangt er bijna alle vis goed op. Nu is het gesloten voor de worm, maar dat mag eigenlijk niet missen. Andere aassoorten zoals mais zijn goed om bij je te hebben, maar dat moet je er voor over hebben qua kostenplaatje enzo.

    Vang ze
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
      1. Maden zijn vrij gewichtsneutraal en trekken je dobber echt niet onder. De dobber pas je ook enigszins aan, met het lichte verse de vase wordt soms met een metalen atenne gevist, fiberglas en vervolgens plastic atennes hebben al wat meer drijfvermogen terwijl je bij zwaarder aas zoals mais en (veel) wormen beter met een atenne kunt vissen met meer drijfvermogen (holle of dik plastic). Bij stilstaand water (weinig wind en stroming) kun je natuurlijk scherper/lichter vissen dan op stromend water.

      2. Haak 10 wordt gebruikt voor kleine karper of vrij grove brasemvisserij (veel wormen op de haak). Haak 16 is vrij standaard en allround voor witvis, 18 of 20 voor voorn, 12 of 14 voor brasem, maar met 16 zit je dus altijd wel goed voor de vaste stok.

      3. 6 ballen ter grootte van een tennisbal is meestal wel goed. Afhankelijk van stroming druk je steviger vast, bij stilstaand water druk ik ze niet allemaal even hard aan. Sommige vallen gelijk uit elkaar, waardoor ze wolken en meteen een voerspoor trekken en anderen blijven langer intact, zodat je de vis langere tijd op de stek houdt. Hoe meer aas in voer hoe sneller ze uit elkaar vallen, daarom hebben mijn ballen niet allemaal levend aas als ik wil dat ze lang intact moeten blijven.

      4. Maden vangen vrijwel altijd en overal en je vangt er bijna alle vis goed op. Nu is het gesloten voor de worm, maar dat mag eigenlijk niet missen. Andere aassoorten zoals mais zijn goed om bij je te hebben, maar dat moet je er voor over hebben qua kostenplaatje enzo.

      Vang ze
      Hallo Preston Freak

      de opmerking dat het antenne materiaal verschil uitmaakt in het drijfvermogen van een uitgelode dobber klopt niet volgens mij

      alleen de inhoudsmaat van wat er aan antenne ( van een uitgelode dobber ) nog boven water uit steekt is van belang niet het materiaal

      b.v. er steekt nog 0,1 cc inhoud aan antene boven water dan heb 0,1 gr aan drijfvermogen (de oppervlakte spanning buiten beschouwing gelaten )

      1 cc water is 1 gr

      je kunt dus door inhoudsmaat van je antenne uit te rekenen van tevoren bepalen hoeveel drijvermogen je hebt op je antenne
      gr Gerard

      Reageer

      • ruudw82
        Newbie
        • 19-04-2009
        • 19
        • IJmuiden

        #4
        Het gaat er mij om dat ik van de week een grotere kans maak om wat te vangen dan normaal. Dit ga ik dus proberen met peilen, en precies uitloden van de dobber. Als hengel gebruik ik een simpele werphengel om ervoor te zorgen dat als er een grotere vis aankomt dat ik hem wat speelruimte kan geven.
        Het lokvoer zal bestaan uit een kant-en klaar mengsel wat je in de winkel kunt kopen vermengt met het haakaas, en als haakaas zal ik op mais en maden gaan zitten.

        Zijn er nog speciale ingrediënten die ik eventueel aan het voer kan toe voegen om de vis aan het azen te krijgen?

        Reageer

        • IHF1990
          Newbie
          • 03-02-2009
          • 46
          • Tilburg

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door ruudw82
          Zijn er nog speciale ingrediënten die ik eventueel aan het voer kan toe voegen om de vis aan het azen te krijgen?
          Normaal gesproken moet een kant en klaar voertje genoeg zijn om wat vissen te kunnen vangen. Er zijn zoveel verschillende dingen die je kunt toe voegen, maar van te voren is niet te zeggen wat vandaag het beste werkt. Met een standaard voertje zit je eigenlijk altijd goed, mits op de juiste wijze "bereid".

          Reageer

          • zev
            Zomaar Een Visser
            • 10-01-2009
            • 86
            • Echt

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door tester
            je kunt dus door inhoudsmaat van je antenne uit te rekenen van tevoren bepalen hoeveel drijvermogen je hebt op je antenne

            Je moet wel het eigengewicht van de antenne eraf trekken. Hoe lichter de antenne hoe meer drijfvermogen er over blijft. Maakt wel degelijk uit anders had er maar 1 materiaalsoort hoeven zijn nl. de sterkste. Neem een houten antenne versus een stalen antenne met de zelfde dikte evenver boven water uit en ervaar het verschil.

            Reageer

            • Retlaw
              TOPvisser
              • 22-01-2008
              • 115
              • Nieuwe Pekela

              #7
              Klopt, een ijzeren antenne zorgt voor een neergaande druk op het drijflichaam terwijl een kunstof of nylon antenne zorgt voor een opgaande druk waardoor er meer gewicht op de lijn gezet kan worden. Maar dit terzijde.

              Ruud, gewoon een basis voertje is voldoende. Je zou nog wat maden erbij kunnen doen. Gewoon een centimeter of 2 boven de bodem vissen en je moet vis vangen, tenzij deze er niet zit natuurlijk
              Jihahaha! Weer een baksteen in het net

              Reageer

              • tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door zev
                Je moet wel het eigengewicht van de antenne eraf trekken. Hoe lichter de antenne hoe meer drijfvermogen er over blijft. Maakt wel degelijk uit anders had er maar 1 materiaalsoort hoeven zijn nl. de sterkste. Neem een houten antenne versus een stalen antenne met de zelfde dikte evenver boven water uit en ervaar het verschil.
                Hallo Zef

                dat verschil is dus nul en dat kun je uit testen

                op een uigelode dobber heeft een stalen antenne 8x zwaarder als hout met de zelfde inhoud als een houten antenne het zelfde drijfvermogen

                voor een uitgelode dobber maakt het materiaal van de antenne niks meer uit alleen de inhoud

                wat boven water uit steekt bepaalt het drijfvermogen van de antenne

                het gewicht van de antenne is immers al verwerkt in de uitloding

                en dat gegeven is mij door een beroepsmatige onderzoeker (tester) er al eens tot in den treure ingewreven


                het eigen gewicht van de dobber neemt wel toe door gebruik te maken van een stalen onder of boven antenne

                en daardoor heb je weer een groter drijflichaam nodig
                gr Gerard

                Reageer

                • preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen
                  • 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

                  #9
                  Natuurlijk zit er wel verschil in drijfvermogen tussen de diverse soorten atennes en de diktes die ze hebben. Metalen atennes blijven maar net hangen door de oppervlaktespanning, fiberglas komt volgens mij het dikst bij het soortelijk gewicht van water, plastic drijft al ietswat en de atennes van natuurlijke materialen (hout, pauwenveer etc) en diegene die hol zijn spreekt voor zich. Daarom zijn metalen atennes flinterdun en zijn de dikste atennes ook altijd van materialen die sowieso drijfvermogen hebben.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                  Reageer

                  • zev
                    Zomaar Een Visser
                    • 10-01-2009
                    • 86
                    • Echt

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door tester
                    dat verschil is dus nul en dat kun je uit testen

                    en dat gegeven is mij door een beroepsmatige onderzoeker (tester) er al eens tot in den treure ingewreven
                    Sorrie tester, wat een onzin, ik neem aan dat die onderzoeker inmiddels een ander beroep heeft, laat me dat rapport maar eens zien.

                    Het enigste waar je gelijk in hebt is dat de eigenmassa van een dobber met metalen bovenantenne groter is en daardoor het drijflichaam groter bij hetzelfde draagvermogen

                    Bij deze doe ik "wetenschappalijk" bewijzen dat het verschil er is. Natuurlijk met ronde (grote) getallen om het makkelijk te houden.

                    Stel: 2 dobbers met hetzelfde gewicht op de lijn (bijv. 100 gram) waarvan de bovenantenne bij beide 1cm3 boven water uitsteekt. Alleen bovenantenne 1 is van balsahout en bovenantenne 2 is van staal.
                    1cm3 balsahout = 0,15 gram
                    1cm3 staal = 8 gram
                    1cm3 water = 1 gram

                    Stel ik wil bij beide dobbers de bovenzijde (evenlange) antenne gelijktrekken met het wateroppervlakte, met hoeveel kracht moet ik dan aan de haak trekken.
                    In beide gevallen moet ik 1cm3 water verplaatsen wat overeen komt met 1 gram trekkracht, echter 1 materiaal is lichter dan water en het ander materiaal is zwaarder dan water

                    Bij de balsa antenne = 1 gram waterverplaatsing + 1 gram-0,15 gram (wat de antenne lichter is dan het verplaatste water)= 1,85 gram
                    Bij de stalen antenne = 1 gram waterplaatsing ( van het gewicht van 8 gram van stalen antenne boven water is onder water nog maar 7 gram over, derhalve moet je met 1 gram trekken om hem onder te houden)

                    Scheelt dus bijna de helft dat is ook de reden waarom je met balsa antenne beter op de grond kunt vissen, hij trekt makkelijker het aas over de bodem zonder dat de dobber ondergaat.

                    Jouw onderzoeker heeft alleen gelijk bij vergelijking van 2 antennematerialen zwaarder dan water, dus bij een vergelijking tussen Aluminium (3 gram per cm3) en staal (8 gram per cm3) was is het antwoord voor beide materialen gelijk.

                    Ik hoop dat je nu een betere keuze kunt maken tussen het gebruik van bovenantennes bij verschillende visserij. Dus boven de brond zonder onderdrift = staal en op de grond met onderdrift = hout of hol of plastiek. Tussenvorm is fiber.

                    Groet Zev

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Hallo Zef

                      je noemt het onzin en dat is het toch niet en ik verschiet ook niet van de reactie die heb ik eerste instantie vaker gehoort

                      je bent het met me eens als je een cc water verplaats dat +- 1 gr voor nodig is

                      in grove uitvoering spreken hier over een uitgelode dobber waarvan de stalen antenne nog 1cc boven water uitsteekt

                      1 cc metaal weegt +- 8 gr of ruim 8000 gr de lieter

                      nu hang je er 1 gr aan en de antenne gaat net onder


                      ne pakken we een grove uitgelode dobber met een balsa antenne die 1 cc boven water uitsteekt

                      1cc balsa weegt +- 0,2 gr 200 gr de lieter

                      nu hang je er 1 gr aan en de dobber gaat net onder

                      nog de opmerking dat de uitloding het verschil in antenne materiaal opheft
                      Aangepast door tester; 21-04-2009, 16:51.
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • Retlaw
                        TOPvisser
                        • 22-01-2008
                        • 115
                        • Nieuwe Pekela

                        #12
                        beetje offtopic gezwam hier
                        Jihahaha! Weer een baksteen in het net

                        Reageer

                        • ruudw82
                          Newbie
                          • 19-04-2009
                          • 19
                          • IJmuiden

                          #13
                          Juist, ik wil gewoon vis vangen en als ik de dobber precies uitlood met het aantal gram lood dan hoop ik toch wat te vangen

                          Reageer

                          • Jans
                            Toekomstig expert
                            • 13-03-2004
                            • 272
                            • Drenthe

                            #14
                            Moi,

                            beetje offtopic gezwam hier
                            Nee jij draagt lekker wat nuttigs bij hier.

                            Juist, ik wil gewoon vis vangen en als ik de dobber precies uitlood met het aantal gram lood dan hoop ik toch wat te vangen
                            Ik kan me vergissen maar dit is toch echt de afdeling "dobbers en tuigjes" dus met je beginvraag over voer zit je zelf al vrij ver offtopic, en als er dan iemand een vrij uitgebreid antwoord over dobbers geeft is het ook niet goed, vraag het dan niet.
                            Er is altijd iemand die nog minder vangt.

                            Reageer

                            • ruudw82
                              Newbie
                              • 19-04-2009
                              • 19
                              • IJmuiden

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jans
                              Moi,




                              Ik kan me vergissen maar dit is toch echt de afdeling "dobbers en tuigjes" dus met je beginvraag over voer zit je zelf al vrij ver offtopic, en als er dan iemand een vrij uitgebreid antwoord over dobbers geeft is het ook niet goed, vraag het dan niet.
                              Beste Jans,

                              Aangezien ik pas enkele dagen lid ben en mijn weg nog moet vinden, lijkt het mij niet gepast om met zulke opmerkingen je gelijk proberen te halen. Ik twijfel geen seconde aan dat jij meer verstand hebt van zaken omtrent de witvisserij en dobbers en dergelijke dan dat ik heb. Dat er een discussie op gang komt, dat gaat mijn kennis te boven, ik ben een beginnend visser. Mijn intenties zijn dan ook om op dit forum dingen te leren om tot betere vangsten te kunnen komen. Jouw reactie werkt niet motiverend om verdere dingen aan jou te vragen, en als ik dit topic verkeerd heb geopend, en je voelt je geroepen om dit duidelijk te maken (wat ook te lezen is in je reactie en ook zeer pietluttig overkomt) kan het beste een moderator het bericht verplaatsen.

                              Mocht ik je met deze reactie je tegen de borst stuiten, en je mij terecht wilt wijzen, attandeer ik je op het feit dat iedereen als beginneling stuntelend langs de waterkant is begonnen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎