hiërarchie onder water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    hiërarchie onder water

    Vroeger lette ik er niet zo op, maar tegenwoordig krijg ik toch de indruk dat er onder water ook sprake is van hiërarchie. Nou zal het iedereen wel duidelijk zijn dat indien roofvissen ten tonele verschijnen er niet zozeer sprake is van hiërarchie, maar van heel vlug maken dat ik wegkom anders ben ik het haasje.
    Nee, met hiërarchie bedoel ik de rangorde onder de witvissen. Op wateren waar veel witvis vertegenwoordigd is zie ik steeds vaker een patroon. Dat patroon bestaat uit kleine voorns - grotere voorn - kleinere brasem - grote brasem. Het is steevast zo dat indien de brasem opduikt de voorn weg is. Als ik brasem begin te vangen en het opeens een kwartier helemaal stil ligt durf ik er vergif op in te nemen dat er zeelt op mijn stek (komt) zit. Dat ontlokt aan mij de volgende these : karper jaagt zeelt weg, zeelt jaagt brasem weg, brasem jaagt voorn weg. Dit wordt enigszins gestaafd door het feit dat ik laatst 3 zeelten eraan kreeg (er 1 ving en er 2 verspeelde) Toen keerde de voorn terug en begon het ritueel opnieuw. De zeelten waren weg en de (nieuwsgierige) voorns kwamen als eerste weer op mijn voerstek. Deelt iemand mijn visie of ben ik nu echt aan het raaskallen ????!!!!
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
  • pastoor
    ...
    • 02-02-2003
    • 1112
    • Drongelen

    #2
    Valt mee Minimus.
    Ik denk wel i.v.m. de Zeelt dat je het over stil water hebt.
    Op de Maas is het ongeveer het zelfde.
    Meerdere van de zelfde soort vang je dikwijls achter elkaar.
    Soms even iets minder beet dan weer een andere soort, gelijk aan zo als jij omschrijft uitgezonderd de Zeelt.

    Reageer

    • Christ

      #3
      Heb de zondag gevist in Tilburg op het kanaal.
      Daar zat denk ik een krokodil die alles weg heeft gejaagd. want daar was niemand thuis.

      Reageer

      • gui
        Banned
        • 26-05-2003
        • 25

        #4
        Hallo minimus
        Je bent niet aan het raaskallen meestal gebeurd het bij mij ook zo maar de zeelt laat het wel regelmatig afweten de karper aast vlugger.
        Groetjes gui

        Reageer

        • john van den broek
          Specimen Hunter
          • 30-03-2003
          • 1089
          • Venray

          #5
          Hoi Minimus,

          Je bent niet aan het raaskallen, ik weet het bijna zeker dat je gelijk hebt.
          Als je achter in de tuin kijkt wanneer je daar brood hebt neergegooid, komen eerst de mussen en de meesjes, gevolgd door merels en daarna weer gevolgd door kraaien of zelfs meeuwen.
          Diezelfde pikorde heerst er ook onder water !
          Groet John.

          www.baitstore.nl

          Reageer

          • pastoor
            ...
            • 02-02-2003
            • 1112
            • Drongelen

            #6
            Mussen onder water???????

            Reageer

            • Kwik
              Frequent aanwezig
              • 12-08-2003
              • 120

              #7
              gisteren op een riviertje gaan vissen, en heb ook iets van een hiërarchie gemeend te hebben gemerkt, net zoals minimus schreef.
              alleen betrefte het alvers, blankvoorn en zeelten.

              rond 14uur 1kg lokvoer voor blankvoorn in het water gekiepert, na 5 minuutjes begon de blankvoorn te bijten (vooral de grotere van 15 tot 25cm)
              viste ik een halve meter verder, kreeg ik enkel alvers aan de lijn.

              tegen 16u30 ineens geen voorn meer, maar na een 5-tal minuutjes: een zeelt van 1 kilo.
              nadien terug hetzelfde scenario (grote blankvoorns) tot 18uur: weer opeens geen voorns meer, na enkele minuten wel een zeelt van 1,5 kilo.

              sindsdien slechts nog sporadisch een voorn aan de haak geslaan, maar wel veel 'belletjes' gezien op de voerplek van wroetende zeelt.

              dus blijkbaar: blankvoorn verjaagt alvers, zeelt verjaagt blankvoorns

              groeten

              Reageer

              • kantvisser
                Bart Van Peborgh
                • 24-12-2002
                • 837
                • Koningskooikt

                #8
                Je hebt volledig gelijk Minimus, dit is zelks een feit op iedere wedstrijdvijver, de grote brasem zitten bij elkaar en de kleine ook.
                Als je bijvoorbeeld in de kleine brasem zul raar of zelden een grote brasem vangen en omgekeerd hetzelfde.
                Waar ik meestal ga vissen vang je eerst altijd enkele kleine voorntjes of macheltjes (kleine brasempjes van max. 7cm) daarna vang je zeelt en dan pas grote brasem, en als je dan stilvalt kun je karper verwachten, uitzonderingen bestaan natuurlijk altijd, en als je direct beet begint te krijgen van brasem dan sta je heel sterk en zal je waarschijnlijk heel vroeg eindigen in de wedstrijd
                Groeten van Kantvisser

                Bart Van Peborgh
                Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                Koning 2004

                http://mokabe.be

                Reageer

                • Maximilian
                  Met enige kennis...
                  • 12-02-2003
                  • 352

                  #9
                  Interessant onderwerp Minimus,

                  als ik zo vrij mag zijn de hierarchie zoals die in de bovenstaande berichten naar voren komt enigzins samen te vatten :

                  Krokodil
                  Karper
                  Brasem / Zeelt
                  Blankvoorn
                  Alver

                  Kort door de bocht geredeneerd zou het misschien iets met de grootte van de vissen te maken kunnen hebben, m.a.w. hoe groter hoe dominanter.
                  Als we de vergelijking met de voedertafel van John er ook nog eens bij halen, volgens mij geldt daar over het algemeen ook hoe groter hoe dominanter, alhoewel er wel weer uitzonderingen zijn. Ik heb geregeld gezien hoe een roodborstje het klaarspeelde een veel grotere merel weg te jagen.
                  g\'day to y\'all folks,

                  :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                  Reageer

                  • Theo van Berner

                    #10
                    Je hebt wel gelijk Mini. Maar naast grote van de vis zal agressie in het azen ook wat uitmaken. Je zit dat wegjaag gedrag ook in aquaria.

                    Bij vogels zal het ook wel zo zijn, maar bij de mens echter niet. Bij ons jagen de pubers mij bij de koelkast weg, gevolgd door Nel die vind dat ik al dik genoeg ben ( terwijl ze zelf vervolgens de kaas pakt). Wanneer al die drukte voorbij is, mag ik pas. Maaaaar! Al zou er agressie bij te pas komen, ben ik toch degene die wint!!!!!!

                    Reageer

                    • minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Maximilian

                      Interessant onderwerp Minimus,

                      als ik zo vrij mag zijn de hierarchie zoals die in de bovenstaande berichten naar voren komt enigzins samen te vatten :

                      Krokodil
                      Karper
                      Brasem / Zeelt
                      Blankvoorn
                      Alver

                      Kort door de bocht geredeneerd zou het misschien iets met de grootte van de vissen te maken kunnen hebben, m.a.w. hoe groter hoe dominanter.
                      Als we de vergelijking met de voedertafel van John er ook nog eens bij halen, volgens mij geldt daar over het algemeen ook hoe groter hoe dominanter, alhoewel er wel weer uitzonderingen zijn. Ik heb geregeld gezien hoe een roodborstje het klaarspeelde een veel grotere merel weg te jagen.
                      Dat laatste zit nog Maxi, want zeelten van 40+ winnen het mijns inziens makkelijk van brasems 50+
                      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                      Reageer

                      • jos
                        Frequent aanwezig
                        • 23-08-2003
                        • 123

                        #12
                        ook ligt t aan de grote van de school die toevallig op de geur van jouw voertje afkomt.
                        voorns azen over t algemeen in alle lagen, brasems en zeelt op de bodem.
                        soms vang je alles door elkaar behalve zeelt die verjaagd inderdaad alles van de bodem en zwemmen in grote scholen, maar de slagschepen, de karpers verjaagd alles.
                        het is inderdaad een rangorde en dat komt in alle lagen van t dierenrijk voor dus ook onder water.
                        dit is toch wel een hele leuk forum.

                        ook in de keuken, maar in tegenstelling tot mijn voorganger sta ik nooit voor de koelkast en wordt opzij gezet door de jongens en door moeders de vrouw, ik vraag gewoon of ze wat meenemen voor mij, dan denken ze eerst aan hun zelf en de rest krijg ik.
                        dat zijn toch meestal de dingen die zij niet lusten zoals truffels enzovoort dus misschien een hint.

                        Reageer

                        • Slafes
                          Sportvisser
                          • 31-01-2003
                          • 844
                          • Leuven

                          #13
                          Weer het verhaaltje versus mensen...

                          Ik als niet te breed ventje ga opzij voor even breed ventje, met zwaar tatoes en piercings. (roofvis)
                          Ik niet al te breed ventje ga opzij voor breder ventje. (alles wat groter is dan mezelf)

                          Zelfde bij vissen toch? Ga jij als kleine vis een grotere vis van een andere soort dicht bij jou laten komen? Hap, slik, weg...

                          Vandaag op vijver was het vanalles. Kleine voorntjes, tijdlang gewoon niks, en dan paar keer mijn lijn helemaal stuk door groter karper, haal er wat later een grote karper uit, en ik vang erna forel, witvis, brasem, alles onder elkaar, tot de vis niet meer beet, en we op 10cm van het wateroppervlakte begonnen te vissen, allemaal voorns van meer dan 30 cm, ze beten niet door, maar heel secuur vissen, dat ze zichzelf haakten als ze de lijn ondertrokken, en op 10 min wel 10 van deze kanjers, in feite giganten, gevangen, en nog 3 forellen erbij ook! Op dit punt zie ik niets meer van een structuur.

                          Wat ik wel weet: als de voornvangst stilvalt op een bepaald moment, zit er iets "groot" in de buurt. Maar dit heet voornamelijk: de wet van de sterkste, wat kan omschreven worden als een soort van structuur.
                          http://www.wandelendetakken.be

                          Reageer

                          • Eijkb
                            Banned
                            • 13-08-2003
                            • 215

                            #14
                            Op welke vijver was dat, Slafes? Klinkt aardig

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎